Με όλα τα «όπλα» που διαθέτει θα μεταβεί στο Βερολίνο η ελληνική αντιπροσωπεία για να συμμετάσχει στη Διεθνή Εκθεση Τουρισμού ΙΤΒ, η οποία πραγματοποιείται από τις 4 ως τις 8 Μαρτίου.
Η μείωση της αβεβαιότητας μετά τη συμφωνία στο Eurogroup επιτρέπει να μπει σε διαδικασία εξομάλυνσης η ζήτηση για την εφετινή τουριστική περίοδο, με την πρώτη αντίδραση του ρυθμού προκρατήσεων να είναι θετική. Αυτό επιβεβαιώνουν οι πρώτες εκτιμήσεις του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), στοχεύοντας σε 25 εκατ. διεθνείς αφίξεις και πάνω από 14 δισ. ευρώ άμεσα έσοδα, με βάση τον προγραμματισμό των αεροπορικών θέσεων, οι οποίες εφέτος είναι αυξημένες κατά 1 εκατ. σε σχέση με το 2014.
«Είναι σαφές ότι με το έγγραφο αποκαθίσταται ένα επίπεδο επικοινωνίας» τονίζει ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ κ. Ανδρέας Ανδρεάδης αναφερόμενος στην ελληνική λίστα μεταρρυθμίσεων που έστειλε στους ευρωπαίους εταίρους ο υπουργός Οικονομικών κ. Γιάνης Βαρουφάκης. «Σίγουρα θα βελτιωθεί το κλίμα» υποστηρίζει, επισημαίνει όμως ότι «βρισκόμαστε στην αρχή μιας διαπραγμάτευσης η οποία θα έχει πάνω και κάτω».
Ενέργειες προβολής
Ο ίδιος τονίζει ότι «η απόφαση του “πάω διακοπές κάπου” είναι εντελώς απεξαρτημένη από τις πολιτικές εξελίξεις, δεδομένου ότι το Grexit δεν υφίσταται». Είναι «κάτι που έχει αλλάξει από το 2012», με «εξαίρεση τη γερμανική αγορά», αν και «ακόμη και το 2012 ήρθαν πάνω από 2 εκατ. Γερμανοί» συμπληρώνει. Αυτό φάνηκε και από τη ροή των κρατήσεων το προηγούμενο διάστημα από τις ξένες αγορές, όπως η Βρετανία, η οποία εξελίχθηκε ομαλά. «Υπήρχαν μικροθέματα όταν “έπαιζε” το Grexit». Από την άλλη, η μείωση από τη Ρωσία οφείλεται σε εσωτερικά προβλήματά της.
Για την ενίσχυση της ζήτησης ήδη δρομολογούνται ενέργειες προβολής του ΣΕΤΕ σε συντονισμό με το αρμόδιο υπουργείο, «δίνοντας έμφαση σε αγορές όπως η Τουρκία και η Πολωνία» λέει ο κ. Ανδρεάδης, καθώς οι τελευταίες παρουσιάζουν μεγάλη δυναμική. Εν όψει μάλιστα της Διεθνούς Εκθεσης Τουρισμού ΙΤΒ στο Βερολίνο, ο ΣΕΤΕ μέσω της Marketing Greece θα παραθέσει συνέντευξη Τύπου στις 3 Μαρτίου.
Τη θετική προσδοκία ενισχύει το ότι η Ελλάδα «παρουσιάζει εξαιρετικό good value for money» επισημαίνει, καθώς και γενικότερες συνθήκες όπως η ισλαμοφοβία που επηρεάζει την κίνηση στην Τουρκία και η ενίσχυση του δολαρίου η οποία καθιστά πιο ελκυστικούς τους προορισμούς σε ευρώ. «Οπλο» είναι και οι προσφορές, μια και θα λειτουργήσουν ως εργαλείο μάρκετινγκ για την προσέλκυση κρατήσεων.
Ισχυρή ζήτηση
Αισιόδοξη σε ό,τι αφορά τις κρατήσεις από Γερμανία για ελληνικούς προορισμούς την εφετινή χρονιά είναι και η TUI Deutschland GmbH. «Οι τρέχουσες πολιτικές διαβουλεύσεις δεν έχουν αντίκτυπο στη συμπεριφορά κρατήσεων των γερμανών πελατών της TUI. Η Ελλάδα διατηρεί την ισχυρή ζήτηση για το καλοκαίρι του 2015 και προσδοκούμε ότι θα είναι μια καλή χρονιά» απαντά στο «Βήμα». Επειτα από έναν χρόνο ρεκόρ, το 2014, η εταιρεία έχει επεκτείνει τη δυναμικότητά της για το 2015. Εφέτος μάλιστα αναμένεται να ανοίξουν μοντέρνα ξενοδοχεία TUI Reisewelten, τα TUI Scene και TUI lifestyle, στοχεύοντας να γίνει η Ελλάδα πιο ελκυστικός προορισμός σε νεότερο κοινό. Συνολικά για τη θερινή περίοδο 2015 η TUI προσφέρει 452 ξενοδοχεία στην Ελλάδα και στο επίκεντρο της προσφοράς βρίσκονται η Κρήτη, η Ρόδος, η Κως, η Κέρκυρα και η Δυτική Πελοπόννησος.
Νέες επενδύσεις
Ωστόσο, η θετική πορεία του τουρισμού μπορεί να ανατραπεί αν επηρεαστεί η ανταγωνιστικότητα του τουριστικού προϊόντος και προϋπόθεση γι’ αυτό είναι η διατήρηση των συντελεστών ΦΠΑ στα τουριστικά καταλύματα.
«Το θέμα θέλει πολλή προσοχή» καθώς «τα μισά πακέτα κοντεύουν να πουληθούν» υπογραμμίζει ο κ. Ανδρεάδης και πιθανή αύξηση θα στρέψει την τουριστική κίνηση σε ανταγωνίστριες χώρες με χαμηλότερους συντελεστές στα τουριστικά πακέτα. Στις άμεσες προτεραιότητες είναι η διασφάλιση ενός σταθερού φορολογικού πλαισίου, ο νέος επενδυτικός νόμος και η ενεργοποίησή του, καθώς και η εκκίνηση με ταχείες διαδικασίες του νέου ΕΣΠΑ, με στόχο την υλοποίηση επενδύσεων σε υποδομές νέων και υφιστάμενων κλινών, κυρίως σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Εν τω μεταξύ παράγοντες του τουρισμού οι οποίοι δραστηριοποιούνται στη Γερμανία διαπιστώνουν ότι «ο κόσμος είναι επιφυλακτικός» στη συγκεκριμένη αγορά αποδίδοντάς την και στη στάση μερίδας του Τύπου σε ό,τι αφορά τις πολιτικές εξελίξεις στην Ελλάδα και την εξέλιξη των διαπραγματεύσεων. Παράλληλα επισημαίνουν την άμεση σύνδεση των επιλογών των Γερμανών για διακοπές με τις πολιτικές εξελίξεις. Μάλιστα σημειώνουν ότι, αν και η ζήτηση από τη γερμανική αγορά για την Ελλάδα ξεκίνησε με διψήφια αύξηση το περασμένο φθινόπωρο, από το τέλος Δεκεμβρίου το θετικό ποσοστό χάθηκε και πλέον καταγράφεται μείωση σε σύγκριση με το πρώτο δίμηνο του 2014. Ωστόσο είναι αντίθετοι στις μαζικές προσφορές θεωρώντας ότι «θα δραματοποιήσουν την κατάσταση».
Στρατηγική
Προβολή στο Διαδίκτυο και συναντήσεις με tour operators
Με τους μεγαλύτερους tour operators θα έχει προγραμματισμένες συναντήσεις η αναπληρώτρια υπουργός Τουρισμού κυρία Ελενα Κουντουρά κατά την πρώτη της επίσκεψη στην ΙΤΒ, καθώς και με τον γενικό γραμματέα του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού κ. Ταλέμπ Ριφάι. Παρουσία στο ελληνικό περίπτερο θα έχει και η ελληνική καινοτομία, ενώ η στρατηγική περιλαμβάνει την προσπάθεια να γίνει αντιληπτό ότι η Ελλάδα, πέρα από τα συνήθη, έχει πολλά να προσφέρει και σε άλλες εποχές, στο πλαίσιο της επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου. Την ίδια ώρα, ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού (ΕΟΤ) υλοποιεί από τα τέλη Φεβρουαρίου και τις αρχές Μαρτίου προγράμματα διαφημιστικής προβολής στο Διαδίκτυο, μέσω Facebook, Expedia και ΤripAdvisor, σε αγορές της Ευρώπης και των ΗΠΑ. Τα προγράμματα προβολής είναι διαφορετικά, ενώ συνδέονται και με τη διαδικασία λήψης απόφασης του τουρίστα, σημειώνει ο γενικός γραμματέας του ΕΟΤ κ. Πάνος Λειβαδάς. Τα προγράμματα υλοποιούνται με βάση τον αρχικό σχεδιασμό από τον περασμένο Νοέμβριο και προσαρμόζονται ανάλογα με τις ανάγκες κάθε αγοράς, διευκρινίζει και εκτιμά ότι τα συνολικά μηνύματα της τουριστικής κίνησης για την εφετινή χρονιά είναι θετικά, δεδομένης της μεγάλης ανόδου τα δύο προηγούμενα χρόνια.
Σε ό,τι αφορά το «κράτημα» από τη Γερμανία, πιστεύει ότι θα εξομαλυνθεί στην εξέλιξη της σεζόν.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
