Σύγκρουση καταγράφεται ανάμεσα στους ιδιοκτήτες των υπεραστικών ΚΤΕΛ και τους εκπροσώπους των εργαζομένων στις Μεταφορές, με αφορμή τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως ενός Προεδρικού Διατάγματος, το οποίο έρχεται να διευκολύνει την καταγγελία των συμβάσεων εργασίας των οδηγών λεωφορείων.
Οι δύο πλευρές ερίζουν για το πεδίο εφαρμογής της συγκεκριμένης νομοθετικής διάταξης, καθώς οι μεν λεωφορειούχοι υποστηρίζουν ότι αφορά μονάχα 550 οδηγούς, οι δε συνδικαλιστές κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου ότι απειλούνται οι δουλειές χιλιάδων εργαζομένων στα ΚΤΕΛ.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Πανελλαδικής Ομοσπονδίας Αυτοκινητιστών Υπεραστικών Συγκοινωνιών (ΠΟΑΥΣ), κ. Σοφοκλή Φάτσιο, η ρύθμιση αφορά μόνο 548 οδηγούς, οι οποίοι έχουν ως εργοδότες τους ιδιοκτήτες των αντίστοιχων λεωφορείων και όχι το σύνολο των εργαζομένων στα ΚΤΕΛ. Και αυτό διότι οι απασχολούμενοι οδηγοί δεν υπάγονται στο προσωπικό των ΚΤΕΛ, όπως αναφέρει, αλλά έχουν εξαρτημένη σχέση απασχόλησης με τους ιδιοκτήτες των συγκεκριμένων λεωφορείων.
«Με το Προεδρικό Διάταγμα αποσαφηνίζονται οι διατάξεις που αφορούν την καταγγελία συμβάσεων των οδηγών που δεν υπάγονται στο προσωπικό των ΚΤΕΛ ΑΕ ή ΚΤΕΛ και οι οποίοι έχουν εξαρτημένη σχέση εργασίας με τους ιδιοκτήτες των ενταγμένων σε αυτά λεωφορείων» λέει ο κ. Φάτσιος.
Οπως επισημαίνει, η ρύθμιση κατέστη αναγκαία έπειτα από νομικά κωλύματα, τα οποία στηρίχθηκαν στην αμφισβήτηση της δυνατότητας καταγγελίας της σύμβασης των οδηγών, που προέκυπτε από το προηγούμενο καθεστώς.
Μάλιστα, όπως εξηγεί ο κ. Φάτσιος, οι ιδιοκτήτες λεωφορείων στερούνταν του δικαιώματος της καταγγελίας της σύμβασης ακόμη και στις περιπτώσεις που οι ίδιοι ήθελαν να απασχοληθούν στην επιχείρησή τους ή τα παιδιά τους ή ακόμη και ο νέοι ιδιοκτήτες σε περίπτωση πώλησης του οχήματος. Πρακτικά, όπως λέει, το όχημα έπρεπε να πουληθεί μαζί με τον οδηγό του.
Σημειωτέον ότι, σύμφωνα με την ΠΟΑΥΣ, οι κανονισμοί εργασίας προσωπικού που θεσπίζουν όρους που υποκρύπτουν μονιμότητα ή ρήτρες μονιμότητας έχουν καταργηθεί. Η συγκεκριμένη απόφαση, η οποία στηρίχθηκε σε πράξη Υπουργικού Συμβουλίου, εγκρίθηκε συνταγματικά και από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Ετσι, καταργήθηκε η μονιμότητα όλου του προσωπικού των ΚΤΕΛ.
Διαφωνούν οι συνδικαλιστές
Δεν έχουν όμως την ίδια άποψη οι συνδικαλιστές. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ομοσπονδίας Συνδικάτων Μεταφορών Ελλάδος (ΟΣΜΕ), κ. Θεμιστοκλή Αμπλά, η υπόθεση δεν αφορά απλώς 500 οδηγούς, αλλά περισσότερους από 10 χιλιάδες εργαζομένους στα ΚΤΕΛ.
Ο κ. Αμπλάς σημειώνει ότι η διάταξη του επίμαχου Προεδρικού Διατάγματος είχε εισέλθει στο νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών για την απελευθέρωση των υπεραστικών συγκοινωνιών, έπειτα όμως από αντίδραση της αξιωματικής αντιπολίτευσης, ο υπουργός Υποδομών κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης την απέσυρε.
Οπως αναφέρει, η συγκεκριμένη διάταξη αποτελούσε πάγιο αίτημα των εργοδοτών. «Η διάταξη είναι ξεκάθαρη και μιλά για αναιτιολόγητες απολύσεις. Αίρεται κάθε περιορισμός. Είναι ξεκάθαρο ότι αφορά τις απολύσεις των οδηγών» σημειώνει.
Σύμφωνα με τον κ. Αμπλά, η συγκεκριμένη ρύθμιση αφορά και τους εργαζομένους των αστικών ΚΤΕΛ. Ηδη, όπως λέει, έχουν ξεκινήσει αναιτιολόγητες απολύσεις οδηγών (σημειώθηκαν δύο στη Μεσσηνία), αλλά και προσωπικού των ΚΤΕΛ αλλού. Οπως επισημαίνει ο πρόεδρος της ΟΣΜΕ, οι όποιοι περιορισμοί που είχαν επιβληθεί στα ΚΤΕΛ για λόγους δημοσίου συμφέροντος έχουν πια αρθεί.
Μάλιστα, ο κ. Αμπλάς ασκεί κριτική στο υπουργείο Υποδομών, το οποίο, όπως λέει, διά του υφυπουργού κ. Μιχάλη Παπαδόπουλου (που υπέγραψε και το επίμαχο ΠΔ), πήρε και επίσημα μέρος σε αυτή τη διένεξη υπέρ της πλευράς των λεωφορειούχων.
Πάντως, σύμφωνα με απάντηση του υφυπουργού στον κ. Αμπλά, τα περί χιλιάδων απολύσεων αποτελούν μύθο, καθώς η διάταξη, την οποία χαρακτηρίζει αναχρονιστική, αφορά μόνο τα λεωφορεία των μετόχων και όχι τους οδηγούς. Και αυτό διότι ο κάθε μέτοχος που πωλούσε το λεωφορείο του έπρεπε να μεταβιβάσει και τον οδηγό του μαζί του. Μάλιστα, ο κ. Παπαδόπουλος σημείωσε ότι οι τυχόν απολύσεις θα είναι ελάχιστες ως ανύπαρκτες και ότι οι εργαζόμενοι δεν έχουν λόγο να φοβούνται.
Τα ΚΤΕΛ (Κοινά Ταμεία Εισπράξεων Λεωφορείων) λειτουργούν με ένα ιδιότυπο καθεστώς εδώ και 60 χρόνια, που προβλέπει ο Ν. 2119/1952, απολαμβάνοντας πλήρες μονοπώλιο, χωρίς όμως να δίδεται καμία κρατική επιδότηση.
Σύμφωνα με την ΠΟΑΥΣ, στα ΚΤΕΛ σήμερα βρίσκονται εντεταγμένα 4.230 λεωφορεία, εκ των οποίων τα 3.282 οδηγούνται από τους ίδιους τους ιδιοκτήτες, οι οποίοι αυτοαπασχολούνται και ασφαλίζονται στον ΟΑΕΕ. Η οργάνωση μιλά για περίπου 10 χιλιάδες μετόχους και 15 χιλιάδες εργαζομένους.
HeliosPlus
