«Ρεσάλτο» για τα υποβρύχια

Στην αντεπίθεση περνά πλέον το Ελληνικό Δημόσιο στην υπόθεση των υποβρυχίων, καθώς στρέφεται με αίτηση ασφαλιστικών μέτρων κατά των Ελληνικών Ναυπηγείων (ΕΝΑΕ) που βρίσκονται στα χέρια της αραβικών συμφερόντων Abu Dhabi Mar (κατά 75%) και της γερμανικής ThyssenKrupp Marine Systems.

«Ρεσάλτο» για τα υποβρύχια
Στην αντεπίθεση περνά πλέον το Ελληνικό Δημόσιο στην υπόθεση των υποβρυχίων, καθώς στρέφεται με αίτηση ασφαλιστικών μέτρων κατά των Ελληνικών Ναυπηγείων (ΕΝΑΕ) που βρίσκονται στα χέρια της αραβικών συμφερόντων Abu Dhabi Mar (κατά 75%) και της γερμανικής ThyssenKrupp Marine Systems. Με την αίτηση το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους (ΝΣΚ) αξιώνει τη συντήρηση των υποβρυχίων που παραμένουν εγκλωβισμένα στα ΕΝΑΕ αλλά και την ασφάλισή τους -συµβατική υποχρέωση των ναυπηγείων-, που έχει λήξει.
Την αίτηση ασφαλιστικών μέτρων υπογράφουν τρία μέλη του Νομικού Συμβουλίου, ο κ. Διονύσης Κολοβός και οι κυρίες Ουρανία Μενδρινού και Αργυρία Φανουράκη, οι οποίοι υπηρετούν στο γραφείο του ΝΣΚ στο υπουργείο Εθνικής Αμυνας –«ομάδα» που έχει στην ευθύνη της τα Εξοπλιστικά και είναι γνωστή από τον ρόλο της ως πολιτικής αγωγής στη δίκη του Άκη Τσοχατζόπουλου.
Η δικάσιμος, που έχει ορισθεί για τις 7 Μαρτίου στο Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών, αναμένεται να μετατραπεί σε αφετηρία εξελίξεων, καθώς έχει στόχο να ανοίξουν τα Ναυπηγεία και να διενεργηθεί έλεγχος στα υποβρύχια, την κατάσταση των οποίων ουδείς γνωρίζει με ακρίβεια. Ζητείται μάλιστα από το δικαστήριο να απειληθεί η άλλη πλευρά στην περίπτωση μη συμμόρφωσης με την απόφαση, με χρηματική ποινή ύψους 1 εκατ. ευρώ για κάθε σχετική παράβαση.
Υστερα από παθητικότητα πολλών ετών και ενώπιον του πλήρους αδιεξόδου στις διαπραγματεύσεις με Αραβες και Γερμανούς, το Ελληνικό Δημόσιο διερευνά –σύμφωνα με πληροφορίες –όλες τις πτυχές μιας εν δυνάμει προσφυγής στο αρμόδιο διαιτητικό δικαστήριο (ICC –International Chamber of Commerce), ενδεχομένως όχι μόνον κατά των Ελληνικών Ναυπηγείων, αλλά και όλων όσοι με τη συμπεριφορά τους ζημίωσαν τον δημόσιο κορβανά. Τα ΕΝΑΕ δεν είναι εξάλλου οι μοναδικοί αντισυμβαλλόμενοι στην εκτελεστική συμφωνία του 2010. Η προσφυγή, όπως λέγεται, θα συνοδεύεται από απαίτηση του Ελληνικού Δημοσίου ύψους δισεκατομμυρίων ευρώ.
Τα Ελληνικά Ναυπηγεία και τον τότε υποκατασκευαστή των υποβρυχίων, τη γερμανική HDW (εξαγοράστηκε εν συνεχεία από την ThyssenKrupp), βαρύνουν εξάλλου –σε διοικητικό επίπεδο –συνολικά τρεις πράξεις καταλογισμού από τον αρμόδιο υπουργό Εθνικής Αμυνας, ύψους 362 εκατ. ευρώ, που αφορούν το σύνολο των πληρωμών μετά τη συμφωνία του 2010, δεδομένου ότι η παράδοση των υποβρυχίων δεν ολοκληρώθηκε.
Το Δημόσιο βρίσκεται πάντως με την πλάτη στον τοίχο από το 2009, χρονιά κατά την οποία αποφάσισε να σταματήσει τις πληρωμές για τα υποβρύχια, οι οποίες άγγιζαν ήδη τα 2 δισ. ευρώ, χωρίς το Πολεμικό Ναυτικό να έχει παραλάβει ούτε περισκόπιο. Οι τότε έχοντες το management των Ναυπηγείων Γερμανοί κατήγγειλαν τις σχετικές συμβάσεις, καταφεύγοντας στο ICC, υπόθεση που τελικά έκλεισε με την υπογραφή της εκτελεστικής συμφωνίας του 2010.
Υστερα από ουκ ολίγες περιπέτειες, ανωμαλίες που αφορούν τη νέα συμφωνία και την άρνηση των ΕΝΑΕ απέναντι στην πρόταση συμψηφισμού που διατυπώνει το Ελληνικό Δημόσιο (με άξονα τις πληρωμές για τη σύμβαση «Αρχιμήδης»), η πολεμική εντείνεται με εκ νέου προσφυγή των ΕΝΑΕ στο ICC, το 2013, με τους Αραβες και τους Γερμανούς να προβάλλουν αιτήματα που δεν σχετίζονται αποκλειστικά με την εκτελεστική συμφωνία του 2010 -όπως αυτό της φορολογικής αμνηστίας –και να ισχυρίζονται ότι κακώς τους επιβλήθηκε έκτακτη εισφορά ύψους περίπου 9 εκατ. ευρώ.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.
Exit mobile version