Παγίδες και αγκάθια κρύβουν οι διατάξεις του πολυνομοσχεδίου που αναμένεται σήμερα να ψηφιστεί από τη Βουλή. Η ρύθμιση για τα χρέη σε εφορίες, τελωνεία και ασφαλιστικά ταμεία, η επιβολή και το 2013 του νέου Εκτακτου Ειδικού Τέλους Ακινήτων, ο νέος τρόπος υποβολής περιοδικών δηλώσεων και πληρωμής ΦΠΑ και η εξαίρεση από τη φορολογία των 18άρηδων που είναι προστατευόμενα μέλη είναι ορισμένα μόνο από τα μέτρα που περιλαμβάνονται στο σχέδιο νόμου, η ψήφιση του οποίου είναι προαπαιτούμενο για να λάβει η Ελλάδα τη δόση των 8,8 δισ. ευρώ.
Το επιτόκιο που θα επιβαρύνει τις δόσεις εξόφλησης των χρεών στην Εφορία, το έτος φορολογίας που θα ληφθεί υπόψη για εισοδηματικό κριτήριο πολυτέκνων και ανέργων ώστε να επιβαρυνθούν με πολύ χαμηλό φορολογικό συντελεστή ή να εξαιρεθούν από το χαράτσι ακινήτων του 2013, η απώλεια διαγραφής προσαυξήσεων σε περίπτωση που κάποιος προχωρήσει σε ρύθμιση χρεών με πάνω από 48 δόσεις, αλλά και η διαφορετική μεταχείριση που επιφυλάσσει το νομοσχέδιο στους συνεπείς οφειλέτες που εξακολουθούν να πληρώνουν δόσεις από παλαιότερη ρύθμιση είναι ορισμένα από τα σημεία εκείνα του νομοσχεδίου που αποτελούν αγκάθια και κρύβουν αδικίες.
Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι ενώ στο αρχικό σχέδιο νόμου που είχαν ετοιμάσει οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών αναγραφόταν ότι για το εισοδηματικό κριτήριο των 12.000 ευρώ που ισχύει για ανέργους και πολυτέκνους προκειμένου να έχουν ευνοϊκή μεταχείριση στη φορολογία ακινήτων θα ληφθεί υπόψη η φορολογική δήλωση του 2013, δηλαδή τα εισοδήματα του 2012, το βράδυ της περασμένης Πέμπτης, όταν έστειλε το υπουργείο Οικονομικών το τελικό κείμενο του νομοσχεδίου το οικονομικό έτος 2013 είχε γίνει 2012. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες που σήμερα είναι άνεργοι δηλώνοντας το 2012 (χρήση 2011) εισοδήματα πάνω από 12.000 ευρώ δεν θα μπορούν να απαλλαγούν από το χαράτσι και θα επιβαρυνθούν με υψηλή φορολογία.
Από την άλλη, η ρύθμιση για τα χρέη περιλαμβάνει την παγίδα του επιτοκίου όπου σύμφωνα με το σχέδιο νόμου είναι 8% συν το επιτόκιο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (0,75%). Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι με βάση το παράδειγμα που δημοσιεύεται παραπλεύρως για αρχική οφειλή 1.500 ευρώ αφενός δεν διαγράφεται μέρος των προσαυξήσεων, έστω και αν υπάρχουν, διότι οι δόσεις αποπληρωμής είναι πάνω από 48, αφετέρου ο οφειλέτης θα επιβαρυνθεί στα πέντε χρόνια αποπληρωμής με τόκους 330 ευρώ. Δηλαδή συνολικά θα πληρώσει 1.830 ευρώ.
Η λογική αυτή της επιβάρυνσης είναι σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών ότι ο συνεπής φορολογούμενος πληρώνει το σύνολο των χρεών του στην ώρα τους χωρίς να έχει κάποια σημαντική έκπτωση, ενώ οι «μπαταχτσήδες» περιμένουν τις ρυθμίσεις για να πληρώσουν σε πολλές δόσεις τα χρέη τους. Ωστόσο, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, πλέον οι περισσότεροι πολίτες που εμφανίζονται ως ληξιπρόθεσμοι οφειλέτες είναι εκείνοι που δεν έχουν να πληρώσουν και όχι που δεν θέλουν να πληρώσουν.
Πιο αναλυτικά, οι ληξιπρόθεσμες ως τις 31.12.2012 οφειλές, που είναι βεβαιωμένες στις Δημόσιες Οικονομικές Υπηρεσίες και στα Τελωνεία του Κράτους, μπορούν κατόπιν αίτησης των οφειλετών και εφόσον συντρέχει πραγματική οικονομική αδυναμία και δυνατότητα τήρησης προγράμματος δόσεων να ρυθμίζονται ως και σε 48 ισόποσες μηνιαίες δόσεις και πάντως όχι πέραν της 30.6.2017 και να καταβάλλονται ως εξής:
Με απαλλαγή από τις προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής κατά ποσοστό 50%, εφόσον η καταβολή πραγματοποιηθεί εφάπαξ ως και τις 30.6.2013.
Με απαλλαγή ποσοστού 40% των προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής, εφόσον η υπαχθείσα στη ρύθμιση οφειλή εξοφληθεί ως και τις 30.6.2014.
Με απαλλαγή ποσοστού 35% των προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής, εφόσον η υπαχθείσα στη ρύθμιση οφειλή εξοφληθεί ως και τις 30.6.2015.
Με απαλλαγή ποσοστού 30% των προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής, εφόσον η υπαχθείσα στη ρύθμιση οφειλή εξοφληθεί ως και τις 30.6.2016.
Με απαλλαγή ποσοστού 25% των προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής, εφόσον η υπαχθείσα στη ρύθμιση οφειλή εξοφληθεί ως και τις 30.6.2017.
Ως προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής για την εφαρμογή των παραπάνω απαλλαγών λογίζονται σε κάθε περίπτωση οι προσαυξήσεις όπως έχουν διαμορφωθεί την 1.1.2013. Οι οφειλέτες πρέπει να έχουν υποβάλει τις φορολογικές τους δηλώσεις καθώς και να είναι ενήμεροι για τις οφειλές τους με ημερομηνία καταβολής από την 1.1.2013. Σε κάθε περίπτωση και ανεξαρτήτως ποσού οφειλής χορηγείται η ρύθμιση μόνο εφόσον ο αιτών αποδεικνύει ότι μπορεί να ανταποκριθεί στο ύψος της μηνιαίας δόσης.
Κατ’ εξαίρεση, τα φυσικά πρόσωπα μη επιτηδευματίες οι οποίοι αδυνατούν να ανταποκριθούν σε πρόγραμμα 48 δόσεων έχουν τη δυνατότητα να εξοφλήσουν σε περισσότερες ισόποσες μηνιαίες δόσεις χωρίς όμως το ευεργέτημα της απαλλαγής των προσαυξήσεων ανάλογα με τα εισοδήματά τους. Στη ρύθμιση υπάγεται υποχρεωτικά το σύνολο των βεβαιωμένων και ληξιπρόθεσμων ως και τις 31.12.2012 οφειλών που δεν έχουν τακτοποιηθεί κατά νόμιμο τρόπο με αναστολή πληρωμής ή διευκόλυνση ή άλλη νομοθετική ρύθμιση τμηματικής καταβολής ληξιπροθέσμων οφειλών.
Ο υπουργός Οικονομικών κ. Γιάννης Στουρνάρας προσδοκά ότι με τις ρυθμίσεις θα ανακάμψουν θεαματικά τα έσοδα του Δημοσίου και έχει δώσει εντολές στον γενικό γραμματέα κ. Χάρη Θεοχάρη να ετοιμάσει τη σχετική πλατφόρμα ρύθμισης στο Taxis ώστε να μην ταλαιπωρηθούν οι πολίτες και οι επαγγελματίες που χρωστούν μικρά ποσά.
Οι επιχειρήσεις αναμένουν με αγωνία τη ρύθμιση προκειμένου να εξασφαλίσουν φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα απαραίτητη για να συνεχίσουν τις δραστηριότητές τους. Πρόκειται για μια «καινούρια αρχή» τόσο για το Δημόσιο όσο και για τους φορολογούμενους.
Εκπτωση 15% στο Τέλος Ακινήτων
Μειωμένος φόρος προβλέπεται για πολυτέκνους και ανέργους
Για τον υπολογισμό του ΕΕΤΑ λαμβάνονται υπόψη το εμβαδόν της δομημένης επιφάνειας, το ύψος της τιμής ζώνης και η παλαιότητα του ακινήτου, όπως αυτά αναγράφονται στον λογαριασμό της ΔΕΗ ή των εναλλακτικών προμηθευτών ηλεκτρικού ρεύματος και με βάση τα οποία υπολογίζεται κατά την 1η Μαΐου 2013 το τέλος ακίνητης περιουσίας (ΤΑΠ).
Για τη διόρθωση τυχόν λαθών στα στοιχεία της επιφάνειας, της τιμής ζώνης και της παλαιότητας του ηλεκτροδοτούμενου ακινήτου, όπως αυτά ορίζονται στην παράγραφο αυτή, οι ενδιαφερόμενοι πολίτες προσέρχονται ως τη 15η Μαΐου 2013 στον αρμόδιο δήμο υποβάλλοντας σχετικό αίτημα, άλλως θεωρείται ότι αποδέχονται τα στοιχεία ως ακριβή.
Οι πολύτεκνοι: Ο μειωμένος συντελεστής (0,5 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο) προσδιορισμού ΕΕΤΑ εφαρμόζεται για ένα μόνο ακίνητο, που ανήκει κατά πλήρη κυριότητα ή επικαρπία ή ποσοστό αυτών σε πολύτεκνο, εφόσον, κατά το οικονομικό έτος 2012, τα τέκνα του τον βαρύνουν φορολογικά και το ακίνητο αποτελεί την κύρια και ιδιοκατοικούμενη κατοικία αυτού.
Για την εφαρμογή του μειωμένου συντελεστή απαιτείται να πληρούνται οι εξής προϋποθέσεις:
α) Η τιμή ζώνης του ακινήτου να μην υπερβαίνει τις 3.000 ευρώ.
β) Το οικογενειακό εισόδημα κατά το οικονομικό έτος 2012 να μην υπερβαίνει τις 30.000 ευρώ.
γ) Το εμβαδόν του ακινήτου να μην υπερβαίνει τα 120 τ.μ., τα οποία προσαυξάνονται κατά 20 τ.μ. για κάθε προστατευόμενο τέκνο και ως τα 200 τ.μ.
δ) Η συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας έτους 2010 του πολυτέκνου να μην υπερβαίνει τις 150.000 ευρώ, οι οποίες προσαυξάνονται κατά 10.000 ευρώ.
Δεν οφείλεται το ΕΕΤΑ για ένα ακίνητο που αποτελεί την κύρια και ιδιοκατοικούμενη κατοικία και ανήκει κατά κυριότητα ή επικαρπία ή ποσοστό αυτών:
α) Σε μακροχρόνια άνεργο
β) Σε άνεργο που επιδοτήθηκε λόγω τακτικής επιδότησης κατά τους 6 τουλάχιστον από τους 12 μήνες που προηγούνται της ημερομηνίας έκδοσης του πρώτου λογαριασμού που περιλαμβάνει ΕΕΤΑ.
Οι προϋποθέσεις για την πλήρη απαλλαγή
Μόνο οι άνεργοι που βρίσκονται σε οικονομικό αδιέξοδο εξαιρέθηκαν από την τρόικα από την υποχρέωση καταβολής του φόρου ακινήτων.
Οπως ορίζει το νομοσχέδιο για την απαλλαγή του ηλεκτροδοτούμενου ακινήτου από το Εκτακτο Ειδικό Τέλος Ακινήτων (ΕΕΤΑ) απαιτείται να πληρούνται οι εξής προϋποθέσεις:
α) Ο υποκείμενος στο Εκτακτο Ειδικό Τέλος να είναι άνεργος κατά την ημερομηνία έκδοσης του πρώτου λογαριασμού που περιλαμβάνει ΕΕΤΑ.
β) Η τιμή ζώνης του ακινήτου να μην υπερβαίνει τις 3.000 ευρώ,
γ) Το οικογενειακό εισόδημα, κατά το οικονομικό έτος 2012, να μην υπερβαίνει τις 12.000 ευρώ.
δ) Το εμβαδόν του ακινήτου να μην υπερβαίνει τα εκατόν είκοσι (120) τ.μ., τα οποία προσαυξάνονται κατά 20 τετραγωνικά μέτρα για κάθε προστατευόμενο τέκνο και ως τα 200 τετραγωνικά μέτρα.
ε) Η συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας έτους 2010 του δικαιούχου να μην υπερβαίνει τις 150.000 ευρώ, οι οποίες προσαυξάνονται κατά 10.000 ευρώ για κάθε προστατευόμενο τέκνο
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ