Τι θα αλλάξει στον ΟΣΕ

Τι θα αλλάξει στον ΟΣΕ Οι ρυθμίσεις που προβλέπει ο νέος κανονισμός προσωπικού του Οργανισμού Κ. ΠΑΠΑΔΗΣ ΑΥΞΗΣΗ και ανακατανομή του χρόνου εργασίας (13 ώρες κατ'' ανώτατο ημερήσιο όριο), σημαντικές μειώσεις του χρόνου ανάπαυσης του προσωπικού που εργάζεται με βάρδιες, αλλαγές στην οκτάωρη ημερήσια απασχόληση και υπολογισμός του χρόνου εργασίας ανά 15ήμερο, περικοπές αποδοχών

Τι θα αλλάξει στον ΟΣΕ







ΑΥΞΗΣΗ και ανακατανομή του χρόνου εργασίας (13 ώρες κατ’ ανώτατο ημερήσιο όριο), σημαντικές μειώσεις του χρόνου ανάπαυσης του προσωπικού που εργάζεται με βάρδιες, αλλαγές στην οκτάωρη ημερήσια απασχόληση και υπολογισμός του χρόνου εργασίας ανά 15ήμερο, περικοπές αποδοχών με τη μείωση επιδομάτων, κατάργηση ειδικοτήτων, ομαδοποιήσεις διαφόρων εργασιών και αυστηρότερες ποινές στο προσωπικό.


Οι ρυθμίσεις αυτές συμπεριλαμβάνονται στον νέο κανονισμό προσωπικού του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος τον οποίο παρουσιάζει σήμερα «Το Βήμα». Πρόκειται για το πρώτο κείμενο κανονισμού που καταρτίστηκε μετά την ψήφιση της επίμαχης τροπολογίας του φορολογικού νομοσχεδίου η οποία στοχεύει στην ανατροπή του σημερινού καθεστώτος εργασιακών σχέσεων στις ΔΕΚΟ, επιχειρώντας να μειώσει τις δαπάνες προσωπικού των προβληματικών δημοσίων επιχειρήσεων.


Το σχέδιο του νέου κανονισμού κατήρτισε ομάδα εμπειρογνωμόνων του Οργανισμού κατόπιν σχετικών οδηγιών της διοίκησης, έχοντας ως γνώμονα τις κατευθύνσεις του ευρύτερου κυβερνητικού προγράμματος για την οικονομική εξυγίανση των ΔΕΚΟ αλλά και τις γενικότερες αλλαγές που σχεδιάζονται στον χώρο των εργασιακών σχέσεων.


* Πρόκριμα για το Δημόσιο


Το γεγονός αυτό προσδίδει στο σχέδιο του ΟΣΕ ιδιαίτερη βαρύτητα αφού είναι γνωστό ότι οι ΔΕΚΟ θα αποτελέσουν το πεδίο δοκιμής των σχεδιαζόμενων εργασιακών αλλαγών για ολόκληρο τον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα της οικονομίας.


«Από τις συγκεκριμένες αλλαγές», τονίζουν στο σχέδιό τους οι εμπειρογνώμονες, «προκύπτει μείωση στις δαπάνες προσωπικού αρκετών δισεκατομμυρίων δραχμών».


Ωστόσο οξύτατη ήταν η πρώτη αντίδραση του προέδρου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών κ. Επ. Κούκο όταν ενημερώθηκε για τις σχεδιαζόμενες αλλαγές του κανονισμού προσωπικού. Προδιέγραψε μάλιστα τις αντιδράσεις που θα ακολουθήσουν τονίζοντας ότι «πρόκειται για εργασιακή οπισθοδρόμηση, η οποία είναι αδύνατον να γίνει αποδεκτή από τους εργαζομένους». Κατηγόρησε ακόμη τη διοίκηση του Οργανισμού ότι «αναζητεί τις εύκολες λύσεις στην αλλαγή του κανονισμού προσωπικού αντί να καταβάλλει προσπάθεια για τη βελτίωση της υποδομής και των υπηρεσιών του ΟΣΕ».


Οι εμπειρογνώμονες αποφεύγουν να προσδιορίσουν ακριβώς το μέγεθος των εξοικονομήσεων που θα προέλθουν από τις νέες ρυθμίσεις αλλά αναφέρονται αναλυτικά στα κονδύλια του προϋπολογισμού του ΟΣΕ τα οποία θα μειωθούν. Συγκεκριμένα με τον νέο κανονισμό:


* Αυξάνονται οι ημερήσιες εργασίες (βάρδιες) του προσωπικού εκμετάλλευσης και έλξης και θα είναι όσες και οι ημέρες εργασίας ενός μηνός.


* Μειώνονται σημαντικά οι υπερωρίες (συμπληρωματικές ώρες) και η αντίστοιχη δαπάνη.


* Μειώνεται το επίδομα δευτερευουσών απολαβών (ΜΟΔΑ) τουλάχιστον κατά 95%.


* Μειώνεται η δαπάνη για το επίδομα ελιγμών τουλάχιστον κατά 60%.


* Η εκτέλεση των κανονικών αδειών και των ημερών ανάπαυσης θα γίνεται χωρίς την υποχρέωση πληρωμής τους.


Οι αλλαγές που περιλαμβάνονται στο σχέδιο του ΟΣΕ μπορούν να ομαδοποιηθούν σε τρεις κατηγορίες. Αναλυτικά:


* Το ωράριο εργασίας


Ολόκληρο το προσωπικό μπορεί να απασχολείται κατ’ ανώτερο όριο 13 ώρες ημερησίως αντί 12 ωρών που ισχύει σήμερα. Μάλιστα η σημερινή ρύθμιση αφορά μόνο το προσωπικό που απασχολείται με βάρδιες (μηχανοδηγοί, σταθμάρχες κλπ.).


Στις 13 ώρες συμπεριλαμβάνονται και τα διαλείμματα εργασίας, τα οποία χορηγούνται από τον Οργανισμό τόσο κατά τη διάρκεια της ημερήσιας εργασίας όσο και κατά τη νυχτερινή βάρδια. Σήμερα το διάλειμμα υπολογίζεται μόνο στην ημερήσια βάρδια.


Με το νέο σύστημα ο εργαζόμενος στον ΟΣΕ μπορεί να απασχολείται συνεχώς 12 ώρες. Αν μάλιστα συμπεριληφθούν και τα διαλείμματα, ο χρόνος αυξάνεται στις 13 ώρες (αντί 10 ώρες για συνεχόμενη εργασία και 12 ώρες μαζί με τα διαλείμματα).


Οι ώρες υπερωριακής απασχόλησης υπολογίζονται κάθε 15 ημέρες αντί του καθημερινού υπολογισμού σήμερα. Αυτό σημαίνει ότι οι επιπλέον ώρες εργασίας μιας ημέρας μπορεί να ισοσταθμιστούν με ώρες υπερωρίας άλλης ημέρας (εντός του δεκαπενθημέρου) χωρίς να δοθεί υπερωριακή αμοιβή.


Στην ουσία πρόκειται για την εφαρμογή ελαστικού ωραρίου εργασίας με υπολογισμό της συνολικής απασχόλησης ανά 15ήμερο. Αυτό θα εφαρμόζεται ακόμη και στις διοικητικές υπηρεσίες και κατά μία έννοια ανατρέπει το οκτάωρο.


Δίδεται η δυνατότητα το διοικητικό προσωπικό να εργάζεται και το απόγευμα καθώς μέσα στο 24ωρο επιτρέπεται πλέον να συμπίπτουν δύο βάρδιες εργασίας.


Κόβονται δύο ημιαργίες από τις τέσσερις που ίσχυαν κατ’ έτος. (Διατηρούνται οι ημιαργίες της Μ. Πέμπτης και της παραμονής των Χριστουγέννων κατά τις οποίες το ωράριο λήγει στις 12 το μεσημέρι και κόβονται αυτές της παραμονής της Πρωτοχρονιάς και των Θεοφανίων).


Ως χρόνος διαλείμματος θεωρείται η διακοπή της εργασίας οποιασδήποτε διάρκειας. Σήμερα η διακοπή εργασίας για να θεωρηθεί χρόνος διαλείμματος θα πρέπει να είναι πέραν της μιάμισης ώρας.


Ο χρόνος μετάβασης με αμαξοστοιχία ή άλλο υπηρεσιακό μέσο από ένα σημείο εργασίας σε κάποιο άλλο υπολογίζεται κατά το ήμισυ ως χρόνος εργασίας. Σήμερα θεωρείται εξ ολοκλήρου εργάσιμος χρόνος.


Μειώνεται από 14 σε 11 ώρες ο ελάχιστος χρόνος ανάπαυσης που πρέπει να μεσολαβεί μεταξύ δύο βαρδιών εργασίας ενός υπαλλήλου.


Αυξάνεται από 37,5 σε 40 ο εβδομαδιαίος χρόνος εργασίας για το διοικητικό προσωπικό.


* Μειώσεις στα επιδόματα


Οι αποζημιώσεις για εκτός έδρας απασχόληση θα δίνονται πλέον σε όσους εργάζονται 30 χιλιόμετρα μακριά από την έδρα τους αντί 10 χιλιομέτρων που ισχύει σήμερα. Επίσης μειώνεται η ημερήσια αποζημίωση εκτός έδρας για το προσωπικό έλξης και κίνησης των αμαξοστοιχιών το οποίο βρίσκεται για πολλές ημέρες μακριά από το σπίτι του λόγω της φύσης της εργασίας του (διανυκτερεύουν εκτός έδρας, ανάλογα με τα δρομολόγια του Οργανισμού).


Περιορίζεται δραστικά ο αριθμός των υπαλλήλων που στο εξής θα λαμβάνουν το επίδομα δευτερευουσών απολαβών (ΜΟΔΑ) ενώ το επίδομα ελιγμών περικόπτεται και θα δίδεται μόνο στο προσωπικό του κλάδου ελιγμών (κλειδούχοι) και όχι και στους σταθμάρχες, όπως συμβαίνει σήμερα.


* Ειδικότητες και καθήκοντα


Καταργούνται οι ειδικότητες για το προσωπικό που πρωτοπροσλαμβάνεται και απασχολείται στην ασφάλεια και κυκλοφορία των αμαξοστοιχιών. Οι νεοπροσλαμβανόμενοι θα εκτελούν καθήκοντα και των τριών κλάδων: σταθμάρχες – τροχοπεδητές – κλειδούχοι.


Επίσης αλλαγές προβλέπονται και στους υπόλοιπους κλάδους του ΟΣΕ με την ομαδοποίηση συναφών ειδικοτήτων και υπηρεσιών. Αυτό θα οδηγήσει στην κατάργηση πολλών θέσεων προϊσταμένων και ­ κατά τη διοίκηση του ΟΣΕ ­ θα συμβάλει στην καλύτερη αξιολόγηση του προσωπικού.


Τέλος, εισάγονται αυστηρές ποινές για το προσωπικό, όπως είναι η υποχρεωτική μετάταξη των υπαλλήλων ασφάλειας της κυκλοφορίας που θα υποπέσουν σε παράπτωμα. Ακόμη μειώνονται οι αρμοδιότητες των πειθαρχικών συμβουλίων τα οποία θα ασχολούνται πλέον μόνο με ποινές απολύσεων. Ταυτοχρόνως θα αυξηθούν τα όρια επιβολής ποινών από τους προϊσταμένους. Αυτό κατά την Ομοσπονδία αποτελεί αρνητική εξέλιξη καθώς αδρανοποιούνται τα πειθαρχικά συμβούλια.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.
Exit mobile version