ars… brevis

ars... brevis ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΖΕΝΑΚΟΥ Οι «ορφικοί» της ζωγραφικής 1. Ρομπέρ Ντελονέ: «Ρυθμός και χαρά της ζωής», 1931. 2. Σόνια Ντελονέ: «Κίτρινο γυμνό», 1907 3. Το ζεύγος Ντελονέ το 1923 ΜΑΔΡΙΤΗ Γεννημένοι και οι δύο την ίδια χρονιά, το 1885, ο Ρομπέρ και η Σόνια Ντελονέ έχουν μείνει στην ιστορία της τέχνης ως οι «ορφικοί» της ζωγραφικής, τίτλο τον οποίο τους είχε απονείμει το 1909 ο ποιητής Γκιγιόμ Απολινέρ.

ars… brevis



ΜΑΔΡΙΤΗ Γεννημένοι και οι δύο την ίδια χρονιά, το 1885, ο Ρομπέρ και η Σόνια Ντελονέ έχουν μείνει στην ιστορία της τέχνης ως οι «ορφικοί» της ζωγραφικής, τίτλο τον οποίο τους είχε απονείμει το 1909 ο ποιητής Γκιγιόμ Απολινέρ. Ο ζωγραφικός ορφισμός σήμαινε την προσπάθεια ορισμένων ζωγράφων των πρώτων δεκαετιών του 20ού αιώνα να προσδώσουν με τα έντονα χρώματα και τον αφαιρετικό κυβισμό μια αίσθηση κίνησης και αυθυπαρξίας των εικονιζομένων θεμάτων στους πίνακές τους. Τελικά ο ορφισμός, με αυτή την έννοια, έγινε συνώνυμος των Ντελονέ. Τώρα η έκθεση Ρομπέρ και Σόνια Ντελονέ (1905-1941) στο Μουσείο Thyssen-Bornemisza ως τις 12 Ιανουαρίου παρουσιάζει ένα πανόραμα της δημιουργικής συμπόρευσης του ζεύγους Ντελονέ. Με 70 πίνακες από διάφορες ιδιωτικές συλλογές αλλά και από τα μεγαλύτερα μουσεία μοντέρνας τέχνης όλου του κόσμου η έκθεση οριοθετείται χρονικά το έτος 1905, όπου η Ρωσίδα Σόνια Τερκ έφθασε στο Παρίσι για να διευρύνει τους καλλιτεχνικούς της ορίζοντες, ως τον θάνατο του Ρομπέρ, το 1941, από καρκίνο. Με σκοπό να μην ξαναγυρίσει ποτέ πια στην πατρίδα της η Σόνια παντρεύτηκε στο Παρίσι τον γερμανό συλλέκτη και έμπορο έργων τέχνης Βίλχελμ Ούντε αλλά ο γάμος τους διαλύθηκε μόλις η Σόνια γνώρισε τον νεαρό ζωγράφο Ρομπέρ Ντελονέ. Παντρεύτηκαν το 1910. Ο Ρομπέρ και η Σόνια υπήρξαν πραγματικά αδελφές ψυχές. Μαζί επεξεργάστηκαν τις πρωτοποριακές καλλιτεχνικές τους αναζητήσεις σχετικά με την αφαίρεση, τη χρησιμοποίηση αυτούσιων ζωηρών χρωμάτων και την έκλυση φωτός από μια ζωγραφική παράσταση. Το «1984» γίνεται όπερα


ΜΙΛΑΝΟ Δύσκολα θα μπορούσε κανείς να χαρακτηρίσει το μυθιστόρημα του Τζορτζ Οργουελ 1984 «ερωτικό». Ωστόσο ο διάσημος μαέστρος, βιολονίστας και συνθέτης Λόριν Μάαζελ (φωτογραφία), ανακοινώνοντας στην ιταλική Repubblica ότι άρχισε να συνθέτει την πρώτη του όπερα η οποία βασίζεται στο προφητικό για την εποχή του βιβλίο του Οργουελ, είπε: «Το μυθιστόρημα του Οργουελ είναι πολύ επίκαιρο: παρουσιάζει ένα πανόραμα φρίκης και καταπίεσης και περιγράφει τις συνέπειες της συγκέντρωσης της εξουσίας σε λίγα χέρια… Αλλά η δική μου όπερα δεν θα είναι μόνο πολιτική, αφού θα είναι κυρίως μια ιστορία αγάπης, μια και πιστεύω ότι η δύναμη της αγάπης είναι η σωτηρία του ανθρώπου». Η παγκόσμια πρεμιέρα της όπερας 1984 θα δοθεί τον Μάιο του 2005 «σε κάποιο ευρωπαϊκό θέατρο», όπως πρόσθεσε λακωνικά ο 72χρονος συνθέτης. Βάγκνερ με βίντεο




ΜΠΟΛΟΝΙΑ Το Teatro Comunale άνοιξε την καινούργια σεζόν του με έναν Λόενγκριν που ενθουσίασε τους ιταλούς κριτικούς. Τα περισσότερα εγκώμια απέσπασε ο γιος του διάσημου αρχιμουσικού Κλάουντιο Αμπάντο, ο 44χρονος Ντανιέλε, ο οποίος εντυπωσίασε για μία ακόμη φορά με τη μεγάλη σκηνοθετική ικανότητά του. Οι Μπολονιέζοι έχουν ιδιαίτερη ευαισθησία σε αυτή την όπερα του Ρίχαρντ Βάγκνερ επειδή ήταν η πρώτη όπερα του γερμανού συνθέτη που παρουσιάστηκε στην Ιταλία και ανέβηκε σε αυτό το ίδιο Comunale τον Νοέμβριο του 1871. Η αγάπη των Μπολονιέζων για τη μουσική του Βάγκνερ ήταν τόση ώστε έναν χρόνο αργότερα, το 1872, έκαναν τον συνθέτη επίτιμο δημότη της πόλης τους. Στην τωρινή παράσταση ο Ντανιέλε Αμπάντο καινοτομεί εμπλουτίζοντας την εικαστική εντύπωση με την προσθήκη εικόνων βίντεο οι οποίες φαίνεται ότι «δένουν» εξαιρετικά με την όλη σκηνογραφική αντίληψη του Τζιάκομο Αντρίκο. Στο πόντιουμ ο 36χρονος μαέστρος Ντανιέλε Γκάτι ­ το νέο αστέρι στο στερέωμα των ιταλών αρχιμουσικών, ο οποίος είχε κάνει το ντεμπούτο του στα 27 του χρόνια στη Σκάλα του Μιλάνου ­ προσφέρει μια εκπληκτική ερμηνεία παρ’ όλο που είναι η πρώτη φορά που διευθύνει Λόενγκριν. Από εξαιρετικοί ως καλοί κρίθηκαν και οι τραγουδιστές. Οι παραστάσεις συνεχίζονται ως τις 4 Δεκεμβρίου. Οι «διαφημίσεις» του Ντύρερ


ΛΟΝΔΙΝΟ Το Βρετανικό Μουσείο ετοιμάζεται να γιορτάσει το 2003 τη 250ή επέτειό του και σαν πρελούδιο παρουσιάζει μια εκπληκτική έκθεση με σχέδια, χαρακτικά και υδατογραφίες του γερμανού ζωγράφου Αλμπρεχτ Ντύρερ (1471-1528). Τα εκθέματα προέρχονται σε μεγάλο τμήμα τους από την ίδια τη συλλογή του Βρετανικού Μουσείου αλλά πολλά είναι δάνεια και από το Μουσείο Ashmolean της Οξφόρδης, τη Βασιλική Συλλογή, το Kupferstichkabinet του Βερολίνου και την Albertina της Βιέννης. Μάλιστα από την περίφημη συλλογή χαρακτικών και σχεδίων Albertina προέρχονται και δύο σχέδια του Ντύρερ που παρουσιάζονται για πρώτη φορά στη Βρετανία: μια αυτοπροσωπογραφία την οποία ο ζωγράφος φιλοτέχνησε σε ηλικία 13 ετών και τα Προσευχόμενα χέρια (φωτογραφία), έργο της ωριμότητάς του (1508). Γιος χρυσοχόου, ο Ντύρερ είναι ο πρώτος καλλιτέχνης που γοητεύτηκε και εκμεταλλεύτηκε την τεχνολογία για να προβάλει το έργο του. Τα χαρακτικά του, που άρχισαν να κυκλοφορούν σε όλη την Ευρώπη, διαφήμιζαν τη μεγάλη τέχνη του και του έφερναν πελάτες. Η έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο θα παραμείνει ανοικτή ως τις 23 Μαρτίου.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.
Exit mobile version