από metereologos.gr
Σάββατο 21 Οκτωβρίου 2017

Αστρο με διχασμένη προσωπικότητα

Μυστηριώδες φαινόμενο με πάλσαρ που εκπέμπει δύο ειδών ακτινοβολία
Αστρο με διχασμένη προσωπικότητα
Καλλιτεχνική απεικόνιση του «διχασμένου» πάλσαρ
εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

Λονδίνο

Πονοκέφαλο στους επιστήμονες έχει προκαλέσει ο εντοπισμός ενός άστρου νετρονίου (πάλσαρ) το οποίο «συμπεριφέρεται» με έναν τρόπο που δεν έχει παρατηρηθεί ποτέ μέχρι σήμερα. Τα πάλσαρ εκπέμπουν από τους πόλους τους δέσμες ενός είδους ακτινοβολίας - είτε ραδιοκύματα, είτε ακτινοβολία γ, είτε ακτίνες Χ. Αστρονόμοι του Ινστιτούτου Διαστημικής Ερευνας στην Ουτρέχτη εντόπισαν ένα άστρο που εκπέμπει δύο είδη ακτινοβολίας. Οι ειδικοί αναφέρουν ότι το πάλσαρ αυτό έχει «διχασμένη προσωπικότητα» και προσπαθούν να βρουν απαντήσεις.

Το φαινόμενο

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι το πάλσαρ αυτό εκπέμπει ραδιοκύματα αλλά εντελώς ξαφνικά σταματά και για λίγες ώρες αρχίζει να εκπέμπει ακτίνες Χ. Στη συνέχεια , ο ίδιο ξαφνικά και χωρίς να υπάρχει κάποια ορατή μεταβολή (π.χ αλλαγή στη κίνησή του) το πάλσαρ επιστρέφει στην εκπομπή ραδιοκυμάτων. «Είναι η πρώτη φορά που εντοπίζεται αυτή η μεταβλητότητα» αναφέρει ο Βιμ Χέμσεν, μέλος της ερευνητικής ομάδας που έκανε την ανακάλυψη.   Η έρευνα δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «Science».

Τα πάλσαρ

Τα άστρα νετρονίου που είναι πιο γνωστά με τον όρο «πάλσαρ» είναι σώματα υψηλής πυκνότητας και σχηματίζονται από άστρα τα οποία έχουν ολοκληρώσει τον κύκλο της ζωής τους και καταρρέουν. Ολα τα πάλσαρ εκπέμπουν τις δέσμες ακτινοβολίας από τους πόλους τους και καθώς περιστρέφονται, γίνονται ορατά από τη Γη ως περιοδικές, σύντομες λάμψεις. Τα πάλσαρ εκπέμπουν την ακτινοβολία με σταθερό ρυθμό. Ορισμένοι μάλιστα τα περιγράφουν ως «κοσμικούς ραδιοφάρους».

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

σχετικα με το παραξενο παλσαρ | 27/01/2013 21:24
    Το παλσαρ αυτο ισως εχει μιια περιορισμενη διογκση στον Ισημερινο του καταλαμβανοντασ ενα μικρο μερος αυτου Η ΔΙΟΓΚΟΣΗ ΑΥΤΗ ΠΙΘΑΝΟΝ ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΗΚΕ ΑΠΟ ΚΟΝΤΙΝΗ ΔΙΕΛΕΥΣΗ ΜΙΑΣ ΜΑΥΡΗΣ ΤΡΥΠΑΣ
    mixalis

Επειδή είμαι λίγο σχετικός και λίγο άσχετος... | 25/01/2013 17:09
    Δεν ενδέχεται να είναι κάποιο αστρικό σύστημα αποτελούμενο από δυο άστρα, έστω το ένα να μην είναι πάλσαρ;
    Σπύρος

Μικρή διόρθωση | 25/01/2013 12:34
    Ενώ όλα τα παλσαρς είναι αστέρια νετρονίων, όλα τα αστέρια νετρονίων δεν είναι πάλσαρς. Υπάρχουν αστέρια νετρονίων που δεν εκπέμπουν κάποιο είδος ακτινοβολίας (αν και πιστεύεται ότι είναι πάλσαρς που απλά δεν έχουμε εντοπίσει την εκπομπή ακτινοβολίας τους).
    Ανώνυμος / η