Κοντά στη συμφωνία για να περάσουν τα ναυπηγεία του Νεωρίου της Σύρου στον ελληνοαμερικανικό όμιλο ONEX Shipyards, φαίνεται ότι βρίσκονται οι διαπραγματεύσεις. Σύμφωνα με πληροφορίες, το σχέδιο εξυγίανσης για την επιχείρηση αναμένεται να κατατεθεί στο Πρωτοδικείου της Σύρου μέσα στις επόμενες μέρες.

Σύμφωνα με πληροφορίες από πηγές που μετέχουν στη διαπραγμάτευση, το σχέδιο εξυγίανσης προβλέπει διαγραφή τόκων, προσαυξήσεων και προστίμων, καταβολή του ενός τετάρτου των οφειλών άμεσα και ρύθμιση του υπολοίπου ποσού σε πάνω από 200 δόσεις. Δηλαδή, από τα 40 εκατ. ευρώ, που είναι το «άνοιγμα» της Νεώριον Σύρου, 10 εκατ. ευρώ θα δοθούν άμεσα για κάλυψη μέρους των οφειλών, ενώ τα υπόλοιπα 30 εκατ. ευρώ θα ρυθμιστούν σε βάθος χρόνου.

Για να προχωρήσει η συμφωνία έπρεπε το 60% των πιστωτών, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται και προμηθευτές και εργαζόμενοι, να συναινέσουν στο πώς θα γίνει η ρύθμιση των οφειλών, σε τι βάθος χρόνου θα εξοφληθεί το τίμημα, πόσα κεφάλαια θα διαθέσει ο επενδυτής άμεσα και τι σε βάθος χρόνου, όμως η διαπραγμάτευση που πραγματοποιείται μεταξύ της ONEX, των τραπεζών και του Δημοσίου, είχε εστιαστεί το τελευταίο διάστημα, στο κατά πόσο οι βασικοί πιστωτές, που είναι το Δημόσιο και ο ΕΦΚΑ, θα αποδεχθούν τη ρύθμιση των οφειλών της επιχειρήσεις σε περισσότερες από 120 δόσεις, όπως έγινε στην περίπτωση της Μαρινόπουλος με 250 δόσεις και η λύση που φαίνεται να επιλέγεται για να προχωρήσει ταχύτερα η διαδικασία είναι να υπάρξει απόφαση του διοικητικού συμβουλίου του ΕΦΚΑ σχετικά με το θέμα.

Για τη μεγάλη επένδυση που πραγματοποιεί στα ναυπηγεία της Σύρου καθώς και για την ενδιάμεση λειτουργία τους, υπό την ομπρέλα του Ομίλου του από τον περασμένο Μάρτιο, μιλά στο Αθηναϊκό και Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο επιχειρηματίας Πάνος Ξενοκώστας, επικεφαλής της ελληνοαμερικανικής Onex με αφορμή και την Έκθεση των Ποσειδωνίων 2018.

Αναφέρθηκε στις προοπτικές της ναυπηγικής βιομηχανίας στη χώρα μας, επισημαίνοντας ότι το βασικότερο εργαλείο ενός ναυπηγείου είναι οι δεξαμενές του, ενώ την αξία στην επένδυση την δίνουν οι άνθρωποί του, οπότε στην περίπτωση της Ελλάδας και της Σύρου θεωρεί τον εαυτό του τυχερό, καθώς το ανθρώπινο δυναμικό είναι κορυφαίο παγκοσμίως.

Για τον τομέα της ναυπηγοεπισκευής σημείωσε ότι: «Οι προοπτικές είναι τεράστιες και δεν θα πρέπει να επαναλάβουμε τα λάθη του παρελθόντος. Παλαιότερα υπήρχε μία ασυδοσία στο εργατικό κίνημα της χώρας που, αντί να εξυπηρετεί τον ιερό σκοπό της υποστήριξης των εργαζομένων, εξυπηρετούσε ίδια συμφέροντα των εργατοπατέρων που τους ποδηγετούσαν. Ο κόσμος πλέον ξέρει και είναι πολύ ώριμος. Οι δε επιχειρηματίες πρέπει να σέβονται τον κόσμο τους και αυτό να το εισπράττει τόσο ο πελάτης όσο και η κοινωνία μας. Στο παρελθόν είδαμε καταλήψεις σε πλοία. Για ποιο λόγο σε ένα πλοιοκτήτη που φέρνει το πλοίο του και σε πληρώνει για να γίνει η δουλειά του, του καταλαμβάνεις το πλοίο, αφού το όποιο πρόβλημα που υπάρχει είναι ξεκάθαρα εσωτερικό του ναυπηγείου, μεταξύ διοίκησης και εργαζομένων; Τέτοιες πρακτικές λειτουργούν υπέρ του ανταγωνισμού χωρών εξ’ Ανατολής και αντιστοιχεί με εσχάτη προδοσία. Όλα αυτά πρέπει καταρχάς να λύνονται από τους ίδιους τους εργαζόμενους (είτε τεχνίτες, είτε διοίκηση) και κατά δεύτερον, οι επιχειρηματίες θα πρέπει να επικεντρωθούν στο πώς θα δημιουργήσουν αξία στην επιχείρησή τους προκειμένου να γίνουν ανταγωνιστικοί. Εδώ πρέπει να ανταγωνιστούμε την Τουρκία, τη Ρουμανία και τη Μάλτα. Αυτοί είναι οι ανταγωνιστές της Ελλάδας. ‘Αρα και οι επιχειρηματίες πρέπει να προσδιορίσουν πώς θα κάνουν επί της ουσίας ανταγωνιστικά τα Ελληνικά ναυπηγεία. Στα δικά μας ναυπηγεία οι εργαζόμενοι και το Σωματείο έχουν ηγετικό και καθοριστικό ρόλο στην φιλοξενία των πελατών μας». Το μότο μας, όπως είπε, είναι: «Νεώριο, το σπίτι των Εφοπλιστών».

Τόνισε ακόμη ότι οι επενδύσεις που έχουν γίνει έως σήμερα στο Νεώριο ξεπερνούν τα 2,2 εκατ. ευρώ, ενώ υπογραμμίζει ότι την πρώτη εβδομάδα του Ιουνίου, θα ανελκυστεί και θα επισκευαστεί η δεξαμενή «Βιολάντω Γουλανδρή» 75.000 τόνων. Το κόστος για τις εν λόγω εργασίες αναμένεται να ξεπεράσει τα 2 εκατ. ευρώ, ανεβάζοντας έτσι τις επενδύσεις της ενδιάμεσης φάσης άνω των 4 εκατ. ευρώ, μέχρι τα τέλη Ιουνίου. Η συγκεκριμένη δεξαμενή μπορεί να εξυπηρετήσει πλοία με ολικό μήκος έως 245 μέτρα και πλάτος έως 32,4 μέτρα. Το κλειστό για πλέον του έτους ναυπηγείο απασχολεί εδώ και δυο μήνες περισσότερους από 300 εργαζομένους που πληρώνονται κανονικά πλέον.

«Στόχος μου είναι να φτιάξω ένα πολύ σύγχρονο ναυπηγείο, ενώ με το που ολοκληρωθεί επίσημα η μεταβίβαση θα προχωρήσουμε σε μια νέα παραγγελία για δεξαμενή aframax» πρόσθεσε.