Μια ιδιαίτερη περίπτωση πολυεθνικής είναι η Huawei, μια εταιρεία η οποία ως πριν από λίγα χρόνια ήταν άγνωστη στους καταναλωτές και γνώριμη μόνο στους κόλπους των παρόχων ηλεκτρονικών επικοινωνιών, καθώς κατασκεύαζε εξοπλισμό για τις επιχειρησιακές τους ανάγκες. Σήμερα όμως αποτελεί τον τρίτο μεγαλύτερο παίκτη στα smartphones παγκοσμίως.
«Το Βήμα της Κυριακής» βρέθηκε στα κεντρικά της Huawei στη Σένζεν και στο Κέντρο Ερευνας και Ανάπτυξης της Σανγκάης, όπου ενημερώθηκε από τα στελέχη της για την πορεία μιας εκ των ταχύτερα αναπτυσσόμενων τεχνολογικών εταιρειών στον κόσμο.
Μέτοχοι της κινεζικής εταιρείας είναι 82.471 εργαζόμενοί της, με ιδρυτή και πρόεδρο τον Ρεν Ζενγκ Φέι, ο οποίος δημιούργησε τη Huawei το 1988 για την ανάπτυξη τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού. Μάλιστα, η εταιρεία λειτουργεί με εκ περιτροπής διευθύνοντα σύμβουλο.
Απασχολεί συνολικά 170.000 εργαζομένους διεθνώς.
Το κάμπους της εταιρείας στη Σένζεν είναι μια μικρή πόλη, καθώς το εμβαδόν της ξεπερνά τα 2 τετραγωνικά χιλιόμετρα.
Στα κεντρικά της εργάζονται περίπου 40.000 άνθρωποι, ενώ άλλοι 10.000 δουλεύουν στο Κέντρο Ερευνας και Ανάπτυξης στη Σανγκάη, τομέας στον οποίο απασχολούνται αθροιστικά περί τους 76.000 εργαζομένους σε όλον τον κόσμο.
Συνολικά, η Huawei διαθέτει 14 περιφερειακά αρχηγεία, 16 Κέντρα Ερευνας και Ανάπτυξης, 31 κέντρα Κέντρα Καινοτομίας και 45 Κέντρα Κατάρτισης σε όλον τον κόσμο.
Το 2014 η Huawei είχε τζίρο 46,5 δισ. δολαρίων, με ετήσια αύξηση 20,6%. Κάθε χρόνο επενδύει περισσότερο από το 10% των εσόδων της σε έρευνα και ανάπτυξη.
Το 2015 η εταιρεία έκανε ένα μεγάλο άλμα και κατέστη ο τρίτος μεγαλύτερος παίκτης στα smartphones παγκοσμίως. Η Huawei έχει αποκτήσει το στρατηγικό πλεονέκτημα να είναι ο leader στα κινητά τηλέφωνα στην αχανή αγορά της Κίνας, με μερίδιο αγοράς περίπου 15%, όπου μάλιστα χτυπάει «στα ίσια» την Apple.
Στην Ευρώπη, τα μερίδια αγοράς της εταιρείας διευρύνονται και ήδη σε Ισπανία, Ιταλία και Βέλγιο διαθέτει το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στα λεγόμενα «high end» κινητά, δηλαδή σε smartphones αξίας 400-500 ευρώ. Στην Ελλάδα ο τζίρος της το 2015 είναι διπλάσιος σε σχέση με το 2014, σύμφωνα με πληροφορίες.
Η Huawei ολοκλήρωσε τον μετασχηματισμό της καθώς μέσα σε λίγα χρόνια πέρασε από τις ανώνυμες κινητές συσκευές σε premium smartphones, όπως οι σειρές P και M που έχει προωθήσει το τελευταίο διάστημα.
Σύμφωνα με τον επικεφαλής της γραμμής παραγωγής φορητών συσκευών Κέβιν Χο, αποτέλεσε τεράστια πρόκληση για τη Huawei η μετακίνηση του προϊοντικού της χαρτοφυλακίου από τις επιχειρήσεις (B2B) προς τους καταναλωτές (B2C), η οποία ξεκίνησε το 2012 και κορυφώνεται σήμερα.
«Η αποστολή μας εφέτος είναι να ξεπεράσουμε τα 100 εκατομμύρια συσκευές. Πριν από το 2011 δεν είχαμε καμία premium συσκευή, όμως από το 2013 και μετά επενδύουμε σε premium προϊόντα. Νομίζαμε ότι θα απαιτηθούν πέντε χρόνια για να φτάσουμε εκεί, αλλά μας πήρε τελικά μόλις τρία χρόνια» τονίζει.
Για την ανάπτυξη ενός premium smartphone, υπογραμμίζει ο κ. Χο, απαιτείται περίπου μισός χρόνος για έρευνα αγοράς και έξι με εννέα μήνες για έρευνα και ανάπτυξη. Οπως αναφέρει, η εταιρεία επενδύει σε έρευνα και ανάπτυξη για την επόμενη σελίδα στις υπολογιστικές δυνατότητες των κινητών, στη βελτίωση της κάμερας και στην οθόνη –τόσο στο ντιζάιν όσο και στη δυνατότητα αναδίπλωσης που υπόσχεται πολλά για τη χρήση υπηρεσιών εικονικής πραγματικότητας.
Σύμφωνα με την επικεφαλής δημοσίων σχέσεων του Consumer Business Group κυρία Αντα Σιου, στόχος της εταιρείας είναι να γίνει νούμερο ένα στον κόσμο σε τηλέφωνα με λειτουργικό σύστημα android. Η Huawei, όπως αναφέρει, κινείται με προτεραιότητα τα premium μοντέλα και ήδη έχει μειώσει την γκάμα της από 75 διαφορετικά προϊόντα το 2011 σε 20 το 2015. «Αυτή η μετάβαση ήταν πολύ δύσκολη, κυρίως λόγω της ανάγκης να πειστούν οι συνεργάτες μας. Η αλλαγή απαιτούσε όλο και μεγαλύτερες επενδύσεις» σημειώνει.
Σε 170 χώρες


Πλέον η εταιρεία εξυπηρετεί 170 χώρες και περιοχές και συνεργάζεται με 1.300 διανομείς παγκοσμίως. Σύμφωνα με τον επικεφαλής ντιζάιν Αντονι Σμιθ, για τον σχεδιασμό των προϊόντων της εταιρείας αντλείται έμπνευση από διαφορετικές πηγές άλλων βιομηχανιών σε σχέση με τη χρήση υλικών και την «εικονολογία» τους. Μάλιστα, μιλά για την ανάγκη απλότητας, συναισθηματικής προσέγγισης και ανθρωποκεντρικού σχεδιασμού.
Η Huawei επενδύει παράλληλα σε νέους τομείς όπως τα wearables και το «έξυπνο» σπίτι και δουλεύει σε νέες υπηρεσίες που θα συνδυάζουν κινητή ευρυζωνικότητα, big data και υπολογιστικό νέφος (cloud).
Το επόμενο μεγάλο βήμα αυτής της εξέλιξης θεωρείται ότι θα είναι το διασυνδεδεμένο αυτοκίνητο (connected car). Ενώ σήμερα μόλις το 10% των οχημάτων συνδέονται με τα δίκτυα της κινητής τηλεφωνίας, έως το 2020 θα φτάσουν το 90%. Ηδη, στο πλαίσιο του Διαδικτύου των Οχημάτων (Internet of Vehicles) συνεργάζεται για την εφαρμογή της φιλόδοξης αυτής τεχνολογίας με τις Audi και Volkswagen.
Η 5G εποχή


Η Huawei επενδύει πολλά στα νέα ευρυζωνικά δίκτυα της κινητής και έχει λανσάρει το 4,5G, που παρέχει τουλάχιστον 1 gigabit ανά δευτερόλεπτο και μπορεί να υποστηρίξει τη διάθεση νέων, πιο σύνθετων υπηρεσιών προς τους καταναλωτές.
Η εταιρεία προβλέπει ότι προς το 2025 θα υπάρχουν περίπου 100 δισ. διασυνδεδεμένες συσκευές και θεωρεί ότι τα δίκτυα νέας γενιάς 5G θα ξεκινήσουν εμπορικά το 2020. Για τη μετά τη 5G εποχή το πιθανότερο είναι οι ταχύτητες να φθάσουν τα 20 ή και τα 50 gigabit ανά δευτερόλεπτο για να υπηρετήσουν εφαρμογές που θα αναπτύξει η τεχνολογία μελλοντικά.


Συνεργασίες
Ο Πειραιάς και το Κέντρο Ερευνας και Ανάπτυξης

Το 2013 η Huawei και το υπουργείο Ανάπτυξης είχαν υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας που προέβλεπε –μεταξύ άλλων –τη δημιουργία Κέντρου Ερευνας και Ανάπτυξης της εταιρείας στην Ελλάδα. «Το Βήμα» έθεσε το ζήτημα στη Huawei, ρωτώντας τι έχει συμβεί έκτοτε.
«Η Ερευνα και Ανάπτυξη είναι κεντρικό στοιχεία της φιλοσοφίας και της λειτουργίας μας. Υπ’ αυτή την έννοια, το Κέντρο Ερευνας και Ανάπτυξης στην Ελλάδα αποτελεί ακόμη τμήμα των μελλοντικών μας σχεδίων. Πρόκειται για ένα σύνθετο σχέδιο, που περιλαμβάνει μακροχρόνιο σχεδιασμό και συντονισμό πολλών πλευρών. Παρ’ όλο που ακόμη δεν έχει υλοποιηθεί, εφαρμόζουμε άλλες δράσεις για αυτόν τον σκοπό, με στόχο να ενισχύσουμε τη συνεισφορά μας για την Ερευνα και την Ανάπτυξη στην Ελλάδα.
Για παράδειγμα, πέρυσι στείλαμε 10 φοιτητές ελληνικών πανεπιστημίων στην Κίνα για δύο εβδομάδες για να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα Future Telecom Seed. Παράλληλα, προσλαμβάνουμε απευθείας κάποιες εταιρείες πληροφορικής από την Ελλάδα για να αναπτύξουν λογισμικό για λογαριασμό της Huawei ώστε να τις προσφέρουμε στους πελάτες των παρόχων μας ως μέρος των συνολικών μας λύσεων» αναφέρει η εταιρεία.
Παράλληλα, «Το Βήμα» ζήτησε ένα σχόλιο για το Κέντρο Διανομής της Huawei στον Πειραιά. «Είναι πολύ σημαντικό για εμάς. Είναι μία από δύο μεγαλύτερες γραμμές μεταφοράς αγαθών από την Κίνα στην Ευρώπη, το οποίο λειτουργούμε σε συνεργασία με την Cosco.
Μέχρι στιγμής, τα αποτελέσματα της επένδυσης είναι ιδιαίτερα ικανοποιητικά τόσο για τους χρόνους παράδοσης όσο και για το κόστος. Είμαστε αισιόδοξοι για τη μελλοντική ανάπτυξη αυτής της επένδυσης μια και οι μεταφορές προϊόντων βαίνουν αυξανόμενες» σημειώνει η Huawei.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ