Ο πρώην Μόντι Πάιθον Τέι Γκίλιαμ φωτογραφημένος στη Μόστρα

Στις ταινίες του σκηνοθέτη Τέρι Γκίλιαμ πρωταγωνιστεί πάντοτε το χάος. Ο πρώην Μόντι Πάιθον λατρεύει την κατασκευή παράξενων, εκτός ελέγχου κόσμων που θυμίζουν λούνα παρκ με βραχυκυκλωμένη ηλεκτροδότηση μέσα στα οποία άνθρωποι κοντά στα όρια της απελπισίας, βρίσκονται εγκλωβισμένοι και με κάποιο τρόπο προσπαθούν να αντιδράσουν.

Το «Μπραζίλ», μια από τις πρώτες και πιο γνωστές ταινίες του Γκίλιαμ, κοιτούσε τον κόσμο του μέλλοντος μέσα από το φίλτρο του Τζορτζ Οργουελ, ενώ οι «Αδελφοί Γκριμ» ήταν η άποψή του για τους πιο σκοτεινούς παραμυθάδες στον κόσμο.

Ανάμεσα στις δυο αυτές ταινίες μεσολάβησε το «Φόβος και παράνοια στο Λας Βέγκας» με τον Τζόνι Ντεπ στον ρόλο του γκουρού της gonzo δημοσιογραφίας Χάντερ Σ. Τόμσον και φυσικά η πιο διάσημη ταινία του Γκίλιαμ, «Οι 12 πίθηκοι» μια μεγάλης διάρκειας εκδοχή του «La jetee» του Κρις Μαρκέρ.

Ενας τέτοιος κόσμος βρίσκεται στην καρδιά και της τελευταίας ταινίας του, «Θεώρημα μηδέν» («Zero theorem») που παρουσιάστηκε εντός διαγωνισμού την Δευτέρα το βράδυ στη Μόστρα. Σε μια ακαθόριστη εποχή, ένας άντρας ονόματι Κόεν Λεθ (Κρίστοφ Βαλτς), ιδιοφυία των κομπιούτερ αλλά αντικοινωνικός μέχρι το κόκαλο, ζει κλεισμένος σε ένα μοναστήρι στο κέντρο της πόλης περιμένοντας το τηλεφώνημα που θα του δώσει τις πολυπόθητες απαντήσεις.

Με όπλο του πάντοτε το χιούμορ, ο Γκίλιαμ θέτει ερωτήματα και αφήνει στο κοινό να δώσει τις απαντήσεις του. Διαβάζοντας το σενάριο βασισμένο στο διήγημα «Call» (Κλήση) που έγραψε ο καθηγητής πανεπιστημίου Πατ Ρούσιν, ο Γκίλιαμ είδε ότι είχε στα χέρια του μια φιλοσοφική, αστεία ιστορία η οποία συγχρόνως ήταν πολύ τρυφερή. Αρχισε να αναρωτιέται: «Τι δίνει σήμερα νόσημα και ευτυχία στην ζωή μας; Μπορεί στ’ αλήθεια σήμερα, ένας άνθρωπος να βρει μοναξιά σε έναν τόσο καλωδιωμένο ». Τα ερωτήματα αυτά βρήκαν την θέση τους στην ταινία που ακολούθησε η οποία δεν προσφέρει εύκολες απαντήσεις.

«Όταν το 1984 έκανα το Μπραζίλ προσπάθησα να ζωγραφίσω τον κόσμο που πίστευα ότι θα είναι το αύριο» είπε ο Γκίλιαμ. «To “Θεώρημα μηδέν” είναι μια ματιά στον κόσμο που νομίζω ότι ζούμε σήμερα