Πιλοτική 24ωρη λειτουργία του μετρό, του τραμ και επιλεγμένων γραμμών λεωφορείων στην Αθήνα, ανακοίνωσε από το βήμα της Βουλής ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, προκαλώντας εύλογες αντιδράσεις από τους καθ’ ύλην αρμόδιους για τη λειτουργία των ΜΜΜ, εν προκειμένω τους σταθμάρχες.
Ο κ. Κυρανάκης έκανε γνωστό πως το μέτρο θα εφαρμοστεί το Σάββατο 5 Ιουλίου (για ένα Σάββατο), σε δοκιμαστική βάση, προκειμένου να αξιολογηθεί η αποτελεσματικότητα και η αποδοχή του από το κοινό, αλλά και το αν πληρούνται οι απαραίτητες συνθήκες ασφαλείας για την επαρκή συντήρηση των συρμών.
Η λειτουργία θα αφορά όλο το 24ωρο, με στόχο να προσφέρει ασφαλή μετακίνηση κατά τις μεταμεσονύκτιες ώρες, ιδίως για τους νέους ανθρώπους που διασκεδάζουν στην πόλη τους καλοκαιρινούς μήνες, ισχυρίστηκε ο αναπληρωτής υπουργός, για να λάβει πληρωμένη απάντηση από το Συνδικάτο σταθμαρχών «Πρώτη Γραμμή» ότι «αν αποφασιστεί 24ωρη λειτουργία του Μετρό με τις υπάρχουσες συνθήκες, αυτό συνιστά ανεύθυνη ενέργεια».
Οι ενστάσεις των εργαζομένων στο μετρό εστιάζουν στην έλλειψη αστυνόμευσης, στην τεχνική φθορά και έλλειψη συντήρησης του δικτύου, καθώς και στα κενά και τις αστοχίες του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, σε συνδυασμό και με την εισιτηριοδιαφυγή, που όπως επισημαίνουν έχει λάβει τεράστιες διαστάσεις.
Αποδομούν ένα προς ένα τα επιχειρήματα Κυρανάκη
«Οφείλουμε να στείλουμε ένα ξεκάθαρο μήνυμα: ότι τα παιδιά μας μπορούν να γυρίσουν σπίτι τους με ασφάλεια, χωρίς να μπουν στη διαδικασία να οδηγήσουν έχοντας καταναλώσει αλκοόλ», υπογράμμισε ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, κατά την ανακοίνωση εφαρμογής του μέτρου της πιλοτικής 24ωρης λειτουργίας των μέσων σταθερής τροχιάς και κάποιων λεωφορειακών γραμμών.
Στον αντίποδα, οι Σταθμάρχες επισημαίνουν πως ήδη οι νυχτερινές βάρδιες, ειδικά Παρασκευές και Σάββατα, λειτουργούν χωρίς επαρκή αστυνομική παρουσία. Το σχέδιο «Αριάδνη», που εφαρμόζεται για την ασφάλεια των σταθμών, υπολειτουργεί, με αποτέλεσμα το δίκτυο να καθίσταται ευάλωτο κατά τις ώρες αιχμής της παραβατικότητας.
Όπως σημειώνεται, «προχωρούμε να διορθώσουμε κάτι – τα τροχαία ατυχήματα – και χαλάμε κάτι άλλο, την ασφάλεια μέσα στο μετρό». Η πολιτεία, υποστηρίζουν, έχει διαχρονικά αγνοήσει τα αιτήματα του κλάδου για πυκνότερη αστυνόμευση, παρά τις συνεχείς εκκλήσεις και τεκμηριωμένες προτάσεις.
Στις δημόσιες ευχαριστίες του κ. Κυρανάκη, προς τους εργαζομένους σε ΣΤΑΣΥ, ΟΣΥ και ΟΑΣΑ, καθώς και στα σωματεία που υπέβαλαν σχετικές προτάσεις, επισημαίνοντας ότι «εκείνοι είναι που θα βάλουν πλάτη για να πετύχει το εγχείρημα», οι σταθμάρχες αντιτάσσουν την ηλικία του βασικού εξοπλισμού του μετρό (25 ετών), την έλλειψη συρμών και τις συχνές βλάβες που καθιστούν – όπως λένε – την 24ωρη λειτουργία ακόμη πιο επισφαλή. Παράλληλα, το ηλεκτρονικό εισιτήριο παρουσιάζει αστοχίες, η εξυπηρέτηση τουριστών είναι προβληματική, ενώ η εισιτηριοδιαφυγή τις νυχτερινές ώρες έχει εκτοξευθεί.
Η συνέχιση και ενδεχόμενη μονιμοποίηση του μέτρου, είτε για κάθε Σάββατο είτε για συγκεκριμένες ημέρες του χρόνου, θα εξεταστεί μετά την ολοκλήρωση μελέτης βιωσιμότητας, διαβεβαιώνει ο υπουργός, με τους εργαζόμενους να επισημαίνουν ότι «η Αθήνα δεν είναι η μόνη τουριστική πόλη. Παρίσι, Λονδίνο, Μαδρίτη και Ρώμη μεταφέρουν περισσότερους τουρίστες χωρίς να λειτουργούν 24ωρα κάθε Σάββατο», υπονοώντας ότι η πραγματική ανάγκη δεν είναι το διευρυμένο ωράριο, αλλά η επένδυση στη συντήρηση, την τεχνολογία και – πάνω απ’ όλα – την ασφάλεια. Παράλληλα, διευκρινίζουν ότι «για εμάς δεν αλλάζει κάτι στα ωράρια. Αλλά δε θα δεχθούμε να γίνουμε υποκατάστατο της αστυνομίας. Το μετρό χρειάζεται ενίσχυση – όχι απλώς παράταση».
