Print

Νέα δεδομένα για το έντυπο και το ηλεκτρονικό βιβλίο έρχονται να παγιώσουν το νέο παράδειγμα, ανατρέποντας όλες τις προβλέψεις της δεκαετίας του 1990, ακόμη και του 2000.

ΤΟ ΒΗΜΑ
Νέα δεδομένα για το έντυπο και το ηλεκτρονικό βιβλίο έρχονται να παγιώσουν το νέο παράδειγμα, ανατρέποντας όλες τις προβλέψεις της δεκαετίας του 1990, ακόμη και του 2000. Το νέο παράδειγμα μπορεί να ονομαστεί «μεικτή κουλτούρα βιβλίου», όπου το έντυπο διατηρεί τη συντριπτική μερίδα του λέοντος σε σχέση με το ηλεκτρονικό. Σε αυτό το παράδειγμα οι αναγνώστες δεν συνδέονται αποκλειστικά με ένα μέσο αλλά κινούνται με την ίδια άνεση μεταξύ του έντυπου και του ηλεκτρονικού για διάφορους λόγους, ακόμη και για λόγους ατμόσφαιρας, κλίματος ή διάθεσης, δηλαδή στοιχεία νοοτροπίας μη προβλέψιμα και μετρήσιμα στις έρευνες. Τα νέα δεδομένα αφορούν τα έντυπα ταξιδιωτικά βιβλία (οδηγοί, ταξιδιωτική λογοτεχνία, χάρτες) και δείχνουν ότι αυτό το είδος, του οποίου την εξαφάνιση θεωρούσαν σίγουρη πριν από έξι χρόνια, ξαναγεννιέται.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στο Nielsen BookScan Travel Publishing Year Book και δημοσιεύτηκαν αυτή την εβδομάδα, οι πωλήσεις έντυπων ταξιδιωτικών βιβλίων και οδηγών αυξήθηκαν το 2015, για πρώτη φορά την τελευταία δεκαετία, κατά 6,04% στη Βρετανία και κατά 1% στις Ηνωμένες Πολιτείες. Τα βιβλία αυτά θεωρούνταν τα πιο ευάλωτα σε σχέση με τα γενικής λογοτεχνίας εξαιτίας των πολλών εφαρμογών (apps) που έχουν αναπτυχθεί τα τελευταία χρόνια για ταξίδια, διακοπές, εστιατόρια, ηλεκτρονικούς χάρτες κ.λπ. Είναι χαρακτηριστικό ότι το βιβλιοπωλείο του Λονδίνου Stanfords, ειδικευμένο στην ταξιδιωτικά βιβλία, που λειτουργεί συνεχώς εδώ και 163 χρόνια στο Κόβεντ Γκάρντεν, επέστρεψε το 2015 στην κερδοφορία, για πρώτη φορά μετά το 2002. «Η εκδοτική βιομηχανία απάντησε στα ηλεκτρονικά βιβλία φτιάχνοντας όλο και πιο όμορφα έντυπα βιβλία, πραγματικά αισθητικά αντικείμενα» δήλωσε στους «Financial Times» (14 Φεβρουαρίου) ο Πιρς Πίκαρντ, εκδοτικός διευθυντής της Lonely Planet, της μεγαλύτερης εταιρείας αυτού του κλάδου. Εχει ενδιαφέρον αυτή η δήλωση του Πίκαρντ γιατί ο Lonely Planet έχει εγκαταλείψει εδώ και χρόνια το μοντέλο «το βιβλίο πρώτα» (book first) υπέρ του μοντέλου το «περιεχόμενο πρώτα». Παρ’ όλα αυτά διευρύνει διαρκώς τα έντυπα προϊόντα, σε ακόμη πιο σοφιστικέ δρόμους.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.
Exit mobile version