H αποκατάσταση των διπλωματικών σχέσεων ΗΠΑ – Κούβας και η διαφαινόμενη έπειτα από 55 χρόνια άρση του αυστηρού εμπάργκο που έχουν επιβάλει οι Αμερικανοί στο νησί της Καραϊβικής, εκτός από νίκη της διεθνούς ειρήνης θα έχει και… παράπλευρα οφέλη για την ελληνική επιχειρηματικότητα.
Στο πλαίσιο των κοσμογονικών αλλαγών που συντελούνται στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού η ακτοπλοϊκή εταιρεία Attica Group (Superfast, Blue Star Ferries), θυγατρική του ομίλου MIG, έλαβε μία από τις επτά συνολικά άδειες που εξέδωσαν οι ΗΠΑ για τη δρομολόγηση πλοίων της στη γραμμή Μαϊάμι – Αβάνα.
Ειδικότερα, η Attica Group έλαβε ειδική άδεια από το καθ’ ύλην αρμόδιο US Department of the Treasury’ s Office of Foreign Assets Control (OFAC) για την παροχή υπηρεσιών μεταφορών με επιβατηγά πλοία ανάμεσα στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής και την Κούβα, μέσω της κατά 100% αμερικανικής θυγατρικής της Superfast Ferries (USA) LLC.
To θεσμικό πλαίσιο
Μάλιστα, η Attica Group έχει ήδη ξεκινήσει τη διαδικασία υποβολής αίτησης προκειμένου να της χορηγηθούν οι απαραίτητες κανονιστικές και άλλες άδειες και από την κυβέρνηση της Κούβας.
Aυτό το δεύτερο στάδιο θα απαιτήσει κάποιο χρονικό διάστημα, καθώς πρόκειται για μια νησιωτική χώρα που δεν έχει ακτοπλοΐα! Ηδη, στην Αβάνα έχει συσταθεί ειδική επιτροπή για να διαμορφώσει ένα εθνικό θεσμικό πλαίσιο για την ακτοπλοΐα ώστε να δοθούν στη συνέχεια οι σχετικές άδειες.
Εκτός από την Attica, στο συγκεκριμένο project υπάρχει επιπλέον ελληνικό… άρωμα. Στην εταιρεία United Carribean Lines, που έχει λάβει επίσης μια άδεια από τον ΟAFC, συμμετέχει ο κ. Αλέξανδρος Παναγόπουλος, πρώην CEO της Attica Group και μέλος της οικογένειας που πούλησε την Attica στη MIG το 2007.
Τουρισμός και εμπόριο
Οι δυνητικοί ταξιδιώτες της γραμμής δεν είναι και λίγοι. Στις ΗΠΑ ζουν τουλάχιστον 2 εκατ. Κουβανοί με αμερικανικό διαβατήριο που θα επιδιώξουν να ταξιδέψουν στα πάτρια εδάφη. Επίσης, η Κούβα είναι το τελευταίο νησί της Καραϊβικής που δεν έχει πολιορκηθεί από τους αμερικανούς τουρίστες. Καθόλου αμελητέος δεν είναι και ο πληθυσμός της Κούβας με 10 εκατ. πολίτες, αλλά θα περάσει αρκετός καιρός για να αποκτήσουν την οικονομική δυνατότητα για ταξίδια.
Για να καταστεί όμως κερδοφόρα η γραμμή θα πρέπει να χαλαρώσει το εμπάργκο και να αναπτυχθεί το εμπόριο. Tα κάθε είδους ferry στηρίζουν τα έσοδά τους στα φορτηγά με τα εμπορεύματα που διακινούν και λιγότερο στους επιβάτες.
Σύμφωνα με στελέχη της Attica Group, το 60% των εσόδων των τεσσάρων Superfast που είναι δρομολογημένα στην Αδριατική προέρχονται από τα φορτηγά, όπως και το 40% των εσόδων των εννέα Blue Stars που ταξιδεύουν στο Αιγαίο.
Η πρόταση της ελληνικής εταιρείας για την εξυπηρέτηση της γραμμής συνίσταται σε καθημερινά απευθείας δρομολόγια ανάμεσα στο λιμάνι του Μαϊάμι και στο λιμάνι της Αβάνας, απόστασης 230 μιλίων, σε λιγότερο από 10 ώρες. Τα δρομολόγια θα πραγματοποιούνται το βράδυ.
Σύμφωνα με το business plan που έχει καταθέσει η Attica στον OFAC, για την κάλυψη των γραμμών αυτών θα χρησιμοποιήσει δύο Superfast.
Εκαστο εκ των δύο πλοίων που κατ’ αρχάς έχουν προκριθεί για το συγκεκριμένο δρομολόγιο έχει χωρητικότητα 1.700 επιβατών, 700 κλίνες και 2.000 γραμμικά μέτρα γκαράζ, μεταφορικής ικανότητας περίπου 570 ΙΧ αυτοκινήτων.
Τα πλοία διαθέτουν εστιατόρια, καταστήματα, πισίνα, μπαρ, χώρο απασχόλησης παιδιών (playroom) και άλλες οικογενειακές δραστηριότητες.
Bεβαίως, υπάρχει η δυνατότητα στην αρχή και μέχρι να «πάρει τα πάνω της» η γραμμή η Attica να ναυλώσει άλλο πλοίο, εκτός του στόλου της με μικρότερη μεταφορική δυνατότητα απ’ ό,τι τα δύο Superfast για να έχει καλύτερη σχέση εσόδων – εξόδων.
Η λήψη της άδειας και από την Κούβα και η έναρξη των δρομολογίων θα αποτελέσει για την ελληνική εταιρεία μια ακόμη διέξοδο στην επιχειρηματική της δράση, καθώς οι εργασίες στην Ελλάδα μετά το ευχάριστο διάλειμμα του 2014 επέστρεψαν το 2015 σε αρνητικό πρόσημο.
Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας κ. Σπύρος Πασχάλης μιλώντας για το νέο επιχειρηματικό εγχείρημα της Attica δήλωσε πως η λήψη της άδειας από τις αρχές των ΗΠΑ αποδεικνύει τη φερεγγυότητα και εμπιστοσύνη που εμπνέει ο ελληνικός όμιλος επιβατικών θαλασσίων μεταφορών στη διεθνή αγορά.
Απώλειες 20%
Η ακτοπλοΐα επέστρεψε στα πέτρινα χρόνια
H Attica Group, όπως και όλες οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις, κατά τη διάρκεια της κρίσης κατέγραφε ζημιογόνα αποτελέσματα, ως απόρροια της μείωσης της επιβατικής κίνησης, του ακριβού πετρελαίου και των υψηλών χρηματοοικονομικών εξόδων λόγω του μεγάλου επενδυτικού προγράμματος που είχε προηγηθεί για τη ναυπήγηση σύγχρονων πλοίων.
«Επί μια πενταετία και ως το τέλος του 2013 οι σωρευτικές ζημιές ανήλθαν σε 227 εκατ. ευρώ, χωρίς κανένα νησί και καμία γραμμή να μείνει δίχως πλοία» αναφέρουν πηγές της Attica Group.
Απώλειες 20%
Η ακτοπλοΐα επέστρεψε στα πέτρινα χρόνια
H Attica Group, όπως και όλες οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις, κατά τη διάρκεια της κρίσης κατέγραφε ζημιογόνα αποτελέσματα, ως απόρροια της μείωσης της επιβατικής κίνησης, του ακριβού πετρελαίου και των υψηλών χρηματοοικονομικών εξόδων λόγω του μεγάλου επενδυτικού προγράμματος που είχε προηγηθεί για τη ναυπήγηση σύγχρονων πλοίων.
«Επί μια πενταετία και ως το τέλος του 2013 οι σωρευτικές ζημιές ανήλθαν σε 227 εκατ. ευρώ, χωρίς κανένα νησί και καμία γραμμή να μείνει δίχως πλοία» αναφέρουν πηγές της Attica Group.
Η κατάσταση άλλαξε κατά τη διάρκεια του 2014. Η ενίσχυση του μεταφορικού έργου σε όλες τις κατηγορίες εσόδων με αύξηση επιβατών 9,8%, των ΙΧ οχημάτων κατά 6,8% και των φορτηγών οχημάτων κατά 2% σε συνδυασμό με τη μείωση του λειτουργικού κόστους και την πτώση της τιμής των καυσίμων στο τέταρτο τρίμηνο οδήγησαν σε αύξηση των κερδών ebitda κατά 56% στα 42 εκατ. ευρώ έναντι 27 εκατ. ευρώ το 2013. Μάλιστα, έπειτα από πέντε χρόνια επετεύχθη και επάνοδος στην καθαρή κερδοφορία κατά 4,3 εκατ. ευρώ.
Μείωση εσόδων
Το θετικό αυτό momentum δεν συνεχίστηκε το 2015 καθώς η οικονομία «πάγωσε» εκ νέου. Ο κλάδος της ακτοπλοΐας καταγράφει απώλειες 20% σε σχέση με το 2014 και στα ίδια ποσοστά κυμαίνονται και οι απώλειες στα έσοδα της Attica.
Οι ελπίδες για ανάκαμψη έχουν εναποτεθεί σε Ιούλιο και Αύγουστο γιατί τον Σεπτέμβριο σταματά και το κύμα των τουριστών που επιλέγουν να χρησιμοποιούν τα ελληνικά πλοία για τις διακοπές τους.
Τον Σεπτέμβριο του 2014 ο όμιλος ολοκλήρωσε τη συμφωνία με τις δανείστριες τράπεζες για την πλήρη και μακροπρόθεσμη αναχρηματοδότηση του υφιστάμενου δανεισμού καθώς και τη συμφωνία με τη Fortress Investment Group για την κάλυψη από την τελευταία ομολογιακών εκδόσεων 75 εκατ. ευρώ της Attica Group. Στο τέλος του 2014 τα δάνεια της Attica είχαν διαμορφωθεί στα 282 εκατ. ευρώ και τα ίδια κεφάλαια στα 340 εκατ. ευρώ.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
