Κυκλοφοριακή αγωγή και οδική ασφάλεια: ζήτημα παιδείας!

Τα τροχαία δυστυχήματα αποτελούν στη χώρα μας την πρώτη αιτία θανάτου για την ηλικία των 15-29 ετών και τη δεύτερη αιτία στις ηλικίες 5-14 ετών.

Κυκλοφοριακή αγωγή και οδική ασφάλεια: ζήτημα παιδείας!

Τα τροχαία δυστυχήματα αποτελούν στη χώρα μας την πρώτη αιτία θανάτου για την ηλικία των 15-29 ετών και τη δεύτερη αιτία στις ηλικίες 5-14 ετών. Τα στατιστικά στοιχεία φέρνουν τη χώρα μας στη θλιβερή πρώτη θέση στα τροχαία ατυχήματα στην Ευρώπη. Λαμβάνοντας υπόψη αυτά τα δεδομένα και έχοντας εδραιωμένη την πεποίθηση πως η κυκλοφοριακή αγωγή και η οδική ασφάλεια αποτελούν «θέματα» παιδείας, το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (ΙΟΑΣ) «Πάνος Μυλωνάς» υλοποίησε στη Λάρισα, στην Πάτρα, στον Πύργο, στο Μεσολόγγι και στην Αθήνα προγράμματα ευαισθητοποίησης και επιμόρφωσης εκπαιδευτικών, μαθητών και φοιτητών.

Μέσα στους τελευταίους τέσσερις μήνες, 1.300 μαθητές, 900 φοιτητές και 500 εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ενημερώθηκαν και επιμορφώθηκαν σε θέματα οδικής ασφάλειας. Οι πέντε πόλεις ήταν οι πρώτοι σταθμοί ενός μεγάλου οδοιπορικού που ξεκίνησε το ΙΟΑΣ σε όλη τη χώρα με επίκεντρο τους δάσκαλους και τους καθηγητές αλλά και τους νέους στα σχολεία, τους φορείς στην τοπική κοινωνία, τους πολίτες. Στόχος του προγράμματος είναι η κατάρριψη μύθων που ακολουθούν την καθημερινότητά μας και θέτουν σε κίνδυνο την ίδια μας τη ζωή.
Μύθοι και πραγματικότητες για την οδική συμπεριφορά
«Πηγαίνω εδώ κοντά και δεν χρειάζεται να βάλω το κράνος», «Είμαι καλός οδηγός και δεν υπάρχει περίπτωση να τρακάρω!», «Τι να την κάνω τη ζώνη ασφαλείας; Θα με προστατεύσει ο αερόσακος» λένε κάποιοι από τους μύθους αυτούς. Όμως η πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετική. Ξεκινώντας από τη χρήση του κράνους, οι καταγραφές δείχνουν ότι η πλειοψηφία των θανατηφόρων τροχαίων δυστυχημάτων συμβαίνει μέσα στην πόλη και με ταχύτητα κάτω των 60 χιλιομέτρων την ώρα. Όσο κοντά λοιπόν και αν πηγαίνουμε, το κράνος είναι απαραίτητο.
«Είστε καλός οδηγός και μπράβο σας, όμως υπάρχει πάντα η περίπτωση να μην είστε μόνος σας στο δρόμο και να συναντήσετε έναν όχι και τόσο καλό οδηγό…» θα ήταν μια λογική απάντηση στο μύθο του καλού οδηγού, που οφείλει να διατηρεί τη συγκέντρωσή του στην οδήγηση και να μην επαναπαύεται. Τέλος, όσον αφορά τον αερόσακο, το άνοιγμά του όταν δεν φοράμε ζώνη ασφαλείας, μπορεί να προκαλέσει σοβαρό τραυματισμό και δεν μας προστατεύει καθόλου σε περιπτώσεις πλευρικής σύγκρουσης. Η χρήση ζώνης ασφαλείας είναι απαραίτητη κι ο αερόσακος αυξάνει την αποτελεσματικότητά της κατά 40%.
Βιωματικές δράσεις με προηγμένους προσομοιωτές
Με τη χρήση προηγμένων μηχανικών προσομοιωτών εκατοντάδες μαθητές και εκπαιδευτικοί είχαν την ευκαιρία να διαπιστώσουν τη χρησιμότητα της ζώνης ασφαλείας στην περίπτωση που το αυτοκίνητό τους αναποδογυρίσει, να οδηγήσουν σε δύσκολες συνθήκες -αλλά πολύ πιθανές να συμβούν στους ελληνικούς δρόμους-, να δοκιμάσουν την ταχύτητα της αντίδρασής τους με απόλυτη ασφάλεια, να συνειδητοποιήσουν απλά αλλά έμπρακτα τις καταστροφικές συνέπειες της υπερβολικής ταχύτητας, της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ με τη βοήθεια ειδικών «γυαλιών μέθης».
Οι εκπαιδευτικές αυτές δράσεις έγιναν από το ΙΟΑΣ σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Πατρών και την «Ελληνογερμανική Αγωγή», στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού έργου ODS, στην πλατφόρμα του οποίου έχει αναρτηθεί υλικό από τα παραπάνω προγράμματα ευαισθητοποίησης και επιμόρφωσης εκπαιδευτικών και μαθητών.
Όλοι οι παραπάνω φορείς, ο καθένας από τη δική του σκοπιά και με τις δικές του δυνάμεις, προσπαθούν να καλλιεργήσουν μια νέα αντίληψη: «Ο μόνος τρόπος να αλλάξουμε την τραγική κατάσταση αναφορικά με τον αριθμό και τα αποτελέσματα των τροχαίων δυστυχημάτων στη χώρα μας είναι η συστηματική εκπαίδευση των νέων από μικρή ηλικία με βιωματικό και ευχάριστο τρόπο, αλλά και η συνεχής ενημέρωση και ευαισθητοποίηση όλων των πολιτών σε θέματα οδικής ασφάλειας».
Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.
Exit mobile version