Ο Μιτς Γκάρμπερ είναι ο νέος «βασιλιάς του Ηλιου», τίτλος που ακολουθούσε μέχρι πρότινος τον συνιδρυτή και επί τρεις δεκαετίες επικεφαλής του Cirque du Soleil Γκι Λαλιμπερτέ. Ο Λαλιμπερτέ ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα την πώληση του μεγαλύτερου μέρους του μεριδίου του στη διάσημη ψυχαγωγική επιχείρηση αντί 1,5 δισ. δολαρίων σε ένα κονσόρτσιουμ αμερικανών, κινέζων και καναδών επενδυτών.
Γκάρμπερ και Λαλιμπερτέ συναντήθηκαν για πρώτη φορά το 2010 στο Λας Βέγκας, τον ομφαλό του κόσμου των τυχερών παιχνιδιών. Ο πρώτος διοικεί τη Caesars Interactive Entertainment, μία από τις μεγαλύτερες και πιο επικερδείς ηλεκτρονικές επιχειρήσεις πόκερ (και όχι μόνο) παγκοσμίως και ιδιοκτήτρια εταιρεία του περίφημου καζίνου Caesars. Ο δεύτερος είναι απλώς λάτρης του παιχνιδιού και δεν διστάζει να δαπανά τεράστια ποσά αλλά και να διοργανώνει ο ίδιος τουρνουά για παίκτες με μεγάλα βαλάντια, απόλυτα λογική ασχολία για κάποιον που η προσωπική του περιουσία ξεπερνά τα 2,5 δισ. δολάρια.
Σε μία παρτίδα…
Οι δύο καναδοί την καταγωγή μάνατζερ είχαν την πρώτη τους συνεργασία όταν ο Λαλιμπερτέ ζήτησε τη βοήθεια του Γκάρμπερ προκειμένου να διοργανώσουν από κοινού έναν φιλανθρωπικό αγώνα πόκερ στον οποίο οι παίκτες για να καθήσουν και μόνο στο τραπέζι έπρεπε να διαθέτουν τουλάχιστον 1 εκατ. δολάρια!
Λίγα χρόνια αργότερα ο Λαλιμπερτέ ξανακαλεί σε συνεργασία τον Γκάρμπερ αλλά αυτή τη φορά προκειμένου να αναλάβει τη θέση του προέδρου στο δημοφιλές Τσίρκο του Ηλιου. Το Cirque du Soleil ιδρύθηκε στο Κεμπέκ του Καναδά το 1984, από τον Λαλιμπερτέ και τον Ζιλ Σεν Κρουά, δύο πρώην καλλιτέχνες του δρόμου, οι οποίοι κατάφεραν να εξασφαλίσουν κρατική χρηματοδότηση, καθώς οι τράπεζες της χώρας ήταν μάλλον απρόθυμες «να δανείσουν τα χρήματά τους σε κλόουν, ξυλοπόδαρους και ανθρώπους που κατάπιναν φλόγες» γράφει χαρακτηριστικά η «Wall Street Journal».
Οι παραστάσεις του τσίρκου, το οποίο τότε είχε την ονομασία «Les Échassiers» («Υδροβάτες»), χαρακτηρίζονταν από την έλλειψη ζώων αλλά κυρίως από έντονη θεατρικότητα, η οποία προσέδωσε στο τσίρκο τον μοντέρνο χαρακτήρα που διατηρεί ως σήμερα. Από τότε τόσο το τσίρκο όσο και ο ιδρυτής του έχουν διανύσει τεράστια απόσταση, ένα ίσως από τα ελάχιστα στοιχεία που δένουν τον απερχόμενο με τον μελλοντικό επικεφαλής του.
«Πώς κατέληξα εδώ»
«Δεν έχουμε πολλά κοινά, και ίσως γι’ αυτό είμαστε φίλοι» δήλωσε ο Γκάρμπερ στην επίσημη ανακοίνωση της ανάληψης των νέων καθηκόντων του και της πώλησης του μεριδίου του Λαλιμπερτέ. Ο ηλικίας 56 ετών σήμερα Λαλιμπερτέ προέρχεται από μια αστική οικογένεια του Κεμπέκ και απόλαυσε τα οικονομικά προνόμια και την άνεση που συνεπαγόταν η κοινωνική του τάξη. Αντίθετα, ο Γκάρμπερ θα πει «είχα μια καλή οικογενειακή ζωή αλλά οικονομικά δεν ήταν τόσο καλή».
«Είναι ένας φίλος, αλλά και ένας απίστευτος επιχειρηματίας» δήλωσε ο Λαλιμπερτέ για τον Γκάρμπερ. Πολλοί είναι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι ο καινούργιος βασιλιάς του Τσίρκου θα δώσει έναν νέο αέρα στις λαοφιλείς παραστάσεις του Cirque du Soleil, οι θεατές των οποίων πληρώνουν περισσότερα από 100 δολάρια για ένα εισιτήριο στον μαγικό κόσμο των ακροβατών και των κασκαντέρ που αψηφούν τους νόμους της βαρύτητας και πολλές φορές ακόμη και τα ανθρώπινα όρια.
«Οταν θα έρθει η στιγμή να αναλογιστώ την απόφαση να διοικήσω το Cirque du Soleil και να είμαι ο πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου, θα υπάρξουν στιγμές που θα αναρωτηθώ πώς κατέληξα εδώ» υποστηρίζει σε συνέντευξή του ο Γκάρμπερ. Και προσθέτει: «Αυτό είναι μάλλον υγιές και δείχνει ότι πραγματικά το εκτιμώ. Ηταν αποτέλεσμα πολύ σκληρής δουλειάς, πολλής τύχης και πολλών περιστάσεων που με οδήγησαν στο να είναι εδώ, αλλά είμαι ευγνώμων για αυτό και θέλω να βεβαιώσω ότι θα αφιερώσω τον εαυτό μου ώστε να γίνει μια πραγματικά καλή δουλειά για τους ανθρώπους που εναπόθεσαν την πίστη τους σ’ εμένα».
Παρά το γεγονός βέβαια ότι ο Λαλιμπερτέ αποχωρεί από τα ηνία του Τσίρκου, θα διατηρήσει ένα μερίδιο στην επιχείρηση και θα συνεχίσει να παρέχει στρατηγική και δημιουργική συμβολή στην εταιρεία. Μερίδιο στην κερδοφόρα επιχείρηση –τα έσοδα της οποίας κυμαίνονται σε 1 δισ. δολάρια ετησίως –προτίθεται να αγοράσει και ο Γκάρμπερ, χωρίς όμως να έχει ανακοινωθεί το ποσό που πρόκειται να δαπανήσει.
Εργατικά ατυχήματα
Ενας θάνατος ακροβάτισσας και αρκετοί τραυματισμοί… κλέβουν την παράσταση
Το Cirque du Soleil αποτελεί ίσως ένα από τα λαμπρότερα σύγχρονα θεάματα. Οι 18 παραστάσεις του σε όλον τον κόσμο συνδυάζουν μουσική, χορό και δραματικά εναέρια κόλπα. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της εταιρείας, από την ίδρυσή του το 1984 ως σήμερα περισσότεροι από 150 εκατομμύρια άνθρωποι παγκοσμίως έχουν παρακολουθήσει τουλάχιστον μία από τις υψηλότατου κόστους παραστάσεις του, ενώ ο αριθμός για την περασμένη χρονιά ξεπέρασε τα 15 εκατομμύρια. Σήμερα η επιχείρηση απασχολεί περίπου 4.000 άτομα, από τα οποία σχεδόν το ένα τρίτο είναι καλλιτέχνες πάνω από 100 ειδικοτήτων.
Τα νούμερα αυτά από μόνα τους είναι εντυπωσιακά. Ωστόσο υπάρχουν και κάποια άλλα που προκαλούν μεγάλη έκπληξη. Οπως σημειώνει η «Wall Street Journal», «το 2012 στην παράσταση “Ka” το ποσοστό τραυματισμού των υπαλλήλων του τσίρκου ήταν 56,2%, τέσσερις φορές μεγαλύτερο από εκείνο των επαγγελματιών αθλητών». Επιπλέον, τα ποσοστά εργατικών ατυχημάτων του σόου ήταν πέντε φορές μεγαλύτερα σε σχέση με άλλων επαγγελμάτων όπου οι εργαζόμενοι είναι εξαιρετικά επιρρεπείς στους τραυματισμούς, συμπεριλαμβανομένων των αστυνομικών, των πυροσβεστών, των εργατών κατασκευών και των εργαζομένων σε χυτήρια.
Τα στοιχεία αυτά προέρχονται από το ομοσπονδιακό ποινικό μητρώο και τα εσωτερικά έγγραφα του τσίρκου που αποτέλεσαν μέρος έκθεσης της Αρχής για την Επαγγελματική Ασφάλεια και την Υγεία της Νεβάδας. Η αμερικανική αρχή διεξήγαγε έρευνα για τις συνθήκες ασφαλείας στο τσίρκο όταν τον Ιούνιο του 2013 κατά τη διάρκεια της παράστασης «Ka» στο Λας Βέγκας μία από τις ακροβάτισσες βρήκε τραγικό θάνατο πέφτοντας από ύψος 29 μέτρων.
Τόσο το γεγονός αυτό καθαυτό όσο και πολλοί άλλοι τραυματισμοί που έχουν υποστεί οι καλλιτέχνες και το υπόλοιπο προσωπικό κατά τη διάρκεια της εργασίας τους γεννά ερωτήματα όχι μόνο για το πόσο ρίσκο είναι αποδεκτό να παίρνει κανείς στις σύγχρονες παραστάσεις τσίρκου αλλά και ειδικότερα για τα μέτρα ασφαλείας που λαμβάνονται στο Cirque du Soleil. Οι ιθύνοντες των απαιτητικών σόου επισημαίνουν ότι μετά το τραγικό περιστατικό ξεκίνησε ευρεία επαναξιολόγηση των πρακτικών ασφαλείας. Η εταιρεία παρείχε στους υπαλλήλους εκπαίδευση και ανέθεσε στους τεχνικούς να ελέγχουν επανειλημμένα τον εξοπλισμό, πιστεύοντας ότι υπό αυτές τις συνθήκες οι ελίτ ακροβάτες θα μπορούσαν να αποφύγουν τα μεγάλα ατυχήματα ή τουλάχιστον να αποφευχθεί άλλο μοιραίο ατύχημα.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
