Πάβλος Χαμπίδης: «Δουλεύω in situ. Ολοκληρώνω το σχέδιό μου με σινική μελάνη. Μετά έρχεται η βασανιστική διαδικασία του χρωματισμού, την οποία αφήνω για αργότερα στο εργαστήριό μου»
Ο Πάβλος Χαμπίδης, όπως όλοι οι σύγχρονοι περιηγητές, έχει τον τίτλο ευγενείας του μποέμ. Ξεκίνησε από τη Θεσσαλονίκη για να γίνει πολίτης του κόσμου. Εχει σπουδάσει, ζήσει, ζωγραφίσει και εκθέσει έργα του στη Σουηδία, τη Γαλλία, το Βέλγιο, τη Γερμανία, την Ιταλία, την Ιαπωνία, τις ΗΠΑ και τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα. Ο πιο πρόσφατος σταθμός των περιηγήσεών του είναι οι Παξοί. Στο μεταξύ ζωγράφισε ταξιδιωτικά σημειωματάρια, πρώτα το «Περίπατος στην Αθήνα», το 2004, για λογαριασμό της φημισμένης Louis Vuitton, και μετά το «Περπατώντας στην Πρέβεζα» και το «Πάργα» που εξέδωσε το ίδρυμα Ακτια Νικόπολις. Παράλληλα έκανε σειρές σχεδίων για τις Βρυξέλλες, την Κωνσταντινούπολη, την Κηφισιά, την Αίγινα, τη Μονεμβασιά, την Ιμβρο και τώρα το Καστελόριζο:
«Δεν θυμάμαι τον εαυτό μου να έκανε ποτέ τουρισμό. Αυτό που λέμε τουρισμό. Πολύ πριν αρχίσω να κάνω αυτές τις σειρές σχεδίων με σινική μελάνη και ακουαρέλες και για περίοδο 28 ετών στριφογύριζα σαν ζουζούνι κυρίως στην Ευρώπη, αλλά και στη Βόρεια Αμερική και στην Ιαπωνία. Και αυτό γιατί με γοήτευε η περιπλάνηση. Και έμπαινα σε μια ιδιαίτερη ψυχική κατάσταση να νιώθω ξένος. Πόλεις επισκεπτόμουν σχεδόν αποκλειστικά. Και κάθε φορά ξεκινούσε μια διαδικασία κατάκτησης. Πολύ περπάτημα, γνωριμίες με τους γηγενείς, ανακάλυψη νέων γεύσεων. Για έναν παράξενο λόγο με πλημμύριζε μια αχαλίνωτη αισιοδοξία».
«Το ταξίδι στις μέρες μας μπορεί να έχει χάσει ένα μέρος της γοητείας του, τη διάρκεια. Στερούμαστε –όχι πάντοτε –τη σταδιακή μετάβαση στον προορισμό μας και τις αλλαγές στο τοπίο, το κλίμα, την αρχιτεκτονική στο αστικό τοπίο κ.λπ. Τη διάρκεια την παρέχει –αλλά μόνο αυτήν –το τρένο. Εχει όμως κι αυτό, μαζί με όλες τις βελτιώσεις που πέτυχε (και ευτυχώς), “απογειωθεί” λιγάκι! Σε απομακρύνει, όπως και οι αυτοκινητόδρομοι, από το εξωτερικό φυσικό περιβάλλον. Δείτε τη διαφορά παίρνοντας την εθνική! Ακόμα μεγαλύτερη όταν οδηγείς στο επαρχιακό οδικό δίκτυο. Βρυξέλλες – Παρίσι είναι μία ώρα και είκοσι λεπτά με το τρένο. Ομορφα και πολιτισμένα σαν να είσαι σε λούνα παρκ. Γύρω στις τρεις ώρες από τον αυτοκινητόδρομο και με πιο ενδιαφέρουσες ίσως στιγμές τα φσσσσσσσσσσσς διαφόρων τρένων που θα περάσουν και προς τις δύο κατευθύνσεις. Και μπορεί να είναι διπλάσιες αν πάρεις την αντίστοιχη “εθνική” που θα σε περάσει από άλση, χωριά και κωμοπόλεις. Ομορφες εκκλησίες και πέτρινα σπίτια. Υπάρχει λοιπόν η άποψη ότι τα σύγχρονα μέσα μεταφοράς σε μεταφέρουν απλώς και ότι αμβλύνεται η εμπειρία του ταξιδιού. Την καταλαβαίνω αυτή την άποψη αλλά δεν μπορώ να την δεχτώ. Το ταξίδι είναι και μια διανοητική κατάσταση. Είναι και κάτι εσωτερικό και έχει να κάνει με μια ψυχική διάθεση».
«Εχω την τάση να κάνω αφαίρεση από τα τρέχοντα προβλήματά μου και τις όποιες έννοιες, για να αφεθώ στην ονειροπόληση για όση διάρκεια κι αν έχει και με όποιο μέσο χρησιμοποιήσω ταξιδεύοντας. Θέλω και δύο βιβλία. Κι ένα κόμικ. Σίγουρα κι ένα τετράδιο για να κρατήσω, αν χρειαστεί, δεν είναι απαραίτητο, κάποιες σημειώσεις. Μια σκέψη. Απολαμβάνω τις γνωριμίες με άλλους συνταξιδιώτες. Αφήνονται οι άνθρωποι σε μια ειλικρίνεια. Χωρίς πολλές επιφυλάξεις. Στο κάτω – κάτω της γραφής μετά από λίγο, στο τέλος της διαδρομής, ίσως και στον επόμενο σταθμό, θα πάρει ο καθένας τον δρόμο του. Ο ζωγράφος είναι ποιητής, δηλαδή δημιουργός, και αυτό γίνεται πιο έντονα αισθητό σε συνθέσεις οι οποίες αφορούν θέματα που έχουν να κάνουν με την φύση, τοπία δηλαδή, ή το αστικό περιβάλλον (ένας δρόμος, μία πρόσοψη κτιρίου, μία πλατεία). Πράγματα που υπάρχουν έξω από εμάς και που αντιλαμβάνεται, με τον άλφα ή βήτα τρόπο ο καθένας από εμάς. Ερχεται λοιπόν το μάτι του ζωγράφου που τα βλέπει με την δική του ευαισθησία, με τον ψυχισμό του, εστιάζει σ’ αυτά και αναδεικνύει κάτι που είναι κρυμμένο και κατά τα άλλα μη αντιληπτό. Χειραγωγεί κατά κάποιον τρόπο το βλέμμα του παρατηρητή και δημιουργεί ψυχική διάθεση και συγκίνηση».
Το πιο πρόσφατο λεύκωμα με ακουαρέλες του Πάβλου Χαμπίδη είναι το «Ενα ταξίδι στους Παξούς» που εξέδωσε η Chris Boicos Fine Arts, γκαλερί η οποία διοργανώνει και τις εκθέσεις του ζωγράφου στο Παρίσι. Ο Πάβλος Χαμπίδης περιηγήθηκε τους Παξούς και τους Αντίπαξους με τα μπλοκ του, τα μελάνια του και τις καλαμένιες γραφίδες στο σακίδιό του, αισθάνθηκε, παρατήρησε, σχεδίασε εκ του φυσικού και μετά χρωμάτισε τα σχέδια που περιλαμβάνονται στο λεύκωμα και εκτίθενται στους Παξούς. Φιλοτέχνησε όμως και τρία σχέδια των Παξών, αυτά που δημοσιεύουμε, αποκλειστικά για τους αναγνώστες του «Βήματος» και κατέγραψε γι’ αυτούς και την εμπειρία του από την περιήγησή του στο νησί:
πότε & πού:
Στην Κέρκυρα παρουσιάζεται η έκθεση με τίτλο «Ιόνια Νησιά και Δυτική Ελλάδα: Εργα από τα ταξίδια των Edward Dodwell και Simone Pomardi, 1801 & 1805-1806», στο Μουσείο Ασιατικής Τέχνης. Περιλαμβάνει σχέδια και υδατογραφίες της Ελλάδας εκείνης της εποχής, όπως τα φιλοτέχνησαν ο Ιρλανδός Edward Dodwell (περ. 1777-1832) και ο Ιταλός Simone Pomardi (1757-1830). Την επιμέλεια της έκθεσης έχουν η Δέσποινα Ζερνιώτη CMG, διευθύντρια του Μουσείου Ασιατικής Τέχνης, και ο καθηγητής John Camp (guest curator), διευθυντής ανασκαφών Αρχαίας Αγοράς της Αμερικανικής Αρχαιολογικής Σχολής. Ως 25/9.
Τα σχέδια του Πάβλου Χαμπίδη που περιλαμβάνονται στο λεύκωμα «Ενα ταξίδι στους Παξούς» που κυκλοφόρησε η αίθουσα τέχνης με έδρα το Παρίσι και τους Παξούς Cris Boicos Fine Arts θα εκτίθενται ως τις 7 Σεπτεμβρίου στη Δημοτική Πινακοθήκη στον Λογγό.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
