Μετά από πενήντα χρόνια συνεχούς ανόδου των τιμών η ύφεση της οικονομίας, ο περιορισμός της ζήτησης καταναλωτικών αγαθών και η αναδιάρθρωση που συντελείται στην ελληνική αγορά οδήγησαν σε πτώση των τιμών. Η οικονομία έχει εισέλθει σε φάση αποπληθωρισμού από τον περασμένο Μάιο με αποτέλεσμα ολόκληρο το 2013 ο δείκτης τιμών καταναλωτή να υποχωρήσει (σε μέσα επίπεδα) κατά 0,9% σε σχέση με το 2012.
Οπως ανακοίνωσε η Εθνική Στατιστική Αρχή από το 1959 που υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία, ο δείκτης τιμών καταναλωτή είχε μειωθεί σε ετήσια βάση το 1962, κατά 0,3%. Μετά από μισό αιώνα το 2013 ο δείκτης τιμών μειώθηκε κατά 0,9% σε μέσο επίπεδο και 1,7% συγκρίνοντας από Δεκέμβριο 2012 στο Δεκέμβριο του 2013.
Παρ΄ όλα αυτά ο Γενικός Δείκτης κατά το μήνα Δεκέμβριο συγκρινόμενος με με το Νοέμβριο 2013, παρουσίασε αύξηση 0,9%, που οφείλεται στις αυξήσεις των τσιγάρων, των τιμολογίων της ΔΕΗ και των φαρμάκων. Το Νοέμβριο ο δείκτης τιμών καταναλωτή είχε υποχωρήσει 2,9%.
Σε πτώση και ο εναρμονισμένος δείκτης
Ο Εναρμονισμένoς Δείκτης Τιμών Καταναλωτή του Δεκεμβρίου 2013 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Δεκεμβρίου 2012 παρουσίασε μείωση 1,8%, έναντι αύξησης 0,3%, που σημειώθηκε κατά την ίδια σύγκριση του έτους 2012 προς το 2011.
Ο Εναρμονισμένος ΔΤΚ κατά το μήνα Δεκέμβριο 2013 σε σύγκριση με το Νοέμβριο 2013 παρουσίασε αύξηση 0,8%, έναντι μείωσης 0,3%, που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους. Ο μέσος εναρμονισμένος δείκτης του 2013 σε σύγκριση προς τον ίδιο Δείκτη του δωδεκάμηνου Ιανουαρίου 2012 – Δεκεμβρίου 2012 παρουσίασε μείωση 0,9%
Ανάλυση μεταβολών
Σύμφωνα με τα αναλυτικά στοιχεία της Στατιστικής η αύξηση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, κατά 0,9% το μήνα Δεκέμβριο 2013, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Νοεμβρίου 2013, προήλθε από τις ακόλουθες αυξήσεις των δεικτών:
α) Κατά 0,2% της ομάδας ‘’Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά‘’, λόγω αύξησης, κυρίως, των τιμών στα γαλακτοκομικά και αυγά και λαχανικά νωπά. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από την μείωση των τιμών στα φρούτα νωπά και κρέατα γενικά.
β) Κατά 9,4% της ομάδας ‘’ Ένδυση και Υπόδηση ‘’, λόγω επαναφοράς των τιμών στα προ χειμερινού δεκαήμερου εκπτώσεων επίπεδα.
γ) Κατά 1,3% της ομάδας ‘’Διαρκή αγαθά – Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες ‘’, λόγω επαναφοράς των τιμών στα προ
χειμερινού δεκαημέρου εκπτώσεων επίπεδα.
δ) Κατά 0,4% της ομάδας ‘’ Μεταφορές ‘’, λόγω αύξησης, κυρίως, των τιμών στα αυτοκίνητα και στα καύσιμα αυτοκινήτου (βενζίνη).
Δεκέμβριος 2013 με Δεκέμβριο 2012
Η μείωση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, κατά 1,7% το μήνα Δεκέμβριο 2013, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Δεκεμβρίου 2012, προήλθε από τις ακόλουθες μεταβολές:
1. Από τις μειώσεις των δεικτών:
α) Κατά 0,8% της ομάδας ‘’Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά‘’, λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών στα ψάρια νωπά,
φρούτα νωπά, δημητριακά και παρασκευάσματα, πουλερικά νωπά, αρνί και κατσίκι(νωπά), αναψυκτικά, χυμοί φρούτων, ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από τη αύξηση των τιμών στα γαλακτοκομικά και αυγά, μοσχάρι νωπό, λαχανικά νωπά.
β) Κατά 3,0% της ομάδας ‘’ Ένδυση και υπόδηση ‘’, λόγω μείωσης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
γ) Κατά 2,3% της ομάδας ‘’Διαρκή αγαθά – Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες ‘’, λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών στα
είδη: έπιπλα-καλύμματα δαπέδου, είδη κλινοστρωμνής-λευκά είδη, οικιακές συσκευές, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
δ) Κατά 2,5% της ομάδας ‘’ Μεταφορές ‘’, λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών των αυτοκινήτων και των καυσίμων αυτοκινήτου (βενζίνης).
ε) Κατά 1,2% της ομάδας ‘’ Επικοινωνίες ‘’, λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών των τηλεφωνικών υπηρεσιών.
στ) Κατά 3,0% της ομάδας ‘’ Αναψυχή – Πολιτιστικές δραστηριότητες ‘’, λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών του οπτικοακουστικού εξοπλισμού-υπολογιστών, των υπηρεσιών αναψυχής, των βιβλίων, των ανθέων και του πακέτου διακοπών.
ζ) Κατά 4,0% της ομάδας ‘’ Εκπαίδευση ‘’, λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών στα δίδακτρα ιδιωτικών σχολείων, ξένων γλωσσών, φροντιστηρίων, ΙΕΚ.
η) Κατά 3,0% της ομάδας ‘’ Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια ‘’, λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών των εστιατορίων- ζαχαροπλαστείων-καφενείων-κυλικείων.
θ) Κατά 4,6% της ομάδας ‘’ Άλλα αγαθά και υπηρεσίες ‘’, λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών των κουρείων- κομμωτηρίων, των ειδών ατομικής φροντίδας, των προσωπικών ειδών και των ασφαλίστρων μεταφορών.
2. Από τις αυξήσεις των δεικτών:
α) Κατά 3,0% της ομάδας ‘’ Αλκοολούχα ποτά και καπνός ‘’, λόγω αύξησης, κυρίως, των τιμών των τσιγάρων.
β) Κατά 0,1% της ομάδας ‘’ Στέγαση ‘’, λόγω αύξησης, κυρίως, των τιμών του ηλεκτρισμού. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών των ενοικίων κατοικιών, των υπηρεσιών επισκευής και συντήρησης κατοικίας και του πετρελαίου θέρμανσης.
γ) Κατά 0,8% της ομάδας ‘’ Υγεία ‘’, λόγω αύξησης, κυρίως, της συμμετοχής των καταναλωτών επί των λιανικών τιμών των φαρμάκων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών στις ιατρικές, οδοντιατρικές, παραϊατρικές υπηρεσίες και στις υπηρεσίες νοσοκομείων και κλινικών.
