Πιθανότατα δεν έχει υπάρξει πιο συναρπαστική φυσιογνωμία στον χώρο της τζαζ από τονΜάιλς Ντέιβις. Εργασιομανής, ευφυής, μονήρης, δικτάτορας, εγωπαθής, εκπληκτικός μουσικός, ακόμη καλύτερος συνθέτης και- φυσικά, το σπουδαιότερο – ένας δημιουργός ο οποίος, στα πενήντα χρόνια που κρατήθηκε στην κορυφή, διαρκώς αναζητούσε το νέο αλλά και το ενδιαφέρον. Ποτέ δεν βολεύτηκε στις δάφνες του. Αλλοι, με μία μόνο από τις τόσες δημιουργικές του περιόδους, έστησαν ολόκληρη επιτυχημένη καριέρα. Αυτό που επίσης καθιστά τον Μάιλς Ντέιβις εκτός συναγωνισμού είναι ότι μέσα στις cool jazz, hard bop, free jazz και jazz fusion αναζητήσεις του κατάφερνε πάντα να είναι εμπορικός. Η γοητεία του παραμορφωμένου από τη σουρντίνα ήχου της τρομπέτας του αγαπήθηκε ακόμη και από κόσμο που δεν είχε καμία σχέση με την τζαζ. Είναι ο μουσικός που έχει ηχογραφήσει το πιο εμπορικό άλμπουμ του είδους, το πολυπλατινένιο «Κind of Βlue», το οποίο έφτασε τα τέσσερα εκατομμύρια αντίτυπα στις ΗΠΑ, ενώ ακολουθούν κατά πόδας τα περίφημα «Sketches of Spain», «Βitches Βrew» και «Τutu», όλα μέρη της τεράστιας δισκογραφίας του.
Μιας δισκογραφίας που εμπλουτίζεται συνεχώς με ακυκλοφόρητο υλικό, νέες πολυτελείς εκδόσεις των σπουδαιότερων άλμπουμ του και βεβαίως με αρκετές, εκπληκτικές ως προς την εμφάνιση αλλά και το περιεχόμενο κασετίνες, τις οποίες αναζητούν με πάθος τα εκατομμύρια των φανατικών θαυμαστών του σε ολόκληρο τον πλανήτη. Στα τέλη του περασμένου χρόνου κυκλοφόρησε ένα μοναδικό box set με τίτλο «Τhe Complete Columbia Αlbum Collection» με τα 70 CD που ηχογράφησε στην Columbia και την επόμενη εβδομάδα κυκλοφορεί άλλη μία κασετίνα, μικρότερη, με τίτλο «Αll Μiles – Τhe Ρrestige Αlbums», αλλά εξίσου συναρπαστική με τα 14 άλμπουμ που κυκλοφόρησε στην Ρrestige από το 1951 ως το 1956.
Τη χρονιά που υπέγραψε ο Μάιλς Ντέιβις με τονΜπομπ Γουέινστοκ της Ρrestige βίωνε ίσως μια από τις δυσκολότερες περιόδους της ζωής του. Δεν είχε περάσει καιρός από τις ηχογραφήσεις για ένα από σημαντικότερα άλμπουμ της τζαζ, το «Βirth of Cool», με μια πλειάδα μουσικών όπου ξεχώριζαν οΓκιλ Εβανς, οΤζον Λιούιςκαι οΤζέρι Μάλιγκαν. Στα τέλη του 1949 επιστρέφει στο Παρίσι για μίνι περιοδεία καταγοητευμένος από την υποδοχή που επεφύλασσε η Πόλη του Φωτός στους αφροαμερικανούς μουσικούς. Είναι εκείνο το διάστημα που ξεκινά η σχέση του με τηΖυλιέτ Γκρεκόκαι είναι η απώλεια αυτής της σχέσης που του προκαλεί κατάθλιψη επιστρέφοντας στην Αμερική, μη αντέχοντας να ζήσει στην Ευρώπη. Απογοητευμένος από τους κριτικούς που πίστευαν ότι οι συνεργάτες του ήταν υπεύθυνοι για την άνθηση του κινήματος της cool jazz, αλλά και μέσα στο καθεστώς μιας αποτυχημένης σχέσης με μια πρώην συμμαθήτριά του από το Σεντ Λούις με την οποία απέκτησε δύο παιδιά, ο Μάιλς Ντέιβις εθίζεται στην ηρωίνη. Προς αυτή την κατεύθυνση βοήθησε και το περιβάλλον του, αφού οι φίλοι του, όπως οι σαξοφωνίστες Σόνι ΡόλινςκαιΝτέξτερ Γκόρντον , οι τρομπετίστεςΦατς Ναβάρο καιΦρέντι Γουέμστεραλλά και ο ντράμερΑρτ Μπλέικιήταν εθισμένοι όλοι στα ναρκωτικά- για τους Ναβάρο και Γουέμστερ μάλιστα η εξάρτηση αποδείχτηκε μοιραία. Οι επιπτώσεις άρχισαν να γίνονται εμφανείς στις συναυλίες του, όπου σε αρκετές περιπτώσεις δεν μπορούσε να παίξει, ενώ σε περιοδεία του στο Λος Αντζελες συνελήφθη για κατοχή. Η συνήθειά του έγινε γνωστή στο κοινό από μια συνέντευξη που έδωσε ο Καμπ Κάλογουεϊστο περιοδικό «DownΒeat». Προσπάθησε αρκετές φορές να δώσει ένα τέλος στον εθισμό του γυρνώντας μάλιστα και στο πατρικό του, όπου κλειδώθηκε για μέρες στο δωμάτιό του με στερητικό σύνδρομο. Απέφευγε μάλιστα αυτό το πρώτο μισό της δεκαετίας να εμφανίζεται στη Νέα Υόρκη, προτιμώντας το Ντιτρόιτ και άλλες μεσοδυτικές Πολιτείες όπου τα ναρκωτικά δεν είχαν την ίδια πρόσβαση.
Αυτή η περίοδος όμως ταυτόχρονα ήταν και αρκετά δημιουργική. Το συμβόλαιο με την Ρrestige σε ηλικία 25 χρόνων είχε αποτέλεσμα τη δημιουργία πολλών ενδιαφερόντων σχημάτων με μουσικούς όπως ο Μπλέικι και ο Ρόλινς, αλλά και την αρχή της γνωριμίας του με τονΤζον Κολτρέιν. Τα πιο σημαντικά άλμπουμ αυτής της δισκογραφικής σχέσης ήταν τα «Dig», «Βlue Ηaze», «Βag΄s Groove» και «Walkin΄». Με αυτές τις ηχογραφήσεις έθεσε τις βάσεις για αυτό που ονομάστηκε hard bop με τα πιο αργά τέμπι και τις λιγότερο άμεσες προσεγγίσεις στην αρμονία και στη μελωδία. Την τετράδα με την οποία έκλεισε ουσιαστικά το συμβόλαιό του το 1956, τα «Relaxin΄ With Τhe Μiles Davis Quintet», «Steamin΄ With Τhe Μiles Davis Quintet», «Workin΄ With Τhe Μiles Davis Quintet» και «Cookin΄ With Τhe Μiles Davis Quintet», την ηχογράφησε μέσα σε ένα διήμερο και με αυτά το κουιντέτο του καθιερώθηκε ως ένα από τα πιο σημαντικά στην ιστορία της τζαζ.
Οι πιο περιζήτητες κασετίνες του Μάιλς Ντέιβις
1. «Τhe Complete Columbia Αlbum Collection»:
Φυσικά πρόκειται για τη βασίλισσα των box sets όχι μόνο για τη δισκογραφία του Μάιλς Ντέιβις αφού αποτελεί κόσμημα για κάθε δισκοθήκη που σέβεται τον εαυτό της.Εβδομήντα άλμπουμ,ένα DVD και ένα βιβλίο.Τι άλλο θέλει κανείς;
2.«Τhe Complete Columbia Recordings of Μiles Davis With John Coltrane»:
Γνωστό και ανέκδοτο υλικό από το διάστημα 1955-1961 κατά το οποίο ηχογράφησε μαζί με το άλλο ιερό τέρας της τζαζ,τον Τζον Κολτρέιν,τρία στούντιο άλμπουμ,δύο κομμάτια από ένα τέταρτο και δύο λάιβ.
3.«Τhe Complete Studio Recordings of
Τhe Μiles Davis Quintet 1965-1968»:
Ηχογραφήσεις που πραγματοποίησε αυτή την περίοδο με το καλύτερο ίσως κουιντέτο του,αφού σε αυτό συμμετείχαν ο Χέρμπι Χάνκοκ και ο Ρον Κάρτερ.
4.«Τhe Complete Βitches Βrew Sessions»:
Το αποτύπωμα των εντυπώσεων που άφησε η ροκ δεκαετία του ΄60 στο μυαλό του Μάιλς Ντέιβις.Ενα από τα καλύτερα άλμπουμ της σύγχρονης μουσικής σε πλήρη ανάπτυξη.
5.«Τhe Complete Οn Τhe Corner Sessions»:
Ηχογραφήσεις της περιόδου 1972-1975 σε ένα από τα πιο όμορφα box sets της πρόσφατης δισκογραφίας.
