Ανοίγει ο δρόμος για την επανεκκίνηση των μεγάλων έργων, αλλά και τη μείωση των διοδίων, την οποία έχει εξαγγείλει η κυβέρνηση. Ο κύβος ερρίφθη την Πέμπτη, μετά την υπογραφή του Μνημονίου Κατανόησης για την επίλυση του προβλήματος της χρηματόδητησης των μεγάλων οδικών έργων, μεταξύ του υπουργείου Υποδομών και των παραχωρησιούχων, όπως ανακοίνωσε σήμερα Παρασκευή ο υπουργός Υποδομών, κ. Δημ. Ρέππας.
Οι τράπεζες, οι οποίες έχουν αναστείλει την χρηματοδότηση των έργων, φαίνεται ότι αποδέχονται και συναινούν στην κυβερνητική πρόταση, ωστόσο, πέραν των εσωτερικών χρονοβόρων διαδικασιών τους για επανέναρξη της δανειοδότησης των έργων, έχουν στραμμένα τα βλέμματά τους στην Σύνοδο Κορυφής του Ιουνίου, όπου και αναμένεται να δοθεί η τελική λύση στο δανειακό πρόβλημα της χώρας μας.
Θεωρείται βέβαιο ότι η «αποσυμπίεση» της Ελλάδας στο συγκεκριμένο θέμα, θα φέρει και το οριστικό «ναι» των τραπεζών στη συνέχιση του δανεισμού των παραχωρησιούχων, ο οποίος έχει μερίδιο 50% στον συνολικό προϋπολογισμό των έργων (8,7 δισ. ευρώ).

Συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις
Στο μεταξύ, όπως εξήγησε ο υπουργός Υποδομών, ο διάλογος με τις κοινοπραξίες θα συνεχιστεί, καθώς θα πρέπει να εξειδικευτούν αρκετές πτυχές των συμβάσεων (αποφάσεις ΣτΕ, αλλαγές στη χάραξη κτλ), χωρίς όμως να αλλάξει το πνεύμα των συμφωνιών και η κατανομή κινδύνων και βαρών μεταξύ των δύο μερών. Ο κ. Ρέππας εκτιμά ότι η όλη διαδικασία ενδέχεται να έχει ολοκληρωθεί έως τα τέλη Ιουλίου.
Τα συμπεράσματα αυτού του διαλόγου θα αποκτήσουν μορφή σχεδίου νόμου, το οποίο, στη συνέχεια, θα περάσει από την Βουλή. Εάν εγκριθεί και ψηφιστεί, τότε γίνεται εφικτή η μείωση των διοδίων κατά 50% στα υπό κατασκευή τμήματα και κατά 25% – 30% στα ολοκληρωμένα.
Υπενθυμίζεται ότι η πρόταση της κυβέρνησης προβλέπει την δημιουργία ενός ταμείου ασφαλείας 500 εκατ. ευρώ, το οποίο θα εγγυηθεί μία ενδιάμεση μεταβατική χρηματοδότηση, καθώς και την τιτλοποίηση των μελλοντικών εσόδων από τα έσοδα, μέσω μίας εταιρίας ειδικού σκοπού, της «Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι ΑΕ».
Ο κ. Ρέππας παραδέχθηκε ότι «τα ζητήματα είναι πολύπλοκα και τα προβλήματα δεν έχουν εξαλειφθεί», ενώ γνωστοποίησε ότι στις διαπραγματεύσεις με τις τράπεζες εισέρχεται πλέον και το υπουργείο Οικονομικών, το οποίο προσλαμβάνει σύμβουλο για την εταιρία ειδικού σκοπού.

Μείωση διοδίων
Ο κ. Ρέππας στάθηκε και στην βούληση της κυβέρνησης για φτηνότερη πολιτική διοδίων, καθώς υπογράμμισε τις προηγούμενες επιτυχημένες προσπάθειες συγκράτησης των τιμών τους, όπως στις περιπτώσεις της Νέας Οδού και του Αυτοκινητοδρόμου Αιγαίου. Ο υπουργός Υποδομών απέφυγε να κάνει υποθέσεις γύρω από το πότε θα ενεργοποιηθεί η εν λόγω συμφωνία, όμως φαίνεται ότι η μείωσή τους θα μπορούσε τεχνικά να ξεκινήσει έως τον Σεπτέμβριο. Επίσης, δρομολογούνται μικρά τοπικά έργα και διευκολύνσεις για τους μονίμους κατοίκους σε περιοχές με σταθμούς διοδίων.
Πάντως, στο υπουργείο Υποδομών εύχονται η διαδικασία να κινηθεί ταχύτατα, ούτως να μην χρειαστεί καν η μεταβατική χρηματοδότηση, η οποία έχει άλλωστε και «συμβολικό» χαρακτήρα για να πειστούν οι τράπεζες για το ενδιαφέρον του δημοσίου υπέρ της συνέχισης των έργων.
Εξάλλου, από την πρόσφατη επίσκεψη του γενικού γραμματέα Δημοσίων Εργων, κ. Ι. Οικονομίδη και του γενικού γραμματέα Συγχρηματοδοτούμενων Εργων κ. Σ. Λαμπρόπουλου στις Βρυξέλλες, προκειμένου να ενημερώσουν τους κοινοτικούς για το εν λόγω σχέδιο, διεφάνη ότι κινείται εντός του πνεύματος του κοινοτικού πλαισίου.

«Το επιδιώκαμε από καιρό»
Κύκλοι του υπουργείου επισημαίνουν ότι από τις αρχές του 2010 υπήρχε η ετοιμότητα για σχετικές συζητήσεις, όμως, όπως εξηγούν, δεν κατεγράφη αντίστοιχη διάθεση από την πλευρά των κοινοπραξιών. Ωστόσο, οι ίδιες πηγές υπογραμμίζουν ότι η μη αύξηση των διοδίων από τους παραχωρησιούχους αποτέλεσε ένα θετικό δείγμα συνέπειας από την πλευρά τους, όμως τονίζουν ότι το δημόσιο είναι πλέον εν τάξει με τις οικονομικές του υποχρεώσεις προς
αυτούς.
Επίσης, εξηγούν ότι εάν εκπέσουν αυτά τα μεγάλα έργα, δεν υπάρχει τίποτε έτοιμο για να τα αντικαταστήσει ούτε σχετικές μελέτες ωρίμανσης. «Η παύση των εργασιών προκάλεσε 0,5% μείωση στο ΑΕΠ της χώρας. Αντίθετα, η πλήρης ανάπτυξη των εργοταξίων συνδέεται με 100.000 άμεσες κι έμμεσες θέσεις απασχόλησης» καταλήγουν.