Το γύρο του κόσμου με μόνο σύμμαχο… τον ήλιο αποφάσισε να κάνει ο Αυστριακός κ. Μάικλ Κόλερ, μαζί με τη σύζυγό του, κυρία Χάικε Πάτσελτ. Αρμενίζοντας στα πέλαγα με το οικολογικό καταμαράν «Solar Wave» (δηλαδή «ηλιακό κύμα»), οι δύο θαλασσοπόροι είναι αποφασισμένοι να αποδείξουν ότι η οικολογική μετακίνηση αποκλειστικά με ηλιακή ενέργεια είναι όχι μόνο βιώσιμη αλλά και άκρως συμφέρουσα! Με αφορμή τη διέλευση του πρωτοποριακού σκάφους από ελληνικά ύδατα, ο καπετάνιος και κατασκευαστής του πλοίου μιλά στο «Βήμα» για ένα εγχείρημα που θα φέρει την επανάσταση στην πλεύση και γενικότερα στην οικολογική μετακίνηση.
Η περιπέτεια των δύο Αυστριακών άρχισε πριν από ακριβώς ένα χρόνο, τον Ιούνιο του 2010. Ξεκινώντας από τη Βόννη, στις όχθες του ποταμού Ρήνου, συνέχισαν στο Δούναβη, έπλευσαν στα παράλια της Μαύρης Θάλασσας, πέρασαν από την Κωνσταντινούπολη και τον Ελλήσποντο και κατέληξαν στη Χίο, όπου πέρασαν το Χειμώνα. Τον περασμένο μήνα ξεκίνησαν εκ νέου το ταξίδι τους και περνώντας από τις Κυκλάδες κατέπλευσαν στην Αθήνα. Την περασμένη Κυριακή διέσχισαν τη διώρυγα της Κορίνθου και σήμερα βρίσκονται στο Ιόνιο πέλαγος. Στους επόμενους μήνες θα κατευθυνθούν προς το Γιβραλατάρ, θα διασχίσουν τον Ατλαντικό και θα καταλήξουν στην Καραϊβική, συνεχίζοντας τον περίπλου της υφηλίου με τη δύναμη του ηλίου.
«Νικήσαμε τα… ιστιοπλοϊκά»
Εκ πρώτης όψεως το «Solar wave» μοιάζει με κάθε άλλο καταμαράν, καθώς διαθέτει τη χαρακτηριστική διπλή καρίνα, το χαμηλό ύψος και το μεγάλο πλάτος που του χαρίζει ευστάθεια και ταχύτητα. Η οροφή του, ωστόσο, είναι κάθε άλλο παρά συνηθισμένη, καθώς είναι καλυμμένη εξ ολοκλήρου από φωτοβολταϊκά πάνελ. Όπως εξηγεί ο κ. Κόλερ, κατά την κατασκευή του σκάφους αποφάσισαν να εκμεταλλευθούν ολόκληρη την επιφάνεια του καταμαράν για τη δέσμευση της ηλιακής ακτινοβολίας και να μην τοποθετήσουν ούτε ένα ιστίο.
«Η αλήθεια είναι ότι δεν χρειαζόμαστε ούτε ένα πανί διότι… είμαστε πιο γρήγοροι από τα ιστιοπλοϊκά. Ένα ιστιοπλοϊκό ταξιδεύει μόνο όταν έχει άνεμο. Αντιθέτως, εμείς ταξιδεύουμε όχι μόνο στη νηνεμία αλλά και κόντρα στον άνεμο», λέει χαμογελώντας ο κ. Κόλερ.
Τι γίνεται, όμως, όταν δεν έχει ήλιο; «Ακόμα και σε ημέρες χωρίς ηλιοφάνεια το Solar Wave μπορεί να κινείται και αυτό είναι ένα ακόμα πλεονέκτημά του. Διότι τα φωτοβολταϊκά συστήματα χρησιμοποιούν την ηλιακή ενέργεια για να φορτίσουν τις ειδικές μπαταρίες, οι οποίες στη συνέχεια παράγουν ενέργεια για την κίνηση του πλοίου. Έτσι, ενώ το ιστιοπλοϊκό ακινητοποιείται μόλις ο άνεμος κοπάσει, το ηλιακό σκάφος κινείται ακόμα και όταν ο ήλιος κρυφτεί», καταλήγει ο Αυστριακός καπετάνιος.
Αυτόνομο ενεργειακά
Η ηλιακή ακτινοβολία δεν παρέχει ενέργεια μόνο για την κίνηση του «Solar Wave» αλλά και για τη λειτουργία όλων των ηλεκτρικών συσκευών στο σκάφος – από τα φώτα, μέχρι την ηλεκτρική κουζίνα και το πλυντήριο. «Τα συμβατικά σκάφη, ακόμα και τα ιστιοφόρα, μόλις καταπλεύσουν στο λιμάνι ανάβουν τη μηχανή για να φορτίσουν τη μπαταρία και να λειτουργήσουν οι ηλεκτρικές συσκευές τους. Εμείς, αντιθέτως, έχουμε ενέργεια για όλες τις ανάγκες μας χωρίς να ξοδέψουμε ούτε ένα ευρώ και χωρίς να μολύνουμε το περιβάλλον. Οι μπαταρίες μας φορτίζονται… δωρεάν κάθε πρωί, μόλις βγει ο ήλιος», αναφέρει ο κ. Κόλερ.
Μάλιστα, οι δύο θαλασσοπόροι παράγουν ακόμα και πόσιμο νερό στο σκάφος, χρησιμοποιώντας μία ειδική μονάδα αφαλάτωσης που λειτουργεί με – τι άλλο; – ηλιακή ενέργεια. «Δεν είναι δύσκολο να παραχθεί πόσιμο νερό απ’ το νερό της θάλασσας. Στα νησιά της Ελλάδας έχετε τέτοιες μονάδες αφαλάτωσης. Η μόνη διαφορά είναι ότι οι δικές σας μονάδες λειτουργούν με καύσιμα και συνεπώς επιβαρύνουν το περιβάλλον», σημειώνει ο κ. Κόλερ.
Μια νέα φιλοσοφία ενάντια στα συμφέροντα
Ερωτηθείς για τον λόγο που τον οδήγησε στην περιπέτεια του… γύρου του κόσμου, ο 47χρονος καπετάνιος απαντά ότι μοναδική του επιθυμία είναι να δείξει στους πολίτες όλων των χωρών ότι η μετακίνηση με ηλιακή ενέργεια είναι ασφαλής, βιώσιμη και συμφέρουσα.
«Μιλώντας με ειδικούς της ναυσιπλοΐας και της ναυπηγικής σε όλες τις χώρες απ’ τις οποίες περνάμε, έχω διαπιστώσει ότι οι ειδήμονες γνωρίζουν πολύ καλά ότι η οικολογική πλεύση είναι δυνατή. Κι όμως, καμία εταιρία δεν επενδύει σε τέτοιου είδους εγχειρήματα! Γιατί; Η απάντηση βρίσκεται στα συμφέροντα των βιομηχανικών κλάδων που βασίζονται στην κατανάλωση πετρελαίου. Γι’ αυτό εμείς αποφασίσαμε να ακολουθήσουμε την αντίστροφη πορεία. Να πείσουμε, δηλαδή, τους απλούς ανθρώπους που βλέπουν το «περίεργο» σκάφος μας στα δεκάδες λιμάνια από τα οποία περνάμε και αντιλαμβάνονται ότι μια άλλη φιλοσοφία είναι δυνατή. Αν πείσουμε τους απλούς καταναλωτές ότι αυτή η φιλοσοφία τους συμφέρει, τότε οι εταιρίες αναπόφευκτα θα ακολουθήσουν, ειδάλλως θα αφανισθούν», εξηγεί ο κ. Κόλερ.
Διασχίζοντας τον ωκεανό
Η πλεύση στα ήρεμα νερά της Μεσογείου είναι ευχάριστη εμπειρία. Τι θα γίνει, όμως, όταν το ζεύγος των θαλασσοπόρων θα κληθεί να διασχίσει τον Ατλαντικό; «Το Solar Wave είναι απολύτως ασφαλές και μπορεί να κινείται όσο υπάρχει ηλιοφάνεια, ανεξάρτητα αν πρόκειται για μικρά πελάγη ή για τον ωκεανό. Αν ο ήλιος κρυφτεί, τότε συμβαίνει ό,τι ακριβώς ισχύει για τα ιστιοπλοϊκά όταν κοπάσει ο άνεμος: ακινητοποιούνται και περιμένουν να φυσήξει και πάλι! Το να εξαρτάται ένα σκάφος από τον καιρό είναι κοινό σημείο για όλους τους ναυτικούς. Άλλωστε, υπάρχει μία γεννήτρια που λειτουργεί με πετρέλαιο, για περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Όμως, τέτοια έκτακτη ανάγκη δεν παρουσιάσθηκε ποτέ ως τώρα», εξηγεί ο κ. Κόλερ.
«Υπάρχουν άνθρωποι που θέτουν ανεδαφικά ερωτήματα του τύπου «τι θα κάνατε αν χρειαζόταν να πλεύσετε το χειμώνα στη… σκανδιναβική θάλασσα με το Solar Wave;» Εγώ με τη σειρά μου ρωτώ: «Τι θα κάνατε αν χρειαζόταν να οδηγήσετε μηχανάκι στα χιόνια της Νορβηγίας; Ή αν οδηγούσατε ένα μεγάλο αυτοκίνητο στα στενά της Αθήνας;» Αυτό που προσπαθώ να τους εξηγήσω είναι ότι κάθε σκάφος – όπως και κάθε όχημα – είναι κατασκευασμένο για συγκεκριμένες συνθήκες, υπό τις οποίες λειτουργεί ιδανικά. Εν προκειμένω, το Solar Wave λειτουργεί ιδανικά σε χώρες με εύκρατο ή τροπικό κλίμα, όπου υπάρχει ηλιοφάνεια για το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου», καταλήγει ο κ. Κόλερ.