από metereologos.gr
Σάββατο 18 Νοεμβρίου 2017

Μετανάστες από τη Μεσόγειο οι πρώτοι βορειοευρωπαίοι γεωργοί

Βρέθηκαν γενετικές ομοιότητες μεταξύ σκελετού της Νεολιθικής Εποχής στη Σουηδία και των σημερινών Ελλήνων και Κυπρίων
Μετανάστες από τη Μεσόγειο οι πρώτοι βορειοευρωπαίοι γεωργοί
Οι πρώτοι γεωργοί της Βόρειας Ευρώπης πιθανότατα κατάγονταν από την Ελλάδα και την Κύπρο, σύμφωνα με νέα γενετική μελέτη

Ουάσινγκτον

Πριν από μερικές χιλιάδες χρόνια, το ευρωπαϊκό lifestyle υπέστη μια δραματική αλλαγή: οι κοινωνίες τροφοσυλλεκτών αντικαταστάθηκαν σταδιακά από τις πρώτες αγροτικές κοινότητες. Έρευνα που δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «Science» διαπιστώνει τώρα ότι οι πρώτοι γεωργοί της Βόρειας Ευρώπης ήταν πιθανώς μετανάστες από τη Μεσόγειο, καθώς παρουσίαζαν γενετικές ομοιότητες με τους σημερινούς πληθυσμούς της Ελλάδας, της Ιταλίας και της Κύπρου.

Από προηγούμενες αρχαιολογικές μελέτες είναι πλέον γνωστό ότι η γεωργία εμφανίστηκε στη Μέση Ανατολή πριν από περίπου 11.000 χρόνια. Πριν από 6.000 χρόνια, είχε πλέον εξαπλωθεί στο μεγαλύτερο μέρος της Ευρώπης.

Οι ανθρωπολόγοι όμως συνεχίζουν να διαφωνούν για το πώς μπορεί να συνέβη αυτό. Ήταν άραγε οι ίδιοι οι γεωργοί που μετανάστευαν προς το βορρά, ή μήπως η ιδέα της γεωργία διαδόθηκε από πολιτισμό σε πολιτισμό;

Ενίσχυση της υπόθεσης της μετανάστευσης

Η τελευταία μελέτη, που δείχνει να ενισχύει την υπόθεση της μετανάστευσης, βρίσκεται σε συμφωνία με προηγούμενες γενετικές έρευνες οι οποίες όμως εξέταζαν ένα πολύ μικρό κομμάτι του γονιδιώματος, και συγκεκριμένα το χρωμόσωμα Υ ή το λεγόμενο μιτοχονδριακό DNA.

Αυτή τη φορά, οι ερευνητές ανέλυσαν ένα μεγαλύτερο τμήμα του γονιδιώματος, με συνολικό μήκος περίπου 250.000 ζευγών βάσεων, από τα τρία δισ. ζεύγη βάσεων στο σύνολο του ανθρώπινου DNA.

Η ερευνητική ομάδα στο Πανεπιστήμιο της Ουψάλα στη Σουηδία  συνέκρινε τρεις σκελετούς που χρονολογούνται στα 5.000 χρόνια: τρεις τροφοσυλλέκτες που είχαν ταφεί στο νησί Γκότλαντ νότια της Στοκχόλμης και μια γυναίκα γεωργό που ζούσε την ίδια εποχή στην ηπειρωτική Σουηδία, σε απόσταση περίπου 400 χιλιομέτρων. Οι διατροφικές συνήθειες των νεολιθικών αυτών ανθρώπων ήταν γνωστές από τα ευρήματα στους τάφους τους.

Σουηδή προϊστορική αγρότισσα με... μεσογειακό DNA

Η ανάλυση έδειξε ότι η προϊστορική αγρότισσα παρουσίαζε εκτεταμένες γενετικές διαφορές από τους τροφοσυλλέκτες της εποχής της, αλλά εμφάνιζε αξιοσημείωτες ομοιότητες με τους σημερινούς κατοίκους της νότιας Μεσογείου, και συγκεκριμένα τους κατοίκους της Ελλάδας, της Κύπρου και της Σαρδηνίας.

Αντίθετα, οι τρεις τροφοσυλλέκτες της μελέτης έμοιαζαν γενετικά με τους σημερινούς κατοίκους της Σκανδιναβίας.

Όπως αναφέρει η ερευνητική ομάδα στο Science, οι διαφορές που εντοπίστηκαν αποτελούν  ένδειξη ότι η αγρότισσα του Γκότλαντ ήταν απόγονος μεταναστών από τη Μεσόγειο. «Αν η γεωργία είχε εξαπλωθεί αποκλειστικά ως πολιτισμική διαδικασία, δεν θα περιμέναμε να βρούμε έναν αγρότη του βορρά με τόσο μεγάλη γενετική συγγένεια με τους νότιους πληθυσμούς» σχολιάζει ο εξελικτικός βιολόγος Πόντους Σκόκγκλουντ, πρώτος συγγραφέας της δημοσίευσης.

Τα συμπεράσματα της έρευνάς του είναι σαφή, δεν μπορούν όμως να θεωρηθούν απολύτως βέβαια χωρίς την εξέταση περισσότερων νεολιθικών τροφοσυλλεκτών και γεωργών.

Ανάλογες γενετικές μελέτες στο μέλλον θα μπορούσαν να δείξουν όχι μόνο ποια ήταν η προέλευση της γεωργίας στη Βόρεια Ευρώπη, αλλά και να αποκαλύψουν τις γενετικές διαφορές ανάμεσα στους τροφοσυλλέκτες και τους αγρότες.

Οι ερευνητές εξέτασαν τον σκελετό μιας αγρότισσας που έζησε τη Νεολιθική Εποχή στο νησί Γκότλαντ της Σουηδίας (Πηγή: Göran Burenhult)

Ζντουπ | 29/04/2012 21:56
    Οι απαντήσεις στο άρθρο (Μίκιος, Model Citizen, Φώτης) δείχνουν γιατί η Ελλάδα βρίσκεται σ'αυτό το χάλι. Αντί να σχολιάσουν το άρθρο σοβαρά, έγραψαν ό,τι τους κατέβηκε στο κεφάλι.
    Ανώνυμος / η

Μάνα-Αφρική | 29/04/2012 17:10
    Και οι Έλληνες πώς βρέθηκαν στην Ελλάδα; Όχι φυσικά από τα δόντια του δράκου! Και πριν 6.000 χρόνια οι κάτοικοι στην Ελλάδα έχουν σχέση με τους Αθηναίους του Περικλή ή τους σημερινούς Βολιώτες (π.χ.); Από την αρχή όλοι παιδιά της Αφρικής είμαστε.
    Μίκιος

Ανάλυση της είδησης απο το μπλόγκ του ανθρωπολόγου Διηνεκή Ποντικού | 29/04/2012 14:36
    http://greekgenetics.blogspot.com/2012/04/dna.html Διαβάστε την άπψη του Ελληνα ερευνητή/γενετιστή Διηνεκή Ποντικού, εποστημονικά τεκμηριωμένη. Οπως φαίνεται απο τον πίνακα που παραθέτει, το ΔΝΑ της Προιστορικής Γεωργού ήταν κατά 68.20% όμοιο με αυτό των σημερινών Κυπρίων και αμέσως μετά έρχονται οι Ελλαδίτες με ποσοστό 67.94%. Οπότε ο Δημήτρης έχει δίκαιο, και πραγματικά οι Σουηδοί φαίνονται να μην αναφέρουν καθόλου τους Ελληνες προφανώς γιατί κάτι τέτοιο τους κάνει να ντρέπονται. Κανείς δεν θέλει να έχει σχέση με ένα λαό βανδάλων ο οποίος παράγει μόνο κομμουνιστές, κουκουλοφόρους, αναρχικούς, μπαχαλάκηδες και καταστροφείς ακίνητης περιουσίας.
    Model Citizen

Μα πως γίνεται αυτό; | 29/04/2012 13:33
    Πως γίνεται Σουηδοί και Δανοί επιστήμονες να αποδείξουν κάτι τέτοιο. Οι δικοί μας οι γενετιστές, ο Δρ. Βερέμης ντε κι ο Δρ. Τατσόπουλος στην τηλεόραση, τότε με την ιστορική τηλενουβέλα 1821, μας λέγανε ότι οι Έλληνες δεν έχουν καμιά σχέση με τους προγόνους μας. Ο άλλος μεγάλος μας γενετιστής, ο Δρ. Τσίτος στο ντοκιμαντέρ του περί γενετικής των Ελλήνων, Ακαδημία Πλάτωνος, συνιστούσε ότι είμαστε Αλβανοί. Ο δε βοηθός του, ο Δρ. Κεφετζόπουλος στην τηλεόραση έδειχνε κατενθουσιασμένος με το να ειρωνεύεται ότι Έλληνες δεν υπάρχουν πλέον. Είχα διαβάσει στο πανεπιστήμιο, για το βιβλίο «The History and Geography of Human Genes» του πανεπιστημίου Princeton (Princeton University Press) κάποιου Luca Cavalli-Sforza (Stanford University) και ανάλογα άρθρα στα Ακαδημαϊκά περιοδικά «Molecular Biology and Evolution» «American Journal of Human Genetics» και «Nature» που μιλούσαν για μια ασυνήθιστη συνέχεια των αρχαίων με τους σημερινούς Έλληνες αλλά δεν τους έδωσα σημασία. Τώρα κι οι Σουηδοί κι οι Δανοί; Ε, αυτό παραπάει. Απαιτώ οι δικοί μας οι γενετιστές, ο Δρ. Βερέμης, ο Δρ. Τατσόπουλος, ο Δρ. Τσίτος κι ο Δρ. Κεφετζόπουλος να αποδείξουν την διεθνικότητα μας. ΔΕΝ ΕΙΜΑΣΤΕ ΕΛΛΗΝΕΣ. Τελεία.
    Φώτης

science σήμερα. | 28/04/2012 14:25
    Βαγγέλη το δημοσίευμα δεν αναφέρει τους σημερινούς Έλληνες. Λέει για κατοίκους της Κύπρου, Σαρδηνίας και Τοσκάνης . .εκτός και αν ζούσαν Ελληνες τότε 5.οοοπ.χ..σε αυτές τις περιοχές, έχουμαι λείψανα της εποχής εκείνης, ας τα αποκρυπτογραφήσουμαι πρώτα επιστημονικά και μετά ψάξε τους συγγενείς μας και στα Σκόπια.
    ΔΗΜΗΤΡΗΣ

DN 26-04-2012 vetenskap | 27/04/2012 21:02
    Οι γεωργοί της Σουηδίας του 5.000 π.χ. συγγενείς με τους σημερινούς κατοίκους της Σαρδηνίας,Κύπρου και της Ιταλικής Τοσκάνης....γαιτί όχι με τους σημερινούς Έλληνες ; ίσως για να αποφύγουν τους σημερινούς δανειοδότες...σε άλλες εποχές θα μας είχαν αναφέρει.
    ΔΗΜΗΤΡΗΣ