Τρίτη 29 Ιουλίου 2014

Τα νετρίνα... έκοψαν ταχύτητα

Επανάληψη του πειράματος έδειξε ότι δεν κινούνται ταχύτερα από το φως
Τα νετρίνα... έκοψαν ταχύτητα
Τα νετρίνα δεν φαίνεται τελικώς να είναι ταχύτερα από το φως, σύμφωνα με νέο πείραμα
εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

Γκραν Σάσο

Η επανάληψη του αμφιλεγόμενου πειράματος, στο οποίο τα νετρίνα βρέθηκαν να κινούνται ταχύτερα από το φως, δείχνει ότι τα φευγαλέα υποατομικά σωματίδια δεν θα ανατρέψουν τελικά τη θεωρία της Eιδικής Σχετικότητας.

Ταξίδι στην ίδια διαδρομή

Η ταχύτητα των νετρίνων μετρήθηκε εκ νέου στην ίδια διαδρομή των 730 χιλιομέτρων όπου είχε πραγματοποιηθεί το αρχικό πείραμα, με την ονομασία Opera. Και σε αυτή την περίπτωση, μια δέσμη νετρίνων ταξίδεψε από το CERN, που βρίσκεται στα γαλλο-ελβετικά σύνορα, μέχρι το εργαστήριο του Γκραν Σάσο στην Ιταλία, περνώντας μέσα από εκατοντάδες χιλιόμετρα βράχου.

Η ομάδα Icarus του Γκραν Σάσο έχει αναρτήσει τα νέα αποτελέσματα στην υπηρεσία προδημοσίευσης arXiv.

«Είμαστε απόλυτα συμβατοί με την ταχύτητα του φωτός όπως τη διδαχθήκαμε στο σχολείο [...] Είμαστε πλέον 100% σίγουροι ότι η ταχύτητα του φωτός είναι η ταχύτητα των νετρίνων» δήλωσε στο BBC ο δρ Σάντρο Τσέντρο, εκπρόσωπος της ομάδας Icarus.

Ενδείξεις για λάθος μετρήσεις

Πιο επιφυλακτικός εμφανίστηκε πάντως ο Σέρτζιο Μπερτολούτσι, διευθυντής ερευνών του CERN: «Αρχίζουμε να έχουμε ενδείξεις με βάση τις οποίες τα αποτελέσματα του πειράματος Opera οφείλονται σε λάθος μετρήσεις» είπε στο Γαλλικό Πρακτορείο.

Τον περασμένο Σεπτέμβριο, η ομάδα Opera του Γκραν Σάσο σόκαρε τους φυσικούς σε όλο τον κόσμο ανακοινώνοντας, έστω και με επιφύλαξη, τα αποτελέσματα του πειράματος χρονομέτρησης. Τα νετρίνα επέμειναν να υπερβαίνουν την ταχύτητα του φωτός και στην επανάληψη του πειράματος από την ίδια ομάδα.

Παρόλα αυτά, ο προκλητικός ισχυρισμός αντιμετωπίστηκε με δυσπιστία, και οι ερευνητές του Icarus υπολόγισαν τον Νοέμβριο ότι τα αποτελέσματα πρέπει να ήταν εσφαλμένα λόγω προβλημάτων στη χρονομέτρηση.

Δεν ανατρέπεται η θεωρία της Ειδικής Σχετικότητας;

Αυτό άρχισε να φέρνει ανακούφιση σε πολλούς θεωρητικούς φυσικούς, καθώς η υπέρβαση της ταχύτητας του φωτός θα ανέτρεπε τη θεωρία της Ειδικής Σχετικότητας του Αϊνστάιν. Η θεωρία αυτή εξετάζει την παραμόρφωση του χωροχρόνου όταν κανείς κινείται με μεγάλες ταχύτητες, και προβλέπει ότι η ταχύτητα του φωτός είναι ανεξάρτητη από την ταχύτητα του παρατηρητή.

Για την ακρίβεια, η γενική σχετικότητα προβλέπει ότι ο χρόνος σταματά εντελώς όταν κανείς φτάσει την ταχύτητα των φωτονίων, τα οποία κινούνται με 299.792.458 χιλιόμετρα το δευτερόλεπτο στο κενό.

Πάντως, για την οριστική διάψευση των αποτελεσμάτων του Opera, οι επιστήμονες σχεδιάζουν αρκετά ακόμα πειράματα: νέες δοκιμές θα πραγματοποιηθούν από τις τέσσερις ομάδες που χρησιμοποιούν την ίδια δέσμη νετρίνων στο Γκραν Σάσο, καθώς και τα ανεξάρτητα εργαστήρια Fermilab στις ΗΠΑ και KEK στην Ιαπωνία.

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

Παραίτηση για τα νετρίνα του...φωτός

και ομως ! η γενικη σχετικοτητα κινδινευει! | 19/03/2012 22:05
    Προς τον φιλο Vagelford, ΛΥΠΑΜΑΙ που θα σε απογοητευσω, αλλα φιλε, τι ειναι το general relativity?Εγω προσωπικα, σαν ερευνητης, και πτυχιουχος σε θεματα θεωρητικης φυσικης, ασπαζομαι την αποψη του γιγαντα Feynman o opoiow eipe " Αισθανομαι αυτοπεποιθηση να αναφερω, οτι ελαχιστα ατομα κατανοουν την κβαντικη μηχανικη" ....Λοιπον και εγω ο ταπεινος λεγω οτι ελαχιστα ατομα κατανοουν την γενικη σχετικοτητα, και θα σου πω με μια αλλη ευκαιρια, γιατι κινδινευει η γενικη σχετικοτητα, και ΟΧΙ η ειδικη, σε περιπτωση που νετρινα ταξιδευουν ταχυτερα απο φως-κατι που εγω αποκλειω- ευχαριστω φιλε, στο επανοδειν
    Νικ Εγροτες

... | 18/03/2012 19:42
    Πραγματικά πολύ κακό άρθρο. Εκτός από το ότι δεν περιγράφει την είδηση σωστά, έχει και δυσάρεστες επιστημονικές αστοχίες. Προφανώς δεν έγινε κανένα πείραμα τώρα. Οι μετρήσεις του ICARUS πραγματοποιήθηκαν με τις ίδιες δέσμες νετρίνων που χρησιμοποίησε και το OPERA τον Νοέμβρη για να κάνει τις μετρήσεις του. Από εκείνες τις δέσμες κατέγραψε κάποια γεγονότα και το ICARUS με τα οποία έκανε τον υπολογισμό της ταχύτητας, τον οποίο και δημοσίευσε τώρα. Φυσικά το ICARUS δεν έδειξε το Νοέμβρη ότι το OPERA έκανε λάθος στη χρονομέτρηση. Το αποτέλεσμα που είχε δημοσιεύσει τότε το ICARUS ήταν ότι δεν είχαν καμία ένδειξη για την ακτινοβολία Cherenkov που αναμενόταν να έχουν εκπέμψει υπερφωτεινά νετρίνα, αν το αποτέλεσμα το OPERA ήταν ακριβές. Από που να το πιάσεις και που να το αφήσεις με λίγα λόγια το άρθρο... Τα περί ανακούφισης των φυσικών είναι προφανώς τραγικά και τα σχόλια που μπλέκουν ειδική με γενική σχετικότητα... not even wrong. Το ίδιο άρθρο έχει και το in.gr οπότε δεν ξέρω ποιος φταίει τελικά.
    Vagelford

Πάνω στην ώρα | 18/03/2012 12:56
    Τρέχω γρήγορα στον κάδο ανακύκλωσης να πάρω πίσω τα βιβλία που είχα βγάλει για πέταμα:-)
    kgan

3·108m/s | 18/03/2012 12:17
    η ταχύτητα του φωτός είναι 299.792.458 m/s δηλ. μέτρα ανά δευτερόλεπτο και όχι χιλιόμετρα. Το άρθρο δεν ανταποκρίνεται σε καμία επιστημονική πραγματικότητα δυστυχώς.
    Pelekanefs

LHC | 17/03/2012 22:29
    Απο τη στιγμή που το LHC είναι κλειστό για το χειμώνα πως έγινε επανάληψη του πειράματος; Οτι θέλουν λένε.
    Ανώνυμος / η

δεν κινδινευει η ειδικη σχετικοτητα | 17/03/2012 21:53
    ολαολα, κοιταξτε, δεν υπαρχει περιπτωσις η ειδικη σχετικοτητα να κινδινευει εξαιτιας των ...νετρινων!..Πιο πολυ ειναι πιθανον να εντοπιστει το μποζονιο higgs, para νετρινα να ταξιδευουν ταχυτερα απο φως...ουτως η αλλως, η ειδικη σχετικοτητα αποδεικνειεται πολλαπλως, και σε καθημερινη συχνοτητα τη βιωνουμε-περιττο να αναφερω εφαρμογες ειδικης σχετικοτητας- Απλα εγω λεω, οτι ενα εξωγηινο διαστημοπλοιο αφικνειται εις την ΓΗ , προφανως χρησιμοποιωντας φυσικους νομους τους οποιους εμεις αγνοουμε, ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΑΥΤΟ? Οτι συνετρψε την ταχυτητα φωτος? Οτι ΠΑΡΕΚΑΜΨΕ ΤΟΝ ΧΡΟΝΟ Ως ΜΕΓΕΘΟΣ? Ενα απο τα δυο θα ισχυει, αλλα αυτο δεν καταργει την ειδικη σχετικοτητα, ειναι η σχετικοτητα αυτη μια ΚΑΤΑΚΤΗΣΗ, και αν καποιος αλλος εκει εξω, εχει αλλες δυνατοτητες, δεν σημαινει οτι εμεις αυτο-καταργουμαστε, απλα θα μας προσγειωσει, αν και προσωπικα εγω πιστευω, οτι ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΕΚΕΙ ΕΞΩ, ΕΙΜΑΣΤΕ ΜΟΝΟΙ ΣΤΟ ΣΥΜΠΑΝ, μονοι και ερημοι, κανενας δεν υπαρχει για να ανατρεψει τους φυσικους μας νομους, η ομοιομορφια των νομων ειναι αυτονοητη αληθεια σε ολο το συμπαν, οτι ισχυει εδω, ισχυει παντου, και αυτο ειναι αποτελεσμα διαφευγουσας συμμετριας, αλλα και προστακτικης παρατηρησης, δεν ειναι δυνατον καπου αλλου να ξερουν αλλους νομους απο αυτους που εμεις γνωριζουμε, εκτος κ αν ειναι εκπληκτικα εξελιγμενοι σε σχεση με μας.....Κατι ομως που τιθεται εν αμφιβολω, εφοσον, ΓΙΑΤΙ αν καποιος ειναι πιο εξελιγμενος απο εμας, ΔΕΝ εχει επιλεξει ακομα τη στιγμη να μας επισκεφθει? Που ειναι μαγκες ο εξελιγμενος? Γιατι δεν εχει ερθει ακομα? Μηπως δεν θα ερθει ποτε? Η ΕΙΔΙΚΗ ΣΧΕΤΙΚΟΤΗΤΑ του Εινστειν ειναι μια παγκοσμια κατακτηση, ενας φυσικος νομος, πολλοι αλλοι θα την ανακαλυπταν ουτως η αλλως, δεν κινδινευει απο τα νετρινα, ακομα και ο ιδιος ο Εινστειν αφηνε παραθυρακια για ανατροπη, οσον αφορα την ταχυτητα του φωτος ως τροχονομου εις το παρον συμπαν
    Nick Egrotes

Λάθος η ταχύτητα | 17/03/2012 16:12
    Παρακαλώ διορθώστε την ταχύτητα του φωτός από χιλιόμετρα σε μέτρα ανά δευτερόλεπτο. Ή διαφορετικά βάλτε μία υποδιαστολή μετά το έκτο ψηφίο του αριθμού που αναφέρεται στο κείμενο.
    Δημήτριος Κιουμουρτζόγλου

Μαλλον δεν ξερουν τι λενε.... | 17/03/2012 05:42
    Βασικα ενα σωματιδιο με μαζα που τρεχει με την ταχυτητα του φωτος εξακολουθει να παραβιαζει την θεωρια της σχετικοτητας. Η θεωρια της σχετικοτητας μενει ως εχει μονο αν τα νετρινα τρεχουν με ταχυτητα μικροτερη του φωτος
    Pavlos

Σχετικά με τα νετρίνα | 16/03/2012 21:08
    Δεν πρόκειται περί επανάληψης ή καινούριας μέτρησης. Τα δεδομένα έχουν προκύψει από τις ίδιες δέσμες νετρίνων που εστάλησαν τον Νοέμβρη και που το OPERA μέτρησε με διαφορά στους χρόνους άφιξης περίπου 60 ns. Οι νέες μετρήσεις που είχαν αναγγελθεί δεν έχουν πραγματοποιηθεί ακόμα.
    Τίνα Νάντσου