Mείωση κατά 3,8% εμφάνισε η αγορά του παγωτού τη διετία (2009-2010) ενώ ο έντονος ανταγωνισμός οδηγεί τους κορυφαίους παίκτες σε εξαγορές και στρατηγικές συνεργασίες, όπως προκύπτει από σχετική μελέτη της Ιcap. Η αγορά των παγωτών, σαφώς επηρεασμένη από την αρνητική οικονομική συγκυρία, εμφανίζει πτωτικές τάσεις και αναμένεται να παρουσιάσει περαιτέρω απώλειες το προσεχές διάστημα, τονίζει η ίδια μελέτη.

Η διευθύντρια οικονομικών και κλαδικών μελετών της Icap Group, κυρία Σταματίνα Παντελαίου, σημειώνει σχετικά με τη δομή του κλάδου «Ο αριθμός των επιχειρήσεων οι οποίες δραστηριοποιούνται στον κλάδο είναι μεγάλος, ωστόσο όμως η αγορά ελέγχεται από λίγες επιχειρήσεις, οι οποίες διαθέτουν καθιερωμένα και γνωστά brands και καλύπτουν το μεγαλύτερο μέρος της κατανάλωσης. Ο ανταγωνισμός που επικρατεί στην αγορά είναι έντονος και οξύνεται συνεχώς, καθώς η εγχώρια αγορά παγωτού θεωρείται «ώριμη» αγορά, χωρίς σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης.

Οι μεγάλες εταιρείες του κλάδου, προκειμένου να ενισχύσουν την παρουσία τους και να διευρύνουν το δίκτυο διανομής τους, πραγματοποιούν εξαγορές ή στρατηγικές συνεργασίες. Τελευταίο παράδειγμα αποτελεί η πρόσφατη συμφωνία μεταξύ της ΕΒΓΑ Α.Β.Ε.Ε. και του ομίλου Unilever. Παράλληλα επενδύουν στο τομέα του marketing και στην προβολή, προκειμένου να ενισχύσουν την αναγνωρισιμότητα των εμπορικών τους σημάτων.»

Στον κλάδο του παγωτού, εκτός από τις μεγάλου μεγέθους παραγωγικές μονάδες δραστηριοποιούνται και πολλές μεσαίου και μικρού μεγέθους επιχειρήσεις. Το πρόβλημα το οποίο αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις αυτές εστιάζεται στην έλλειψη κεφαλαίων για την πραγματοποίηση επενδύσεων. Κυρίως όμως αντιμετωπίζουν δυσχέρειες στην ανάπτυξη ενός εκτεταμένου δικτύου διανομής, με αποτέλεσμα να διοχετεύουν τα προϊόντα τους κυρίως ή αποκλειστικά σε τοπικές αγορές.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της κλαδικής μελέτης, η συνολική εγχώρια αγορά παγωτού εμφάνισε πτώση 5,7% το 2009 σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ενώ το 2010 παρουσίασε περαιτέρω υποχώρηση της τάξεως του 4%. Τα τυποποιημένα παγωτά (ατομικά και οικογενειακά) κάλυψαν το μεγαλύτερο μέρος της συνολικής κατανάλωσης το 2010 με ποσοστό της τάξεως του 77%. Τα ατομικά παγωτά απέσπασαν μερίδιο συμμετοχής 51%, τα οικογενειακά απέσπασαν μερίδιο της τάξης του 26%, ενώ το μη τυποποιημένο (χύμα παγωτό) κάλυψε το 23% του συνόλου.

Η εισαγωγική διείσδυση στην αγορά παγωτού τη διετία (2009-2010) κυμάνθηκε μεταξύ 31%-34% και η αντίστοιχη εξαγωγική δραστηριότητα κυμάνθηκε μεταξύ 18%-20%, τα τελευταία έτη.

Σχετικά με την εξέλιξη του κλάδου, αναμένεται ότι το συνολικό μέγεθος της αγοράς παγωτού θα εμφανίσει ελαφρώς πτωτική τάση τη διετία 2011-2012. Καθοριστικός παράγοντας για την περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου είναι η αλλαγή της αντίληψης που έχουν οι καταναλωτές για το παγωτό και την κατανάλωση του εκτός θερινής περιόδου. Όσον αφορά τη δομή του κλάδου, προβλέπεται περαιτέρω ενδυνάμωση των μεγάλων επιχειρήσεων σε βάρος των μικρών βιοτεχνικών μονάδων.
Πέρα από την ανάλυση της αγοράς, στη συγκεκριμένη μελέτη πραγματοποιείται και χρηματοοικονομική ανάλυση επιχειρήσεων παραγωγής παγωτού, με τη χρήση αριθμοδεικτών. Από τον ομαδοποιημένο ισολογισμό που παρουσιάστηκε βάσει δείγματος 13 αντιπροσωπευτικών παραγωγικών επιχειρήσεων παγωτού, προκύπτει ότι οι πωλήσεις των παραγωγικών επιχειρήσεων παγωτού για το 2009 μειώθηκαν κατά 8,8% σε σχέση με το 2008, ενώ το μικτό κέρδος μειώθηκε κατά 9,97%.

Συνέπεια των παραπάνω ήταν η σημαντική μείωση (-41,1%) στα αντίστοιχα λειτουργικά αποτελέσματα, γεγονός που σε συνδυασμό με τη δραστικότατη αύξηση των μη λειτουργικών εξόδων, οδήγησε τελικά σε εμφάνιση ζημιογόνου αποτελέσματος το 2009, έναντι αντίστοιχων καθαρών κερδών του προηγούμενου έτους.