«Twenty is plenty» – Η «εξέγερση» των φιλάθλων ενάντια στο ακριβό ποδόσφαιρο

Οι παράλληλες πρωτοβουλίες ανά τη Γηραιά Ηπειρο για πιο χαμηλές τιμές στα εισιτήρια των φιλοξενουμένων

«Twenty is plenty» – Η «εξέγερση» των φιλάθλων ενάντια στο ακριβό ποδόσφαιρο

Ξεκινώντας από την Αγγλία και επεκτεινόμενο σε όλη την Ευρώπη, το κίνημα «Twenty is plenty» ενώνει φιλάθλους διαφορετικών εθνικοτήτων και πολιτικών απόψεων γύρω από ένα κοινό αίτημα: να οριστεί ανώτατη τιμή 20 ευρώ για τα εισιτήρια των φιλοξενούμενων φιλάθλων στους αγώνες ευρωπαϊκών διοργανώσεων, κυρίως στο Champions League.

Η αφορμή επανήλθε στο προσκήνιο με την έναρξη της νέας μορφής του Champions League, με έναν ενιαίο όμιλο και οκτώ αγώνες για κάθε ομάδα, γεγονός που οδηγεί σε πιο πολυέξοδες μετακινήσεις για τους φιλάθλους ήδη από την πρώτη φάση. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν φίλοι της Μπαρτσελόνα που ταξίδεψαν στο Μιλάνο για τον αγώνα με την Ίντερ, το κόστος για αεροπορικά, ξενοδοχεία, φαγητό και εισιτήριο ξεπέρασε τα 700 ευρώ.

Οι ρίζες του κινήματος

Η πρωτοβουλία γεννήθηκε στην Αγγλία το 2013 από τη Football Supporters’ Federation, μετά την οργή των φιλάθλων της Μάντσεστερ Σίτι για τα 62 ευρώ που ζητούσε η Άρσεναλ για ένα εισιτήριο φιλοξενουμένων. Η εκστρατεία μετέτρεψε ένα επιμέρους παράπονο σε συστηματικό αγώνα για πιο δίκαιο και προσβάσιμο ποδόσφαιρο.

Οι διαδηλώσεις, τα πανό, τα μποϊκοτάζ και η πίεση προς τις Αρχές οδήγησαν σε επιτυχίες: από το 2016, η Premier League καθιέρωσε ανώτατη τιμή 30 λιρών (35,5 ευρώ) για φιλοξενούμενους φιλάθλους.

Η UEFA, φοβούμενη ανάλογες αντιδράσεις, επέβαλε το 2019 ανώτατες τιμές εισιτηρίων για τους οπαδούς φιλοξενούμενων ομάδων: 70 ευρώ στο Champions League, 45 ευρώ στο Europa League και 20 ευρώ στο Conference League. Ωστόσο, για χιλιάδες φιλάθλους σε όλη την Ευρώπη – ειδικά σε περιόδους πληθωρισμού και ακρίβειας – αυτά τα όρια θεωρούνται υπερβολικά υψηλά.

Τι ισχύει στην υπόλοιπη Ευρώπη

Στη Γερμανία, το παλιότερο κίνημα «Kein Zwanni» («Κανένα εικοσάρι») διαμόρφωσε κουλτούρα αντίστασης ήδη από το 2010. Οι φίλαθλοι της Μπορούσια Ντόρτμουντ πέταξαν μπάλες του τένις στον αγωνιστικό χώρο διαμαρτυρόμενοι για τα ακριβά εισιτήρια, ενώ σε άλλα γήπεδα οι φίλοι των ομάδων απείχαν από τα πρώτα λεπτά των αγώνων. Η Bundesliga παραμένει η πιο προσιτή λίγκα της Ευρώπης χάρη και στον κανονισμό που περιορίζει την επιρροή μεγάλων επενδυτών.

Στη Γαλλία η καμπάνια βρήκε ευήκοα ώτα: από το 2019, οι σύλλογοι δεσμεύονται να προσφέρουν πακέτα φθηνών εισιτηρίων για φιλοξενουμένους με έλεγχο από την ομοσπονδία. Στην Ισπανία, οι διαμαρτυρίες έγιναν πιο οργανωμένες το 2024 με αιτήματα για πλαφόν 20 ευρώ στη La Liga και 10 ευρώ στη Segunda División. Παρότι δεν υπάρχει ακόμη θεσμοθετημένο όριο, η πίεση αυξάνεται.

Η καμπάνια «Twenty is plenty» είναι πια ένα πανευρωπαϊκό κίνημα. Το απόλυτο σύμβολό του έγινε το πανό που αναρτήθηκε στις 8 Απριλίου στην Allianz Arena από τους φίλους της Μπάγερν Μονάχου, στον αγώνα με την Ιντερ, ζητώντας ευθέως από την UEFA να μειώσει τις τιμές για τους φιλοξενουμένους.

Η διαμαρτυρία αυτή, παρότι ειρηνική, μεταφέρει ισχυρό πολιτικό μήνυμα: το ποδόσφαιρο δεν πρέπει να γίνει πολυτέλεια. Και οι φίλαθλοι δείχνουν πως δεν πρόκειται να εγκαταλείψουν τον αγώνα.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.
Exit mobile version