Αναμφίβολα, ο μεγάλος πρωταγωνιστής και το αντικείμενο πόθου των περισσοτέρων από όσους συμμετείχαν στη δημοπρασία που πραγματοποιήθηκε την περασμένη Τετάρτη και Πέμπτη από τη Vergos Auctions ήταν το χειρόγραφο ποίημα «Che fece … … il gran rifiuto» του Κωνσταντίνου Καβάφη (1863-1933). Γραμμένο και υπογεγραμμένο από τον μεγάλο μας ποιητή σε μια απλή σελίδα από ριγωτό χαρτί, το – εμπνευσμένο από τον στίχο «che fece per vilta il gran rifiuto» («που, από δειλία, έκανε τη μεγάλη άρνηση») του σημαντικού ιταλού ποιητή του Μεσαίωνα Δάντη Αλιγκιέρι (1265-1321) – πολύτιμο χειρόγραφο είχε ως τιμή εκκίνησης τις 6.000 ευρώ. Ωστόσο, η μονομαχία δύο υποψήφιων αγοραστών εκτόξευσε την τιμή στα 55.000 ευρώ, ποσό που αποτελεί παγκόσμιο ρεκόρ για αντικείμενο του αλεξανδρινού ποιητή. Ανάλογης αξίας, αλλά σε πολύ διαφορετικό ύφος, και οι 22 αυτόγραφες επιστολές με την υπογραφή του Οδυσσέα Ελύτη (1911-1996) που απευθύνονταν στην 20χρονη φίλη του Εφη Κανελλοπούλου, η οποία είχε παντρευτεί τον βιομήχανο και στενό φίλο του Αλέξανδρο Κανελλόπουλο (σε 4 επιστολές απευθύνεται και σε εκείνον). Τα συγκεκριμένα γράμματα καλύπτουν μια χρονική περίοδο της ζωής του νομπελίστα ποιητή μας που αρχίζει από την 1η Απριλίου του 1949 και τελειώνει στις 8 Δεκεμβρίου του 1970. Σε αυτά τα 21 χρόνια και μέσα σε 68 συνολικά σελίδες, ο ποιητής μοιράζεται τις βαθύτερες σκέψεις του, την καθημερινότητά του, αλλά και πολλές από τις απόψεις του, ενώ είναι ολοφάνερη και η ιδιαίτερη οικειότητα που αισθανόταν με το ζεύγος. Ετσι, μαθαίνουμε για την εμπειρία της διαμονής του στο Παρίσι, τη χαμηλή εκτίμηση που έτρεφε για τον πολιτικό και πνευματικό κόσμο της Αθήνας, παρ’ όλο που ονειρευόταν την ελληνική θάλασσα που του έλειπε, ενώ αναφέρεται στις οικονομικές του δυσκολίες και στην ένταση στις σχέσεις του με την οικογένειά του που δημιουργούσε η παρατεταμένη παραμονή του στο εξωτερικό. Σε ακόμη πιο προσωπικό ύφος, διηγείται στη στενή του φίλη τις ερωτικές του περιπέτειες, δηλώνει την προτίμηση που έτρεφε στις Ισπανίδες σε σχέση με τις Γαλλίδες, αλλά και στις νεαρότερες γυναίκες – μέχρι 22 ετών. Η τιμή εκκίνησης των προσωπικών αυτών επιστολών ήταν τα 12.000 ευρώ και η τιμή πώλησης ήταν τα 22.400 ευρώ. Αλλα έγγραφα, επιστολές, παρτιτούρες και αυτόγραφα ποιήματα με τις υπογραφές των Ελευθερίου Βενιζέλου, Αλέξανδρου Μαυροκορδάτου, Γεωργίου Σαχτούρη, Αγγελου Σικελιανού, Γεωργίου Σεφέρη, Μίκη Θεοδωράκη, Γεωργίου Δροσίνη, Γρηγορίου Ξενόπουλου, Νικηφόρου Βρεττάκου, Ηλία Βενέζη, Κατίνας Παξινού κ.ά. πουλήθηκαν επίσης στη δημοπρασία που πραγματοποιήθηκε στο ξενοδοχείο «Athens Plaza» και προβλήθηκε ζωντανά από την ιστοσελίδα www.vergosauctions.com. Εξαιτίας της COVID-19, η διοργάνωση έγινε σε δύο ημέρες αντί για μία, ενώ στο ξενοδοχείο δεν υπήρχε κοινό και η όλη διαδικασία ολοκληρώθηκε εξ αποστάσεως. Η φιλελληνική συλλογή Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσίασαν και τα 135 έργα φιλελληνικού χαρακτήρα που περιλαμβάνονταν στην ιστορική βιβλιοθήκη ενός αθηναίου συλλέκτη και τα οποία αποτέλεσαν μια διακριτή και ιδιατέρως σημαντική ενότητα της δημοπρασίας. Ειδικά μέσα στο κλίμα των εφετινών εορτασμών για την επέτειο των 200 χρόνων από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης. Η πολύτιμη συλλογή περιλαμβάνει κυρίως φυλλάδια, παρτιτούρες και άλλα υλικά από το κίνημα του φιλελληνισμού και ο αφοσιωμένος συλλέκτης κατάφερε να τα συγκεντρώσει ύστερα από αναζητήσεις πολλών ετών. Βιβλία που περιγράφουν τις μάχες και τις θυσίες των Ελλήνων, γραμμένα από ξένους συγγραφείς και στοχαστές της εποχής όπως είναι ο γάλλος ιστορικός Αλφόνζ ντε Μποσάμπ, ο Ιταλός Λουίτζι Τσιαμπολίνι, ο γάλλος πολιτικός, ποιητής και δραματουργός Ζαν Πον Γκιγιόμ Βιενέτ, ο βρετανός συνταγματάρχης Τόμας Γκόρντον – από τους πρώτους ευρωπαίους εθελοντές που ήρθαν στην Ελλάδα κατά την Επανάσταση του 1821 -, ο γάλλος γιατρός, διπλωμάτης, ακαδημαϊκός και ιστορικός συγγραφέας Φρανσουά Σαρλ Ιγκ Λοράν Πουκβίλ, ο γερμανός λυρικός ποιητής Γιόχαν Λούντβιχ Βίλχελμ Μιλά κ.ά., περιλαμβάνονται στη μεγάλη συλλογή. Αφίσες και ρεκλάμες Ιδιαίτερο χρώμα έδωσε στη δημοπρασία και μια άλλη ειδική ενότητα, αυτή που περιλάμβανε αφίσες και διαφημιστικές καμπάνιες από τις δεκαετίες των 50s και 60s. Η νεαρή – και μελαχρινή – Αλίκη Βουγιουκλάκη που διαφημίζει την ελληνική μπίρα της εποχής, ο ώριμος τσολιάς με τη λευκή γενειάδα που μας προτρέπει να αγοράσουμε λαϊκό λαχείο, η διαφημιστική εκστρατεία με τα αποτελέσματα της απογραφής του 1928, η αφίσα που ενημέρωνε για την παράσταση της Μαρίας Κάλλας στην Επίδαυρο τον Αύγουστο του 1961, καθώς και το πολύ γνωστό θέμα «Η Παναγιά μαζί του» του έλληνα ζωγράφου Γιώργου Γουναρόπουλου του 1940. Ιδιαίτερη αναφορά θα πρέπει να γίνει και στις ιστορικές αφίσες που εξέδωσε ο ΕΟΤ και οι οποίες είχαν ως στόχο την προβολή της Ελλάδας ως τουριστικού προορισμού. Ξεχωρίζουν αυτή που σχεδίασε ο βραβευμένος Μιχάλης Κατζουράκης το 1963 και θεωρείται από τις ωραιότερες του είδους, εκείνη διά χειρός του σπουδαίου έλληνα ζωγράφου του 20ού αιώνα Γιάννη Μόραλη, το 1948, με τίτλο «Το νησί της Υδρας», καθώς και αυτή που δημιούργησε το 1956 ο επίσης ζωγράφος Γιώργος Βακιρτζής και που ονομάζεται «Olympia – Apollo».