Reworks: Η καρδιά της ηλεκτρονικής μουσικής χτυπά στη Θεσσαλονίκη

Με αφορμή το 19ο reworks, το απόλυτο φεστιβάλ σύγχρονης ηλεκτρονικής μουσικής της Θεσσαλονίκης, το Βήμα συνομιλεί με τον καλλιτεχνικό του διευθυντή Αναστάσιο Διόλατζη για το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον του.

Μια εβδομάδα απομένει για την έναρξη της μεγαλύτερης φουάρ της σύγχρονης ηλεκτρονικής μουσικής, του φεστιβάλ που έχει καταφέρει μέσα στα τελευταία δεκαεννέα χρόνια να βάλει τη Θεσσαλονίκη στον ευρωπαϊκό φεστιβαλικό χάρτη και να την αναδείξει στο απόλυτο σημείο συνάντησης για όλες και όλους τους λάτρεις του σύγχρονου ηλεκτρονικού ήχου.

Από τις 20 έως τις 24 Σεπτέμβρη, το reworks επιστρέφει και το Βήμα μίλησε με τον καλλιτεχνικό διευθυντή του και μέλος της ομάδας διοργάνωσης Αναστάσιο Διόλατζη, ο οποίος μοιράστηκε τον ενθουσιασμό του για όσα πρόκειται να απολαύσουμε στη φετινή διοργάνωση. «Είμαστε ενθουσιασμένοι για την επανένωση και την επιστροφή των Στέρεο Νόβα μετά από 27 χρόνια στην Θεσσαλονίκη και το reworks, καθώς και άλλων μεγάλων καλλιτεχνών όπως οι Paul Kalkbrenner, ARTBAT, Maceo Plex, GusGus».

Φωτ.: Τόνυ Θεοδωράκης

Ταυτόχρονα, όμως, πέρα από την παρουσία καταξιωμένων headliners, μεγάλος ενθουσιασμός υπάρχει και για τα νέα ονόματα που θα φιλοξενήσει το φεστιβάλ φέτος. «Το reworks λειτουργεί σταθερά στην βάση της πρότασης, έτσι που καλλιτέχνες όπως οι Nicolas Jaar, Bicep, Moderat κ.α. παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα μέσα από τη διοργάνωση του φεστιβάλ. Φέτος, το φεστιβάλ φιλοξενεί 20 νέους καλλιτέχνες από το εξωτερικό – από την 8kays και τον Daniel Avery μέχρι τον Fejka και τους Tripolism – και φυσικά πολλούς καλλιτέχνες και από τη χώρας μας. Οπότε προσδοκούμε πολύ χορό, ανεβασμένη διάθεση, όμορφα συναισθήματα και στιγμές reworks» συμπληρώνει.

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής και μέλος της ομάδας διοργάνωσης Αναστάσιος Διολάντζης.

Πλησιάζοντας το ορόσημο των 2 δεκαετιών, το reworks πλέον κουβαλά μεγάλη ιστορία κι έχει καταφέρει πολλά. Η πρώτη-πρώτη διοργάνωση, το 2005, γεννήθηκε από «την αγάπη μας για την σύγχρονη μουσική» θυμάται ο Αναστάσιος Διόλατζης. «Θέλαμε η Θεσσαλονίκη να αποκτήσει το δικό της μουσικό φεστιβάλ. Στην πορεία και για καιρό, το reworks υπήρξε το μόνο φεστιβάλ σύγχρονης μουσικής όχι μόνο στη Θεσσαλονίκη, αλλά και στην Ελλάδα γενικότερα. Η έμπνευση προήλθε από άλλα φεστιβάλ αστικού τύπου όπως είναι για παράδειγμα το Sonar στη Βαρκελώνη, με το οποίο καταλήξαμε να συνεργαζόμαστε σε ευρωπαϊκά πρότζεκτ τα τελευταία χρόνια και μάλιστα επιμεληθήκαμε και μέρος του καλλιτεχνικού τους προγράμματος για 2 χρονιές – κάτι πολύ τιμητικό για εμάς».

Φωτ.: Τόνυ Θεοδωράκης

Η επιλογή της Θεσσαλονίκης δεν ήταν καθόλου τυχαία. «Θα ήταν ίσως πιο εύκολο να γίνει στην Αθήνα μιας και είναι και μεγαλύτερη πληθυσμιακά, όμως για εμάς η Θεσσαλονίκη είναι η πόλη που ονειρευτήκαμε το reworks. Αφενός γιατί είναι η βάση μας και την αγαπούμε πολύ, αφετέρου γιατί αγαπούμε το κοινό της και εκείνο, με την σειρά του, μας υποστηρίζει χρόνια τώρα».

Άλλωστε, το reworks, πέρα της μουσικής, προσπαθεί να προβάλλει και την ίδια τη Θεσσαλονίκη και τα χαρακτηριστικά της στο κοινό. Και φαίνεται να τα καταφέρνει περίφημα. «Σχεδόν το 50% των επισκεπτών μας έρχονται από το υπόλοιπο της χώρας και το εξωτερικό» σημειώνει ο κ. Διόλατζης. Αυτού του είδους η εξωστρέφεια ήταν ζητούμενο εξαρχής, αλλά αποτέλεσε και τη μεγαλύτερη πρόκληση για τους διοργανωτές, παραδέχεται ο ίδιος.

Φωτ.: Τόνυ Θεοδωράκης

«Από τo ξεκίνημα ακόμη, η διοργάνωση ενός εξωστρεφούς φεστιβάλ σε μια πόλη χωρίς άλλο μουσικό φεστιβάλ ήταν μια πρόκληση από μόνη της, όπως επίσης και η γενικότερη αποδοχή αυτού του είδους μουσικής. Είχαμε να αντιμετωπίσουμε αρκετά στερεότυπα. Με τους επισκέπτες του φεστιβάλ πορευτήκαμε μαζί και το reworks έγινε ένα ραντεβού για όλους, ανεξαρτήτως μουσικής προτίμησης, μια γιορτή της μουσικής. Ακολούθησε η οικονομική κρίση το 2009 που έπληξε πολλές διοργανώσεις για χρόνια. Συνεχίσαμε κανονικά. Δεν σταματήσαμε ούτε στα capital controls του 2015, όταν εκείνο το καλοκαίρι είχαν ακυρωθεί όλα σχεδόν τα φεστιβάλ λόγω της κατάστασης στην χώρα. Το reworks σημείωνε επιτυχία κάθε χρονιά. Ακολούθησε η πανδημία. Το 2020 το φεστιβάλ παρουσίασε διαδικτυακά το περιεχόμενο του σημειώνοντας μεγάλη επιτυχία με πολλές προβολές παγκοσμίως. Το γύρισμα με την Nina Kraviz στον Όλυμπο, για παράδειγμα, είχε πάνω από ένα εκατομμύριο προβολές».

Φωτ.: Τόνυ Θεοδωράκης

Σήμερα πια που έχουν αρθεί όλοι οι περιορισμοί, ένα πολύ βασικό χαρακτηριστικό του reworks είναι το γεγονός ότι λαμβάνει χώρα σε διαφορετικά σημεία της πόλης με ετερογενή χαρακτηριστικά και διαφορετικά φορμά – από το Κυβερνείο μέχρι πολυχώρους και ταράτσες – κάτι που του δίνει έναν πολύ ξεχωριστό χαρακτήρα. Πάνω σε αυτό ο κ. Διόλατζης σχολιάζει: «Η ίδια η πόλη από τα ανατολικά μέχρι την Δυτική Πύλη στην ουσία παρουσιάζεται παράλληλα με το πολιτιστικό περιεχόμενο και γιορτάζει μαζί με το reworks . Οι χώροι επιλέγονται με βάση το τι έχει καλύτερο να προσφέρει η Θεσσαλονίκη κάθε χρονιά μιας και πολλοί χώροι αλλάζουν χρήση και αυτό είναι ακόμη μια πρόκληση για εμάς».

Ο Mironas, aka Μύρωνας Στρατής, ανεβαίνει στο stage του Κυβερνείου το Σάββατο 22/09.

Την ίδια στιγμή, οι μουσικοί καλλιτέχνες αγαπούν το reworks όσο τους αγαπά κι αυτό. Και ίσως ακόμα παραπάνω. Μιλώντας στο Βήμα, ο Mironas aka Μύρωνας Στρατής, ο οποίος ανεβαίνει στο stage του Κυβερνείου την Παρασκευή 22/09, τονίζει πως «για έναν Έλληνα καλλιτέχνη της ηλεκτρονικής σκηνής είναι ένα πραγματικό “παράσημο”» το παίξει στο reworks. «Το Reworks εδώ και πολλά χρόνια αποτελεί ίσως τον κορυφαίο δίαυλο επικοινωνίας της παγκόσμιας ηλεκτρονικής σκηνής στην Ελλάδα, ένα φεστιβάλ με μοναδική κλάση και αναγνωσιμότητα. Πραγματικά πιστεύω ότι στα stages του μπορεί να ακούσει κάποιος μουσικές που θα του “ανοίξουν” το μυαλό και ανυπομονώ να πάρω μέρος σε αυτό το ταξίδι».

Οι Momery, το μουσικό δίδυμο που αποτελείται από τους Χάρη Γιαχάνο και Γιώργο Παπαδόπουλο, θα παίξουν στο reworks atrium το Σάββατο 23/09.

Στο ίδιο μήκος κύματος, οι Momery, το μουσικό δίδυμο που αποτελείται από τους Χάρη Γιαχάνο και Γιώργο Παπαδόπουλο, οι οποίοι θα παίξουν στο reworks atrium το Σάββατο 23/09, θεωρούν «αξιοσημείωτο» το γεγονός ότι «δίνεται βήμα σε νέους καλλιτέχνες και στην παρουσίαση της δουλειάς τους». «Ως δημιουργοί ηλεκτρονικής μουσικής, δουλεύουμε συνεχώς στην ανάπτυξη των ιδεών και της τέχνης μας. Η ανταλλαγή απόψεων, η εναλλαγή εικόνων και ερεθισμάτων πλάι σε καλλιτέχνες, δημιουργούς αλλά και στον κόσμο, κάνουν για εμάς την συμμετοχή μας στο Reworks πολύτιμη» σημειώνουν μιλώντας στο Βήμα.

Φωτ.: Τόνυ Θεοδωράκης

Όλοι όσοι έχουν βρεθεί στο φεστιβάλ τα προηγούμενα χρόνια, κοινό και καλλιτέχνες, συνηγορούν πως το reworks είναι ένα πολύ ξεχωριστό φεστιβάλ, ένα μοναδικό γεγονός που συνδέει κτίρια αρχιτεκτονικού και ιστορικού ενδιαφέροντος με την μουσική, που δίνει βήμα σε νέους καλλιτέχνες, ενώ παρουσιάζει και μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα της ηλεκτρονικής μουσικής παγκοσμίως στο ελληνικό κοινό. Και γι’ αυτό και επιστρέφουν ξανά και ξανά. Αυτό είναι και το μεγαλύτερο κέρδος για τους εμπνευστές  και τους διοργανωτές του φεστιβάλ.

Οι χώροι που θα φιλοξενήσουν το reworks 2023:

Κυβερνείο

Block33

Πολυχώρος Μύλος

The MET Hotel

Eισιτήρια

Ειδικά προνομιακά εισιτήρια με πρόσβαση σε όλες τις δράσεις του φεστιβάλ για τις ημέρες 20-23 Σεπτεμβρίου εδώ.

Διαθέσιμα επίσης τα εισιτήρια ημέρας.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.