Η γοητεία της καταστροφής

Ποτέ δεν είχαμε τόσους διεθνείς καλλιτέχνες στην Ελλάδα, τόσους διεθνείς θεσμούς τέχνης, όσο τον τελευταίο καιρό.

ΤΟ ΒΗΜΑ
Ποτέ δεν είχαμε τόσους διεθνείς καλλιτέχνες στην Ελλάδα, τόσους διεθνείς θεσμούς τέχνης, όσο τον τελευταίο καιρό. Ο Αϊ Γουέι Γουέι, η Μαρίνα Αμπράμοβιτς, ο Γιαν Φαμπρ (έστω και στο παρ’ ολίγον), η Ντοκουμέντα του Κάσελ και ο σταρ curator Ανταμ Σίμτσικ, για να αναφέρω τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα. Τι συμβαίνει; Υπάρχουν αρκετές εξηγήσεις ακόμη και στο επίπεδο των θεωρητικών κατασκευών. Στη σχετική προβληματική θα ήθελα να προσθέσω ακόμη μια παράμετρο που θεωρώ σημαντική, έστω και αν ενοχλεί αρκετούς. Είναι η γοητεία της καταστροφής ή η γοητεία της κατεστραμμένης χώρας και της κατεστραμμένης πόλης. Βασικό στοιχείο αυτής της γοητείας είναι η δημοσιότητα. Η Ελλάδα λόγω της οικονομικής κρίσης βρίσκεται εδώ και έξι χρόνια στην πρώτη γραμμή της δημοσιότητας, στην πρώτη γραμμή της ατζέντας των μέσων ενημέρωσης όλου του κόσμου. Τον τελευταίο χρόνο η προσφυγική κρίση έχει δώσει στη δημοσιότητα της χώρας μια νέα ορμή, μια νέα ώθηση, μετατρέποντάς την σε έναν ελκυστικό επικοινωνιακό προορισμό. Για παράδειγμα, η Λέσβος του Αϊ Γουέι Γουέι δεν είναι το άγνωστο νησί του Αιγαίου. Είναι το νησί που ο χάρτης του έχει δημοσιευθεί εκατοντάδες φορές τους τελευταίους μήνες στους «New York Times» και που φιλοξενεί μια μεγάλη διεθνή παροικία δημοσιογράφων, φωτογράφων, τηλεοπτικών συνεργείων κ.τ.λ. Η αναγνωρισιμότητα του Αϊ Γουέι Γουέι είναι πλέον ευθέως ανάλογη με την αναγνωρισιμότητα της Λέσβου. Πιο ωμά, ο Αϊ Γουέι Γουέι κερδίζει από τη δημοσιότητα της Λέσβου. Το ίδιο και η Μαρίνα Αμπράμοβιτς. Η μέθοδός της «ανακούφιζε» για δύο μήνες τους συντετριμμένους από την κρίση Αθηναίους. Οσο για τον Γιαν Φαμπρ, η φιλανθρωπία ήταν μέσα στους ομολογημένους στόχους του.
Ενα μεγάλο μέρος της σύγχρονης τέχνης υπάρχει μόνο ως επικοινωνιακό φαινόμενο. Ετσι προσπαθεί να εγγραφεί μέσα σε γενικότερα επικοινωνιακά πλαίσια όπου η δημοσιότητα είναι δεδομένη για άλλους λόγους. Το είδαμε αυτό να συμβαίνει στο Σαράγεβο και γενικότερα στην πρώην Γιουγκοσλαβία. Είδαμε πώς εκεί η σύγχρονη τέχνη εκμεταλλεύτηκε τη δημοσιότητα της ισοπεδωμένης χώρας. Το είδαμε στην Καμπούλ. Είναι πολλά τα παραδείγματα. Τι θα γίνει όταν η Ελλάδα φύγει από την πρώτη γραμμή της δημοσιότητας; Θα αφήσουν κάποιο ίζημα οι διεθνείς καλλιτέχνες που περνούν τώρα από τη χώρα; Και η Αθήνα παρα-χωρείται ή στην πραγματικότητα παρα-βιάζεται;

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.
Exit mobile version