«Η πεποίθηση ότι είναι αήττητοι είναι ευρέως διαδεδομένη μεταξύ των ηγετών της γερμανικής βιομηχανίας. Οταν πρόκειται για την επίτευξη των στόχων που έχουν θέσει για τον εαυτό τους, θα καταφύγουν σε κάθε μέσο. Στην περίπτωση της Volkswagen πίσω από το σκάνδαλο ήταν η επιθυμία της να ξεπεράσει την Toyota ως η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο.
Η Volkswagen βρίσκεται τώρα αντιμέτωπη με ένα βαρύ πλήγμα για το σύνολο της γερμανικής οικονομίας, και θα χρειαστεί χρόνο για να ανακάμψει. Τα τελευταία χρόνια, σε μεγάλο βαθμό απαρατήρητη από το κοινό, η γερμανική βιομηχανία έχει ήδη χάσει μεγάλο μέρος της λάμψης της και λίγες μεγάλες εταιρείες εξακολουθούν να παίζουν ηγετικό ρόλο παγκοσμίως. Η Lufthansa πασχίζει να αντέξει την επίθεση των αεροπορικών εταιριών χαμηλού κόστους, ενώ οι ενεργειακοί κολοσσοί E.on και RWE παλεύουν για την ίδια την επιβίωσή τους.
Κάθε περίπτωση είναι διαφορετική, αλλά υπάρχουν κάποιες ομοιότητες – όπως η αδυναμία να προσαρμοστούν στις μεταβαλλόμενες συνθήκες και η άγνοια των πολιτικών και κοινωνικών ρευμάτων. Η RWE και η E.on αρνήθηκαν να αποδεχθούν την συρρίκνωση της δημόσιας στήριξης για την πυρηνική ενέργεια και επένδυσαν πολύ λίγα σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, εναποθέτοντας τις ελπίδες τους στην πολιτική στήριξη. Η Volkswagen απάντησε στα αυστηρότερα πρότυπα εκπομπών με εξαπάτηση στις δοκιμές, αντί να αναπτύξει κινητήρες χαμηλών εκπομπών. Επιπλέον, οι εκπρόσωποι της βιομηχανίας φρόντισαν ώστε οι νομικές απαιτήσεις να μην είναι πολύ σκληρές.
Δεν είναι τυχαίο, και μάλιστα είναι πολύ συμβολικό, το γεγονός ότι την ίδια εβδομάδα που ξέσπασε το σκάνδαλο της Volkswagen, η Apple βρέθηκε επίσης στα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων. Σύμφωνα με την Wall Street Journal, η εταιρεία με έδρα στην Καλιφόρνια σχεδιάζει να λανσάρει το δικό της αυτοκίνητο το 2019. Η Google αναπτύσσει επίσης ένα αυτοκίνητο χωρίς οδηγό.
Αυτοί οι ανταγωνιστές από τις ΗΠΑ απολαμβάνουν σχεδόν άπειρα κεφάλαια και – ίσως ακόμη πιο σημαντικό – τεχνογνωσία λογισμικού. Περισσότερο από οτιδήποτε άλλο, το αυτοκίνητο του μέλλοντος θα είναι ένας υπολογιστής σε τέσσερις τροχούς. Προτίθεται η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία να εξακολουθήσει να διαδραματίζει ηγετικό ρόλο στην αγορά του αύριο; Το ερώτημα αυτό τέθηκε ακόμη και πριν από το φιάσκο της Volkswagen, και η απάντηση είναι τώρα πιο αβέβαιη από ποτέ.
Οτι η αξιοπιστία της χάθηκε, και η φήμη της καταστράφηκε, δεν θα βλάψει μόνο τη Volkswagen, αλλά το σύνολο του τομέα και μάλιστα ολόκληρη την βιομηχανία της Γερμανίας.
Θα έχει επιπτώσεις και στο ευρύ κοινό, του οποίου η ταυτότητα είναι τόσο στενά συνδεδεμένη με την ισχύ της οικονομίας και την ποιότητα των γερμανικών προϊόντων. Οι Γερμανοί δεν θεωρούν τους εαυτούς τους ως έθνος απατεώνων. Αλλοι μπορεί να είναι – πρώτοι μεταξύ τους οι Ελληνες, σύμφωνα με την κοινή γνώμη. Είναι καιρός να πούμε αντίο στην αλαζονεία μας».
