Η Αναγέννηση επιστρέφει στο Ρέθυμνο

«Οταν σε βλέπω, κάτεχε, γλυκιά μου Ερωφίλη, Την Ιουλιέτα σκέφτομαι... τη μακρινή σου φίλη».

Η Αναγέννηση επιστρέφει στο Ρέθυμνο
«Οταν σε βλέπω, κάτεχε, γλυκιά μου Ερωφίλη, Την Ιουλιέτα σκέφτομαι… τη μακρινή σου φίλη». Τι σχέση έχει άραγε ο Γεώργιος Χορτάτσης με τον Σαίξπηρ; Η απάντηση στο γοητευτικό video art των μαθητών του Κέντρου Ξένων Γλωσσών «Σχεδία» της Ελένης Χαμογιωργάκη που προβάλλεται σε όλη τη διάρκεια του 27ου Αναγεννησιακού Φεστιβάλ Ρεθύμνου, λίγο πριν από την έναρξη των εκδηλώσεων. Η ιδιοκτήτρια του κέντρου συμμετέχει στην ομάδα των εθελοντών της διοργάνωσης τα τελευταία 8-9 χρόνια και από την πρώτη στιγμή θέλησε να βάλει στο παιχνίδι και τα παιδιά. Η εμπλοκή της, ομολογεί, ήταν κατά κάποιον τρόπο τυχαία.

«Ηταν γύρω στο 2008-2009 όταν μια φίλη με ενημέρωσε ότι το Φεστιβάλ αναζητεί εθελοντές»
λέει η Ελένη Χαμογιωργάκη. «Γνώριζα τη διοργάνωση από παλιά, αλλά τα τελευταία χρόνια είχε σε έναν βαθμό ατονήσει. Αποφάσισα να συμμετάσχω ως εθελόντρια και εντυπωσιάστηκα». Κάποια στιγμή έτυχε να δει ένα έντονα αρνητικό δημοσίευμα για το Φεστιβάλ σε κάποια τοπική εφημερίδα του Ρεθύμνου. «Ελεγε ότι μια τέτοια διοργάνωση δεν ταιριάζει στην κουλτούρα μας, είναι κάτι ξένο. Αυτό με εξόργισε και απάντησα. Στην επόμενη συνάντηση εθελοντών γνώρισα την αντιδήμαρχο, την Πέπη Μπιρλιράκη, και άρχισα να συμμετέχω πιο ενεργά. Με εντυπωσίασε πραγματικά ο τρόπος δουλειάς».
Στην ερώτηση περί του τι θεωρεί η ίδια πως προσφέρει το Αναγεννησιακό Φεστιβάλ στο Ρέθυμνο η Ελένη Χαμογιωργάκη λέει πως πρόκειται για μεγάλη κουβέντα. Σίγουρα εμπλουτίζει την πόλη αλλά, όπως σε κάθε μέρος, υπάρχουν και τα ιδιαίτερα προβλήματα. «Για παράδειγμα, υπάρχει η λάθος εκδοχή της παράδοσης» λέει και συνεχίζει: «Ανθρωποι που βλέπουν τη λεβεντιά με λάθος τρόπο. Με ενοχλεί όταν αυτό γίνεται βίωμα σε νεαρές ηλικίες. Οταν λοιπόν κάνεις τέτοιου είδους εκδηλώσεις, συμβάλλεις στη διαμόρφωση μιας άλλης αντίληψης από νωρίς, εμπλέκοντας και μικρά παιδιά. Οπως και το Καρναβάλι, έτσι και το Αναγεννησιακό Φεστιβάλ αγκαλιάζει τους πάντες».

Συμμετοχικός «Ερωτόκριτος»
Το Σάββατο, 19 Σεπτεμβρίου, πέφτει η αυλαία του 27ου Αναγεννησιακού Φεστιβάλ Ρεθύμνου –αφιερωμένου στον Νίκο Μαμαγκάκη – οι εκδηλώσεις του οποίου άρχισαν στις 10 του μηνός με έναν ολοήμερο «Ερωτόκριτο» που έδωσε το στίγμα της βασικής επιδίωξης της διοργάνωσης: της συμμετοχής, δηλαδή, ολόκληρης της ρεθυμνιώτικης κοινωνίας. Μια ερμηνευτική σκυταλοδρομία με απαγγελία του κλασικού έργου του Βιτσέντζου Κορνάρου, χορό και τραγούδι που απλώθηκε παντού, από νωρίς το πρωί ως το βράδυ της πρώτης ημέρας. Από την Κρήνη Ριμόντι και τα ρομαντικά σοκάκια της Παλιάς Πόλης ως το Φρούριο Φορτέτζα 10.000 στίχοι ακούστηκαν μέσα σε 12 ώρες στέλνοντας αισιόδοξο μήνυμα συλλογικότητας και συνεργασίας.
Στο εγχείρημα συνέπραξαν οι πάντες: επαγγελματίες κι ερασιτέχνες, μικρά παιδιά, ενήλικοι και ηλικιωμένοι, άτομα και ομάδες. Στην οργανωτική επιτροπή του Φεστιβάλ συμμετέχει από εφέτος έχοντας την ευθύνη του καλλιτεχνικού προγραμματισμού ο συνθέτης Γιώργος Κουμεντάκης, Ρεθυμνιώτης και ο ίδιος. Η συμμετοχή του, λέει, πηγάζει από την πεποίθησή του ότι η τέχνη οφείλει να ξαναβρεί το κοινωνικό της προφίλ… «Το Αναγεννησιακό Φεστιβάλ έχει μεγάλη παράδοση και εν προκειμένω τέθηκαν ορισμένα ερωτήματα» λέει ο ίδιος και συνεχίζει: «Το κύριο είχε να κάνει με το πώς θα μπορούσε η διοργάνωση να ζωντανέψει. Ετσι προέκυψε η ιδέα της πρώτης ημέρας, από την ανάγκη αυτή η υπόθεση να αποδοθεί στους πολίτες. Με το εγχείρημα του “Ερωτόκριτου” δεν πάει η πόλη στο Φεστιβάλ, πάει το Φεστιβάλ στην πόλη. Και θεωρώ ότι ο στόχος επετεύχθη. Πλέον ουδείς αγνοεί το Φεστιβάλ. Αντιθέτως, όλοι θεωρούν ότι τους ανήκει».

Εργασία και προσφορά
Τι σχέδια υπάρχουν, άραγε, για το μέλλον; Ο Γιώργος Κουμεντάκης λέει πως σκέπτεται να προτείνει τη διεξαγωγή του Φεστιβάλ ανά διετία αντί της ετήσιας βάσης. «Είναι μια πολύ σημαντική διοργάνωση και θεωρώ πως η προετοιμασία της απαιτεί εξίσου σοβαρή και συστηματική προσπάθεια» λέει χαρακτηριστικά. Προσθέτει πως αυτό που τον συγκίνησε ιδιαίτερα είναι η σκληρή δουλειά που κατέβαλαν οι συμμετέχοντες με δική τους πρωτοβουλία. Χωρίς καθόλου εγωκεντρισμό και χωρίς καμιά διάθεση «να καπελώσει ο ένας τον άλλον».
Πέρα από τον «Ερωτόκριτο» το πρόγραμμα του Αναγεννησιακού Φεστιβάλ συμπεριέλαβε το γνωστό συγκρότημα παλαιάς μουσικής Latinitas Nostra που διευθύνει καλλιτεχνικά ο Μάρκελλος Χρυσικόπουλος με δύο συναυλίες –στην πρώτη παρουσιάστηκε και το έργο «Αντηχήσεις Ι: Κρήνη Rimondi», μια παραγγελία του Φεστιβάλ στον ρεθυμνιώτη συνθέτη Γιώργο Κυριακάκη – ντόπιες θεατρικές ομάδες, τη συναυλία Erotocritos in Blues του συνθέτη Δημήτρη Μαραμή ενώ η σημερινή, τελευταία εκδήλωση έχει τίτλο «Ερωτική Μυθιστορία» και αποτελεί σύμπραξη του συγκροτήματος Vamos με το Πειραματικό Λύκειο Ρεθύμνης. Το Φεστιβάλ πλαισίωσαν και μια σειρά παράλληλες εκδηλώσεις: μουσική, κουκλοθέατρο, παραμύθια, θέατρο δρόμου, έκθεση βυζαντινής αγιογραφίας αλλά και διεθνές επιστημονικό συμπόσιο.
Η νεαρή δημοτική σύμβουλος Ελευθερία Μιχάλα συμμετείχε για πρώτη φορά εφέτος στην οργανωτική επιτροπή του Φεστιβάλ. Μουσικολόγος με λαμπρές σπουδές στο εξωτερικό, επέστρεψε στην ιδιαίτερη πατρίδα της για να εργαστεί και να προσφέρει. Οπως λέει, αγάπησε την τέχνη μέσω του Αναγεννησιακού Φεστιβάλ και η διοργάνωση στάθηκε η αιτία της επιθυμίας της να αναμειχθεί στα κοινά. Επισημαίνει και εκείνη την ανάγκη της περαιτέρω συμμετοχής της τοπικής κοινωνίας στις εκδηλώσεις και θεωρεί ότι από την εφετινή χρονιά οι Ρεθυμνιώτες αγκάλιασαν πραγματικά και πάλι το Φεστιβάλ. Για το μέλλον δηλώνει πολύ αισιόδοξη και ο ενθουσιασμός είναι αναγνωρίσιμος στη φωνή της. «Εχουμε παραλάβει μια σημαντική κληρονομιά –με τον Χορτάτση, τον Κορνάρο –και θεωρώ ότι και εμείς οφείλουμε κάτι να αφήσουμε. Αλλωστε αυτό σημαίνει παράδοση: παρα-δίδω» καταλήγει.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.
Exit mobile version