Δυο φίλοι από την Μπρατισλάβα δημιούργησαν το πρώτο αυτοκίνητο-αεροπλάνο
Η Google καταργεί το τιμόνι
Μέχρι το 2020 τα αυτοκίνητα δεν θα χρειάζονται οδηγό
Την προηγούμενη εβδομάδα, η εταιρεία ανακοίνωσε πως μέσα στο καλοκαίρι, μια σειρά από τα Lexus RX 450h, εξοπλισμένα με τα τελευταία συστήματα δορυφορικής πλοήγησης, που δοκιμάζονται εδώ και μήνες στην Καλιφόρνια, θα κυκλοφορήσουν επίσημα – χωρίς οδηγό. Το πρότζεκτ της Google βρίσκεται ακόμη στο στάδιο της δοκιμής, αλλά είναι ένα σημαντικό βήμα σε ένα πιλοτικό πρόγραμμα που, όπως φιλοδοξεί η αμερικανική εταιρεία, θα οδηγήσει στον «θάνατο» του τιμονιού.
Πρόκειται για μικρά οχήματα που μοιάζουν με αυτοκίνητα του γκολφ, δεν ξεπερνούν τα 50 χλμ./ώρα και προς το παρόν, λόγω νομοθεσίας, έχουν τιμόνι και πεντάλ για να «αναλάβει δράση ο άνθρωπος» όταν υπάρχει λόγος. Ο σκοπός της Google είναι σύντομα να εξαφανιστούν και αυτά και ο επιβάτης απλώς να μπαίνει στο αυτοκίνητο και να πατάει ένα κουμπί καθώς το software κάνει όλη τη δουλειά.
Μόνο που υπάρχει ένα σημαντικό ζήτημα: Πόσο εξελιγμένος μπορεί να είναι ένας ηλεκτρονικός εγκέφαλος για να προλάβει όλες τις απρόβλεπτες καταστάσεις που μπορεί να προκύψουν σε έναν οποιοδήποτε δρόμο; Εναν απρόσεκτο οδηγό, μια αγελάδα που πέφτει από ένα φορτηγό, μια γάτα που δεν πρόσεξε τον δρόμο, έναν παραβάτη ενός stop; Και επίσης, πώς μπορεί να εμφυσήσει κανείς σε έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή τις διαφορετικές οδηγικές κουλτούρες, ανοχές και παραβάσεις που μέσω της ανθρώπινης προσαρμοστικότητας κάνουν πόλεις (όπως η Αθήνα) να λειτουργούν αρμονικά μέσα στην αναρχία τους;
Πριν από λίγους μήνες, ο Κρις Αρμσον, υπεύθυνος του πρότζεκτ Google Self-Driving Car, παραδέχθηκε πως τους τελευταίους μήνες τα αυτοκίνητα έχουν εμπλακεί σε 11 «ασήμαντα ατυχήματα», με μικρές υλικές ζημιές και κανέναν τραυματισμό. Σύμφωνα με τον Αρμσον, «σε κανένα από τα ατυχήματα δεν έφταιγε το Google Car». Εφταιγαν όμως άλλοι απρόσεκτοι οδηγοί, όπως ο παραβάτης ενός stop ή ένας αφηρημένος ελιγμός τον οποίο ένας ανθρώπινος εγκέφαλος θα μπορούσε να προβλέψει.
Το ερώτημα που δημιουργείται είναι ποια θα είναι η ανθρώπινη παρέμβαση. Πόσο σε επιφυλακή μπορεί να είναι ένας οδηγός ενός αυτόνομου αυτοκινήτου να αναλάβει δράση κατά τη διάρκεια μιας έκτακτης κατάστασης. Το πείραμα που έκανε η Google, η οποία δίνει σταδιακά αυτοκίνητα στους υπαλλήλους της, έδειξε πως «από τη στιγμή που ο άνθρωπος εμπιστεύεται το σύστημα, το εμπιστεύεται απόλυτα. Και δεν έχει καμία διάθεση να παρέμβει», όπως παραδέχθηκε και ο Αστρο Τέλερ, επικεφαλής της ομάδας έρευνας Google X.
Εδώ εντοπίζεται η αυτοπεποίθηση της Google – σε αντίθεση με αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Audi που πειραματίζονται σε όλο και πιο εξελιγμένα συστήματα, χωρίς να βγάζουν από την εξίσωση τον ανθρώπινο παράγοντα. Η Google θεωρεί πως μέσα στα επόμενα χρόνια η έννοια της οδήγησης θα είναι να πατήσεις το κατάλληλο κουμπί για τον προορισμό σου και τίποτε άλλο.
Ο δρόμος δεν είναι ανοιχτός, οι δυσκολίες είναι πολλές, αλλά για την Google που σκοπεύει να αλλάξει τον κόσμο με τους όρους της, αυτά είναι ανούσια εμπόδια. Εμπόδια όπως οι ασφαλιστικές εταιρείες που δεν γνωρίζουν πώς θα ασφαλίσουν τα συγκεκριμένα οχήματα, εμπόδια όπως οι νόμοι του κάθε κράτους – ακόμη και κάθε Πολιτείας των ΗΠΑ – που δεν είναι έτοιμοι να δεχθούν τόση τεχνολογική αυτονομία.
H Google όμως παραμένει γεμάτη αυτοπεποίθηση: το αυτοκίνητο που θα αλλάξει την Ιστορία ετοιμάζεται να βγει στους δρόμους. Το μόνο σίγουρο είναι πως οι ελληνικοί δρόμοι θα αργήσουν να το υποδεχθούν. Και αν το υποδεχθούν, θα χρειαστούν ειδικές τροποποιήσεις στον εγκέφαλο του ηλεκτρονικού υπολογιστή, που μπορεί να είναι όσο έξυπνος θέλει – αλλά για να οδηγήσει στην Ελλάδα πρέπει να είναι και πονηρός.
My iCar?
Κατασκευάζει μυστικά η Apple το αυτοκίνητο του μέλλοντος; Και αν ναι, πώς θα είναι;
Θεωρητικά, όπως έγραφε ο «Economist» τον Φεβρουάριο, είναι μια κίνηση που έχει νόημα. Η Tesla, η Sony, η Uber, η Google επιζητούν με τον έναν ή τον άλλον τρόπο να μπουν στην αγορά του αυτοκινήτου ποντάροντας στο ότι σήμερα τη λυμαίνονται δεινόσαυροι ανίκανοι να επωφεληθούν από το επόμενο τεχνολογικό άλμα – αν και ο ίδιος ο «Economist» σημειώνει ότι τα αντανακλαστικά της παραδοσιακής αυτοκινητοβιομηχανίας έχουν αποδειχθεί διαχρονικά αρκετά γρήγορα. Από εκεί και πέρα, υπάρχει μια κρυπτική ατάκα του «αγίου» Στιβ Τζομπς, ο οποίος είχε πει στον Τζον Μάρκοφ των «New York Times» ότι «αν είχε περισσότερη ενέργεια, θα ήθελε να αναμετρηθεί με το Ντιτρόιτ» – κάπως σαν να λέμε ότι στην τελευταία σκηνή του «Mad Men» είναι φως φανάρι ότι ο Ντον Ντρέιπερ χαμογελάει γιατί εμπνέεται τη διαφήμιση της Coca-Cola. Συμπέρασμα; Τα τρέχοντα δεδομένα για το iCar είναι στην καλύτερη περίπτωση ασαφή. Γυρίστε πλευρό και βλέπουμε.
* Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino την Κυριακή 24 Μαΐου 2015
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ