Μπήκε στο μικρό εκκλησάκι του Αντικαρκινικού Νοσοκομείου «Αγιος Σάββας» υποβασταζόμενος από δύο συγγενείς του. Φορούσε τις πιτζάμες του κάτω από ένα καφέ, παλιομοδίτικο σακάκι. Γύρω στα εξήντα, με πρόσωπο χλωμό, σχεδόν αποστεωμένο. Πλησίασε τον χώρο όπου είχαν εναποθέσει τα λείψανα της Αγίας Βαρβάρας. Ο κόσμος γύρω του έμεινε σιωπηλός. Του άνοιξαν δρόμο και αυτός αργά, αντί να ασπαστεί την κάρα, προέταξε το στήθος του πάνω σ’ αυτήν. Για λίγα λεπτά το κορμί του έμεινε έτσι «κολλημένο». «Εχει καρκίνο στον πνεύμονα» εξήγησαν οι συνοδοί του. «Αφήστε τον λίγη ώρα».
Την ίδια ώρα στο προαύλιο του νοσοκομείου εμφανίστηκε μια κυρία –και αυτή με τη νυχτικιά της –κρατώντας το στατό με τον ορό. Σηκώθηκε από το κρεβάτι της στον «Ευαγγελισμό» όπου νοσηλεύεται με καρκίνο. Ηρθε για την τελευταία ελπίδα… Η δύναμη της θέλησής της να φτάσει στο προσκύνημα είχε εξουδετερώσει τη σωματική αδυναμία.
Και δεν ήταν οι μόνοι. Οι πιστοί που έσπευσαν από τα ξημερώματα την Παρασκευή στον «Αγιο Σάββα» ήταν τόσο πολλοί που οι αρμόδιοι αναγκάστηκαν να παραδεχθούν ότι δεν είχαν υπολογίσει το μέγεθος της προσέλευσης και ως εκ τούτου δεν μπόρεσαν να το διαχειριστούν. Δεν είναι τυχαίο ότι, αν και τα ιερά λείψαναν «φιλοξενήθηκαν» στο νοσοκομείο, ελάχιστοι ήταν οι ασθενείς που κατάφεραν να φτάσουν στο παρεκκλήσι και να προσκυνήσουν. Αντιθέτως, οι πολιτικοί που έσπευσαν εκεί επιχείρησαν να εκμεταλλευτούν και τον πόνο και την πίστη. Ηρθαν άλλοι με τα υπηρεσιακά τους αυτοκίνητα, άλλος με μηχανή (συνοδευόμενος από τη φρουρά του) και άλλος με τα πόδια και άρχισαν τα… ρουσφέτια. Αρκούσε μόνο ένα νεύμα να κάνουν στους φύλακες και εξασφάλιζαν πρόσβαση από την πίσω πόρτα του παρεκκλησιού. Ηταν από τα πιο «ανορθόδοξα» ρουσφέτια που θα περίμενε κανείς σε τέτοιες περιπτώσεις.
Οπως την… ευκαιρία δεν παρέλειψαν να εκμεταλλευτούν και εργαζόμενοι του «Αγίου Σάββα» για να ενημερώσουν για τα προβλήματα του νοσοκομείου. Με την είσοδο των λειψάνων ανήρτησαν πανό με το οποίο ζητούσαν προσλήψεις και δημόσια δωρεάν Υγεία. Ο υπουργός Υγείας, «πιστός» στην τελική απόφασή του, δεν παρέστη. Οι πιέσεις που δέχθηκε όταν ανακοίνωσε ότι θα παραστεί στην υποδοχή των λειψάνων δεν του άφησαν επιλογές. Το υπουργείο αντιπροσώπευσε ο γενικός γραμματέας κ. Σπύρος Κοκκινάκης.
Φίλια πυρά
Αν και προστάτις του Πυροβολικού η Αγία Βαρβάρα, η έκθεση των λειψάνων της δεν απέτρεψε τον… πόλεμο τινάζοντας στον αέρα τις προσπάθειες του Πρωθυπουργού να προσεγγίσει την Εκκλησία και ιδιαίτερα τον Αρχιεπίσκοπο. Μια προσπάθεια που άρχισε με την επίσκεψη του κ. Τσίπρα προεκλογικά στο Αγιον Ορος, τις συχνές κατ’ ιδίαν επαφές με τον κ. Ιερώνυμο, καθώς και την παραδοχή από την κυβέρνηση ότι η Εκκλησία είναι αρωγός των αδυνάμων την περίοδο της κρίσης. Μάλιστα το καλό κλίμα οδήγησε τον Αρχιεπίσκοπο να δηλώσει ότι η Εκκλησία θέτει στη διάθεση της Πολιτείας την περιουσία της προς αξιοποίηση.
Εφτασε όμως μια δήλωση του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου του ΣΥΡΙΖΑ για να ανατρέψει ό,τι είχε χτίσει ο Πρωθυπουργός. Ο κ. Φίλης με αφορμή την περιφορά των λειψάνων στον «Αγιο Σάββα» έκανε λόγο για ειδωλολατρία και ξαναέθεσε το θέμα διαχωρισμού κράτους – Εκκλησίας. Αυτό οδήγησε τον κ. Ιερώνυμο να δηλώσει εξερχόμενος του προσκυνήματος: «Τώρα να μη χαλάσουμε την ατμόσφαιρα. Αυτό θέλει πολλή συζήτηση και έχουμε απαντήσεις ολοκληρωμένες. Αυτοί που σκέφτονται τέτοια πράγματα θα το μετανοήσουν». Ο Αρχιεπίσκοπος, εξάλλου, είχε κάθε λόγο να είναι σίγουρος αφού οι πιστοί που συνέρρευσαν στην Αγία Βαρβάρα κατέγραφαν και το μέγεθος υποστήριξης των απόψεών του. Ο κ. Φίλης με νέα δήλωσή του επέμεινε στον διαχωρισμό, λέγοντας μάλιστα ότι «η χώρα αντιμετωπίζει κρίσιμα προβλήματα όχι μόνο από την οικονομική κρίση αλλά και από την ηθική – πολιτική απαξίωση».
Οι δηλώσεις Φίλη και άλλων μελών του ΣΥΡΙΖΑ προκάλεσαν και ενδοκυβερνητική ρήξη, αφού ο έτερος σύμμαχος κ. Καμμένος ήταν εκείνος που διοργάνωσε και στήριξε την έλευση των λειψάνων στη χώρα. Ο υπουργός Αμυνας απέφυγε όμως να απαντήσει δημοσίως στην επίθεση του κ. Φίλη και προτίμησε να ανεβάσει ένα tweet: «Καλύτερα να προσκυνάς το λείψανο της Αγίας Βαρβάρας, κύριε Φίλη, παρά τα λείψανα από τα NH90» έγραψε, αλλά κανείς δεν κατάλαβε τι ήθελε να πει.
Προσδοκίες
Ελπίζοντας στο θαύμα
Η διαμάχη εξάλλου μεταξύ Εκκλησίας και κράτους δεν είναι καινοφανής. Πάμπολλες οι φορές που κυβερνήσεις έθεταν το θέμα για να το πάρουν, ηττημένοι, πίσω. Αν και, σύμφωνα με πρόσφατη δημοσκόπηση που παρουσίασε «Το Βήμα», επτά στους 10 πολίτες τάσσονται υπέρ του διαχωρισμού, η πίστη και οι βαθιές ρίζες της στην ελληνική κοινωνία δεν αμφισβητούνται. Οπως και κανείς δεν μπορεί να καθοδηγήσει τον απελπισμένο που θα βρει καταφύγιο και ψυχική δύναμη. Γι’ αυτό και η ελπίδα απέχει του ορθολογισμού. Το είπε εξάλλου και ο γενικός διευθυντής της Αποστολικής Διακονίας επίσκοπος Φαναρίου κ. Αγαθάγγελος από τον ιερό ναό Αγίου Σάββα: «Κανένας δεν έχει το δικαίωμα να αποστερήσει από τις καρδιές των ανθρώπων, του λαού και όλου του κόσμου την προσδοκία του θαύματος».
Προσδοκίες
Ελπίζοντας στο θαύμα
Η διαμάχη εξάλλου μεταξύ Εκκλησίας και κράτους δεν είναι καινοφανής. Πάμπολλες οι φορές που κυβερνήσεις έθεταν το θέμα για να το πάρουν, ηττημένοι, πίσω. Αν και, σύμφωνα με πρόσφατη δημοσκόπηση που παρουσίασε «Το Βήμα», επτά στους 10 πολίτες τάσσονται υπέρ του διαχωρισμού, η πίστη και οι βαθιές ρίζες της στην ελληνική κοινωνία δεν αμφισβητούνται. Οπως και κανείς δεν μπορεί να καθοδηγήσει τον απελπισμένο που θα βρει καταφύγιο και ψυχική δύναμη. Γι’ αυτό και η ελπίδα απέχει του ορθολογισμού. Το είπε εξάλλου και ο γενικός διευθυντής της Αποστολικής Διακονίας επίσκοπος Φαναρίου κ. Αγαθάγγελος από τον ιερό ναό Αγίου Σάββα: «Κανένας δεν έχει το δικαίωμα να αποστερήσει από τις καρδιές των ανθρώπων, του λαού και όλου του κόσμου την προσδοκία του θαύματος».
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
