Αποτελεί «νεόκοπη» αγορά για τον ελληνικό τουρισμό, με μεγάλες προοπτικές ωστόσο λόγω του αριθμού των τουριστών που ταξιδεύουν ανά τον κόσμο και της μεγάλης αγοραστικής τους δύναμης. Με βάση διεθνείς έρευνες, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις από τον εξερχόμενο τουρισμό των χωρών της Μέσης Ανατολής και της Βόρειας Αφρικής αναμένεται να φθάσουν τα 94 δισ. δολάρια το 2020 και τα 216 δισ. δολάρια το 2030 σε παγκόσμιο επίπεδο. Η Μέση Ανατολή είναι «μια τεράστια, παρθένα αγορά που παρουσιάζει μια σημαντική δυναμική η οποία μπορεί να αποτελέσει τα επόμενα χρόνια βασικό τροφοδότη του ελληνικού τουρισμού», λέει η αντιπρόεδρος και CTO του ταξιδιωτικού ομίλου ΑΚΤΙΝΑ κυρία Ανδρομάχη Ζερζιβίλη.
Επενδύσεις
«Είναι στην ουσία μια μεγάλη δεξαμενή από την οποία μπορούμε να προσελκύσουμε και επισκέπτες υψηλής εισοδηματικής ικανότητας.Χρειάζεται όμως ως χώρα να επενδύσουμε συστηματικά τόσο στην προβολή στη συγκεκριμένη αγορά όσο και στην αναβάθμιση των τουριστικών μας υποδομών. Από τα περιφερειακά αεροδρόμια, που αποτελούν τη βιτρίνα της χώρας σε εκατομμύρια επισκέπτες, ως τις μαρίνες και τις χιλιάδες τουριστικές επιχειρήσεις» προσθέτει.
«Πρόκειται για τουρίστες υψηλού εισοδήματος οι οποίοι ενδιαφέρονται να ταξιδεύουν προς την Ευρώπη γενικότερα και παρά το γεγονός ότι κατατάσσουν την Ελλάδα ανάμεσα στους κορυφαίους προορισμούς τους για ταξίδια αναψυχής η διαδικασία έκδοσηςβίζατούς αποτρέπει» λέει η ιδιοκτήτρια και γενική διευθύντρια της Mideast Travel κυρία Κατερίνα Μούσμπε.
Την τελευταία στιγμή
Τη δεδομένη χρονική περίοδο, «λόγω της πολιτικής (έως εμπόλεμης) κατάστασης σε πολλές από τις αραβικές χώρες, ο εξερχόμενος τουρισμός της Μέσης Ανατολής προέρχεται κυρίως από χώρες όπως το Ιράν, η Σαουδική Αραβία, ο Λίβανος και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ)», προσθέτει. Επισημαίνει ωστόσο ότι «στις περισσότερες χώρες του αραβικού κόσμου οι πρεσβείες μας δεν έχουν την κατάλληλη υποδομή, με αποτέλεσμα για την έκδοσηβίζας να χρειάζονται πολύ περισσότερο χρόνο απ’ ό,τι θα χρειαζόταν π.χ. η πρεσβεία της Ιταλίας». Ετσι «χάνουμε ετησίως σημαντικό ποσοστό επισκεπτών».
Ως τουρίστες που κλείνουν τις διακοπές τους την τελευταία στιγμή, για τους ταξιδιώτες από τη Μέση Ανατολή «προφανώς η επιλογή της Τουρκίας είναι πιο ελκυστική, αφού η διαδικασία έκδοσης βίζας για την Ελλάδα είναι χρονοβόρα και σε μερικές περιπτώσεις ιδιαίτερα περίπλοκη» αναφέρει η κυρία Ζερζιβίλη και σημειώνει την ανάγκη «να δώσουμε άμεσα λύσεις σε θέματα που αποτελούν αποκλειστικά ελληνική αρμοδιότητα και αφετέρου να ξεκινήσουν και σε ευρωπαϊκό επίπεδο οι διαδικασίες απλοποίησης έκδοσης βίζας». Ωστόσο εκτιμά ότι «παρά τις ελλείψεις σε υποδομές και τα εμπόδια της γραφειοκρατίας, η Ελλάδα αυτή τη στιγμή μπορεί να παράσχει υψηλού επιπέδου υπηρεσίες αποτελώντας βασικό προορισμό για χιλιάδες τουρίστες από τη Μέση Ανατολή».
Τα ΗΑΕ και το Ντουμπάι ειδικότερα είναι αγορές ενδιαφέροντος για την Ελλάδα, στο πλαίσιο της προώθησης του τουρισμού πολυτελείας και της προσέλκυσης επισκεπτών υψηλού εισοδήματος. Σύμφωνα με στοιχεία του SETE Intelligence, το διάστημα Ιανουαρίου – Δεκεμβρίου 2014 οι αφίξεις στην Αθήνα από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ) παρουσίασαν αύξηση κατά 33%.
«Ο εξωτερικός τουρισμός στο Ομάν αλλά και γενικότερα στις χώρες της Μέσης Ανατολής έχει αυξηθεί ραγδαία τα τελευταία χρόνια και συνεχίζει να ακολουθεί αυξητικές τάσεις» τονίζει ο διευθυντής Πωλήσεων του FCM Travel Solutions κ. Reji Kumar, ο οποίος συμμετείχε στο πρόσφατο ταξίδι εξοικείωσης. «Η Ελλάδα θα μπορούσε να αποτελέσει μια καλή επιλογή για ταξιδιωτικό προορισμό, καθώς είναι σχετικά κοντά και τα αεροπορικά ναύλα σχετικά χαμηλά –400 ευρώ –αν λάβετε ως δεδομένο ότι το βιοτικό επίπεδο των Ομανών είναι πολύ υψηλό» συμπληρώνει, με τον μέσο μισθό να κυμαίνεται στα 3.750 ευρώ.
Το VFS Global
Τονίζει επίσης ότι πολλές χώρες, μεταξύ των οποίων και το Ηνωμένο Βασίλειο, έχουν επιταχύνει πολύ τη διαδικασία έκδοσης βίζας μέσω του συστήματος VFS Global, με διάρκεια μία εβδομάδα. Ετσι οι ταξιδιώτες από το Ομάν προς το Ηνωμένο Βασίλειο αυξήθηκαν από 6.000 σε 33.000 σε ένα εξάμηνο. «Είναι δεδομένο ότι η εφαρμογή του συστήματος VFS για τις χώρες της Σένγκεν και η παράλληλη διαφήμιση της Ελλάδας στις χώρες της Μέσης Ανατολής θα αύξαναν ραγδαία τον εισερχόμενο τουρισμό» δηλώνει ο κ. Kumar.
ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΗ
Ημερίδες και ταξίδια εξοικείωσης
Τελευταία γίνονται προσπάθειες από ταξιδιωτικά γραφεία της χώρας για την ενίσχυση του εισερχόμενου ρεύματος από τον αραβικό κόσμο. Μεταξύ αυτών, το πρόσφατο ταξίδι εξοικείωσης για πράκτορες και δημοσιογράφους, που διοργάνωσαν ο ΑΚΤΙΝΑ και το Αραβοελληνικό Επιμελητήριο στα τέλη Μαρτίου.
Ημερίδες και ταξίδια εξοικείωσης
Τελευταία γίνονται προσπάθειες από ταξιδιωτικά γραφεία της χώρας για την ενίσχυση του εισερχόμενου ρεύματος από τον αραβικό κόσμο. Μεταξύ αυτών, το πρόσφατο ταξίδι εξοικείωσης για πράκτορες και δημοσιογράφους, που διοργάνωσαν ο ΑΚΤΙΝΑ και το Αραβοελληνικό Επιμελητήριο στα τέλη Μαρτίου.
Προσπάθειες έχουν κάνει και η MideastTravelκαι ο ταξιδιωτικός οργανισμός Travel Plan. Τον Φεβρουάριο η πρώτη συνδιοργάνωσε με τηνTourismTodayEvents το 1ο GreekTourismWorkshopστο Ιράν. Σε συνέχεια αυτού, στις 19 Απριλίου θα πραγματοποιηθεί το 1ο GreekTourismWorkshopστη Ριάντ, με συμμετοχή κυβερνητικών στελεχών, μεταξύ των οποίων και η αναπληρώτρια υπουργόςΤουρισμού κυρία ΕλεναΚουντουρά.
Από την πλευρά του το Travel Plan έχει δημιουργήσει παρουσία με γραφείο εξερχόμενου τουρισμού στο Ντουμπάι από τον Δεκέμβριο του 2014 και αντικείμενο τη δραστηριοποίηση σε όλη τη Μέση Ανατολή. Στο πλαίσιο αυτό ήταν υποστηρικτής Φιλοξενίας και Μεταφοράς στο 2ο Greek Deluxe Travel Roadshow στο Ντουμπάι τον Φεβρουάριο, στο οποίο συμμετείχαν 71 tour operators και τουριστικοί πράκτορες των ΗΑΕ, ενώ από 20 ως 27 Απριλίου θα πραγματοποιήσει ταξίδι εξοικείωσης στην Αθήνα για 10 δημοσιογράφους από τη Σαουδική Αραβία.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
