Ενα ιδιόμορφο Grexit στην Παιδεία

Κανένας, νομίζω, δεν μπορεί να αρνηθεί πως η σημερινή κρίση του έθνους έχει πολλές αιτίες.

ΤΟ ΒΗΜΑ
Κανένας, νομίζω, δεν μπορεί να αρνηθεί πως η σημερινή κρίση του έθνους έχει πολλές αιτίες. Η διαχρονική πολιτική διαφθορά, η οικονομική διαπλοκή, η φτηνιάρικη αλλά πολυέξοδη, τελικά, δημαγωγία, οι «σοσιαλιστικές» εξαγγελίες, και πάνω από όλα η κατασπατάληση και η λεηλασία του δημόσιου χρήματος είναι μερικές από τις αιτίες της φθοράς μας. Κυβερνήσεις ήρθαν, είδαν, νικήθηκαν από τις ίδιες τις ανομίες τους και απήλθαν. Και πάλι ήρθαν ψευδοπροφήτες και «σωτήρες». Ομως κανείς επίσης δεν μπορεί να αρνηθεί πως μία από τις κύριες αιτίες –αν όχι η κυριότερη –της σημερινής κρίσης σχετίζεται με τη φθαρμένη και στρεβλή παιδεία μας. Αρκεί να θυμηθούμε ποια πολιτικά πρόσωπα έγιναν τα τελευταία σαράντα χρόνια υπουργοί Παιδείας και θα καταλάβουμε. Ετσι, το αφήγημα (για να πω κι εγώ τη μοδάτη πολιτικάντικη λέξη) της μεταπολίτευσης και ειδικότερα της μεταπολιτευτικής εκπαιδευτικής πολιτικής έχει δύο σταθερές θεματικές: σωτηριακές εξαγγελίες – κατακλυσμιαίες καταστροφές. Εδώ και σαράντα χρόνια η μία κυβέρνηση μεταφέρει τα τοξικά της λύματα στην άλλη. Εδώ και σαράντα χρόνια κάθε υπουργείο Παιδείας μεταφέρει ανόητες και φθαρτικές «μεταρρυθμίσεις» στο επόμενο, που με τη σειρά του επαναλαμβάνει την ίδια τακτική. Δεν είναι, λοιπόν, εκτροχιασμένη μόνο η οικονομία. Ο μεγάλος ασθενής μας εξακολουθεί και είναι η Παιδεία μας.
Αντιλαμβανόμαστε πως το κύριο μέλημα της κυβερνητικής παράταξης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ (πάντα στον νου μας ας έχουμε αυτό το μόρφωμα) είναι η οικονομική και κοινωνική κρίση. Προτού επέλθει μια όποια συμφωνία που θα μας επιτρέψει να επιβιώσουμε, οι υπόλοιπες προεκλογικές και μετεκλογικές εξαγγελίες περιμένουν. Αφήνουμε το γεγονός ότι πολλά υπεσχημένα έχουν ήδη φρονίμως αποσιωπηθεί. Το υπουργείο Παιδείας έκανε, ως είχε υποχρέωση, τις δικές του εξαγγελίες: να επιστρέψουν οι σχολικοί φύλακες, να παραμείνουν διασωληνωμένοι οι αιώνιοι φοιτητές, να επανέλθει το άσυλο, να καταργηθεί η Τράπεζα Θεμάτων, να καταργηθούν τα Συμβούλια των ΑΕΙ, να καταργηθεί «ο βραχνάς της αυτοαξιολόγησης», να αξιολογούνται οι περιφερειακοί διευθυντές από αδιάβλητη επιτροπή και απόλυτη «πολιτική ανεξιθρησκία»… Επακολούθησε ο γνωστός αναθεματισμός των αρίστων, με το φιλοσοφικό επιχείρημα ότι η «αριστεία είναι ρετσινιά» και πως η παμπάλαια διάκριση καλών και κακών μαθητών καταργείται. Προφανώς διότι όλοι είμαστε παιδιά ενός αμόρφωτου και καλοκάγαθου Κυρίου της επουράνιας Παιδείας που δέχεται στις αγκάλες του μελετηρούς και μη μελετηρούς.
Αυτή η εσχατολογική άποψη ότι στην Παιδεία δεν υπάρχουν καλοί και κακοί μαθητές και κατά συνέπεια όλοι είναι καλεσμένοι (νηστεύσαντες και μη) στο αναστάσιμο τραπέζι της σοσιαλιστικής χαράς και της προόδου τελειώθηκε με την καταδίκη των Προτύπων και Πειραματικών Σχολείων. Ο φοβερός εχθρός της δημοκρατικής – σοσιαλιστικής – αν-ελληνικής κοινωνίας βρέθηκε κρυμμένος στα Πρότυπα Σχολεία. Εκεί μέσα εκκολάπτονται –όπως υποστηρίχθηκε (σύμφωνα με δηλώσεις) –ακόμη και οι νεοναζί. Για τούτο ύστερα από αυτή τη βαθιά φιλοσοφική ανάλυση αποφασίστηκε πως τα Πρότυπα Σχολεία πρέπει να καταργηθούν, επειδή έχουμε σαφείς αποδείξεις ότι όλοι οι εγγράμματοι και διανοούμενοι χρυσαυγίτες είναι απόφοιτοι αυτών των σχολείων.
Τι άλλο λοιπόν συνιστά αυτή η ολωσδιόλου παρανοϊκή άποψη ότι τα καλά σχολεία, όπου φοιτούν μελετηροί μαθητές, ύστερα από προσπάθειες δικές τους και επιθυμία των γονέων τους, θα πρέπει να καταργηθούν ώστε να μη διαιωνίζεται το ιδεολόγημα της αριστείας, ει μη ένα ιδιόμορφο εκπαιδευτικό αυτο-Grexit; Τι άλλο συνιστά αυτή η πρακτική ει μη εθελούσια έξοδο από την πρόοδο και την ευημερία; Σοσιαλισμός (λέμε τώρα!) είναι να καταργήσουμε τα προνομιούχα σχολεία, όπου φοιτούν ύστερα από αξιολόγηση μελετηροί και φιλόδοξοι –γιατί όχι; –μαθητές ή να αυξήσουμε σιγά-σιγά των αριθμό τους ώστε, κάποια στιγμή, όλα τα σχολεία στην Ελλάδα να είναι Πρότυπα; Και για να μιλήσουμε με όρους οικονομίας. Τι είναι συμφερότερο για τον λαό; Να σταματήσουμε την ανάπτυξη μιας επιτυχημένης επιχείρησης στην οποία όλοι εργάζονται σκληρά και τίμια ή να βοηθήσουμε και άλλες επιχειρήσεις να βγουν από την ύφεση και τη μιζέρια;
Ο κ. Γιώργης Γιατρομανωλάκης είναι καθηγητής Κλασικής Φιλολογίας και συγγραφέας.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.
Exit mobile version