Η οικονομία τού «Star Wars»

ΤΟ ΝΕΟ Η οικονομία τού «Star Wars» Πώς η καινούργια ταινία της σειράς του «Πολέμου των Αστρων» θα εκτοξεύσει σε νέα ύψη μια από τις πιο επικερδείς επιχειρήσεις στον πλανήτη Γη ΠΑΝΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ Το 1973 ένας νεαρός και μάλλον άγνωστος σεναριογράφος, που η φιλμογραφία του περιοριζόταν στο νεανικό «American Graffiti», πούλησε για 65.000 δολάρια την ιστορία του με ήρωες

Η οικονομία τού «Star Wars»

Πώς η καινούργια ταινία της σειράς του «Πολέμου των Αστρων» θα εκτοξεύσει σε νέα ύψη μια από τις πιο επικερδείς επιχειρήσεις στον πλανήτη Γη



Το 1973 ένας νεαρός και μάλλον άγνωστος σεναριογράφος, που η φιλμογραφία του περιοριζόταν στο νεανικό «American Graffiti», πούλησε για 65.000 δολάρια την ιστορία του με ήρωες ρομπότ, καλούς και κακούς, σε μακρινούς γαλαξίες. Η συμφωνία του 29χρονου τότε Τζορτζ Λούκας με την εταιρεία 20th Century Fox ήταν να πάρει επιπλέον 100.000 δολάρια για να σκηνοθετήσει την ταινία που θα ονομαζόταν «Star Wars». Ο Λούκας είχε αρνηθεί μεγαλύτερη αμοιβή διατηρώντας τα δικαιώματα των συνεχειών και του σάουντρακ της ταινίας καθώς και αυτά των χαρακτήρων της. Πίστευε ότι η ταινία δεν πρόκειται να αποφέρει περισσότερα από 16 εκατ. δολάρια και η μόνη περίπτωση για να βγάλει χρήματα ήταν τα δικαιώματα για το «merchandising». Ετσι ξεκίνησε μια από τις πιο επικερδείς οικονομικές δραστηριότητες στον κόσμο.


Το «Star Wars» βγήκε στις αίθουσες στις 19 Μαΐου του 1977. Μέσα στους τρεις πρώτους μήνες προβολής του στις ΗΠΑ είχε εισπράξεις πάνω από 100 εκατ. δολάρια. Ο Λουκ Σκαϊγουόκερ, ο Χανς Σόλο, ο Νταρθ Βέιντερ, τα ρομπότ R2T2 και C3PO έγιναν οι πιο αναγνωρίσιμοι χαρακτήρες στην καθημερινή ζωή των Αμερικανών.


Ακολούθησαν άλλες δύο συνέχειες της ταινίας και τα έσοδα μόνο από το mercandising, τα παιχνίδια, τα διαφημιστικά μπλουζάκια και τα υπόλοιπα έφθασαν το εξωγήινο ποσό των 4,5 δισ. δολαρίων, σχεδόν τα διπλάσια από τις εισπράξεις από τα εισιτήρια και τις πωλήσεις στα βίντεο. Το περιοδικό «Forbes» υπολόγισε ότι ο συνολικός τζίρος των τριών «Star Wars» ξεπέρασε τα 7,2 δισ. δολάρια ­ με σημερινές ισοτιμίες περίπου 2,3 τρισ. δρχ. ­, χωρίς να συμπεριλαμβάνονται τα ασύλληπτα κέρδη των αιθουσαρχών από τις πωλήσεις ποπ κορν και γλυκών στα μπαρ των κινηματογράφων.


Στις 19 Μαΐου ο Τζορτζ Λούκας παρουσίασε το πρώτο έργο της νέας κινηματογραφικής τριλογίας του, βασισμένης φυσικά στην επιτυχημένη ιστορία του «Star Wars». Η ταινία «Episode Ι: The Phantom Menace» είναι ουσιαστικά το πρώτο φιλμ από τα τρία που υπολείπονταν για να φθάσουμε ­ σε κινηματογραφικό χρόνο ­ στο «Star Wars» του 1977, το οποίο ο Λούκας, βλέποντας πολύ μακριά, είχε προνοήσει να βαφτίσει «Episode IV».


Εφόσον όλα πάνε… κατ’ ευχήν και με την καινούργια τριλογία του Τζορτζ Λούκας ­ το «Episode ΙΙ» έχει προγραμματισθεί να βγει στις αίθουσες το 2002 και το «Episode ΙΙΙ» τρία χρόνια αργότερα ­ εκτιμάται ότι ο συνολικός τζίρος θα ξεπεράσει τα 20 δισ. δολάρια, περίπου το ένα πέμπτο του ακαθάριστου εθνικού προϊόντος της Ελλάδας! Τα μεγέθη ξεφεύγουν ακόμη και από αυτά τα όρια της πανίσχυρης κινηματογραφικής βιομηχανίας του Χόλιγουντ. Ο Λούκας εξαργύρωσε την αγάπη του κόσμου για το «Star Wars» εμπορευόμενος ακόμη και το διαφημιστικό τρέιλερ της καινούργιας ταινίας. Εθεσε αυστηρούς όρους στους αιθουσάρχες που θα φιλοξενήσουν το «Episode Ι» για το τι θα μπορούν να διαφημίζουν πριν από την ταινία και έχει λόγο ως και στο τι θα πωλείται στα μπαρ των κινηματογράφων! Επίσης έχει απαιτήσει οι αίθουσες στις οποίες θα προβληθεί το «Episode Ι» να έχουν ειδικά συστήματα ψηφιακού ήχου. Για πρώτη φορά στην ιστορία της έβδομης τέχνης συμβαίνει οι αίθουσες να έχουν ανάγκη την ταινία και όχι το αντίθετο, όπου τα φιλμ για να κάνουν καριέρα πρέπει να εξασφαλίσουν ­ και να ζητιανέψουν ­ ένα αξιοπρεπές δίκτυο διανομής. Ο Λούκας έχει επιβάλει τους δικούς του όρους.


Δύο ημέρες πριν από την επίσημη πρεμιέρα της ταινίας κυκλοφόρησε στις ΗΠΑ το καινούργιο παιχνίδι της Nintendo, με ήρωες από το «Episode Ι». Η Nintendo το παρουσίασε με πρωτοφανείς τυμπανοκρουσίες κατά τη διάρκεια διεθνούς έκθεσης για την ηλεκτρονική ψυχαγωγία την περασμένη εβδομάδα. Οι αμερικανοί επιχειρηματίες βλέπουν τον Τζορτζ Λούκας ως σύγχρονο Μίδα και σπεύδουν να κολλήσουν τα προϊόντα τους δίπλα στη χρυσοφόρα κινηματογραφική σειρά του. Οι αριθμοί που δημοσίευσε το περιοδικό «Forbes» το επιβεβαιώνουν:


Οι εταιρείες Pepsi, Taco Bell και Frito-Lay έχουν ήδη προπληρώσει 2 δισ. δολάρια στη Lucas Film Ltd για να πωλούνται τα προϊόντα τους στα σινεμά όπου προβάλλεται η ταινία.


Η εταιρεία Topps, που κυκλοφορεί σειρές με χαρτάκια ­ όπως αυτά με τους ποδοσφαιριστές, με τους οδηγούς της Formula 1 κτλ. ­ πλήρωσε δικαιώματα ένα εκατ. δολάρια.


Η Lego πλήρωσε 50 εκατ. δολάρια για να πάρει τα δικαιώματα των παιχνιδιών.


Το ποσοστό του ίδιου του Τζορτζ Λούκας από κάθε πώληση είναι 17%, ενώ το σύνηθες και μέχρι πρότινος ανώτερο στην αμερικανική βιομηχανία είναι το 10%.


Το περιοδικό «Vanity Fair», που κυκλοφόρησε τον περασμένο Φεβρουάριο με εξώφυλλο και κεντρικό θέμα τους ήρωες του «Episode Ι», πούλησε 541.000 τεύχη σημειώνοντας το πέμπτο μεγαλύτερο νούμερο πωλήσεων στην ιστορία του. Το αντίστοιχο τεύχος του Φεβρουαρίου του 1998 είχε πουλήσει 292.000 τεύχη.


Το περιοδικό «Vogue» φιλοξένησε δωρεάν εξασέλιδο αφιέρωμα στη μόδα του «Star Wars». Το κανονικό κόστος αυτών των έξι σελίδων, αν ήταν διαφήμιση, θα ήταν 433.380 δολάρια, περίπου 131 εκατ. δρχ.


Στις 17 Νοεμβρίου του 1998, ημέρα πρώτης προβολής στους κινηματογράφους του διαφημιστικού τρέιλερ του «Episode Ι», τα εισιτήρια αυξήθηκαν κατά 85% σε σύγκριση με την προηγουμένη.


Το 78% των φανατικών οπαδών της κινηματογραφικής σειράς, οι οποίοι «συναντώνται» στο Διαδίκτυο στο theforce. net, δήλωσαν ότι θα δουν την ταινία περισσότερο από μία φορά το πρώτο Σαββατοκύριακο προβολής της.


Το αυθεντικό αντίγραφο του χαρακτήρα Darth Maul στο «Episode Ι» πουλήθηκε πριν από λίγες εβδομάδες στη μαύρη αγορά έναντι 200 δολαρίων. Η κανονική τιμή του όταν κυκλοφόρησε στα καταστήματα είναι 7 δολάρια.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.
Exit mobile version