Παρουσία υπουργών, πολιτικών αρχηγών, αρχηγών των Σωμάτων Ασφαλείας και Ενόπλων Δυνάμεων αλλά και με αυστηρά μέτρα ασφαλείας, έγιναν τα εγκαίνια, λίγο πριν τις 8 το βράδυ της Δευτέρας, από τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, της εφετινής διεθνούς ναυτιλιακής έκθεσης «Ποσειδώνια 2018» στον εκθεσιακό χώρο Metropolitan Expo, στα Σπάτα. Αίσθηση προκάλεσε το γεγονός ότι κατά την είσοδο στην αίθουσα του Πρωθυπουργού, δεν χειροκρότησε κανείς από τους παρισταμένους.

Ο Πρωθυπουργός μιλώντας από το βήμα χαιρέτησε τις εργασίες της διεθνούς εκθέσεως και ευχήθηκε στα «Ποσειδώνια 2018» να ολοκληρωθούν όσο το δυνατόν περισσότερες εμπορικές συμφωνίες.

Άλλωστε, η Διεθνής Nαυτιλιακή Έκθεση συμβάλλει, επί σειρά ετών, τόσο στη δημιουργία νέων επιχειρηματικών ευκαιριών σε δύσκολες αγορές, όσο και στην ανακάλυψη νέων τεχνολογικών εφαρμογών στη ναυτιλία.

«Η Ελλάδα διαθέτει τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο παγκοσμίως, με το 20% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου και το 50% του ευρωπαϊκού, σε όρους χωρητικότητας, να ανήκει σήμερα σε ελληνικές ναυτιλιακές εταιρίες», επισήμανε ο Αλέξης Τσίπρας.

Τόνισε ότι η δραστηριότητα των ελληνικών ναυτιλιακών εταιριών αποτελεί βαρύνον μέγεθος στο ΑΕΠ της χώρας, προσθέτοντας ότι μόνο για το 2017, το ναυτιλιακό συνάλλαγμα ξεπέρασε τα 9 δισ. ευρώ, σχεδόν 20% πάνω, σε σχέση με το 2016.

Χαιρετισμό απηύθυναν ο Γενικός Γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) κ. Kitack Lim, η Επίτροπος Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κυρία Violeta Bulc και ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών κ. Θεόδωρος Βενιάμης.
Ο Γενικός Γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) δήλωσε: «Οφείλουμε να εξασφαλίσουμε ότι οι ευκαιρίες που παρουσιάζονται από την εφαρμογή των κορυφαίων σύγχρονων τάσεων παγκοσμίως, όπως η ψηφιοποίηση, η τεχνητή νοημοσύνη και η αποκαλούμενη ‘τέταρτη βιομηχανική επανάσταση’, θα ενσωματωθούν και στη ναυτιλία με προσοχή και σεβασμό στα θέματα ασφάλειας, προστασίας του περιβάλλοντος, διεθνών εμπορικών πρακτικών και διαχείρισης του ανθρώπινου κεφαλαίου. Η Ελλάδα παραμένει ένα από τα πιο επιδραστικά μέλη του ΙΜΟ, συμβάλλοντας σταθερά και ουσιαστικά σε όλα τα θέματα που διαχειρίζεται ο Οργανισμός, στη χάραξη πολιτικών και σε τεχνικά θέματα. Και θα ήθελα με τη σημερινή ευκαιρία να εκφράσω τις ειλικρινείς ευχαριστίες μου στην Ελληνική Κυβέρνηση και στην ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα για την αφοσίωση και την υποστήριξη στους κοινούς στόχους μας».

Στο χαιρετισμό της, η Ευρωπαία Επίτροπος Μεταφορών τόνισε: «Έχουμε ευθύνη να διασφαλίσουμε ότι ο ναυτιλιακός μας τομέας θα παραμείνει ασφαλής, αειφόρος, ανταγωνιστικός και θα συνεχίσει να προσφέρει πολλές και καλές θέσεις εργασίας, στα πλοία και στη στεριά. Η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι συνεργάτης σας σε όλα τα επίπεδα και ελπίζω ότι θα συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε το ίδιο αποτελεσματικά. Είμαι βέβαιη ότι η μακρά ναυτιλιακή παράδοση και η πλούσια τεχνογνωσία της Ελλάδας θα αποδειχθούν ανεκτίμητα εφόδια στην κοινή μας προσπάθεια να πλεύσει ο ευρωπαϊκός ναυτιλιακός τομέας σε πιο προσοδοφόρα ρότα».

Ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών επεσήμανε: «Για άλλη μια φορά τα Ποσειδώνια φέρνουν στο διεθνές προσκήνιο τον αναντικατάστατο ρόλο και την πολυδιάστατη σημασία της ναυτιλίας για την ευημερία των λαών του πλανήτη μας, καθώς και το αναμφισβήτητο γεγονός ότι αποτελεί το θεμέλιο για την ανάπτυξη της ευρύτερης ναυτιλιακής βιομηχανίας. Μια υπενθύμιση απολύτως αναγκαία για την κοινωνία και τους πολιτικούς αξιωματούχους και νομοθέτες σε παγκόσμιο επίπεδο δεδομένου ότι ο καταλογισμός στη ναυτιλία δυσανάλογων ευθυνών, σε σχέση με άλλες βιομηχανίες, για οριζόντια περιβαλλοντικά θέματα οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι οι υπηρεσίες που αυτή προσφέρει δεν είναι ευρέως αντιληπτές στους πολίτες».

Ο ίδιος πρόσθεσε: «Νιώθω υποχρεωμένος, εκπροσωπώντας θεσμικά την πρώτη ναυτιλία στην παγκόσμια κατάταξη, να υπενθυμίσω ότι οι πλοιοκτήτες καλούμαστε απλώς να ανταποκριθούμε με άρτιο και υψηλού επιπέδου επαγγελματισμό στις θαλάσσιες μεταφορικές ανάγκες του παγκόσμιου εμπορίου, το οποίο συνεχώς αναπτύσσεται λόγω των απαιτήσεων της σύγχρονης κοινωνίας. Δεν έχουμε συμμετοχή στην κατασκευή των μηχανών των πλοίων μας, ούτε ευθυνόμαστε για την ποιότητα των καυσίμων που υποχρεούμεθα να χρησιμοποιούμε. Είναι πασιφανές ότι αν και οι κρίκοι στην αλυσίδα υπευθυνότητας είναι πολλοί, ο εύκολος στόχος, σε πολιτικό επίπεδο, είναι η πλοιοκτησία, επιλογή λανθασμένη και εντέλει μη αποτελεσματική στην πράξη.

»Η πρωτοκαθεδρία της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο ναυτιλιακό γίγνεσθαι όμως, δεν πρέπει να θεωρείται δεδομένη. Χωρίς ανταγωνιστικές συνθήκες λειτουργίας, η ναυτιλία ως διεθνής δραστηριότητα, ούτε επιβιώνει, ούτε εξελίσσεται. Αυτό είναι μια θεμελιώδης αρχή που δεν πρέπει να παραγκωνίζεται από οριζόντιες πολιτικές. Όπως κάθε ναυτιλιακό κράτος, έτσι και η Ευρωπαϊκή Ένωση, καλείται να διατηρήσει τη ναυτιλία της ανταγωνιστική και άρα βιώσιμη, μέσω ενός στρατηγικού σχεδιασμού με μέτρα υποστήριξης της διεθνούς φυσιογνωμίας της, προκειμένου να καρπώνεται τα συνολικότερα οφέλη από τον επιχειρηματικό αυτό παραγωγικό πυλώνα».

Και ο κ. Βενιάμης κατέληξε: «Θα ήθελα, επίσης, παρουσία των ξένων προσκεκλημένων μας, να δηλώσω ότι θεωρώ απόδειξη πολιτικής ωριμότητας του έθνους μας αλλά και της ελληνικής Πολιτείας, το γεγονός ότι με σύμπνοια και υπευθυνότητα έχουν αναγνωρίσει τον υπερκομματικό χαρακτήρα της ναυτιλίας των Ελλήνων ως εθνικό κεφάλαιο μεγάλης εμβέλειας με οικονομικά και στρατηγικά οφέλη για τον τόπο καθώς και την ειλικρινή επιθυμία των Ελλήνων πλοιοκτητών να διατηρήσουν τους στενούς τους δεσμούς με την πατρίδα και να συνδράμουν στην αναζωπύρωση της ναυτοσύνης του λαού μας».

Εκ μέρους των διοργανωτών, ο κ. Θεόδωρος Βώκος, Εκτελεστικός Διευθυντής της Εκθέσεις Ποσειδώνια Α.Ε., δήλωσε: «Πρόκειται για τη μεγαλύτερη διοργάνωση στα 50 χρόνια λειτουργίας της Έκθεσης Ποσειδώνια, καθώς καταγράφεται ρεκόρ συμμετοχών με περισσότερους από 1.920 εκθέτες από 92 χώρες. Η σταθερή αύξηση του μεγέθους της έκθεσης και των συμμετοχών αποτελεί ισχυρή απόδειξη της ηγετικής θέσης που κατέχει η ελληνική ναυτιλία και της προσήλωσής της στην αριστεία, μέσω της επένδυσης σε προσωπικό υψηλής κατάρτισης, σε νέες τεχνολογίες και σε υπερσύγχρονες λύσεις φιλικές προς το περιβάλλον. Η συνεχής ανανέωση του ελληνικού στόλου και η στρατηγική διαφοροποίησης που υιοθετούν οι Έλληνες εφοπλιστές δεν αφήνουν καμία αμφιβολία ότι η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα θα συνεχίσει να κατέχει και να διαχειρίζεται τον μεγαλύτερο στόλο στον κόσμο για πολλά χρόνια ακόμα. Τα Ποσειδώνια έχουν πλέον καθιερωθεί ως το κορυφαίο forum συνάντησης και δικτύωσης των ηγετών της παγκόσμιας ναυτιλιακής κοινότητας, όπου καθορίζεται η ατζέντα της πιο ισχυρής και δυναμικής βιομηχανίας στον κόσμο».

Παριστάμενοι σχολίαζαν με νόημα πως είναι η τελευταία – πριν τις επόμενες βουλευτικές εκλογές – διεθνής ναυτιλιακή έκθεση και αρκετοί πολιτικοί θα ήθελαν να αποκομίσουν τη στήριξη μελών της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.

Ανάμεσα στους καλεσμένους που παραβρέθηκαν στα εγκαίνια ήταν ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Παναγιώτης Κουρουμπλής, ο υφυπουργός Νησιωτικής Πολιτικής Νεκτάριος Σαντορινιός, ο υπουργός Άμυνας Πάνος Καμμένος, ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Ευάγγελος Αποστολάκης, η επικεφαλής του Κινήματος Αλλαγής κυρία Φώφη Γεννηματά, ο επικεφαλής του Ποταμιού κ. Σταύρος Θεοδωράκης, ο πρόεδρος της Ένωσης Κεντρώων κ. Βασίλης Λεβέντης, βουλευτές όπως ο κ.Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης απο τη ΝΔ και η κυρία Νίνα Κασιμάτη του ΣΥΡΙΖΑ, πρώην βουλευτές και πρώην υπουργοί Ναυτιλίας, πρέσβεις όπως των ΗΠΑ κ. Τζέφρι Πάιατ, ο δήμαρχος Πειραιά κ. Γιάννης Μώραλης κ.α.

Αμέσως μετά τα εγκαίνια ο Πρωθυπουργός περιηγήθηκε σε περίπτερα και συνομίλησε με εκθέτες. Σε ένα απο αυτά της cosco-ΟΛΠ συνομίλησε με τον επικεφαλής κάπτεν Φου ο οποίος του έδειξε τα επενδυτικά πλάνα της εταιρείας και ζήτησε την υποστήριξη του για την υλοποίηση τους. Ο κ. Τσίπρας έδειξε ενδιαφέρον και πρότεινε να κανονίσουν συνάντηση προκειμένου να ενημερωθεί εκτενώς για αυτά.

Η Ελλάδα, που επιδιώκει να δημιουργήσει παγκόσμιο ναυτιλιακό κέντρο, βρίσκεται στα Ποσειδώνια αντιμέτωπη με τους ανταγωνιστές της που επιδιώκουν να προσελκύσουν εφοπλιστές. Όπως αναφέρουν στελέχη ναυτιλιακών εταιρειών θα πρέπει να γίνει πολύ πιο απλή η διαδικασία απόκτησης ελληνικής σημαίας στα εμπορικά πλοία και να διαμορφωθεί ένα πιο φιλικό περιβάλλον για την δραστηριοποίηση των εφοπλιστών που θέλουν να παραμείνουν και να προσφέρουν στην χώρα που γεννήθηκαν και μεγάλωσαν.

Συνολικά 1.920 εκθέτες από 92 χώρες παρουσιάζουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους στο μεγαλύτερο ναυτιλιακό γεγονός στον κόσμο, που γιορτάζει φέτος τα 50 χρόνια του.

«Δημιουργεί» τις εξελίξεις από το 1965

Η Διεθνής Ναυτιλιακή Έκθεση «Ποσειδώνια» ξεκίνησε με ελληνική πρωτοβουλία το 1965, όταν ο Θεόδωρος Βώκος, δημοσιογράφος και ιδρυτής της Ναυτιλιακής-Ναυτεργατικής, μαζί με τον φίλο του Richard Stubbs, στέλεχος δημοσίων σχέσεων, αναγνώρισαν την ανάγκη να δημιουργηθεί στην Ελλάδα μία έκθεση για τη ναυτιλία, η οποία θα προωθούσε τη δύναμη της ελληνικής ναυτιλίας και τη σημασία του ελληνικού στόλου για τη βιομηχανία σε παγκόσμιο επίπεδο.

Η έκθεση πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά στο Ζάππειο Μέγαρο, με τη συμμετοχή 80 ναυπηγείων και ναυτιλιακών εταιρειών από 15 χώρες, ενώ από το 1970 διοργανώνεται κάθε δύο χρόνια, τον Ιούνιο.

Από τότε αναπτύχθηκε και εξελίχθηκε με γρήγορους ρυθμούς στην πιο δυναμική ναυτιλιακή εκδήλωση και το 1976, φιλοξενώντας ήδη 250 εταιρείες από 30 χώρες, μεταφέρθηκε στον Πειραιά, στον επιβατικό Σταθμό του ΟΛΠ, συμβάλλοντας καθοριστικά στη διεθνή προβολή της πόλης, ως παγκόσμιο ναυτιλιακό κέντρο.

Μεγαλώνοντας κάθε χρόνο όλο και πιο πολύ, τα «Ποσειδώνια» έφτασαν, στα μέσα της δεκαετίας του ’80 με 800 εκθέτες από 50 διαφορετικές χώρες, ενώ το 1990 στους 1.200.

Από το 2006 στεγάστηκε στο Εκθεσιακό Κέντρο Ελληνικού, στο χώρο του πρώην Ανατολικού Αερολιμένα Αθηνών και, το 2010 στα «Ποσειδώνια» συμμετείχαν 17.856 άτομα για να επισκεφθούν 1.858 εκθέτες από 87 χώρες.

Από το 2012 η έκθεση πραγματοποιείται στο Athens Metropolitan Expo, που βρίσκεται στην περιοχή του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών.

Σύμφωνα με τους διοργανωτές, εφέτος, η αύξηση κατά 16% της ζήτησης για εκθεσιακό χώρο σε σύγκριση με την προηγούμενη διοργάνωση των Ποσειδωνίων μαρτυρά τη δυναμική της ελληνικής ναυτιλίας. Όπως έλεγαν χαρακτηριστικά, με τους ρυθμούς της ζήτησης, σε λίγο το Metropolitan Expo θα μοιάζει μικρό για την εξυπηρέτηση των ενδιαφερόμενων εκθετών, με την ευχή αρκετών σύντομα να επιστρέψουν στο φυσικό τους χώρο, στον Πειραιά.