Πρόσκληση στα κόμματα που συμμετέχουν στον κυβερνητικό συνασπισμό να συνεργαστούν στο ζήτημα των μεγάλων οδικών έργων που πραγματοποιούνται με συμβάσεις παραχώρησεις απήυθυνε την Παρασκευή από την Βουλή ο υπουργός Υποδομών, κ. Μ. Βορίδης, ακολουθώντας την «συνταγή» του προκατόχου του και νυν αναπληρωτή υπουργού Άμυνας, κ. Ι. Ραγκούση.

Στο «μέτωπο» των μεγάλων έργων, που έχουν «παγώσει» λόγω της άρνησης των τραπεζών να δανειοδοτήσουν τους κατασκευαστές, επικρατεί έντονη κινητικότητα, η οποία ενδέχεται να οδηγήσει τις διαπραγματεύσεις μεταξύ δημοσίου, παραχωρησιούχων και τραπεζών στην τελική ευθεία για την αναζήτηση λύσης, όμως οι γραμμές χρηματοδότησης των τραπεζών δεν επιτρέπουν καμία αισιοδοξία για τήρηση των υφιστάμενων συμφωνιών, ενώ το ενδεχόμενο μείωσης των διοδίων απομακρύνεται για τις Ελληνικές καλένδες.

«Θα ήθελα να σας καλέσω και κομματικά να συζητήσουμε αυτά τα μεγάλα ζητήματα και να έχουμε τη δική σας συμβολή και συνεργασία σ’ αυτά τα μεγάλα ζητήματα» σημείωσε ο κ. Βορίδης. «Στο κομμάτι των μεταφορών, η Νέα Δημοκρατία έχει ανταποκριθεί. Το έχει κάνει. Ήρθε ο αρμόδιος τομεάρχης, συνεργαστήκαμε, συνεννοηθήκαμε και ελπίζω ότι θα το πράττουμε και στο μέλλον» συμπλήρωσε.

Περίπου το ίδιο σκηνικό είχε επαναληφθεί στα τέλη Ιουνίου, όταν και ο κ. Ραγκούσης είχε καλέσει τα τα κόμματα της αντιπολίτευσης σε διάλογο και διεξοδική διαβούλευση, «προκειμένου να πετύχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα» όπως έλεγε τότε από το βήμα της Βουλής.
Μάλιστα, στις αρχές Ιουλίου είχε πραγματοποιηθεί διακομματική σύσκεψη στο υπουργείο Υποδομών για το ίδιο θέμα, όπου και παρουσιάστηκε το Μνημόνιο Κατανόησης που υπεγράφη μεταξύ του δημοσίου και των παραχωρησιούχων, όμως τελικώς δεν υπήρξε κάποια άλλη εξέλιξη.

Υψηλή προτεραιότητα τα έργα

«Εκείνο που θέλω να σας πω… είναι ότι έχει εντατικοποιηθεί η συζήτηση με τους παραχωρησιούχους, έχει εντατικοποιηθεί η συζήτηση με τις τράπεζες. Θέλω να πιστεύω ότι μέσα στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα θα υπάρξουν τα αποτελέσματα αυτής της εντατικοποίησης των συζητήσεων» είπε από τη Βουλή ο κ. Βορίδης.

Το τελευταίο διάστημα στο υπουργείο Υποδομών πραγματοποιούνται έντονες ζυμώσεις, καθώς η μακρά περίοδος των διαβουλεύσεων δημιουργεί πλέον συνθήκες συμφωνίας, η οποία βέβαια «σκοντάφτει» στα σοβαρά προβλήματα ρευστότητας των ελληνικών τραπεζών και στην – διαπιστωμένη από κορυφαίους παράγοντες της αγοράς – βούληση των ξένων χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων να απεμπλακούν από την Ελλάδα.

Η αναλογία του τραπεζικού δανεισμού στα μεγάλα έργα είναι η εξής:

– Στον Ε65 οι ξένες τράπεζες καταλαμβάνουν το 60,68% του δανεισμού, ενώ οι ελληνικές το 39,32%

– Στην Ολυμπία Οδό, τα αλλοδαπά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα δανειοδοτούν το έργο κατά 52,10%, ενώ τα ημεδαπά κατά 47,60%

– Στην Ιόνια Οδό, τα αλλοδαπά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα χρηματοδοτούν τον δανεισμό κατά 42,40%, ενώ τα ημεδαπά κατά 57,60%

– Στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, οι ξένες τράπεζες έχουν αναλάβει το 47,22% του δανεισμόυ του έργου, ενώ οι ελληνικές το 52,78%

– Στον Μορέα, που δεν αντιμετωπίζει πρόβλημα χρηματοδότησης, οι ξένες τράπεζες καταλαμβάνουν το 37,50% του δανεισμού, ενώ οι ελληνικές το 62,50%

Καθοριστικό το επόμενο διάστημα

Πηγές που παρακολουθούν τις ευαίσθητες αυτές διεργασίες εκτιμούν ότι με τη νέα χρονιά θα τεθούν επί τάπητος τα μείζονα ζητήματα, όπως οι περικοπές του τεχνικού έργου και οι αλλαγές στην χρηματοοικονομική φόρμουλα, που θα οδηγήσουν στο ξαναγράψιμο των συμβάσεων παραχώρησης.

Πάντως, σε δηλώσεις του ο κ. Βορίδης έχει δηλώσει ξεκάθαρα ότι διαφωνεί με την μείωση των διοδίων, πέραν των περιπτώσεων των μονίμων κατοίκων που καλούνται ξανά και ξανά να καταβάλλουν διόδια. Δεδομένης της οικονομικής συγκυρίας και της συνεπαγόμενης αδυναμίας (και απροθυμίας) των τραπεζών να χρηματοδοτήσουν τα έργα, κύκλοι της αγοράς προεξοφλούν ότι το σχέδιο του ΠΑΣΟΚ για μείωση των διοδίων είναι προς στιγμήν αδύνατον να εφαρμοστεί.

Ωστόσο, από τις Βρυξέλλες έφτασαν καλά νέα, καθώς η Ευρωπαϊκή Ένωση αποδέχθηκε κατ’ αρχήν την τροποποίηση του κανονισμού των συγχρηματοδοτούμενων έργων σε αναλογία 95% (Ε.Ε.) και 5% (εθνικοί πόροι), παρέχοντας, έτσι, αναδρομικά 350 εκατ. ευρώ στο ταμείο εγγυοδοσίας των έργων.

Αυτά τα χρήματα θα διοχετευθούν στον συγκεκριμένο λογαριασμό, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, ο οποίος θα χρησιμοποιηθεί ως δέλεαρ, προκειμένου να επιστρέψουν οι τράπεζες στην δανειοδότηση των έργων. Εάν αυτό δεν συμβεί, τότε η γραμμή χρηματοδότησης θα ανοίξει από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ).
Εξοφλούνται οι κατασκευαστές
Παράλληλά, σύμφωνα με τον κ. υπουργό Υποδομών, το υπουργείο Ανάπτυξης υποσχέθηκε να εκταμιεύσει έως το τέλος του έτους περί τα 270 εκατομμύρια ευρώ, τα οποία οφείλονται σε κατασκευαστικές εταιρίες, ενώ όπως τόνισε ο υφυπουργός Υποδομών, κ. Ι. Μαγκριώτης τα συγκεκριμένα χρήματα δεν οφείλονται στους παραχωρησιούχους των μεγάλων οδικών έργων, αλλά σε έργα που πραγματοποιούνται με εθνικούς πόρους. Επίσης, ο κ. Μαγκριώτης εξήγγειλε την δημοπράτηση ύψους 2,4 δισ. ευρώ εντός του 2012, τα μισά εκ των οποίων στο πρώτο εξάμηνο του έτους.