Αν είστε γυναίκα, στο Internet πιθανότατα κατακλύζεστε από πληροφορίες για την κρεατίνη. Υπάρχουν διαφημίσεις στο Facebook, στο Instagram και στο TikTok. Φουντώνουν οι συζητήσεις για αυτή μεταξύ φίλων στις ομαδικές συνομιλίες στα τσατ. «Βάζω την κρεατίνη μου στο smoothie μου» είπε η Ιβάνκα Τραμπ σε ένα επεισόδιο του podcast «The Skinny Confidential: Him & Her Show». «Είμαι η πρέσβειρα της κρεατίνης, αυτή την περίοδο, για τις μαμάδες του Μπρέντγουντ» είπε η ηθοποιός, παραγωγός και επιχειρηματίας Σάρα Φόστερ τον Φεβρουάριο σε ένα επεισόδιο του podcast που παρουσιάζει μαζί με την αδερφή της.
Ακολούθησε η Μελ Ρόμπινς, που αποκάλεσε την κρεατίνη «ένα από τα σημαντικότερα συμπληρώματα που θα έπρεπε να παίρνουν οι γυναίκες» σε μια ανάρτηση για ένα επεισόδιο του podcast της τον Μάρτιο. Η Ρόμπινς είχε φιλοξενούμενο έναν σύμβουλο της εταιρείας συμπληρωμάτων Momentous. Σύμφωνα με την εταιρεία, χάρη σε αυτό το επεισόδιο του podcast αυξήθηκε ο αριθμός των γυναικών που αγοράζουν το σκεύασμα κρεατίνης που διαθέτει, ξεπερνώντας για πρώτη φορά τον αριθμό των ανδρών που την αγοράζουν από το Διαδίκτυο αφότου άρχισε τη διάθεσή της το 2020. Οι πωλήσεις σε γυναίκες αυξήθηκαν κατά 320% το πρώτο τρίμηνο του 2025 σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του προηγούμενου έτους, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας. Οι πωλήσεις στους άνδρες, αντιστοίχως, σημείωσαν αύξηση 85%.
Το θέμα είναι ότι ένα συμπλήρωμα διατροφής που ήταν επί χρόνια συνδεδεμένο με τους άνδρες και το bodybuilding σήμερα διεκδικεί μια θέση στην καθημερινή ρουτίνα των γυναικών. «Ηταν πάρα πολλές οι πελάτισσες που με ρωτούσαν για την κρεατίνη καθώς γινόταν της μόδας» λέει η 39χρονη διατροφολόγος Μία Ρίτζντεν από το Λος Αντζελες. Η Ρίτζντεν λέει ότι έχει διαπιστώσει από πρώτο χέρι τα οφέλη της κρεατίνης, αλλά εξηγεί στις πελάτισσές της ότι θα πρέπει να τη λαμβάνουν παράλληλα με υγιεινή διατροφή και άσκηση: «Δεν αναιρεί τη σημασία της τήρησης μιας ισορροπημένης διατροφής, της πρόσληψης πρωτεϊνών». Αν απλώς πάρετε κρεατίνη, κυριολεκτικά πετάτε τα λεφτά σας αν δεν εστιάσετε και σε αυτούς τους άλλους παράγοντες.

Από τι αποτελείται
Η κρεατίνη, που παράγεται φυσικά από το σώμα μας και τη λαμβάνουμε επίσης από το κρέας, τα ψάρια και τα θαλασσινά, παρέχει ενέργεια στους μυς, αλλά πολλοί από εμάς δεν λαμβάνουν επαρκείς ποσότητες μέσω της διατροφής τους. Ετσι εμφανίστηκαν κάψουλες, σκόνες και ζελεδάκια που παρέχουν τη συγκεκριμένη ουσία, η οποία αποτελείται από αμινοξέα. Οταν λαμβάνεται παράλληλα με σωματική άσκηση, η κρεατίνη μπορεί να ενισχύσει την ενέργεια και τη δύναμή μας, συμβάλλοντας έτσι στη μυϊκή ανάπτυξη. Τα συμπληρώματα διατροφής δεν υπόκεινται σε έγκριση από τον FDA. Ομως η κρεατίνη γενικά θεωρείται ασφαλής και πολλές μελέτες έχουν δείξει ότι μπορεί να έχει πολλαπλά οφέλη, από τη μυϊκή αποκατάσταση ως τη διατήρηση της οστικής πυκνότητας και την ενίσχυση των γνωστικών λειτουργιών, ανάλογα με την ποσότητα.
Η δημιουργία μιας ειδικής γυναικείας εμπορικής ταυτότητας για προϊόντα που στην πραγματικότητα απευθύνονται στο σύνολο των καταναλωτών είναι μια πολύ γνωστή επιχειρηματική στρατηγική, με τις εταιρείες να στοχεύουν στο γυναικείο καταναλωτικό κοινό με κάθε είδους προϊόντα «για γυναίκες», όπως ξυραφάκια, αποσμητικά κ.λπ.. Το ίδιο συμβαίνει και με την κρεατίνη: Στα 20χρονα και 30χρονα «κορίτσια του πιλάτες» οι διαφημίσεις την προωθούν ως βοήθημα για γρηγορότερη ενδυνάμωση και σύσφιγξη. Στις γυναίκες μέσης και μεγαλύτερης ηλικίας οι διαφημίσεις των προϊόντων τούς λένε ότι είναι απαραίτητη για να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα που σχετίζονται με την εμμηνόπαυση και να απαλύνουν τα σημάδια της γήρανσης.
Οι παρενέργειες
Οι εταιρείες αυτές ισχυρίζονται ότι τα προϊόντα τους είναι ειδικά προσαρμοσμένα ώστε να εξαλειφθούν οι δυσάρεστες παρενέργειες της κρεατίνης που μπορεί να απασχολούν τις γυναίκες. Μία από τις παρενέργειες που αναφέρεται συχνότερα είναι το φούσκωμα. Καθώς η κρεατίνη εμποτίζει τους μυς, μπορεί να προκαλέσει κάποια κατακράτηση υγρών. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε αίσθημα φουσκώματος και αύξηση βάρους. «Αν ένας άνδρας πάρει ένα κιλό, μπορεί να πανηγυρίζει. Αν μια γυναίκα πάρει ένα κιλό, θα πει “τέρμα, τα σταματάω”» λέει η Τζέι Τζέι Βέρτζιν, που ειδικεύεται στη διατροφή και τη φυσική κατάσταση και είναι το πρόσωπο πίσω από τη σειρά προϊόντων Reignite Wellness. Ξεκίνησε να πουλάει ένα σκεύασμα κρεατίνης πριν από αρκετά χρόνια και το ζήτημα του φουσκώματος προέκυψε από παράπονα πελατών. Τον Νοέμβριο παρουσίασε το SHEatine, που περιέχει κρεατίνη διαφορετικής σύστασης, η οποία, όπως υποστηρίζει, γίνεται καλύτερα ανεκτή σε σχέση με το αρχικό προϊόν. Περιέχει επίσης μαγνήσιο και ταυρίνη, που, όπως λέει η ίδια, σύμφωνα με άλλες μελέτες, προσφέρουν πρόσθετα πιθανά οφέλη, όπως η βελτίωση της ικανότητας για έντονη άσκηση, όταν συνδυάζονται με κρεατίνη.
«Πολλοί παραπονέθηκαν για αύξηση βάρους και για φούσκωμα» είπε μιλώντας για το αρχικό προϊόν. Την ίδια εμπειρία είχε και η Σιφάτ Χάιντερ, από όπου η εταιρεία της Arrae άντλησε έμπνευση για να κυκλοφορήσει το δικό της σκεύασμα κρεατίνης που ονομάζεται Tone. Οπως πολλοί επιχειρηματίες που λανσάρισαν σκευάσματα κρεατίνης ειδικά για γυναίκες τα τελευταία χρόνια, η Χάιντερ άρχισε πριν από λίγα χρόνια να παρακολουθεί τις νεότερες έρευνες και να συζητεί διαρκώς για την κρεατίνη. Οπως λέει, η κρεατίνη δεν υποστηρίζει τις γυναίκες μόνο στο πρόγραμμα εκγύμνασης, αλλά μπορεί επίσης να βοηθήσει στη διατήρηση της μυϊκής μάζας και να παρέχει προστασία έναντι της έκπτωσης των γνωστικών λειτουργιών. Σύμφωνα με μελέτες, τα συμπληρώματα κρεατίνης έχουν διάφορα πιθανά οφέλη για τις γυναίκες, από τη διατήρηση της οστικής πυκνότητας ως τη βελτίωση του ύπνου σε γυναίκες με φυσική έμμηνο ρύση, όταν συνδυάζονται με προπόνηση με αντιστάσεις. (Πολλές από τις μελέτες για την κρεατίνη έχουν εκπονηθεί από ερευνητές που έχουν οικονομικούς δεσμούς με τη βιομηχανία των συμπληρωμάτων.)
Ο ρόλος του μάρκετινγκ
Τα προϊόντα για γυναίκες αποτελούν μέρος ενός ευρύτερου οικοσυστήματος εταιρειών συμπληρωμάτων που προσπαθούν να σπάσουν τη σύνδεση της κρεατίνης με τους άνδρες που κάνουν bodybuilding. Εχουν αρχίσει να εμφανίζονται επίσης προϊόντα ουδέτερα ως προς το φύλο, με στόχο να προσελκύσουν μια ευρεία γκάμα καταναλωτών.
«Η άποψή μας γενικά είναι ότι δεν υπάρχει κρεατίνη ειδικά για γυναίκες ή κρεατίνη για ηλικιωμένους ή κρεατίνη ειδικά για άνδρες» σχολιάζει ο Νταν Μακόρμικ, ο οποίος έχει δημιουργήσει την εταιρεία Create Wellness μαζί με τη γυναίκα του Σιένα Μόρι. «Η κρεατίνη είναι κρεατίνη». Διαθέτουν προϊόντα κρεατίνης – ζελεδάκια και σκόνη – σε χρωματιστές συσκευασίες που απευθύνονται σε όλους. Σύμφωνα με τον Μακόρμικ, το μερίδιο της αγοράς είναι ίσο μεταξύ ανδρών και γυναικών. Πέρυσι, απέφερε 20 εκατ. δολάρια καθαρό κέρδος, λέει. Η Ρίτζντεν, η διατροφολόγος από το Λος Αντζελες, λέει ότι παίρνει κρεατίνη καθημερινά από το Ιανουάριο, ενώ παράλληλα γυμνάζεται με έναν personal trainer.
«Δεν έχω ξαναδεί τέτοια πρόοδο. Ανεβάζω τα βάρη κάθε βδομάδα» είπε. Ομως η Ρίτζντεν, που πρόσφατα ξεκίνησε την κρεατίνη και στη μητέρα της, λέει ότι κάνει και όλα όσα συνιστά στους πελάτες της. «Η διατροφή μου είναι αρκετά στοχευμένη. Δίνω προτεραιότητα στον ύπνο. Κάνω όλα όσα πρέπει. Κάνω τις ασκήσεις μου στο γυμναστήριο» είπε. «Η κρεατίνη μού έχει δώσει αυτό το μικρό επιπλέον πλεονέκτημα».
