Οι αρχαιολογικές ανασκαφές στον Τύμβο Κάστα έχουν προκαλέσει παγκόσμιο ενδιαφέρον, προσελκύοντας τηλεοπτικούς σταθμούς από όλο τον κόσμο, αλλά και τουρίστες που επισκέπτονται το Μουσείο της Αμφίπολης.
Παρ’ όλα αυτά μέχρι τώρα δείχνουμε ανήμποροι, ως κράτος, να χειριστούμε επικοινωνιακά αυτή την σπουδαία ανακάλυψη. Τι θα γινόταν στο εξωτερικό; Πολύ απλά, θα είχαν «πουλήσει» στο μέγιστο όλη τη διαδικασία, προκειμένου το θέμα να πρωταγωνιστήσει στον παγκόσμιο Τύπο και να προσδώσει έτσι μια τονωτική ένεση στον πολιτιστικό και όχι μόνο τουρισμό. Δωρεάν διαφήμιση, δηλαδή.
Όπως αναφέρω και στο βιβλίο Δημόσιες Σχέσεις που μόλις κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Σταμούλη, θα είχαν, πρώτα από όλα, συστήσει ένα «Κέντρο Τύπου» όπου θα ενημέρωναν τους δημοσιογράφους για τις τρέχουσες εξελίξεις σε καθημερινή, αν το απαιτούν οι συνθήκες, βάση. Θα τροφοδοτούσαν τον Τύπο με ειδήσεις, φωτογραφίες, βίντεο, απεικονίσεις, παρουσιάσεις σε power point κ.λπ.
Επίσης, θα είχαν εκμεταλλευτεί τα νέα μέσα. Θα είχαν στήσει στοσελίδα, σελίδα στο facebook, ακόμη και ιστολόγιο. Θα μπορούσαν, επίσης, να εκμεταλλευτούν και τα υπόλοιπα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Twitter, το Instagram και το YouTube. Βλέπετε, το μυστήριο πουλάει.
Θα είχαν ορίσει έναν και μόνο εκπρόσωπο Τύπου, έναν διακεκριμένο αρχαιολόγο με επικοινωνιακές περγαμηνές, που θα είχε ως αποκλειστική αρμοδιότητα την ενημέρωση του Τύπου – στην Αμφίπολη φθάσαμε στο σημείο ορισμένοι πολιτικοί, που ήθελαν να καρπωθούν τα οφέλη από την ανακάλυψη, να λειτουργούν ως εκπρόσωποι Τύπου.
Ετσι μόνο θα έλεγχαν απόλυτα το μήνυμα που βγαίνει προς τα έξω. Η ενημέρωση από τα πλέον επίσημα χείλη δεν θα άφηνε περιθώριο να διαρρεύσουν φήμες, εικασίες ή γενικώς πληροφορίες που δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα. Αυτή τη στιγμή οι ξένοι δημοσιογράφοι αναγκάζονται να παίρνουν συνεντεύξεις από διάφορους αρχαιολόγους και να βγάζουν τα δικά τους συμπεράσματα.
Επίσης, θα ενημέρωναν με δελτία Τύπου τους ξένους δημοσιογράφους έγκριτων μέσων, παρόντες ή μη, που ασχολούνται με τον πολιτισμό.
Δυστυχώς ελάχιστα από αυτά έγιναν. Μολονότι υπάρχει τεράστιο ενδιαφέρον από τον ξένο Τύπο, επικοινωνιακά βαθμολογούμαστε κάτω από τη βάση. Στο Υπουργείο Πολιτισμού, αλλά και σε αυτό του Τουρισμού χρειάζονται επειγόντως σεμινάρια πάνω στις Δημόσιες Σχέσεις.
Κάποιοι, βέβαια, θα διαφωνήσουν και θα μιλήσουν για την μετατροπή των ανασκαφών σε σόου. Ισως έχουν δίκιο. Ωστόσο, στη χώρα μας αδυνατούμε εδώ και δεκαετίες να διαχωρίσουμε το αρχαιολογικό από το εμπορικό τμήμα. Ελλάδα δεν είναι μόνο «ήλιος, θάλασσα και το αγόρι μου». Κοινώς, αδυνατούμε να αναδείξουμε την πολιτιστική μας κληρονομιά. Δεν είναι τυχαίο ότι κάθε χρόνο θα μπορούσαμε να είχαμε έσοδα 300 εκατ. από την πολιτιστική κληρονομιά, από τα 40 που έχουμε σήμερα.
Εν έτει 2014 εξακολουθούμε να συζητάμε για την παγίωση του διευρυμένου ωραρίου σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους, όταν στο εξωτερικό έχουν εγκατασταθεί εφαρμογές για κινητά τηλέφωνα και tablets. Η Αμφίπολη και το Μουσείο της δεν θα μπορούσαν να αποτελούν εξαίρεση.
Ο Γιάννης Πρωτοπαπαδάκης είναι καθηγητής Τουριστικού Μάρκετινγκ και συγγραφέας βιβλίων. https://protopapadakis.blogspot.gr/
