από metereologos.gr
Παρασκευή 20 Οκτωβρίου 2017
 
 

Η αμφιθυμία στην Πλατεία

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

 

Έχω κατέβει δυο - τρεις φορές στο Σύνταγμα, αν και δεν θεωρώ τον εαυτό μου «αγανακτισμένο». Πιο πολύ μουδιασμένος νιώθω. Και αρκετά μπερδεμένος. Δεν έριξα μούντζα στην Βουλή. Δεν ήμουν σίγουρος που ήθελα να την ρίξω ακριβώς. Η Πλατεία μου προκάλεσε μια έντονη αμφιθυμία. Και έκπληξη. Δεν την περίμενα τόσο μαζική και επίμονη.

Την πρώτη μέρα που κατέβηκα έπεσα πάνω στο «ξυπνήσαμε». Είχα παρόλα αυτά την εντύπωση ότι πιο πολύ θα ταίριαζε, στο ετερόκλητο πλήθος της Πλατείας, το σύνθημα «γιατί μας ξυπνήσατε;». Αναρωτήθηκα τι θα γινόταν εάν εκείνη την στιγμή συνέβαινε ένα θαύμα: ο Πρωθυπουργός της χώρας ανακοίνωνε ότι τα πάντα θα είναι όπως παλιά. Παλιά όταν λέμε εννοώ κάτι σαν τρία χρόνια πριν, τότε που δανειζόμασταν αβέρτα, τότε που ζούσαμε με μεγάλες πυρκαγιές κάθε καλοκαίρι, τότε που χρεοκοπούσε η Leeman Brothers και εμείς συζητούσαμε για το Βατοπέδι. Θα έμενε το πλήθος στην Πλατεία ή θα γύριζαν οι περισσότεροι σιγομουρμουρίζοντας στα σπίτια τους;

Βλέποντας τα πράγματα από μακριά και από κοντά σχημάτισα την γνώμη ότι αυτό που συμβαίνει δεν είναι απλά το τέλος του πάρτι. Είναι το τέλος του παιχνιδιού όπως παίχτηκε έως σήμερα. Τέλειωσε απότομα και βίαια. Άφησε πίσω του ταπείνωση, οργή, ζάλη και φόβο. Και μπόλικη νοσταλγία. Κατά την ταπεινή μου γνώμη, πολλοί από τους συγκεντρωμένους στην Πλατεία τρέφουν ακόμα την ψευδαίσθηση ότι το παιχνίδι μπορεί να παιχτεί ξανά όπως παλιά. Αυτό που συμβαίνει, ώρες ώρες, μου φαίνεται, πιο πολύ, σαν μια έκρηξη νοσταλγίας για έναν κόσμο που χάνεται και κανείς δεν ξέρει με τι θα αντικατασταθεί.

Και εκεί, στο κενό, ξεπηδούν όσοι πετροβολούν τους πολιτικούς και τους Υπουργούς. Είναι η απαρχή ενός φαινόμενου που αν γενικευτεί θα εξελιχθεί σε εξέγερση του φθόνου: θα μισούμε και θα πετροβολούμε οποιονδήποτε θεωρούμε ότι βρίσκεται σε καλύτερη θέση από μας. Νομίζω πως όσοι πετροβολούν δεν είναι πολίτες αλλά προπαντός απογοητευμένοι και οργισμένοι πελάτες. Δεν ζούμε την κατάρρευση της αξιοπιστίας του πολιτικού κόσμου. Αυτή, δυστυχώς, είχε συμβεί προ πολλού. Ζούμε το τέλος του συστήματος της πελατοκρατίας. Γιατί απλά δεν υπάρχουν πια χρήματα για παζάρια και ρουσφέτια. Το θέμα είναι βαθύτερο από τους «εγκάθετους του ΣΥΡΙΖΑ». Εάν ο κάθε λαός έχει την εξουσία που του αξίζει και η κάθε εξουσία έχει τον λαό που της αξίζει. Για αυτόν τον λόγο, όσοι θέλουν κάτι άλλο και καλύτερο από το τωρινό, αντί για πέτρες ας ρίξουν ιδέες για την αντικατάσταση του μισοπεθαμένου πολιτικού συστήματος. Όσοι πετάνε και ανέχονται τις πέτρες ενάντια στους πολιτικούς, στρώνουν τον δρόμο για την αντικατάσταση του παλιού με κάτι παλιότερο, του κακού με κάτι πολύ χειρότερο…

Αυτό που συμβαίνει στην Πλατεία μπορεί να είναι ένα είδος ομαδικής ψυχοθεραπείας. Ή, κατά άλλους, πιο κυνικούς αναλυτές, να μοιάζει με την αντίδραση ενός κακομαθημένου παιδιού που ξαφνικά συνειδητοποίησε ότι του πήραν το κουλούρι. Αλλά ο «Μεγάλος Ασθενής» δεν είναι οι συγκεντρωμένοι. Είναι προπαντός το πολιτικό σύστημα, είναι η σχέση δυσπιστίας και καχυποψίας του πολίτη με τους θεσμούς. Είναι το γεγονός ότι ο πολίτης, τόσα χρόνια, έμαθε να συμπεριφέρεται απέναντι στους θεσμούς σαν πελάτης. Και υπό το σύνθημα «ο πελάτης έχει πάντα δίκιο» επικράτησε με τον πιο κυνικό τρόπο το «δίκιο» του ισχυρού και του κολλητού.

Η Πλατεία και η Βουλή, από μια άποψη, είναι «σιαμαίοι αδελφοί». Αποστρέφονται τον ορθολογισμό, την αυτογνωσία και την αυτοκριτική. Αρέσκονται στον άκρατο λαϊκισμό και απευθύνονται αποκλειστικά στο θυμικό. Εάν οι πολιτικοί και οι Υπουργοί νιώθουν πολύ στριμωγμένοι αυτό τον καιρό δεν είναι τόσο λόγω της Πλατείας. Είναι επειδή πρέπει να πουν σκληρές αλήθειες ενώ είχαν συνηθίσει να μιλούν με συνθήματα και βαρύγδουπες υποσχέσεις.

Σαφώς και σε κάθε πλήθος καραδοκούν οι λαοπλάνοι. Και όσο πιο άναρθρο και α-νόητο είναι το πλήθος τόσο πιο πολύ θα συνωστίζονται οι λαοπλάνοι και οι δογματικοί, για να το λιβανίζουν, να το εκθειάζουν, να το καπελώσουν, να το φανατίζουν. Και όπως πάντα, στο τέλος να το χρησιμοποιούν ως χορωδία μιας εν δυνάμει τραγωδίας. Από την άλλη, όμως, αυτό που συμβαίνει ίσως γίνει αφορμή ώστε μια κοινωνία κατακερματισμένη να προσπαθήσει να κολλήσει τα κομμάτια της. Το θέμα είναι με ποιο υλικό θα τα κολλήσει: με λαϊκισμό, μισαλλοδοξία, απομονωτισμό, άρνηση της πραγματικότητας, ευρηματικότητα, αυτογνωσία, σκληρή δουλειά; Αυτό μένει να το δούμε. Όπως μένει να δούμε με ποιο υλικό θα μείνει ενωμένη η Ευρωπαϊκή Ένωση. Γιατί το στοίχημα της Ελλάδας παίζεται συνάμα με το στοίχημα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που μόνο σαν Ένωση δεν λειτουργεί αυτή την στιγμή...

Περπατώντας στην Πλατεία γέμισα αισιοδοξία για το γεγονός ότι οι άνθρωποι θέλουν να κάνουν κάτι να σταματήσουν τον κατήφορο. Η αισιοδοξία μου δεν διήρκεσε πολύ όταν αισθάνθηκα ότι πίσω από την «αγανάκτηση» δεν υπάρχει καθόλου ενθουσιασμός και αυτοπεποίθηση. Δεν υπάρχει κανένα πραγματικό σημείο αναφοράς και το πλήθος στην Πλατεία μου φάνηκε σαν έχει βαφτίσει την ιδεολογική του ορφάνεια «ανεξαρτησία» από κόμματα και ιδεολογίες.

Υπάρχουν κοινωνίες που όταν βρίσκονται σε βαριά κρίση κάνουν φυγή προς το μέλλον. Υπάρχουν άλλες που κάνουν φυγή προς το παρελθόν. Αυτή την στιγμή, όμως, όσοι διαθέτουν στοιχειώδες αίσθημα αυτοσυντήρησης ξέρουν ότι φυγή στο παρελθόν σημαίνει καταστροφή. Τα τελευταία τριάντα χρόνια είχαν πολλά αρνητικά.

Είχαν όμως και πολλά καλά και θετικά. Ήταν τα πιο ειρηνικά και τα πιο ξέγνοιαστα. Οι Έλληνες, έστω και μέσα στην ανοργανωσιά και την πελατοκρατία, δοκίμασαν το προνόμιο να βρίσκονται στην πρώτη θέση του παγκόσμιου καραβιού. Το κοινωνικό στάτους των Ελλήνων άλλαξε. Η αυτοεικόνα τους άλλαξε. Και αυτό θέλουν να διατηρήσουν με κάθε τρόπο. Αυτό το κοινωνικό στάτους που απέκτησαν και το είχαν υποτιμήσει, επειδή το θεώρησαν δεδομένο. Είναι ανθρώπινο και λογικό να προσπαθείς να διατηρείς το κοινωνικό σου στάτους. Αλλά για να το διατηρήσουν οι Έλληνες πρέπει να αλλάξουν, να αλλάξουν την κοινωνία τους, να αλλάξουν την σχέση τους με τους θεσμούς και το κράτος, πρέπει με λίγα λόγια να αντικρίσουν το παρόν, να σχεδιάσουν με επιμονή, θυσίες και υπομονή το μέλλον, σε χρόνο ρεκόρ και σε ένα παγκόσμιο περιβάλλον που μοιάζει με ναρκοπέδιο.

Είναι η πρώτη φορά στην ιστορία της Ελλάδας ως κράτος - έθνος που το παρελθόν αποτελεί άβολο και καταστροφικό καταφύγιο. Πολλοί, οι περισσότεροι, το καταλαβαίνουν, το διαισθάνονται. Είναι η πρώτη φορά, ίσως, που η ελληνική κοινωνία είναι υποχρεωμένη να βλέπει το πρόσωπό της στον καθρέφτη χωρίς αυταπάτες. Ή θα το αντέξει ή θα σπάσει τον καθρέφτη. Και στην δεύτερη περίπτωση θα σπάσει σε χίλια κομμάτια και το δικό της μέλλον…


Γνώμες περισσότερες ειδήσεις

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 
 
σχόλια (35)
 
 
απομένουν 700 χαρακτήρες
Τα πεδία που είναι σημειωμένα με * είναι υποχρεωτικά
 
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ΒΗΜΑ δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή. Δεν δημοσιεύονται συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια και όσα είναι γραμμένα με κεφαλαία γράμματα. Τέτοια μηνύματα θα διαγράφονται όποτε εντοπίζονται.
     
    συγχαρητηρια | 19/06/2011 13:59
    κύριε Καπλανι,συγχαρητήρια.όσα, καιρό σκεφτόμουν και με απασχολούσαν, τα βρήκα συγκεντρωμένα στο άρθρο σας.λόγω της δουλειάς μου κατεβαίνω καθημερινά στο σύνταγμα και κάθε φορά με προβληματίζει αυτή η συγκέντρωση των αγανακτισμένων.δεν ξέρω πραγματικά που τελειώνει το σωστό και που αρχίζει η υπερβολή,ξέρω όμως πως οι σκηνές camping,η τσίκνα και τα πρόχειρα σαντουιτσάδικα οχι μόνο προσβάλουν την αισθητική μου,αλλά αδικούν και την ιστορία της πλατείας.Πιστεύω στην αντίδραση,την υποστηρίζω και πολλές φορές συμμετέχω σε αυτή ενεργά.Κρίνω πως το πιο ισχυρό όπλο του κάθε εργαζομένου είναι η απεργία.Δυστυχώς όμως στην ελλάδα την έχουμε καταχραστεί ,οι ίδιοι οι εργαζόμενοι, σε τέτοιο βαθμό που πλέον έχει χάσει την ισχύ της.
    αργυρώ
    απάντηση00
     
     
    ωραιος! | 11/06/2011 17:32
    Λεει αληθειες που στεκουν απολυτα χωρις καμια απολυτως στηριξη!συμφωνω!
    mitsos
    απάντηση22
     
     
    μπράβο! | 10/06/2011 21:57
    Καταπληκτικό άρθρο! Κ πολύ συγκινητικό!
    Αλέξανδρος
    απάντηση22
     
     
    Σωστός. | 10/06/2011 18:36
    Πού είσαι Σκιπιτάριε?Είχες χαθεί.Καλό άρθρο,σέ παραδέχομαι.
    Τάκης.Χ.
    απάντηση22
     
     
    Tόσο όψιμα και τόσο θολά "αγανακτισμενοι"... | 10/06/2011 18:22
    Χαχαχα... αγανακτισμένοι λοιπόν... ποιοί και με τι ακριβώς? Οι ωφελημένοι ενός απερίγραπου αναξιοκρατικού συστήματος? τουτέστιν οι βολεμένοι του δημοσίου με τη μείωση του βολέματός τους?... οι ελεύθεροι επαγγελματίες επειδή τους κυνηγούν για τις φοροδιαφυγές τους? οι προμηθευτές του δημοσίου για το τέλος της μάσας των προμηθειών τους? οι σκαφάτοι και ... πισινούχοι για το τέλος της ασυλίας τους από κάθε είδους νόμιμη φορολόγηση? Oι βεντέτες της νύχτας για το κλείσιμο των μπουζουκλερί? Οι ιδιοκτήτες των ουκ έστι αριθμός παντός είδους εμπορικών μαγαζιών για τα οποία ήρθε επιτέλους η ώρα της αλήθειας? Η ΓΕΝΟΠ-ΔΕΗ? O Aμβρόσιος Αιγιαλείας? ή... ή –λέω εγώ ο βλάξ- αυτοί που πλήτονται χωρίς σε τίποτα να έχουν φταίξει, οι ιδιωτικοί υπάλληλοι, τα χαμηλά εισοδήματα, οι άνεργοι... που αντί να τα βάλουν με τους πρώτους, ενώνουν τη φωνή τους με τη δική τους σε ένα βλακώδες αντικοινοβουλευτικό ντελίριο, κυρίως εναντίον μια κυβέρνησης που κάνει ό,τι τέλος πάντων μπορεί να γίνει στις παρούσες συνθήκες.... -Ρε σύ, πάμε πλατεία να αγανακτήσουμε?
    Ph.J
    απάντηση32
     
     
    μπορούμε?? | 10/06/2011 10:13
    ένα από τα λίγα ευχάριστα στη μαυρίλα που ζούμε είναι η συμφωνία τόσων ανθρώπων που έχουν σχολιάσει στο συγκεκριμένο άρθρο, κάτι που σημαίνει ότι η ήρεμη και μετριοπαθής δύναμη της κοινωνίας μας είναι ακόμα δυνατή. το ζήτημα είναι πως θα μπορέσουμε να αποχαρακτηρίσουμε τα ειρηνικά κινήματα από τις μούτζες, τις πέτρες και τους κομπλεξισμούς των χρόνια αντιδραστικών!
    sk
    απάντηση74
     
     
    Euxaristo | 10/06/2011 00:29
    Euxaristo k. Kapllani. Kat'arxin gia to omorfo keimeno. Kata deutero giati menontas sto eksoteriko dyskolevomai na katalavo ti akrivos symvainei stis plateies tis Elladas autes tis meres. Kanena deltio eidiseon kai kanena arthro apo osa exo diavasei os tora, den me ekane na nioso toso konta. Episis, euxaristo giati kataferate na entopisete simantika themata k na ta thesete pros syzitisi, xoris empatheia, apaisiodoksia k kontofthalmo vlemma. Synexiste etsi, sas xreiazomaste.
    Kalypso Karastergiou
    απάντηση123
     
     
    Γιατί να είναι αγανακτισμένος ο κ. Καπλάνι; | 09/06/2011 21:38
    Ο κύριος Καπλάνι δεν έχει κανένα απολύτως λόγο να κατεβεί στην πλατεία, ούτε καν να αισθάνεται αγανακτισμένος, επειδή ακριβώς αυτό το μπάχαλο σύστημα και ο τζάμπα προοδευτισμός που επικράτησε από το 80 και δώθε, του επέτρεψε να γράφει σε προβεβλημένα έντυπα, να κάνει πληρωμένα επαγγελματικά ταξίδια στο εξωτερικό για ρεπορτάζ και να προβάλλεται ως λογοτέχνης από τους γνωστούς κύκλους διαμόρφωσης της κοινής γνώμης. Είναι απολύτως βέβαιο ότι στην πατρίδα του θα είχε πολύ λιγότερη προβολή και θα κέρδιζε, επίσης, πολύ λιγότερα...
    Γιάννης
    απάντηση833
     
     
    amfithimia? Ochi, provlimatismos ne | 09/06/2011 21:21
    Sto 15 eona stin Bohemia mazevtikane oi pio ftochoi ton pio ftochon stisane dyo tzentzeredes ke rixane mesa oti ichane ke den ichane ke me avta ke me ta cheria tus ftiaxane mia poli pu tin onomasane TABOR. Ichane ena oniro, thelane na alaxun tin zoi tus tin tychi tus ke to kataferane. Me tis idees tus ftasane mechri tin Suidia. Itane oi proti protestantes. I Poli avti antexe 5 stavrofories ke alaxe ton kosmo ke as min xerun poloi pia gia avto. Echo ena oniro. I Elada me mia apofasismeni neolea s avtes tis platies na stisi tus tzentzerides ke oi polites na mazepsun oti psila ales epoches kuvalusane sta propo ke ta opap ke pos ta lene ola gia na voithisun tin patrida. Na anixun enan logariasmo stn trapeza elados ke as ine asynithisto, avti tha itane i endyxi tis synenesis ke to kalitero dygma tis thelisis tu lau na ftiaxi ta oikonomika tu.
    bludicka
    απάντηση09
     
     
    Το αληθεύειν εστί φιλισοφείν | 09/06/2011 17:36
    Gazi, διαβάζοντας το αριστουργηματικό σου άρθρο σκέφθηκα για μια ακόμη φορά πόσο διαφορετικός θα ήταν ο κόσμος, αν οι κοινωνίες αποτελούνταν στην πλειοψηφία τους από άτομα με τη δική σου κριτική και ορθολογική σκέψη. Να είσαι πάντα καλά για να απολαμβάνουμε αυτά τα υπέροχα κείμενά σου.
    Κώστας Κανταρτζής
    απάντηση306
     
     
    Παμ' Πλατεια | 09/06/2011 17:11
    Αγαπητοι Συμπατριωτες Αν καποιοι απο εσας αισθανονται ενοχοι για τα χρεη και τα οποια ελλειματα(οικονομικα ,αξιακα) της Πατριδας μας και οτι μπορουσατε να κανετε κατι για αυτο και δεν το πραξατε μπορειτε να βρειτε μια πλατεια στην Αθηνα να συγκεντρωθειτε και να κανετε την οποια αυτοκριτικη σας μαζι με τον κ.ΚΑΠΛΑΝΙ. Αφηστε μας ομως τους υπολοιπους που δεν τα φαγαμε ,δεν διοριστηκαμε που δεν χτισαμε αυθαιρετο που δεν πηραμε θαλασσοδανεια που δεν τα πηραμε <> και καποιοι απο εμας δεν τους ψηφισαμε ποτε να διαμαρτηρυθουμε ΧΩΡΙΣ ενοχες εναντιον αυτου του φαυλου και εξαχρειωμενου Πολιτικου Συστηματος που διεφθειρε και εσας κανοντας σας να αισθανθειτε συννενοχοι. Εμεις δεν δηλωνουμε αθωοι και αγγελοι αλλα δεν θεωρουμε οτι ο απλος Λαος ειναι η αιτια αυτης της τραγικης καταστασης που διερχεται η χωρα. Και στο Συνταγμα αυτο που ζηταμε εινα να φυγει αυτο το φαυλο και εξαχρειωμενο Πολιτικο Συστημα που μας βουλιαζει ολους στην απαξια. Και κυριως ΝΑ ΜΗΝ ΓΥΡΙΣΟΥΜΕ ΠΟΤΕ ΣΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ. Κανενας (ισως ελαχιστες οι εξαιρεσεις)απο τους διαμαρτυρομενους αγανακτισμενους ΔΕΝ θελουμε να γυρισουμε στο παρελθον και στο <>. Για αυτο και διαμαρτυρομαι επειδη ο κ. ΚΑΠΛΑΝΙ αυτη την βουληση του κοσμου του Συνταγματος την ερμηνευει ευκολα επιθυμια επιστροφης στο παρελθον διαστρεφοντας την αληθεια. Πρωτα λοιπον αγωνας να φυγει αυτο το αποστημα και μετα ευχαριστως να <> και τους καθρεπτες μας οσοι εχουμε φυσικα. Οσο για καποιους συμπατριωτες μας που επιθυμουν να γινουμε ΣΟΥΗΔΙΑ(μωρε τι μου θυμιζει αυτο κατι για Δανια του Νοτου δεν μας ελεγε προεκλογικα ο Παπανδρεου)η απαντηση μας ειναι οτι εμεις δεν θελουμε να γινουμε ΣΟΥΗΔΟΙ 'η ΔΑΝΟΙ θελουμε και απαιτουμε πολυ απλα στην χωρα μας την υπεροχη ΕΛΛΑΔΑ να τηρειτε το ΣΥΝΤΑΓΜΑ και οι Νομοι του Κρατους απο ολους μας χωρις καμια διακριση και μεροληψια.
    ΣΚΕΡΝΤΕΜΠΕΗΣ
    απάντηση725
     
     
    Συγχαρητήρια Κύριε Καπλάνι (και πάλι) | 09/06/2011 16:15
    Για άλλη μια φορά, ο Γ. Καπλάνι "γράφει". Έτσι και αλλιώς, το γεγονός πως μας διάλεξε και ποιεί τη συγγραφή στη γλώσσα μας τόσο καλά, από μόνο του περιποιεί τιμή στην Ελλάδα και σε όλους εμάς που απλά τύχαμε εδώ. Έχω την αίσθηση, πως αν ήμουν εκεί, αν τριγύριζα και εγώ στην Πλατεία. το συναίσθημα που μέσα μου θα φώλιαζε , θα ήταν ακριβώς αυτή η αμφιθυμία που τόσο εύγλωττα καταγράφει ο Καπλάνι. Αλλά, δεν είμαι εκεί. Είμαι εκτός Ελλάδας και παρακολουθώ κυριολεκτικά με κομμένη την ανάσα όσα συμβαίνουν. Και έχω την την πεποίθηση, πως είναι Πολλοί (ή να πω ίσως πως δεν είναι λίγοι) αυτοί που στην Πλατεία, πασχίζουν να ψηλαφίσουν ξανά το πρόσωπο της Κοινωνίας και να ταυτιστούν με αυτό. Στην πραγματικότητα, προσπαθούν να ενώσουν όλα εκείνα τα αμέτρητα κομματάκια της κατακερματισμένης ελληνικής κοινωνίας, που διαλύθηκε στα εξ' ων συνετέθη εδώ και χρόνια πολλά. Πολλές οι αιτίες και λίγο πολύ γνωστές. Πιστεύω, πως όσα γίνονται στην Πλατεία, έχουν αξία παιδαγωγική ακόμα και αν μείνουν σε αυτό το αρχικό στάδιο. Πιστεύω, πως ακόμα και έτσι, στέλνουν ένα μήνυμα στην λεγόμενη ηγεσία. Και πιστεύω, πως είναι τεράστιας σημασίας, αυτό που λέτε αγαπητέ μου Καπλάνι, "Είναι η πρώτη φορά, ίσως, που η ελληνική κοινωνία είναι υποχρεωμένη να βλέπει το πρόσωπό της στον καθρέφτη χωρίς αυταπάτες. Ή θα το αντέξει ή θα σπάσει τον καθρέφτη." Το μόνο που φοβάμαι είναι μην τυχόν τιναχτεί στον αέρα όλη αυτή η διεργασία, από μία προβοκάτσια. Είτε παρορμητική από κάποια ιδεολογικά περιττώματα σαν αυτά τα 2-3 που σε υβρίζουν χυδαία πιο κάτω, είτε από κύκλους ακόμα πιο σκοτεινούς από τους λερούς εθνικιστές. Να είσαι καλά και ευχαριστώ (και) για αυτό το θαυμάσιο γραπτό.
    Γιώργος Πήττας
    απάντηση354
     
     
    Εξαιρετικός, όπως πάντα κ. Καπλάνι! | 09/06/2011 16:10
    Μακράν το καλύτερο άρθρο που διάβασα μέχρι τώρα ! Χάρισμα το να μπορεί κανείς να εκφράζει με λογοτεχνικό τρόπο την ουσία!
    Μαρία Κ.
    απάντηση242
     
     
    "h plateia itan gemati [...]" | 09/06/2011 16:07
    Parolo pou katevainw k ego stin plateia kathe toso...giati to vriskw poly xeirotero to na kanw san na min symvainei tipota..entoutois anisixo vlepontas ena plithos xoris idees, xoris protaseis, xoris kritiria kai xoris aitimata. Se auto prostithetai kai h diathesi party kai kataskinosis pou dimiourgithike siga siga, apeira stand me souvlakia...perissoteri patriotiki mousiki, perissoteres simaies, perissoteres mountzes....kai kapou ekei metaksi allwn mperdeuomai kai prospathw na thymithw pos ksekinise olo auto kai giati katevikame plateia. Pragmati...omadiki psixotherapia, alla xoris systima, xoris methodo kai kyriws xoris stoxo gia to pou thelei na ftasei o "asthenis".
    Ilira A.
    απάντηση101
     
     
    Τέλος στις αυταπάτες | 09/06/2011 15:24
    "Είναι η πρώτη φορά, ίσως, που η ελληνική κοινωνία είναι υποχρεωμένη να βλέπει το πρόσωπό της στον καθρέφτη χωρίς αυταπάτες. Ή θα το αντέξει ή θα σπάσει τον καθρέφτη." Αυτή είναι μια μεγάλη αλήθεια που δυστυχώς πολύ δεν θέλουν να την δουν. Πολύ ωραίο κείμενο. Χαίρομαι που ακόμη κάποιος μπορεί να γράψει την αλήθεια. Στέλλα Ρ.
    Stella
    απάντηση261
     
     
    Η αμφιθυμία στην Πλατεία | 09/06/2011 15:09
    Κρίμα, ένας άνθρωπος που λέει την αλήθεια και τον λοιδορούμε για την εθνικότητα του. Μακάρι και όλοι οι άλλοι καλαμαράδες του κατεστημένου να λέγανε αυτές τις αλήθειες και όχι να αναμασάνε τα ίδια και τα ίδια παραπληροφορώντας και χαϊδεύοντας τον κακομαθημένο πολίτη. Μακάρι αυτοί που δημιούργησαν όλο αυτόν τον κυκεώνα να αναρωτιόντουσαν εάν κάνουν κάτι γι αυτόν τον έρημο τόπο. Διάγω την ογδόη δεκαετία κι έχω περάσει παρόμοια και χειρότερα περιστατικά αλλά αυτήν την λαίλαπα και την ασυνεννοησία δεν την θυμάμαι έτσι. Και κάτι άλλο ποιοί είναι πίσω από τον Μίκη και τι θέλουνε ακριβώς. Κανένας δεν λέει πως θα βρεθεί η λύση αυτού του τεράστιου προβλήματος. Να γίνουν εκλογές και να έρθει ποιος, να γίνει δημοψήφισμα για ποιο λόγο και τι θα ψηφίσουμε; Πρωτογενής παραγωγή δεν υπάρχει –για να λιγοστέψουν οι άνεργοι- τα πάντα έχουν εξαφανιστεί. Πού είναι οι εριουργίες, που είναι τα εργοστάσια των λιπασμάτων και της ζάχαρης; Στα χωράφια μας δουλεύουν μετανάστες και όχι εμείς -εμείς δουλεύουμε στις καφετέριες και ανοίγουμε μαγαζάκια. Εξαγωγές δεν γίνονται –ποιά προϊόντα θα εξάγουμε εφόσον όλα τα εισάγουμε. Είμαστε υπόδουλοι των γερμανών, των άγγλων, των γάλλων και των αμερικάνων, ακόμα και οι ολλανδοί μας φτύνουν. Αγοράζουμε εισαγόμενα τρόφιμα –φακές και ρεβίθια από την Ινδία, ντολμαδάκια από την Κίνα, βαμβάκι από την Γερμανία και το Βέλγιο –ας μην αραδιάσω άλλα. Εμείς δανειζόμαστε για να πάμε διακοπές κι ας είμαστε άνεργοι, έχουμε δεκάδες πιστωτικές κάρτες και είμαστε αγανακτισμένοι γιατί σταμάτησε αυτό ο πακτωλός του ξένου χρήματος. Πάμε στο Σκόπια να παίξουμε στο καζίνο τις επιδοτήσεις. Τώρα που πρέπει να δώσουμε πίσω τα ξένα χρήματα αγανακτήσαμε και μουντζώνουμε τη Βουλή αντί να μουντζώνουμε τους εαυτούς μας που τους στείλαμε εκεί για να μας κάνουν τα ρουσφέτια μας. Ας αναρωτηθούμε πριν μουντζώσουμε οποιονδήποτε πόσο φταίμε κι εμείς οι “αγανακτισμένοι”. Αυτά τα λίγα γιατί υπάρχουν πάρα πολλά που πρέπει να σκεφτούμε. Ένας συνταξιούχος των 720 ευρώ που από το υστέρημά του δανειστίκατε και αγανακτείτε.
    Αθηναίος ο Ταλαίπωρος
    απάντηση373
     
     
    Δεύτερο γράμμα από τη Σουηδία | 09/06/2011 14:57
    Το καλύτερο άρθρο που έχω διαβάσει ως τώρα για την κρίση, συγχαρητήρια κ. Καπλάνι. Σε αυτούς που διαμαρτύρονται για την απουσία προτάσεων, θα έφερνα και εγώ το παράδειγμα της Σουηδίας, της οποίας η πολιτική ζωή χαρακτηρίζεται από το πνεύμα της συναίνεσης ήδη από τη δεκαετία του '30 όταν άρχισε να οικοδομείται το παρόν ευνομούμενο κράτος πρόνοιας. Τον Έλληνα όμως τον διακρίνει η διχόνοια οπότε δεν είμαι αισιόδοξη ότι καμία λύση θα ευδοκιμήσει. Μόνο σε πνεύμα καλής θέλησης και συνεργασίας ευδοκιμούν οι λύσεις, αλλιώς θα ψάχνετε πολύ καιρό ακόμα. Στους ρατσιστές πάσης φύσεως και εχθρούς των μεταναστών Ελλήνων και ξένων, θα ήθελα μόνο να πω ότι πολλούς από μας η Ελληνική κοινωνία δε μας "σήκωνε" ούτε τους "καλούς" καιρούς. Το ότι έφυγα από την Ελλάδα πριν πολλά χρόνια για να μην είμαι άνεργη και εξαρτημένη από τον κάθε χαβαλέ και το ότι βρέθηκαν άλλες κοινωνίες, πιο τίμιες, να με ταΐσουν, δεν με κάνει λιγότερο Ελληνίδα. Εκτός αν η μόνη έννοια συνώνυμη του Ελληνισμού είναι η τζάμπα μαγκιά και αυτή χαίρομαι σίγουρα που δεν την είχα ποτέ.
    Ανώνυμος / η
    απάντηση232
     
     
    σουηδός δήμαρχος! | 09/06/2011 14:39
    μου άρεσε πώς αποκαλέσατε τον εαυτό σας αγαπητέ συν-αναγνώστη και συν-σχολιαστή. είναι σαν ανέκδοτο - ο Σουηδός δήμαρχος στην Ελλάδα. καταλαβαίνω απολύτως πως αισθανθήκατε και φαντάζομαι τι αντιμετωπίσατε. γιατί η ελλάδα είναι γεμάτη "μπαμπηδες" και "σκεντερμπεηδες" που αφορίζουν, λένε ότι δεν είχαν καμία ανάμιξη για στο "παρτυ" γιατί ακριβώς δεν αντιλαμβάνονται καν για τι πράγμα μιλάμε. Γκάζι όποως πάντα έχεις μια άκρως διεισδυτική ματιά! κι εγώ έτσι αισθάνομαι, μουδιασμένη. δεν αισθάνομαι να μουτζώσω γιατί ακριβώς πιστεύω ότι όλοι συνέβαλλαν στην σημερινή κατάσταση - για την ακρίβεια ολοι ΣΥΜΒΑΛΛΑΜΕ - βάζω και τον εαυτο μου μεσα - αλλοι γι αυτα που καναμε και αλλοι γι αυτά που ΔΕΝ κάναμε (πολύ σημαντικότερο αυτό ίσως), για τοτε που ΔΕΝ διαμαρτυρήθκαμε για τοτε που ΔΕΝ μπηκαμε στον κοπο να διεκδικησουμε το δικαιο. μια φίλη μου έλεγε τις προάλλες - να βγουμε στο δρομο να φωνάξουμε αυτά που λες εσυ τωρα Γκαζι απο την εφημερίδα. να βγουμε οι νορμαλ οι ανθρωποι, οι λογικοι, οι εργαζομενοι και οχι λαμογια. αλλα ελα που εμεις αυτοι οι λογικοί ειμαστε παιδια της μετα το 1989 εποχή και δεν τα πιστευουμε τα συλλογικα πραγματα. είμαστε στην πέρα από δεξιά και αριστερά εποχή. και κοιταμε ο καθενας τη δουλεια του. γι αυτο και η Ελλαδα εφτασε εδω που εφθασε γιατι αφήσαμε τους διεφθαρμενους και τους ανεγκεφαλους να παρουν τη χωρα στα χερια τους. και φυσικα η πολιτικη μας ηγεσία είναι αντιστοιχου διαμετρήματος. στην "ύστατη ώρα" που βρισκόμαστε δεν μπορούν ο ΓΑΠ και ο ΑΣ να πιασουν ο ενας τον αλλον απο το γιακά και να κατσουν σε ενα τραπεζι και να συμφωνησουν σε 5 πράγματα. τι κάνουμε; ή από εδώ παμε ή από εκεί. και παιρνουμε την ευθυνη μαζι επανω μας. και κινητοποιουμε και την κοινωνια για να στηριξει τις επιλογες μας. τωρα η κβυερνηση παιρνει αποφασεις, οι αλλοι διαμαρτυρονται και οι πολιτες βαζουν το κεφαλι στυην αμμο για να περασει η μπορα.
    Anna Triandafyllidoy
    απάντηση201
     
     
    Το σύστημα πελατοκρατίας... | 09/06/2011 14:36
    είναι -πολύ σωστά- μία από τις ρίζες του κακού. Και σίγουρα έφτασε ο καιρός να ξαναχτίσουμε "ιδεολογίες" και πρακτικές, πέρα από τα απονεκρωμένα υπάρχοντα κόμματα. Θα τα καταφέρουμε; Ποιος ξέρει; Θα δείξει...
    !
    απάντηση71