Καλά νέα επιφύλαξε για πρώτη φορά εδώ και πολλά χρόνια η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, καθώς το 2011 πέτυχε θεαματική βελτίωση των οικονομικών της επιδόσεων, μειώνοντας το έλλειμμά της και θέτοντας τις βάσεις για καθαρά κέρδη το 2012, έτος κατά το οποίο αναμένεται να αποκρατικοποιηθεί.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που εξέδωσε η εταιρία, το έλλειμμα μειώθηκε κατά 82% σε σύγκριση με το 2010, αφού κυμάνθηκε στα 32 εκατ. ευρώ, έναντι 187 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρονιά. Η επιχείρηση εκτιμά ότι το 2012 θα παύσει πλέον να επιβαρύνει τους φορολογουμένους, ενώ όπως ανακοίνωσε, θα προχωρήσει στην θέσπιση εκπτωτικών εισιτηρίων για ανέργους και νέους, σε συνεργασία με την Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς.
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ εντοπίζει ως καθοριστικούς παράγοντες αυτής της θετικής εξέλιξης:

– Την υλοποίηση του σχεδίου εξυγίανσης (μετατάξεις, αναδιάρθρωση δρομολογίων, αναβάθμιση υπηρεσιών)

– Τον εξορθολογισμό της εμπορευματικής τιμολογιακής πολιτικής

– «Τις θυσίες των εργαζομένων και τη μείωση των απολαβών τους», όπως αναφέρει η εταιρία, που οδήγησε σε μείωση του λειτουργικού κόστους

– Την μείωση της κατανάλωσης καυσίμων με παράλληλη αξιοποίηση του δικτύου της ηλεκτροκίνησης (εξοικονόμηση 14 εκατ. ευρώ)

– Την καθιέρωση του e-ticketing, με το οικονομικό εισιτήριο να ξεκινά από τα 9 ευρώ

– Την προώθηση της συνδυασμένης εμπορευματικής μεταφοράς από το Θριάσιο και τον παλιό σιδηροδρομικό σταθμό της Θεσσαλονίκης, που οδήγησε στον πενταπλασιασμό της κίνησης εμπορευματικών συρμών

– Στην ανάπτυξη των προαστιακών της Πάτρας, της Θεσσαλονίκης και της Αθήνας

– Στην εφαρμογή πελατοκεντρικής πολιτικής
Μείωση ελλειμμάτων

Το 2011 έκλεισε για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ με έλλειμμα 32 εκατ. ευρώ, καθώς πέτυχε έσοδα 140,4 εκατ. ευρώ και κατέγραψε έξοδα 173,2 εκατ. ευρώ. Η χρονιά ξεκίνησε με μηνιαίο έλλειμμα 6,4 εκατ. ευρώ, το οποίο μειωνόταν με συνέπεια για να μηδενιστεί τον Δεκέμβριο, όταν και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ κατέγραψε οριακή κερδοφορία 60.000 ευρώ.

Το ποσό δεν είναι σπουδαίο, όμως κρύβει σημαντικούς συμβολισμούς, καθώς δείχνει ότι με νοικοκύρεμα, συμμάζεμα και πρόγραμμα, ο σιδηρόδρομος μπορεί κάλλιστα να είναι οικονομικά βιώσιμος.

Είναι ενδεικτικό ότι τα οικονομικά αποτελέσματα των χρήσεων της περιόδου 2007-2010 συσσώρευσαν συνολικά ελλείμματα άνω των 800 εκατ. ευρώ, παράγοντας κατά μέσον όρο ετήσιες ζημίες της τάξης των 200 εκατ. ευρώ.

Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε αριθμούς
Όπως πληροφορείται «Το Βήμα», στις αρχές του 2011 η εταιρία μετακινούσε στον άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης κατά μέσον όρο καθημερινά περί τους 3.800 επιβάτες, όμως με την υιοθέτηση πιο ευέλικτης τιμολογιακής πολιτικής και την χρήση e-services, έφτασε στους 5.200 ανά ημέρα.

Έτσι, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ καταλαμβάνει περί το 35% της καθημερινής συνολικής επιβατικής κίνησης (σιδηροδρομικής, οδικής, αεροπορικής) του άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη, όταν το 2010 το ίδιο ποσοστό κυμαινόταν στο 25%.

Σε ετήσιο επίπεδο εκτιμάται ότι η εταιρία μεταφέρει κάπου δύο εκατομμύρια επιβάτες στον ίδιο άξονα και άλλα οκτώ εκατομμύρια στα προαστιακά δρομολόγια, δηλαδή περίπου 20.000 – 25.000 ανά ημέρα.

Οι επιδόσεις θεωρούνται καλές, δεδομένης της ευρύτερης πτώσης της κινητικότητας, που παρατηρείται σε όλα τα μέσα μεταφοράς και αποδίδεται ως φαινόμενο στην οικονομική κρίση.

Σε εξαιρετικά υψηλές πληρότητες λειτουργεί και ο Προαστιακός της Πάτρας, εξυπηρετώντας περίπου 3.500 επιβάτες ανά ημέρα. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα τραίνα είναι υπερπλήρη τις ώρες αιχμής (τρίδυμα Rail Bus) κι έχουν αποσυμφορήσει τους κεντρικούς οδικούς άξονες από τα ΙΧ, καθώς εκτιμάται ότι μεταφέρθηκαν το 2011 περίπου ένα εκατομμύριο επιβάτες.

Επίσης, πηγές της εταιρίας κρίνουν ότι πρέπει να γίνει πολλή δουλειά στον Προαστιακό της Αθήνας, καθώς υπάρχει περιθώριο για βελτίωση των υπηρεσιών, θεωρώντας ότι η ανάταξη της ηλεκτροκίνησης και η διόρθωση σε προβλήματα υποδομής θα δώσουν περισσότερα και καλύτερα δρομολόγια.

Στο μεταξύ, στον αστερισμό της κρίσης βρίσκεται η εμπορευματική κίνηση των σιδηροδρόμων, καθώς υπολογίζεται ότι η μείωση όλων των εμπορευματικών (οδικών και μη) μεταφορών έχει μειωθεί κατά 40%.

Ωστόσο, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει καταγράψει για το 2011 έσοδα από εμπορευματική λειτουργία ύψους 25 εκατ. ευρώ, όμως η εν λόγω δραστηριότητα ουσιαστικά ξεκίνησε κανονικά μόλις τον Νοέμβριο από το Θριάσιο.

Βέβαια, προδιαγράφεται ένα δυνατό 2012, αφού έως πρότινος οι εμπορευματικοί συρμοί που έρχονταν από το εξωτερικό, σταματούσαν στη Θεσσαλονίκη και τα εμπορεύματα μεταφορτώνονταν σε φορτηγά. Αυτό πλέον έχει σταματήσει.

Πηγές της εταιρίας αναμένουν σταθερά βελτιωτική τάση μέσα στο 2012, που θα οδηγήσει και σε οικονομική βιωσιμότητα και σε ανάπτυξη νέων ή σε επαναφορά παλιών δρομολογίων.

Ξαναφτιάχνεται η Ηλεκτροκίνηση

Καθοριστικός παράγοντας για την περαιτέρω ανάπτυξη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά και όλων των επιχειρήσεων που θα εισέλθουν στον σιδηρόδρομο, αφού η αγορά πλέον έχει ανοίξει και πολλοί όμιλοι ενδιαφέρονται να εμπλακούν, θα είναι η ανάταξη του δικτύου της Ηλεκτροκίνησης, που έχει υποστεί τεράστιες κλοπές.

Σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», ο υφυπουργός Ανάπτυξης, κ. Θ. Μωραϊτης εξασφάλισε κονδύλι 25 εκατ. ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, το οποίο θα κατευθυνθεί στην ανάταξη του δικτύου μεταξύ Αθήνας – Τιθορέας από την ΕΡΓΟΣΕ.

Ο χρόνος δουλεύει, πάντως, εναντίον του σιδηροδρόμου, αφού ο φάκελος της Ευρωπαϊκής χρηματοδότησης στην Ηλεκτροκίνηση Πειραιά – Τιθορέας και Δομοκού – Θεσσαλονίκης κλείνει τον Ιούνιο οριστικά και αμετάκλητα, με ορατό τον κίνδυνο να ζητήσει η Ε.Ε. πίσω τα χρήματά της.

Όπως έχει αποκαλύψει «Το Βήμα», η πολυπλοκότητα του ζητήματος μπορεί να οδηγήσει σε μία αλυσίδα απεντάξεων συγχρηματοδοτούμενων έργων και να ζημιώσει το δημόσιο με μερικές εκατοντάδες εκατ. ευρώ.