ΤΟ ΒΗΜΑ logo

Γιώργος Λάνθιμος: Μια ματιά στην πρώτη έκθεση φωτογραφίας του σκηνοθέτη με μούσα την Emma Stone

Γιώργος Λάνθιμος: Μια ματιά στην πρώτη έκθεση φωτογραφίας του σκηνοθέτη με μούσα την Emma Stone 1

Η πρώτη έκθεση φωτογραφίας του Γιώργου Λάνθιμου, μας αποκαλύπτει μια άλλη πλευρά του καλλιτέχνη. Μέσα από εικόνες που γεννήθηκαν στα γυρίσματα των τελευταίων του ταινιών, ο Λάνθιμος μας προσκαλεί να ανακαλύψουμε τον κόσμο του μέσα από τον φακό του, σε μια συνύπαρξη πραγματικού και μυθοπλαστικού, ακατέργαστου και σκηνοθετημένου.

ΑΠΟ ΣΙΝΤΥ ΧΑΤΖΗ

Η φωτογραφία, για τον Γιώργο Λάνθιμο, δεν είναι απλώς ένα μέσο καταγραφής. Είναι μια προσωπική διαδικασία, μια εξερεύνηση του κόσμου που το μάτι του αντιλαμβάνεται και το μυαλό του ανασυνθέτει. Ενώ οι ταινίες του πάντα εντυπωσιάζουν με τη μοναδική τους αισθητική και την πλούσια ατμόσφαιρα, το έργο του ως φωτογράφος αποκαλύπτει μια διαφορετική, αλλά εξίσου συναρπαστική διάσταση του δημιουργού. Αυτή τη διάσταση έρχεται να φέρει στο προσκήνιο η πρώτη του φωτογραφική έκθεση, με τίτλο "Yorgos Lanthimos: Photographs", η οποία ανοίγει τις πόρτες της στο κοινό της Webber Gallery στο Λος Άντζελες.

Από τις πρώτες του ταινίες, ο Λάνθιμος έχει κατορθώσει να δημιουργήσει έναν κινηματογραφικό κόσμο που καθηλώνει, αλλά και προβληματίζει τον θεατή. Κάθε σκηνή φέρει τον αέρα του προσεκτικά επεξεργασμένου σύμπαντος, όπου η ελάχιστη λεπτομέρεια είναι μελετημένη, το φως και οι σκιές συναντώνται με τον πιο ιδιαίτερο τρόπο και κάθε χαρακτήρας μοιάζει να στέκεται στην κόψη του ρεαλισμού και του φαντασιακού. Στην έκθεσή του, ωστόσο, ο Λάνθιμος αποδεικνύει ότι η φωτογραφία του δεν περιορίζεται απλώς στο να είναι ένα "παράλληλο" έργο του κινηματογράφου του. Αντιθέτως, μας καλεί να ανακαλύψουμε έναν άλλο, προσωπικό του κόσμο, που αγγίζει το αίνιγμα των εικόνων του και τις αποκαλύπτει με έναν τρόπο που η ταινία δεν το επιτρέπει.

Το έργο της φωτογραφίας του Λάνθιμου διακρίνεται για τη συνειδητή απουσία ψηφιακής τεχνολογίας. Η επιλογή του να τραβήξει με φιλμ, μια μέθοδο που απαιτεί την παρουσία και τη μαγεία της αλήθειας της στιγμής, ενισχύει την ειλικρίνεια που χαρακτηρίζει τις εικόνες του. Ο ίδιος έχει δηλώσει ότι «Υπάρχει ένα είδος ειλικρίνειας στο φιλμ», τονίζοντας ότι η διαδικασία του φιλμ απαιτεί αμεσότητα, παρουσία και αποδοχή της στιγμής, χωρίς το πρόσθετο βάρος του ψηφιακού μοντάζ και της μετατροπής.

Κάθε φωτογραφία, λοιπόν, έχει την υφή, το βάθος και την αυθεντικότητα που μόνο το φιλμ μπορεί να προσφέρει. Στο σκοτεινό θάλαμο, εκεί όπου αναπτύσσονταν οι εικόνες, η Emma Stone, μούσα του Λάνθιμου, συμμετείχε με ενθουσιασμό, ενισχύοντας την ιδέα ότι οι φωτογραφίες ήταν αναπόσπαστο κομμάτι της δημιουργικής διαδικασίας και όχι απλώς καταγραφή μιας στιγμής.

Η έκθεση περιλαμβάνει έργα που δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων των ταινιών του, όπως το "Kinds of Kindness" και το "Poor Things". Όμως, οι φωτογραφίες δεν περιορίζονται στο "backstage" του κινηματογράφου. Ο Λάνθιμος δημιουργεί έναν παράλληλο κόσμο, στον οποίο οι εικόνες από το σετ συνδυάζονται με σκηνικά, λεπτομέρειες της πόλης, καθώς και τις ιδιαίτερες παρουσίες των ηθοποιών του.

Το "Dear God, the Parthenon is Still Broken" είναι ενδεικτικό της καλλιτεχνικής του προσέγγισης, όπου ο κόσμος της Bella από την ταινία "Poor Things" συναντά το στούντιο, το οποίο είναι ταυτόχρονα "πραγματικό" και "κατασκευασμένο". Αυτό το παιχνίδι μεταξύ πραγματικότητας και μυθοπλασίας, το οποίο χαρακτηρίζει και τις ταινίες του, παραμένει και στην φωτογραφία του.

Ο Λάνθιμος, πέρα από την ταινία και τη σκηνοθεσία, μας αποκαλύπτει ότι η φωτογραφία είναι και για εκείνον μια ευκαιρία να καταγράψει κάτι διαφορετικό. «Δεν με ενδιέφερε να καταγράψω τη διαδικασία της κινηματογράφησης. Ήθελα να εξερευνήσω κάτι παράλληλο με αυτήν. Έναν ξεχωριστό κόσμο, μυθοπλαστικό, σκηνοθετημένο, αλλά ειλικρινή με τον δικό του τρόπο», εξήγησε. Μέσα από αυτή την καλλιτεχνική διάσταση, η φωτογραφία του Λάνθιμου μεταφέρει στον θεατή μια αίσθηση αποσπασμένης από τη ροή των εικόνων της ταινίας. Είναι ένα καλειδοσκόπιο που δεν περιορίζεται από τις ανάγκες της κινηματογραφικής αφήγησης αλλά αντίθετα διευρύνει το πεδίο της, προσφέροντας μια νέα δυνατότητα στο κοινό να δει τα πράγματα από μια διαφορετική οπτική.

Στο "Kinds of Kindness", οι φωτογραφίες του Λάνθιμου εξερευνούν τη Νέα Ορλεάνη και την ατμόσφαιρά της, συμπεριλαμβάνοντας τόσο τους συντελεστές της ταινίας όσο και τους περαστικούς, τους απλούς ανθρώπους που περνούν από τους δρόμους της πόλης. Η χρήση του φλας, σε αντίθεση με την πιο φυσική φωτεινότητα που χαρακτηρίζει το κινηματογραφικό του έργο, προσφέρει μια διαφορετική διάσταση και ταυτότητα, ένα εξίσου μυστηριώδες και ατμοσφαιρικό αποτέλεσμα. Ο κόσμος του Λάνθιμου, στην φωτογραφία του, δεν είναι ποτέ πλήρως κατανοητός, αλλά πάντα έχει την ένταση και την ισχύ να προκαλεί και να διαφωτίζει.

Η έκθεση του "Yorgos Lanthimos: Photographs" είναι ένας διάλογος μεταξύ δύο κόσμων που σχετίζονται, αλληλοσυμπληρώνονται και εν τέλει συγκρούονται. Κάθε φωτογραφία, γεμάτη από τη σιωπή του σινεμά του, μας δίνει τη δυνατότητα να κατανοήσουμε τον Λάνθιμο σε έναν νέο, διαφορετικό χώρο. Εκεί που οι κινηματογραφικές του εικόνες μετεωρίζονται μεταξύ του πραγματικού και του φανταστικού, οι φωτογραφίες του καταφέρνουν να διατηρήσουν αυτή την ισχυρή αίσθηση της αβεβαιότητας, της υποκρισίας, αλλά και της αλήθειας που είναι πάντοτε παρούσα στις δημιουργίες του.

Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 24 Μαΐου 2025, δίνοντας σε όλους την ευκαιρία να ανακαλύψουν την άλλη πλευρά του Γιώργου Λάνθιμου, να εξερευνήσουν αυτόν τον καλλιτέχνη που δεν περιορίζεται μόνο στην κάμερα της ταινίας του, αλλά εξερευνά και τις ατελείωτες δυνατότητες της φωτογραφίας, αποκαλύπτοντας έναν κόσμο που μοιάζει πάντα τόσο κοντά και τόσο μακριά ταυτόχρονα.

ΑΠΟΡΡΗΤΟ