Το Met Gala 2025 εστιάζει σε μια αισθητική που έχει τις ρίζες της βαθιά στην ιστορία της μαύρης κοινότητας: τον Μαύρο Δανδισμό (Black Dandyism). Η φετινή θεματική έκθεση του Costume Institute του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης της Νέας Υόρκης, υπό τον τίτλο «Superfine: Tailoring Black Style», αναδεικνύει τη μόδα ως ένα μέσο αντίστασης, αυτοπροσδιορισμού και κοινωνικής έκφρασης, με επίκεντρο τις εμπνευσμένες και εκλεπτυσμένες ενδυματολογικές επιλογές της μαύρης κοινότητας, από τον 18ο αιώνα μέχρι σήμερα.
Η επιμέλεια της έκθεσης έχει ανατεθεί στην καθηγήτρια και συγγραφέα Monica L. Miller, που με το έργο της “Slaves to Fashion: Black Dandyism and the Styling of Black Diasporic Identity”, προσφέρει μια ιστορική θεμελίωση για την έκθεση. Σε αυτό το πλαίσιο, ο δανδισμός ερμηνεύεται όχι ως απλή κομψότητα, αλλά ως πράξη πολιτισμικής διεκδίκησης.
Από το παρελθόν στη σύγχρονη μόδα
Αρχικά, ο όρος «δανδισμός» αναφερόταν σε λευκούς ευγενείς, όπως ο Beau Brummell της Αγγλίας του 19ου αιώνα. Ωστόσο, στο πέρασμα των αιώνων, και κυρίως μέσα από την εμπειρία της μαύρης διασποράς, η έννοια αυτή επαναπροσδιορίστηκε. Όπως εξηγεί η Miller τον 18ο αιώνα, οι νεαροί μαύροι υπηρέτες στην Αγγλία αναγκάζονταν να φορούν χρυσά, ορειχάλκινα ή ασημένια κολάρα με λουκέτα και πολύτιμα κοσμήματα - στολές για σκλάβους και υπηρέτες - που σηματοδοτούσαν τον πλούτο των ιδιοκτητών τους, που ήθελαν ο σκλάβος να ξεχωρίζει σχεδόν σαν να ήταν αντικείμενο πολυτελείας.
Οι σκλάβοι έφταναν στην Αμερική έχοντας μαζί τους ελάχιστα ή και καθόλου προσωπικά αντικείμενα. Ό,τι πολύτιμο τους είχε απομείνει —όπως χάντρες ή μικρά τεχνουργήματα— το φύλαγαν ως θησαυρό, σημειώνει η Monica Miller.