ΤΟ ΒΗΜΑ logo

Μερικές λέξεις (ακόμα) για τον Λεξ

Μερικές λέξεις (ακόμα) για τον Λεξ 1

Τον λένε ποιητή του περιθωρίου, προφήτη των millenials αλλά και εκμαυλιστή της νεολαίας μας. Μπορεί να είναι όλα και τίποτα από αυτά. Το θέμα είναι ότι οι λέξεις του ΛΕΞ "γράφουν" στην ψυχή του κοινού του.

ΑΠΟ ΜΙΚΑΕΛΑ ΘΕΟΦΙΛΟΥ

Όταν τον Ιούλιο του 2022 γέμισε το στάδιο του Πανιωνίου με 20.000 αποδώσαμε το φεστιβαλικό μας ενθουσιασμό στο πρόσωπό του στην ανάγκη μας να βρεθούμε μαζί μετά την πανδημία. Τότε ο Λεξ ήταν 37 ετών. Μια ζωή στις ρίμες και είχε την αποδοχή μόνον από το εναλλακτικό συνάφι. Τότε έσκαγε και η τραπ ως κυρίαρχο μουσικό είδος ανάμεσα στους teenagers και θυμάμαι τον πατέρα ενός φίλου του γιου μου να λέει ότι "τον αφήνω να ακούει Λεξ γιατί δεν είναι τραπ. Είναι σαν ποιητής του δρόμου".

Θυμάμαι επίσης τα σχόλια στα σόσιαλ μίντια να τον ραίνουν ροδόσταμο και να τον στολίζουν με δάφνες και σχόλια τύπου «από τα καλύτερα live που είδαμε ποτέ στα μέρη μας». Θυμάμαι επίσης μια φίλη μου, γκρούπι του Λεξ, γεμάτη έκσταση να μου λέει σχεδόν οργασμικά ότι έκλεισε εισιτήριο για τις 2 Ιουλίου στο Κατράκειο- σύμφωνα με την αρχική ανακοίνωση- αλλά που τελικά μεταφέρθηκε για την Κυριακή 3 Ιουλίου (στο γήπεδο του Πανιωνίου) λόγω της λαοθάλασσας που ήθελε να ακούσει ζωντανά αυτόν τον γοητευτικό μυστηριώδη τύπο που μιλάει με ρίμες για κοινωνικά θέματα και δε δίνει συνεντεύξεις. Έτσι ένας Σαλονικιός που «ζυγίζει μονάχα 60 κιλά, μα όσο κι αν φάει δεν χορταίνει», κατάφερε το 2022 αυτό που δεν είχαν καταφέρει μεγάλα ονόματα της ξένης μουσικής βιομηχανίας: να κάνει αυτό που θέλουν όλοι οι μικροί μουσικοί που θέλουν να γίνουν μεγάλοι- να γεμίζουν στάδια.

Έτσι κατάφερε να δημιουργήσει ένα μύθο γύρω από το όνομά του.

Και ερχόμαστε στο 2025. Όπου σε μερικές ώρες χωρίς διαφημισμένα μονάχα post στο Instagram o ΛΕΞ κατάφερε να κάνει sold out τη μεγάλη συναυλία που θα γίνει το 2025 στο ΟΑΚΑ και συγκεκριμένα στις 28 Ιουνίου. Άδειασε” το προφίλ του στο Instagram και πόσταρε τη χρυσή ημερομηνία: 28.06.2025. Δεν ξέρω καν αν οι Coldplay είχαν καταφέρει κάτι τέτοιο. Και ενώ οι περισσότεροι προμηθεύτηκαν πάνω από ένα εισιτήρια είτε για την παρέα τους, είτε "σε περίπτωση που" έρθει κάποιος παραπάνω, κάποιοι έχουν αρχίσει την μεταπώληση στη «μαύρη» αγορά, σε γνωστές -και ασφαλείς- πλατφόρμες μεταπώλησης.

Τί άλλαξε όμως από το 2022 μέχρι τώρα στον τρόπο που αντιμετωπίζουμε στο φαινόμενο ΛΕΞ; Ότι μια φορά μονάχα φτάνει για την επιτυχία. Γιατί τότε ήταν τυχαία. Ήταν η πανδημία. Ήταν το talk of the town και η ανάγκη μας να τον γνωρίσουμε καλύτερα. Τώρα πρέπει να τον αποδομήσουμε λίγο. Τώρα δεν είναι τυχαίο. Τώρα αυτό που συνέβη στη Νέα Σμύρνη υπερπολλαπλασιάστηκε και έχει μία συνέπεια, μια συνοχή, μια εκπροσώπηση της Gen Ζ. Τώρα ο ΛΕΞ, αυτός ο μικροσκοπικός 40αρης αποτελεί πια στη συνείδησή μας εκείνον που εμπνεέται, περιγράφει, εκπροσωπεί, συνειδητοποιεί και συναισθάνεται τα βιώματα της Gen Z συστήνοντάς τα σε μας τους θείους "που θέλουμε να κάτσουμε με τη νεόλαία".

Ένας Σαλονικιός κατάφερε το 2022 αυτό που δεν είχαν καταφέρει μεγάλα ονόματα της ξένης μουσικής βιομηχανίας: να κάνει αυτό που θέλουν όλοι οι μικροί μουσικοί που θέλουν να γίνουν μεγάλοι- να γεμίζουν στάδια.

Να σας πω την αλήθεια μου η ουσιαστική επαφή μου με τη μουσική του ΛΕΞ ήρθε στην εμπορική της διάσταση όταν άκουσα τη συνεργασία του με τη Χάρις Αλεξίου στο "Φύγε". Όμως ξέρω ότι ακουμπάει στα συναισθήματα των εφήβων με τους στίχους του να μιλάνε για την κοινωνική αδικία, για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι νέοι, τη σύγχρονη ζωή στις μεγαλουπόλεις, μέσα από τις πολιτισμικές αναφορές της γενιάς του διασυνδέοντας κοινωνικά ωστόσο με ένα αόρατο νήμα τους γεννημένους το ’80 και εκείνους μετά το 2000.

Και η αποδόμηση ήρθε για κάποιος σε γυμνή μορφή "ζήλιας" του παλιού που δεν θέλει να κάνει χώρο για το καινούριο, από την ιέρεια της ηλεκτρονικής μουσικής στην Ελλάδα, Λένα Πλάτωνος. Κάποιοι θεώρησαν τα λόγια της αποκρυσταλλωμένα και απόσταγμα μεγάλης μουσικής γνώσης και εμπειρίας.

Η πάντα σπουδαία μουσικός Λένα Πλάτωνος, στην ερώτηση που της έκαναν από την εφημερίδα τα ΝΕΑ, “από τι υλικό είναι ο ΛΕΞ”, απάντησε:

«Σαν τους τράπερ, αλλά πιο λουστραρισμένος»

Ο ΛΕΞ είναι μια κλασική περίπτωση λούμπεν διαμαρτυρίας. Τουλάχιστον ήταν. Γιατί το λέω αυτό; Γιατί άκουσα το τραγούδι «Φύγε» που έκανε με τη Χαρούλα Αλεξίου και μοιάζει περισσότερο με τη δική μου αφήγηση. Νομίζω ότι με αυτό κάνει τη μετάβαση, όπου μέσα σε αυτόν τον δρόμο γίνεται πιο σεμνός. Λέει στους στίχους του «Φύγε»: «Η Νέα Σμύρνη έχει ιστορία / μα δεν την έγραψα εγώ». Σε παλαιότερους στίχους του έχω εντοπίσει μια έπαρση: «Αυτό το σύστημα με θέλει χαζό / Να λέω εγώ ευχαριστώ και να γελάω στον φακό, μα / Έλα που δεν είμαι σαν τους άλλους» (σ.σ.: από το τραγούδι «Παυσίπονο» που υπάρχει στον δίσκο του «2ΧΧΧ») και στο ίδιο τραγούδι λέει: «ευχαριστώ όσους ξυπνάνε τον κακό μου εαυτό». Σε ένα άλλο κομμάτι του, με τίτλο «Air Max», λέει: «…μια μέρα θα γίνουν όλα δικά μας…». Τι όμως θέλει να τονίσει με το «όλα δικά μας»; Τα υλικά αγαθά, άραγε; Αυτό το σημείο δεν είναι επιτηδευμένο, αλλά δηλώνει, κατά κάποιο τρόπο, το ταξικό του απωθημένο. Μέχρι εκεί μπορώ να προσεγγίσω τον στίχο του, δεν με αφήνει να τον πάρω περισσότερο στα σοβαρά.

Λίγο αργότερα, από το «τα θέλω όλα» επικυρώνεται, με έναν μάλλον συνειδητό τρόπο, το πέρασμα του ΛΕΞ πλέον στον ρόλο του σκεπτόμενου αφηγητή. Η παρουσία της Αλεξίου στο πλευρό του, με την ολική αποδοχή του τραγουδιού από το κοινό της και την προβολή της δουλειάς του από τα mainstream media, δίνει στον ΛΕΞ την ασφάλεια που του έλειπε, για να εκφραστεί με πιο αυθεντικό και ώριμο τρόπο. Θα έλεγα ότι στο τραγούδι αυτό, που τελειώνει με τον στίχο «Εμείς δεν θέλουμε μίσος / θέλουμε μια νέα ζωή», βλέπουμε ένα είδος ειρήνευσης —όχι μόνο πολιτικής, αλλά και συναισθηματικής. Ένα άνοιγμα.

Και πού να το περίμενε κανείς ότι αυτή η ειρήνευση θα περνούσε από την πλατεία της Νέας Σμύρνης και τον σταθμό του ΟΑΚΑ σαν ένα είδος «κάθαρσης» με τη βοήθεια της Χαρούλας.

Ο Γιώργος Νταλάρας πάλι δήλωσε σε σχετικό "πέσιμο" από τους δημοσιογράφους ότια «Τα λόγια που λέει είναι χρήσιμα για την κοινωνία».

Και κάπως έτσι ξεκίνησε ένας άτυπος πόλεμος του παλιού με το καινούριο και θέσεις υπέρ ή κατά του ΛΕΞ από διάφορους αδιάφορους σχολιαστές στο Χ/ Twitter. Φυσικά οι θέσεις πήραν και ιδεολογικό πρόσημο. Οι υπέρ του ΛΕΞ είναι περισσότερο αριστεροί. Οι κατά του ΛΕΞ πιο συντηρητικοί.

Τίποτα από αυτά δε χρειάζεται όμως. Γιατί έτσι κι αλλιώς πάντα οι νέες γενιές έψαχναν τους μουσικούς που θα τους βοηθήσουν στη δική τους επανάσταση. Τίποτα από αυτά δε χρειάζεται γιατί ο ΛΕΞ δεν είναι ούτε ήρωας, ούτε εχθρός. Ούτε λύση, ούτε πρόβλημα. Είναι ένας καλλιτέχνης που θα τον κρίνει η μουσική ιστορία του τόπου που γεννήθηκε. Τον λένε ποιητή του περιθωρίου, προφήτη των millenials αλλά και εκμαυλιστή της νεολαίας μας. Μπορεί να είναι όλα και τίποτα από αυτά. Το θέμα είναι ότι οι λέξεις του ΛΕΞ "γράφουν" στην ψυχή του κοινού του. Και αυτές οι λέξεις γεμίζουν στάδια. Μας αρέσει, δε μας αρέσει.

ΑΠΟΡΡΗΤΟ