Μήνυμα θλίψης, οργής και αγανάκτησης στις πλατείες

Με πανό, τύμπανα, πλακάτ, μπάντες, μπαλόνια και συνθήματα δεκάδες χιλιάδες διαδηλωτές, βγήκαν στους δρόμους, συγκεντρώθηκαν σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα και σε όλες τις μεγάλες πόλεις της χώρας για έναν και μόνον λόγο.

Με πανό, τύμπανα, πλακάτ, μπάντες, μπαλόνια και συνθήματα δεκάδες χιλιάδες διαδηλωτές, βγήκαν στους δρόμους, συγκεντρώθηκαν σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα και σε όλες τις μεγάλες πόλεις της χώρας για έναν και μόνον λόγο. Για να διαδηλώσουν για την τραγωδία στα Τέμπη. Για να ζητήσουν Δικαιοσύνη. Για να εκφράσουν την θλίψη τους. Για να συμπαρασταθούν στις οικογένειες των θυμάτων. Να ζητήσουν δικαίωση για τα θύματα της τραγωδίας. Εργαζόμενοι, φοιτητές και μαθητές, πολίτες κάθε ηλικίας βρέθηκαν στους δρόμους της χώρας, πραγματοποιώντας μαζικές απεργίες, θέλοντας να εκφράσουν την οργή τους για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα, όπου έχασαν τη ζωή τους 57 συνάνθρωποί μας.

Σημειώθηκαν όμως επεισόδια από κάποιους που προσπάθησαν για άλλη μια φορά να αμαυρώσουν τις κινητοποιήσεις. Πέταξαν μολότοφ, πέτρες, μάρμαρα. Κατάστρεψαν με βαριοπούλες ακόμα και το μνημείο της Μαρφίν. Στην Αθήνα, έως την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές η Αστυνομία προχώρησε σε 26 προσαγωγές και σε 15 συλλήψεις στη διάρκεια των χθεσινών κινητοποιήσεων στις οποίες συμμετείχαν (σύμφωνα με πρόχειρους υπολογισμούς) πάνω από 60.000. Τα επεισόδια ξεκίνησαν στις 3.30 μ.μ. μπροστά στον άγνωστο στρατιώτη και επεκτάθηκαν γρήγορα προς την Ομόνοια, στην Πειραιώς μέχρι τα γραφεία του ΣΥΡΙΖΑ.

***
Στον ξύλινο σταυρό ο «τολμών νικά» να γράψει…

Οι Ένοπλες Δυνάμεις σε Ελλάδα και την Κύπρο πενθούν τρία μέλη τους που έχασαν την ζωή τους στο τραγωδία των Τεμπών. Μέσα στο μοιραίο τρένο βρίσκονταν η Κλαούντια Λάτα πρωτοετής σπουδάστρια στη Στρατιωτική Σχολή Αξιωματικών Σωμάτων (ΣΣΑΣ) και η Λοχίας Έλενα Δουρμίκα. Επίσης ο καταδρομέας της Εθνικής Φρουράς , φοιτητής της Νομικής Θεσσαλονίκης, Κυπριανός Παπαϊωάννου, άριστος μαθητής έσβησε στα συντρίμμια του επιβατικού τρένου, λίγες μόλις ημέρες αφότου έγινε 23 χρόνων. Πολιτεία και κοινωνία είπαν το ύστατο χαίρε στον καταδρομέα Κυπριανό, το μεσημέρι της Δευτέρας, στον Ιερό Ναό Αποστόλων Πέτρου και Παύλου, στο Αυγόρου, στην Κύπρο. Οι παρευρισκόμενοι από της Ειδικές Δυνάμεις με τα πράσινα μπερέ των λοκατζήδων φορούσαν λευκές φανέλες και οι φίλοι του φορούσαν μπλουζάκια, που έγραφαν «ο ουρανός πλουσιότερος και η γη φτωχότερη». Ουδείς έμεινε ασυγκίνητος κατά την ταφή του Κύπριου λοκατζή. Οι συνάδελφοί του σχημάτισαν ένα κύκλο γύρω από τον τάφο και αγκαλιασμένοι τραγούδησαν με βροντερή φωνή το πένθιμο τραγούδι του καταδρομέα: «Δεν θέλω η μανούλα μου για μένα να με κλάψει/ μόνον στον ξύλινο σταυρό ο τολμών νικά να γράψει». Η συγκίνηση ήταν μεγάλη

***
Πόσο στοίχιζαν οι παραβιάσεις που εξέλειπαν

Πάρτε χαρτί και μολύβι και υπολογίστε: Η ωριαία πτήση ενός μαχητικού (ας πούμε ενός F-16), στοιχίζει περί τα 15.000 ευρώ. Σκεφτείτε τώρα πόσα αεροπλάνα «σήκωνε» η Πολεμική Αεροπορία, μέρα και νύχτα για να αντιμετωπίσει τους εναέριους εισβολείς. Με το «καλημέρα» του 2023, δηλαδή τον Ιανουάριο, οι Τούρκοι κλιμάκωσαν τις προκλήσεις τους στο Αιγαίο, παρά την ενεργειακή κρίση, παρά την ακρίβεια στην κηροζίνη. Στον μήνα αυτό εισήλθαν 978 τουρκικά μαχητικά στο FIR Αθηνών, πράγμα που σημαίνει ότι απογειώθηκαν άλλα τόσα ελληνικά μαχητικά για να τα αναγνωρίσουν, να τα αναχαιτίσουν και πολλές φορές να εμπλακούν μαζί τους σε εικονικές αερομαχίες. Έως τις 5 Φεβρουαρίου (δηλαδή παραμονή του φονικού σεισμού) έστειλαν άλλα 58 αεροσκάφη, που πραγματοποίησαν 163 παραβιάσεις του εθνικού εναέριου χώρου. Να σκεφτείτε έστειλαν τα αεροπλάνα τους ακόμα και όταν βρίσκονταν σε εξέλιξη οι έρευνες για τον εντοπισμό του άτυχου πιλότου του Φάντομ που έπεσε στην Ανδραβίδα. Στις 6 Φεβρουαρίου όμως έγινε ο τρομερός σεισμός στην Τουρκία και οι πτήσεις τουρκικών και UAV σχεδόν μηδενίστηκαν.

Η Ελλάδα ήταν η πρώτη χώρα που έστειλε βοήθεια, οι Έλληνες διασώστες ήρθαν νύχτα στην Τουρκία για να σώσουν ζωές. Έτσι με την μηδενική δραστηριότητα στο Αιγαίο, οι πιλότοι μας βρήκαν την ευκαιρία να στραφούν μόνον στις δικές τους ασκήσεις. Γιατί θα πρέπει να ξέρετε, σύμφωνα με στοιχεία που δίνονται πρώτη φορά στη δημοσιότητα το μηνιαίο κόστος για καύσιμα λιπαντικά, ανταλλακτικά, συντήρηση και κόστος, προσωπικού της Πολεμικής Αεροπορίας ανέρχεται σε 1,5 εκατ. ευρώ.

***
Όταν κλείνουν σταθμούς του ΜΕΤΡΟ στις διαδηλώσεις

Σίγουρα θα το έχετε παρατηρήσει, αφού συμβαίνει εδώ και χρόνια με όλες τις κυβερνήσεις με όλες τις ηγεσίες της Αστυνομίας. Κλείνουν οι σταθμοί του Μετρό, όταν γίνεται μια μεγάλη διαδήλωση στο κέντρο της Αθήνας (όπως έγινε χθες που βούλιαξε το Σύνταγμα από κόσμο με την διαδήλωση- φόρο τιμής στους νεκρούς των Τεμπών), ακόμη και όταν τα μέσα μαζικής μεταφοράς κινούνται κανονικά για να διευκολυνθούν οι διαδηλωτές.

Η επίκληση από τους αστυνομικούς λόγων ασφάλειας πώς αλήθεια μπορεί να υποστηριχτεί; Τη στιγμή που γίνεται πιο εύκολη πρόσβαση στο Μετρό στη διάρκεια μιας κινητοποίησης προσφέροντας και μια δυνατότητα σε διαδηλωτές να αποχωρήσουν πιο εύκολα και να «εκτονωθεί» μια ένταση. Ούτε βεβαίως στέκει το σχήμα ότι οι ανοιχτοί σταθμοί διευκολύνουν τα όποια «επεισόδια». Στην πραγματικότητα, η ίδια η εμπειρία δείχνει ότι απλώς επιτρέπουν σε διαδηλωτές π.χ. να ξεφύγουν από την ασφυκτική συνθήκη που δημιουργεί π.χ. η εκτεταμένη χρήση δακρυγόνων από την αστυνομία και να αποχωρήσουν με ασφάλεια. Και το τελευταίο διάστημα στις συγκεντρώσεις (ακόμα και στις καθιστικές) για τα θύματα της τραγωδίας με τα τρένα, υπήρξε όντως εκτεταμένη χρήση δακρυγόνων, χωρίς ποτέ η ηγεσία της Αστυνομίας να δώσει εξηγήσεις.

***
Ποιοι θέλουν εκλογές στις 9 Απριλίου

Το θέμα που μπήκε στη συζήτηση των γαλάζιων βουλευτών σε «πηγαδάκι» (το πρώτο που έγινε μετά την τραγωδία) στη Βουλή ήταν ο χρόνος διεξαγωγής των εκλογών. Αν και ο Πρωθυπουργός ακόμα κρατά κλειστά τα χαρτιά του (δεν λέει σε κανέναν το παραμικρό) οι περισσότεροι γαλάζιοι βουλευτές εκτιμούσαν στα «πηγαδάκια» ότι οι εκλογές θα πάνε πιο πέρα, θα πάνε στις 21 Μαΐου. Συμφωνούσαν άραγε όλοι; Όχι, γιατί σ΄ένα «πηγαδάκι» (με διευρυμένη σύνθεση αφού σε αυτό μετείχαν και βουλευτές της… Ελληνικής Λύσης) υπήρξε άλλη εκτίμηση. Σε αυτή τη συνάντηση στο Εντευκτήριο Βουλευτών έγινε στην αρχή ανάμεσα στον Θόδωρο Ρουσόπουλο και τον Μπάμπη Παπαδημητρίου. Ο κ. Ρουσόπουλος εξέφρασε την άποψη ότι οι εκλογές θα πρέπει να γίνουν όσο τον δυνατόν πιο γρήγορα, λέγοντας πως η 9η Απριλίου είναι μια καλή εκλογική ημερομηνία για την χώρα. Αλλά θα είναι κι μια ευκαιρία ώστε να μπουν στην εκλογική ατζέντα και άλλα θέματα. Στην «παρέα» προστέθηκαν για να πουν την άποψή τους ο Πρόεδρος της Βουλής Κώστας Τασούλας, οι βουλευτές Γιώργος Κουμουτσάκος, Δημήτρης Μαρκόπουλος και άλλοι. Δεν βγήκε κανένα συμπέρασμα, απλώς απόψεις ειπώθηκαν, αφού αυτός που θα αποφασίσει είναι μόνον ο Πρωθυπουργός.

***
Γιατί οι γαλάζιοι βουλευτές θέλουν στην Βουλή τον Καραμανλή

Σε ένα δεύτερο νεοδημοκρατικό «πηγαδάκι» γινόταν συζήτηση για την υποψηφιότητα στις επερχόμενες του Κώστα Καραμανλή (του παραιτηθέντος υπουργού Μεταφορών και Υποδομών, λόγω της τραγωδίας στα Τέμπη). Εκείνο που πρόσεξα είναι ότι άπαντες οι γαλάζιοι βουλευτές που μίλησαν είχαν ταχθεί υπέρ της υποψηφιότητας του κ. Καραμανλή. Εις εξ αυτών μάλιστα έλεγε ότι εάν ο Κώστας Καραμανλής δεν θα είναι υποψήφιος, τότε στη ΝΔ που ίδρυσε ο Κωνσταντίνος Καραμανλής, δεν θα υπάρχει κανείς Καραμανλής. Ξεχνώντας βεβαίως ότι μπορεί ως μέλος της ΚΟ να μην είναι κανείς Καραμανλής (εάν δεν θέσει υποψηφιότητα ο Κώστας Καραμανλής), αλλά μέλη της ΝΔ θα είναι και οι δύο Καραμανλήδες, τη στιγμή που ούτε ο πρώην Πρωθυπουργός, αλλά ούτε ο πρώην υπουργός παραιτήθηκαν από μέλη του κόμματος

***
Και φίλια πυρά για την υποψηφιότητα

Αιχμές ωστόσο για την υποψηφιότητα του Κώστα Αχ. Καραμανλή στις επόμενες εκλογές λίγες μόλις ημέρες μετά την παραίτησή του στη σκιά της τραγωδίας στα Τέμπη, άφησε ο βουλευτής της ΝΔ Θοδωρής Ρουσόπουλος. Μιλώντας για το σιδηροδρομικό δυστύχημα, σημείωσε ότι «ευθύνες υπάρχουν», ενώ τόνισε με νόημα ότι «εγώ το 2009 δεν κατέβηκα».

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.