Στην Αρχαία Ολυμπία από τον καναπέ σας!

Το 2016 είναι αδιαμφισβήτητα η χρονιά της εικονικής πραγματικότητας. Με τους τεχνολογικούς κολοσσούς να έχουν ήδη διαθέσει στην αγορά τις μάσκες τους, η εικονική εμπειρία περνάει σε νέα διάσταση και πέφτει κυριολεκτικά στα χέρια των χρηστών. Το μεγάλο ζητούμενο τώρα είναι το περιεχόμενο.

Το 2016 είναι αδιαμφισβήτητα η χρονιά της εικονικής πραγματικότητας. Με τους τεχνολογικούς κολοσσούς να έχουν ήδη διαθέσει στην αγορά τις μάσκες τους, η εικονική εμπειρία περνάει σε νέα διάσταση και πέφτει κυριολεκτικά στα χέρια των χρηστών. Το μεγάλο ζητούμενο τώρα είναι το περιεχόμενο.
Ενας κότινος για όλους


Μια καινοτόμο ιδέα εικονικής εμπειρίας με πυρήνα τον ελληνικό πολιτισμό και την ελληνική ιστορία είχε ο κ. Δημήτρης Χριστοδούλου, ιδρυτής της εταιρείας SpinΑround. Η εφαρμογή Kotinos (www.kotinosvr.com) που δημιούργησε και έλαβε το όνομά της από το στεφάνι αγριελιάς με το οποίο στεφάνωναν τον νικητή στους Ολυμπιακούς Αγώνες της αρχαιότητας, ανέβηκε στην πλατφόρμα crowdfunding Indiegogo όπου και αναζητεί χρηματοδότηση από το κοινό για την υλοποίησή της. Το app που προορίζεται για μάσκες VR (τύπου Οculus Rift, Samsung Gear VR, HTC Vive και Google Cardboard) θα προσφέρει στους χρήστες τη δυνατότητα να περιηγηθούν στο πραγματικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Ολυμπίας από οπουδήποτε κι αν βρίσκονται, να γνωρίσουν από «κοντά» τα εκθέματα, να μάθουν περισσότερες πληροφορίες για αυτά ή ακόμη και να παίξουν μαζί τους!

«Η εκπαίδευση και ο πολιτισμός είναι δύο βασικοί πυλώνες που παραμένουν πρωταρχικά κριτήρια αξιολόγησης των εργασιών μας, άλλωστε προηγούμενα πρότζεκτ μας μαρτυρούν το μεράκι μας αυτό
» λέει στο «Βήμα» ο κ. Χριστοδούλου. «Η επιλογή του Αρχαιολογικού Μουσείου της Ολυμπίας έγινε σχεδόν αυτόματα για δύο λόγους: ο πρώτος έχει να κάνει με τη σημασία που έχουν οι αρχαίοι Ολυμπιακοί Αγώνες, με τις αξίες και τις αρχές που τους διέπουν και οι οποίες δυστυχώς δεν ακολουθούνται σε μεγάλο βαθμό στον σημερινό αθλητισμό. Ο δεύτερος λόγος σχετίζεται με την κατανόηση και τη στήριξη που συναντήσαμε από τον δρα Κωνσταντίνο Αντωνόπουλο, υπεύθυνο του Αρχαιολογικού Μουσείου της Ολυμπίας, όταν του παρουσιάσαμε τις ιδέες μας».

Επίσκεψη σε… άλλη διάσταση


Η καταγραφή του χώρου αν ο στόχος της online καμπάνιας επιτευχθεί, μας εξηγεί από την πλευρά του ο υπεύθυνος ανάπτυξης του λογισμικού της SpinAround κ. Τάκης Παπαδόπουλος, θα γίνει με τρισδιάστατη σάρωση (3D scanning) σε συνδυασμό με φωτογραφική κάλυψη υψηλού δυναμικού εύρους (HDR). «Κάτι τέτοιο, θα οδηγήσει σε ένα αποτέλεσμα ρεαλιστικό και συγχρόνως πολύ ακριβές, καθώς η καταγραφή θα γίνει με ακρίβεια χιλιοστών. Η συγκεκριμένη τεχνική που θα ακολουθήσουμε είναι και η μόνη ενδεδειγμένη για την ψηφιακή κατασκευή και δημιουργία ενός πραγματικά τρισδιάστατου Μουσείου που θα μας προσφέρει την εμπειρία της εικονικής πραγματικότητας» μας λέει ο ίδιος.
«Στην εκπαιδευτική εφαρμογή μας Kotinos – Experience Ancient Olympia ο χρήστης θα κινείται μέσα στον χώρο του Μουσείου ρεαλιστικά σαν να βρίσκεται εκεί» προσθέτει ο κ. Χριστοδούλου. «Δηλαδή θα μπορεί να κινείται αυτόβουλα προς όποια κατεύθυνση επιθυμεί ή να μένει σε ένα σημείο και να παρατηρεί τα εκθέματα».
«Η εφαρμογή θα αναπαράγεται σε δύο και σε τρεις διαστάσεις. Ενα κομμάτι της εφαρμογής αναμένεται να διατεθεί δωρεάν στα mobile ή 3D shops. Σκεφτόμαστε πιθανώς ένα preview να είναι δωρεάν αλλά αν θέλει κάποιος να δει περισσότερες λεπτομέρειες θα πρέπει να αγοράσει την εφαρμογή. Σε όλα τα δημόσια σχολεία πάντως η εφαρμογή θα παρέχεται δωρεάν».

Με ξεναγό τη «σοφή κουκουβάγια»


Τι θα μπορεί να δει πραγματικά ο εικονικός επισκέπτης με τη βοήθεια της εφαρμογής Kotinos; «Η εικονική πραγματικότητα από μόνη της είναι μια εμπειρία» μας εξηγεί ο κ. Χριστοδούλου. «Για την εκπαίδευση γίνεται ένα είδος σχολείου προσωπικού χαρακτήρα, δηλαδή όχι μαζικής αλλά προσωποποιημένης μάθησης. Για να δημιουργήσουμε αυτό το νέο είδος σχολείου θα ενσωματώσουμε τις σημερινές τεχνικές διδασκαλίας αλλά πια σε ένα περιβάλλον ζωντανό και άρτια συνδεδεμένο με το θέμα, όπως είναι η Αρχαία Ολυμπία και οι αρχαίοι Ολυμπιακοί Αγώνες».

Ο Ερμής του Πραξιτέλους σε όλο του το μεγαλείο περνάει στις τρεις διαστάσεις

«Πέρα από το κομμάτι της εκπαίδευσης, θα υπάρχει ακόμα ένα κομμάτι διάδρασης και εκπαιδευτικής διασκέδασης. Σε αυτό θα περιλαμβάνονται διαγωνισμοί γνώσεων, γρήγορα κουίζ, συναρμολόγηση αρχαίων αντικειμένων ή ειδωλίων, δημιουργία ιστοριών με θέμα τους αρχαίους Ολυμπιακούς Αγώνες κ.ά. Προσωπικός δάσκαλος, ξεναγός και βοηθός στην όλη εικονική εμπειρία θα είναι η Αθηνά, μια μικρή, σοφή κουκουβάγια».

Η πραγματοποίηση του οράματος του Kotinos βρίσκεται πλέον στα χέρια του κόσμου. «Στην πλατφόρμα διαδικτυακής μικροχρηματοδότησης Indiegogo, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να συνεισφέρουν στην προσπάθειά μας προαγοράζοντας την εφαρμογή και αποκτώντας συγχρόνως, ανάλογα με το πακέτο χρηματοδότησης που θα επιλέξουν, ελκυστικά αναμνηστικά δώρα. Μπορούν ακόμα, αν δεν μπορούν να μας στηρίξουν οικονομικά, να διαδώσουν την προσπάθειά μας στον ευρύτερο κύκλο τους. Η καμπάνια μας (https://igg.me/at/kotinosvr/x) θα τρέξει μέχρι τις 18 Ιουλίου και η στήριξη του κόσμου είναι πολύτιμη για εμάς. Αν το πρότζεκτ στεφθεί με επιτυχία, όπως αναφέρουμε και στη σελίδα μας, τότε για την ολοκλήρωση του app θα χρειαστούμε περί τους οκτώ μήνες» αναφέρει ο κ. Χριστοδούλου.
Εικονικά στο Αγιον Ορος και στο Διδυμότειχο


Η εικονική πραγματικότητα στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Ολυμπίας δεν αποτελεί την πρώτη απόπειρα της SpinΑround προς την κατεύθυνση του VR. «Η πρώτη μας ολοκληρωμένη εργασία εικονικής πραγματικότητας έγινε για λογαριασμό του Μουσείου Ελληνικής Γαστρονομίας (www.gastronomymuseum.gr) και ειδικά για την έκθεση «Αγιορείτικη δίαιτα». Στόχος του Μουσείου ήταν η δημιουργία αρχειακού υλικού εικονικής πραγματικότητας για τους επισκέπτες του. Αυτή τη στιγμή μπορεί κάποιος να βουτήξει στην εικονική πραγματικότητα μέσω της εν λόγω εφαρμογής κατά την επίσκεψή του στο Μουσείο Γαστρονομίας, το οποίο βρίσκεται στου Ψυρρή».
Πριν από περίπου δύο χρόνια, η SpinΑround είχε δημιουργήσει μια εικονική περιήγηση για την ιστορική πόλη του Διδυμοτείχου (www.didymoteicho.gr/tours/el/), μέσα από την οποία επιτρέπει στον επισκέπτη να «περπατήσει» στα κυριότερα ιστορικά μνημεία, να πλησιάσει όσο επιθυμεί τα αντικείμενα που βλέπει για να διακρίνει με ακρίβεια λεπτομέρειες και να «αγγίξει» τη γνώση, με πληροφορίες διαθέσιμες σε τέσσερις γλώσσες (ελληνικά, αγγλικά, βουλγαρικά και τουρκικά).
Επόμενος στόχος της ελληνικής εταιρείας με έμφαση στο εικονικό περιεχόμενο είναι και άλλα μουσεία στο μέλλον.
«Σκοπός μας είναι να δημιουργήσουμε περισσότερες εικονικές εμπειρίες, να προσφέρουμε περισσότερη γνώση και ψυχαγωγία και λιγότερη «μαζική εκπαίδευση» στο κοινό. Σε ό,τι αφορά συγκεκριμένα την Αρχαία Ολυμπία, ευελπιστούμε μετά την τρισδιάστατη απεικόνιση του εσωτερικού του Μουσείου και των εκθεμάτων να περάσουμε στον εξωτερικό χώρο και να τον καταγράψουμε και αυτόν τρισδιάστατα. Σε αυτή τη φάση, η διάδραση θα είναι ακόμη μεγαλύτερη αφού ο χρήστης θα μπορεί να τρέχει και να διαγωνίζεται με τους αρχαίους αθλητές σαν να λάμβανε και εκείνος μέρος στους αρχαίους Ολυμπιακούς Αγώνες! Για παράδειγμα, θα μπορεί να τρέχει δίπλα στους αθλητές με τη βοήθεια διαφόρων περιφερειακών εργαλείων όπως π.χ. διάδρομοι (Virtuix Omni) ή τα ειδικά controllers που συνοδεύουν τις μάσκες (Οculus Rift, HTC Vive, Sony Playstation VR)».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.