Προτάσεις για «πράσινα» πλοία και λιμάνια φιλικά προς το περιβάλλον, οικονομικά, βιώσιμα, και με προοπτική να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας σε περίοδο κρίσης, παρουσιάστηκαν σε διημερίδα που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, στις Βρυξέλλες, και διοργανώθηκε από τον ευρωβουλευτή των Οικολόγων – Πράσινων / Ομάδα Πρασίνων κ. Νίκο Χρυσόγελο.
Μια διημερίδα από την οποία, με βάση τις παραγγελίες στα ναυπηγεία, προκύπτει η διαπίστωση ότι και οι εφοπλιστές επιλέγουν να κατασκευάζουν «πράσινα» πλοία αν και οι ναυπηγήσεις γίνονται στην νοτιοανατολική Ασία όπου δεν τηρούνται κατά βάση τα στοιχειώδη μέτρα προστασίας του περιβάλλοντος, όπως καταγγέλλουν Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις.
Κατά τις συζητήσεις διατυπώθηκε κυρίως η άποψη ότι στο τομέα της Ναυτιλίας μπορεί να εξασφαλιστεί ανάπτυξη ακόμα και μέσα σε περίοδο κρίσης.
«Πράσινες ευκαιρίες»
Επίσης τα λιμάνια μπορεί να βελτιώσουν τις περιβαλλοντικές επιδόσεις τους, εξασφαλίζοντας παράλληλα τη βιωσιμότητά τους μέσα από πιο υπεύθυνες σχέσεις με τις τοπικές κοινωνίες».
Και συμπλήρωσε ακόμη ότι: «Η οικονομική βιωσιμότητα της ακτοπλοΐας και η βελτίωση των περιβαλλοντικών κι ενεργειακών επιδόσεων των πλοίων μπορούν να διασφαλιστούν με μείωση της κατανάλωσης ορυκτών καυσίμων, προώθηση εναλλακτικών καυσίμων και ιδιαίτερα ΑΠΕ, αλλαγές στην τεχνολογία των πλοίων αλλά και των μηχανών. Ακόμη η ναυπήγηση, εφόσον υπάρξει ένα σχέδιο βιωσιμότητας, ακτοπλοϊκών σκαφών που θα συνδέουν τα νησιά μεταξύ τους και θα είναι υψηλής ενεργειακής επίδοσης, θα μπορούσε να χρηματοδοτηθεί από ευρωπαϊκούς πόρους και να δώσει δουλειές στα ναυπηγεία».Όπως σημείωσε ο κ. Νικητάκος υπάρχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για τέτοιες κατασκευές και εάν τα ναυπηγεία αναλάμβαναν τη δημιουργία τους, τότε ένα ποσοστό της τάξης του 70-75% της συνολικής επένδυσης που φτάνει τα 6 – 8 δισ. θα πήγαινε στην τοπική οικονομία δίνοντας σημαντική «ανάσα» στα ναυπηγεία καθώς θα δημιουργούσε τουλάχιστον 15.000 θέσεις εργασίας. Η πλωτή αυτόνομη οικολογική μονάδα, όπως χαρακτηρίζεται, δεν χρησιμοποιεί καθόλου καύσιμα ή χημικά, είναι μακριά από την ακτή, δεν επιδρά στο περιβάλλον των νησιών και είναι μεταφερόμενη, δηλαδή τοποθετείται όπου επιθυμούν οι νησιώτες και μπορεί εύκολα να αλλάξει θέση ενώ έχει και χαμηλό κόστος λειτουργίας.
Όπως τόνισε σημασία δεν έχει να είναι φιλικό προς το περιβάλλον μόνο το λιμάνι αλλά να το σέβονται και οι χρήστες του. Αναφερόμενος στους τρόπους που θα μπορούσαν να πειστούν οι χρήστες να συνεισφέρουν σημείωσε πως κάποιοι οργανισμοί λιμένων προσφέρουν εκπτώσεις της τάξης 5 – 10% στα λιμενικά τέλη σε όσα πλοία δεν μολύνουν το περιβάλλον.
«Το λιμάνι χάνει έσοδα αλλά δίνει κίνητρα στους πλοιοκτήτες», τόνισε και πρόσθεσε πως ένα «πράσινο» λιμάνι είναι οικονομικά βιώσιμο αλλά έδωσε έμφαση στην αλλαγή νοοτροπίας και κουλτούρας σε πρώτη φάση σε ότι αφορά τα περιβαλλοντικά ζητήματα.
Αναφερόμενη στους «πυλώνες», όπως τους χαρακτήρισε, αυτής της πρωτοβουλίας είπε ότι ο ένας αφορά την ενέργεια από τους ωκεανούς, την θάλασσα, από τα φύκια κλπ. Επεσήμανε πως η Κίνα ήδη δίνει άδειες για εξορυκτικές εργασίες και «πρέπει να βιαστούμε». Ο επόμενος «πυλώνας» τόνισε είναι η υδατοκαλλιέργεια – ιχθυοκαλλιέργεια όπου μελέτες δείχνουν πως υπάρχει μεγάλος χώρος για ανάπτυξη.
Για τα «πράσινα» πλοία παρέπεμψε τον Αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Σιμ Κάλας, αρμόδιο για τις μεταφορές, ο οποίος θέλει να μειωθεί η εξάρτηση των μεταφορών από το πετρέλαιο με μεγαλύτερη αποδοτικότητα των πλοίων και τη χρήση εναλλακτικών μορφών καυσίμων.
Στο τομέα των ναυπηγείων η Επίτροπος είπε πως δεν βρίσκονται στην καλύτερη εποχή και αντιμετωπίζουν σημαντικά προβλήματα και πρόσθεσε «δεν αρκεί να πούμε ότι πρέπει να βρεθεί δημόσια χρηματοδότηση αλλά πρέπει να βρούμε έξυπνες λύσεις». Πρόσθεσε, τέλος, ότι τον Μάϊο κατά την Ευρωπαϊκή Θαλάσσια Ημέρα στο Γκέτεμποργκ παρουσιάστηκε ένα πλοίο που κινείται με υδρογόνο το οποίο δημιουργείται από το πλεόνασμα αιολικής ενέργειας. «Πρόκειται για δαπανηρή τεχνολογία αυτή τη στιγμή αλλά μπορεί να βελτιωθεί».