ΤΟ ΒΗΜΑ logo

Jocelyn Wildenstein: Η γυναίκα-γάτα αγόρασε τα πάντα σε αυτή τη ζωή εκτός από την αγάπη

Jocelyn Wildenstein: Η γυναίκα-γάτα αγόρασε τα πάντα σε αυτή τη ζωή εκτός από την αγάπη 1
Scott Gries/Getty Images

Η Jocelyne Wildenstein και ο σύζυγός της, Alec, γόνος της πλουσιότερης οικογένειας συλλεκτών τέχνης στον κόσμο, πίστεψαν ότι η ομορφιά πωλείται κι ότι αυτοί μπορούν να την αγοράσουν. Eίκοσι χρόνια μετά από τότε που γνωρίστηκαν σε ένα σαφάρι άγριων ζώων -και σχεδόν αγνώριστοι πλέον από τις πλαστικές-, αυτός βρέθηκε να τη σημαδεύει με ένα όπλο στην κρεβατοκάμαρά τους.

ΑΠΟ ΕΦΗ ΑΛΕΒΙΖΟΥ

Τέλη της δεκαετίας του 1990. Η Jocelyne Wildenstein βρισκόταν στο Ol Jogi, το οικογενειακό ράντσο στην Κένυα, όταν έλαβε το μήνυμα. «Είσαι ελεύθερη να έρθεις στη Νέα Υόρκη, αλλά μου είναι αδύνατο να σε αφήσω να έρθεις στο #11», της έγραψε ο Alec σε ένα φαξ, στα γαλλικά, τη γλώσσα που μιλούσαν μεταξύ τους. Το #11 ήταν το αρχοντικό της οικογένειας, στον αριθμό 11 της East 64th Street, και η Jocelyne σκέφτηκε ότι για τόσο αδύναμος άντρας, έκανε μια πολύ δυναμική κίνηση για να την εξορίσει.

«Έχω πολλά δείπνα και θα διασκεδάσω στο σπίτι αυτή την εβδομάδα» ήταν η μόνη δικαιολογία που της έδωσε. Και έτσι, στις 2 Σεπτεμβρίου, πέταξε στο σπίτι της. «Ήθελα - πώς το λένε;- να του πω ότι μπλοφάρει», λέει η Jocelyne.

Και εκτός αυτού, είχε προεδρεύσει στην αναδιακόσμηση του σπιτιού, επιλέγοντας υφάσματα που θα ταίριαζαν με τους δέκα πίνακες του Bonnard στο ομώνυμο δωμάτιο.

Με μια 19χρονη Ρωσίδα

Μπαίνοντας από την μπροστινή πόρτα στο επίπεδο του δρόμου, η Jocelyne πήρε το ασανσέρ για τον τρίτο όροφο και βρέθηκε πρόσωπο με πρόσωπο με τον Alec, ο οποίος κρατούσε με το ένα χέρι μια πετσέτα γύρω από τη μέση του και με το άλλο το πιστόλι του, ένα ημιαυτόματο με την επιγραφή AW1 στη λαβή.

«Μείναμε μαζί πάρα πολύ καιρό. Έπρεπε να είχα φύγει αμέσως μόλις γεννήθηκαν τα παιδιά. Έπρεπε να είχα μια δική μου ζωή».

Τον είχε πετύχει στην κρεβατοκάμαρά τους. Εκείνος ήταν με τη φίλη του -μια από αυτές, τουλάχιστον- μια 19χρονη Ρωσίδα. Ο Alec, ένας άντρας με στρογγυλό πρόσωπο σαν πίτα, 57 ετών, σημάδευε με το πιστόλι τη Jocelyne.

«Θα τελειώσει αυτό», φώναζε. Τα μάτια του ξεπρόβαλλαν από το κρανίο του, όπως έκαναν πάντα όταν εκνευριζόταν. Χωρίς τα γυαλιά του έμοιαζε με καστανόξανθη κουκουβάγια. Με τα γυαλιά του πάλι με κουκουβάγια έμοιαζε. «Μείναμε μαζί πάρα πολύ καιρό. Έπρεπε να είχα φύγει αμέσως μόλις γεννήθηκαν τα παιδιά. Έπρεπε να είχα μια δική μου ζωή».

Έλλειψη φινέτσας

Ο Alec άρπαξε τη φίλη του και κατευθύνθηκαν προς τα κάτω, στην πισίνα. Η Jocelyne έτρεξε στην κρεβατοκάμαρα και κάλεσε την αστυνομία. Ο Alec πέρασε τη νύχτα σε ένα κελί στο 19ο τμήμα, λόγω του όπλου. «Όταν πήγα να τον δω στη φυλακή, ήταν εξαιρετικά ψύχραιμος, σχεδόν ζεν», λέει ο δικηγόρος του, Raoul Felder.

«Ήταν μια εμπειρία» παραδέχεται ο Alec Wildenstein. «Προσαρμόζομαι σε πολλές εμπειρίες». Η Jocelyne το πήρε πιο βαριά - όχι απλώς για την απιστία του συζύγου της, αλλά για την έλλειψη σεβασμού. «Η φινέτσα είναι ο τρόπος με τον οποίο ο άνθρωπος διαχωρίζει τον εαυτό του από τα θηρία», λέει, «και ο Alec το έχει ξεχάσει αυτό τώρα. Έχει ξεχάσει τους τρόπους του».

Ο πατέρας του Alec, Daniel Wildenstein, ήταν εκτός εαυτού από αμηχανία. Ένας γερασμένος άνδρας με κατάμαυρα μαλλιά, ο Monsieur Daniel, όπως είναι γνωστός, βρισκόταν στο σπίτι του στο Παρίσι, λίγες εβδομάδες πριν από τα 80ά γενέθλιά του, όταν έμαθε τα νέα.

Ο Daniel έχει απολαύσει τη δική του μακρά καριέρα ως γυναικάς, αλλά το αγόρι του; Να τον πιάσουν με κατεβασμένα παντελόνια - στο ίδιο του το σπίτι, από την ίδια του τη γυναίκα; Και να τον συλλάβουν και να το γράψουν οι εφημερίδες; «Λοιπόν, αυτό είναι ένα εντελώς διαφορετικό θέμα, ένα μεγάλο λάθος» είπε ο Daniel. Η πρώτη αντίδραση του Monsieur Daniel ήταν να ρίξει την ευθύνη για το περιστατικό στη Jocelyne που κάλεσε την αστυνομία. «Αυτό είναι», ξεκαθάρισε στον Alec. «Δεν θα υπάρξουν άλλα χρήματα γι' αυτήν. Αυτή η κυρία θα καταλήξει να μην έχει τίποτα».

Διαζύγιο… από τον πεθερό της

Η κήρυξη οικονομικού πολέμου στη Jocelyne ήταν κάτι που ο Monsieur Daniel -και όχι ο γιος του- ήταν σε θέση να κάνει. Ο Daniel ήταν ο μοναδικός ιδιοκτήτης της Wildenstein & Company και της οικογενειακής περιουσίας, και ήταν αυτός που κάλυπτε τα προσωπικά και νομικά έξοδα της Jocelyne. Υποστήριζε επίσης τη χήρα μητέρα της Jocelyne, άρρωστη με Αλτσχάιμερ, στο ράντσο Ol Jogi. Ο Alec, παρά την ακόλαστη ποιότητα ζωής, ήταν απλώς ένας υπάλληλος του Daniel.

Είχε καταθέσει ότι δεν του ανήκε το αρχοντικό στην 64η οδό- δεν του ανήκε η έπαυλη στο Παρίσι, στην οποία επίσης διέμενε- δεν του ανήκε το Le Chateau Marienthal, το κάστρο της οικογένειας στο Igny, το μεγαλύτερο σπίτι εντός του μητροπολιτικού περιγύρου του Παρισιού- δεν του ανήκε η έκταση των 66.000 στρεμμάτων του Ol Jogi, η αξία της οποίας εκτιμάται σε περίπου 40 εκατομμύρια δολάρια, όπου βρίσκονταν, σύμφωνα με την ένορκη βεβαίωση της Jocelyne, 200 σημαντικά κτίρια, συμπεριλαμβανομένου ενός δημοτικού και ενός γυμνασίου για τα παιδιά του 366μελούς προσωπικού του ράντσου. Όλα ήταν ιδιοκτησία του Daniel ή μιας από τις εταιρείες Wildenstein.

Παρόλο που ο Alec Wildenstein είχε στη διάθεσή του έναν «στάβλο» αυτοκινήτων, ένα προσωπικό δέκα ατόμων και ένα ταξιδιωτικό προσωπικό έξι ατόμων- πετούσε με το δικό του αεροπλάνο Gulfstream IV- και διεύθυνε την Allez France, μία από τις μεγαλύτερες και πιο κερδοφόρες συλλογές αλόγων ιπποδρομιών και αλόγων ιπποδρομιών στην Ευρώπη (159 καθαρόαιμα άλογα) - ισχυριζόταν σε ένορκη κατάθεσή του ότι συντηρείτο με μισθό μόλις 100.000 δολαρίων ετησίως και ότι η καθαρή του αξία, εκτός από τον μισθό, αποτελείτο μόνο από ένα διαμέρισμα στην Ελβετία, του οποίου ήταν συνιδιοκτήτες με την Jocelyne.

Όλα αυτά σημαίνουν ότι αν η Jocelyne ήθελε χρήματα από αυτόν τον ετοιμοθάνατο γάμο, θα έπρεπε να μηνύσει τον πεθερό της για διαζύγιο. Όλοι γνωρίζουν ότι δεν μπορείς να μηνύσεις τον πεθερό σου για διαζύγιο.

Ως αποτέλεσμα πολλών αισθητικών επεμβάσεων, η Jocelyne είναι ένα πρόσωπο με εξωπραγματική εμφάνιση. Το μέτωπό της ήταν ψηλό και σφαιρικό, και τα επίπεδα των ζυγωματικών της θύμιζαν εκείνα της Grace Jones κατά την περίοδο του Demolition Man.

Τρομάζει τον κόσμο

Αφού η είδηση της υπόθεσης δημοσιεύτηκε στις εφημερίδες για μερικές εβδομάδες, ο Daniel το ξανασκέφτηκε και επικοινώνησε με τη Jocelyne. Ζήτησε αν μπορούσε να τη δει πρόσωπο με πρόσωπο, χωρίς δικηγόρους, για να συζητήσουν έναν διακανονισμό. Είπε ότι δεν είχε αποφασίσει ακόμα αν ο Alec θα ήταν εκεί. Όμως ο Daniel δεν φαινόταν να έχει καμία πρόθεση να συμβιβαστεί, και η συνάντηση δεν οδήγησε πουθενά. Μέχρι τότε η υπόθεση είχε πάρει μια σουρεαλιστική μορφή. Σχεδόν κάθε φορά που γινόταν δικαστική διαδικασία για το διαζύγιο, οι ταμπλόιντ έβγαζαν μικρές ενημερώσεις, κυρίως, όπως φαινόταν, ως δικαιολογία για να τυπώσουν φωτογραφίες της Jocelyne.

Ως αποτέλεσμα πολλών αισθητικών επεμβάσεων, η Jocelyne είναι ένα πρόσωπο με εξωπραγματική εμφάνιση. Το μέτωπό της ήταν ψηλό και σφαιρικό, και τα επίπεδα των ζυγωματικών της θύμιζαν εκείνα της Grace Jones κατά την περίοδο του Demolition Man. Τα μαλλιά της ήταν κεχριμπαρένια, συχνά με μπούκλες. Τα φρύδια της, τα οποία ήταν κυρίως βαμμένα, είχαν ένα περίεργο σχήμα.

Ο Alec ζήτησε από τη δικαστή που αποφάσισε το διαζύγιο, Marilyn Diamond, να απαγορεύσει την είσοδο δημοσιογράφων στην αίθουσα του δικαστηρίου, «επειδή η εμφάνιση της Jocelyne τρομάζει τον κόσμο».

Στις φωτογραφίες, τα μάτια της φαίνονταν κούφια, όπως αυτά των χαρακτήρων στο κόμικ «Little Orphan Annie». Και φυσικά είχε καταπληκτική σιλουέτα για μια γυναίκα 52 ετών. Η New York Post αναφερόταν στη Jocelyne ως «η νύφη του Wildenstein»- ο Alec ζήτησε από τη δικαστή που αποφάσισε το διαζύγιο, Marilyn Diamond, να απαγορεύσει την είσοδο δημοσιογράφων στην αίθουσα του δικαστηρίου, «επειδή η εμφάνιση της Jocelyne τρομάζει
τον κόσμο».

Η εμφάνιση της Jocelyne δεν ήταν τόσο ασυνήθιστη, ωστόσο, αν την εξετάσουμε στο πλαίσιο της υπόλοιπης ζωής των Wildensteins. Όταν το σχολείο τελείωνε και ο Daniel βρισκόταν στην πόλη, στο αρχοντικό στην ανατολική 64η οδό ζούσαν έντεκα μέλη της οικογένειας, καθιστώντας το σπίτι «την πιο ακριβή πολυκατοικία στο Μανχάταν», όπως αρεσκόταν να το αποκαλεί ο Harry Brooks, πρώην πρόεδρος της γκαλερί Wildenstein.

Ο Alec και η Jocelyne μέχρι τον χωρισμό τους κατοικούσαν στον τρίτο όροφο του townhouse. Ο μικρότερος αδελφός του Alec, ο Guy, ζούσε με τη σύζυγό του, την Kristina, πρώην μοντέλο σουηδικού καταλόγου. Τον πέμπτο όροφο μοιράζονταν τα τέσσερα παιδιά του Guy, τα δύο παιδιά του Alec και της Jocelyne και μια νταντά. Όλοι τους μοιράζονταν την κουζίνα και την τραπεζαρία.

Στο ισόγειο υπήρχαν ντουλάπια για το προσωπικό, όπως με «κουζίνα», «μπάτλερ», «μάγειρες». Ένα τραπεζάκι του καφέ στο δωμάτιο με τους πίνακες του Bonnard ήταν μια γυάλινη βιτρίνα με παλιά σπαθιά, πόρπες, όπλα «κυνηγού» και ένα τουφέκι με βελούδινη λαβή που ανήκε στη Μαρία Αντουανέτα. Είχαν έναν κατοικίδιο λύγκα και μια μαύρη λεοπάρδαλη.

Τεράστια περιουσία και μια αμύθητη συλλογή έργων τέχνης

Ο δικηγόρος της Jocelyne, ο Bernard Clair, ζήτησε από τους Wildensteins να επαναφέρουν το βοηθητικό προσωπικό της που αποτελείτο από επτά άτομα και να της δώσουν έναν προϋπολογισμό 200.000 δολαρίων το μήνα μέχρι να διευθετηθεί το διαζύγιο, επικαλούμενος ότι ήταν «φυλακισμένη στο ίδιο της το σπίτι» μιας και δεν μπορούσε να φροντίσει τον εαυτό της -ούτε να μαγειρέψει δεν ήξερε.

Ο Alec μετά τη σύλληψή του ζούσε στο Four Seasons Hotel. Πιθανότατα δεν υπάρχει κανείς που θα ήθελε το διαζύγιό του να καταγραφεί από τον Τύπο. Παρόλα αυτά, η προσοχή πρέπει να ήταν ιδιαίτερα ανεπιθύμητη για τους Wildensteins, οι οποίοι ανέκαθεν διεκπεραίωναν τις επιχειρηματικές και κοινωνικές τους υποθέσεις με άκρα μυστικότητα.

Αν και η γκαλερί είχε την έδρα της στη Νέα Υόρκη από την περίοδο πριν από τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, σε ένα κτίριο δύο πόρτες μακριά από το αρχοντικό (με παραρτήματα στο Λονδίνο, το Μπουένος Άιρες και το Τόκιο), οι Wildensteins εξακολουθούσαν να θεωρούν τους εαυτούς τους Γάλλους.

Η περιουσία της οικογένειας υπολογιζόταν σε 5 δισεκατομμύρια δολάρια το 1991.

Ενώ είναι γνωστό ότι οι Wildensteins, οι οποίοι ασχολούνταν με το έργο των Παλαιών Δασκάλων -χρονολογικά, αυτό σημαίνει τα πάντα, από τα πρωτογενή έργα του 14ου αιώνα μέχρι και τον Πικάσο- και κατείχαν μακράν την πλουσιότερη και σημαντικότερη εμπορική γκαλερί στον κόσμο, δεν εξακριβώθηκε ποτέ η πλήρης έκταση των έργων που βρίσκονταν στην αποθήκη κάτω από τη γκαλερί (περίπου 10.000 πίνακες), ούτε η σκοτεινή σύνδεση της απόκτησής τους από τους Ναζί, οι οποίοι είχαν κατασχέσει τις πολύτιμες περιουσίες των Εβραίων.

«Κάθε τόσο, οι Wildensteins πουλάνε έναν πίνακα του οποίου η τελευταία φορά που καταγράφηκε η τύχη του ήταν πριν από 40 ή 50 χρόνια, και όλος ο κόσμος της τέχνης λέει: "Ώστε εκεί ήταν"» αποκαλύπτει ο έμπορος τέχνης Eugene Thaw.

Η περιουσία της οικογένειας υπολογιζόταν σε 5 δισεκατομμύρια δολάρια το 1991(οι ιδιοκτησίες των Wildensteins περιλάμβαναν, εκτός από την τέχνη και τα άλογα κούρσας, ακίνητα και την Seibu, μια αλυσίδα ιαπωνικών πολυκαταστημάτων). Tα έξοδα διαβίωσης του Alec και της Jocelyne, σύμφωνα με τα οικιακά βιβλία, ανέρχονταν κατά μέσο όρο σε 1 εκατομμύριο δολάρια το μήνα.

Ο Daniel, ωστόσο, δεν ήταν αμέτοχος στο θέμα της αδιακρισίας του γιου του. Αν ο Alec δεν ήταν, στην ηλικία των 57 ετών, ένας ώριμος ενήλικας, αυτό οφειλόταν στο γεγονός ότι όλα αυτά τα χρόνια ο πατέρας του ήλεγχε αυστηρά την επαγγελματική του ζωή και τα οικονομικά του, ακόμη και όταν υποστήριζε τον εξωφρενικό, ηδονιστικό τρόπο ζωής του.

Η Jocelyne, μια γυναίκα η οποία καυχιόταν ότι είχε άδεια πιλότου και ότι κολυμπούσε με κροκόδειλους, πέτυχε μέσω της πλαστικής χειρουργικής μια εικόνα φαραωνική -ο Alec συχνά έλεγε ότι ήθελε να μοιάζει «με γάτα».

Η λιγότερο παρούσα μητέρα

Έτσι, τα πάθη του Alec έμοιαζαν με εκείνα ενός μαθητή, αλλά σε αφάνταστα μεγάλη κλίμακα. Ήταν συλλέκτης του ζωηρού, του εξωτικού, του σπάνιου. Η Jocelyne, μια γυναίκα η οποία καυχιόταν ότι είχε άδεια πιλότου και ότι κολυμπούσε με κροκόδειλους, πέτυχε μέσω της πλαστικής χειρουργικής μια εικόνα φαραωνική -ο Alec συχνά έλεγε ότι ήθελε να μοιάζει «με γάτα».

Και μετά υπήρχε και η Ρωσίδα φίλη του Alec, η Yelena Jarikova, μια πανέξυπνη και αυτοσαρκαστική κοπέλα της οποίας την καριέρα στο μόντελινγκ έβαλε σκοπό να υποστηρίξει ο Alec. Ακόμα και όταν ήταν παιδιά και μεγάλωναν στη Νέα Υόρκη, ο Alec και ο Guy, ο κατά έξι χρόνια μικρότερος αδελφός τους, ζούσαν σε έναν άλλο κόσμο, πηγαίνοντας στο Lycée Français με λιμουζίνα και παίζοντας σπάνια με τους συμμαθητές τους. Ο Alec ήταν γνωστός ως νταής, o Guy ήταν οδυνηρά ντροπαλός.

Η μητέρα τους, η Martine Kapferrer, ήταν λιγότερο παρούσα στη ζωή τους. Σε όλη τη δεκαετία του '50, ο Daniel Wildenstein βρισκόταν στο El Morocco με τη φίλη του, τη Zafia Tarzia, μια έκπτωτη Αφγανή πριγκίπισσα.

Το πρώτο φιλί

Η Jocelyne ήταν 31 ετών όταν επισκέφθηκε για πρώτη φορά το Ol Jogi, το 1977. Ήταν καλεσμένη της καλύτερής της φίλης, μιας γυναίκας που ονομαζόταν Claude Bauche, και του κυνηγού Alain Muller. Ακριβώς εκείνη τη χρονιά, οι Wildensteins είχαν αγοράσει στον Alec το 49% του ράντσου, μια αγορά που ήλπιζε ότι θα του έδινε απόσταση από την οικογένειά του, μια δική του ήπειρο.

«Η αρχική μου συζήτηση με τον Alec δεν ήταν συζήτηση» θα πει αργότερα η Jocelyne. «Ήταν ένα κυνήγι λιονταριών στις 5 π.μ. και ήμασταν στα τυφλά, καμουφλαρισμένοι περιμένοντας στους θάμνους, χωρίς να επιτρέπεται να μιλήσουμε». Εκείνο το βράδυ, της ζήτησε να ανέβουν με μοτοσικλέτες σε ένα από τα βουνά του κτήματος, που αποκαλούσαν Κορυφή του Κόσμου. «Αυτό ήταν το premier baiser - το πρώτο μας φιλί».

Αυτό που τους έφερε κοντά -τα γερμανικά, κοντότριχα πόιντερ

Γεννήθηκε ως Jocelyne Perisset και μεγάλωσε στη Λωζάνη. Ο πατέρας της πουλούσε αθλητικά είδη σε ένα πολυκατάστημα. Στα 17 της, η Jocelyne άρχισε να βγαίνει με τον Cyril Piguet, έναν Ελβετό παραγωγό ταινιών, και δύο χρόνια αργότερα μετακόμισαν μαζί στο Παρίσι.

«Η ζωή μου άλλαξε τότε. Η Λωζάνη είναι πολύ απλή, αλλά στο Παρίσι άρχισα να γνωρίζω συναρπαστικούς, λαμπερούς ανθρώπους. Πριν γνωρίσω τον Alec, είχα ήδη πετάξει με ιδιωτικό τζετ. Το τζετ του Adnan Khashoggi ήταν μεγαλύτερο από αυτό του Alec. Είχε ένα υπνοδωμάτιο και ένα μπάνιο και ένα μπιντέ». Πάντα θεωρούσε τον εαυτό της δραστήριο, αλλά ποτέ δεν σκέφτηκε να ακολουθήσει καριέρα.

«Έχω διαφορετικό ταλέντο», έλεγε. «Δεν ανησυχώ ποτέ για την καριέρα μου. Είμαι πολύ καλή στη διακόσμηση. Ίσως είμαι εξαιρετικά καλή στη διακόσμηση». Είχε επίσης ερωτευτεί την Αφρική πριν από το ταξίδι στο Ol Jogi. «Η Αφρική είναι ένας παράδεισος. Συναντάς ανθρώπους που βλέπουν τη ζωή διαφορετικά. Αγαπούν την περιπέτεια. Ποτέ δεν περιμένεις να βρεις ένα τέτοιο άτομο στην πόλη».

Ο Alec δε συμμεριζόταν το ενδιαφέρον της Jocelyne για αναρρίχηση σε βράχους ή για θαλάσσιο σκι στα ορμητικά νερά του Ζαμβέζη -«Θα πνιγόταν. Κολυμπούσε με τα παιδιά στην πισίνα». Παρόλα αυτά, ο Alec ήταν καλός αθλητής. «Αυτό που είχαμε και οι δύο κοινό ήταν η αγάπη μας για την Αφρική, τα άγρια πράγματα».

Η άποψη του Alec για το τι τους έφερε για πρώτη φορά κοντά είναι κάπως διαφορετική, αλλά έχει επίσης να κάνει με τα ζώα. «Είχαμε χάσει και οι δύο σκυλιά πρόσφατα… γερμανικά κοντότριχα πόιντερ. Πέρα από αυτό, ήταν απλώς κάτι φυσικό».

Ένα σύντομο φλερτ κι ένας γάμος με ραβίνο

Όταν επέστρεψε από το Ol Jogi, διαπίστωσε αμέσως ότι της έλειπε ο Alec, ο οποίος βρισκόταν πλέον στο σπίτι του στη Νέα Υόρκη. Εκείνη την εποχή, η Jocelyne ζούσε στο Παρίσι με το φίλο της, τον σκηνοθέτη Sergio Gobbi. «Ο Alec δεν μπορούσε να μου τηλεφωνήσει και δεν μπορούσε να μου γράψει», είπε η Jocelyne.

Την πρώτη Τρίτη που επέστρεψε, κατευθύνθηκε στο Karita, το κομμωτήριό της- ήταν η ρουτίνα της να περνάει κάθε Τρίτη όλη την ημέρα στο Karita. Όταν έφτασε, ολόκληρο το κατάστημα ήταν γεμάτο από λευκές ορχιδέες που είχε στείλει ο Alec, «χιλιάδες από αυτές, τόσο μεγάλες που δεν μπορούσες καν να περάσεις από την πόρτα». Ήταν ένα σύντομο φλερτ.

«Μόλις τον γνώρισα, το ήξερα» είπε η Jocelyne. «Μερικές φορές μιλάς με τα μάτια». Στο δείπνο ένα βράδυ στο Pied de Cochon, στο Παρίσι, ο Alec είπε: «Θέλω να γίνεις γυναίκα μου». «Δεν μου το ζήτησε, μου το είπε», θυμήθηκε η Jocelyne. «Δεν είχα σκοπό να διαφωνήσω με αυτό».

Πραγματοποίησαν τον γάμο στο Λας Βέγκας στις 30 Απριλίου του 1978, σε μια σουίτα του Hilton - μόνο ο Alec και η Jocelyne και ο φίλος του Adolph Schuman, ο επιχειρηματίας από το Σαν Φρανσίσκο, ως μάρτυρας.

Η είδηση του αρραβώνα του μεγαλύτερου γιου του δεν άρεσε στον Daniel Wildenstein και δεν ήθελε να πάρει μέρος στο γάμο. «Κυρίως ο Daniel ήταν αναστατωμένος επειδή δεν ήθελε ο γιος του να παντρευτεί κανέναν, τελεία και παύλα», δήλωσε η Jocelyne. «Ήθελε τους γιους του μόνο γι' αυτόν».

Πραγματοποίησαν τον γάμο στο Λας Βέγκας στις 30 Απριλίου του 1978, σε μια σουίτα του Hilton - μόνο ο Alec και η Jocelyne και ο φίλος του Adolph Schuman, ο επιχειρηματίας από το Σαν Φρανσίσκο, ως μάρτυρας. Παντρεύτηκαν από ραβίνο και η Jocelyne υπέγραψε το ketubah. «Ο Alec ήθελε πραγματικά να αλλαξοπιστήσω. Θα το έκανα, αν ασπαζόταν κι αυτός τον ιουδαϊσμό, αλλά ποτέ δεν το έκανε». Γρήγορα απέκτησαν δύο παιδιά, την Diane και τον Alec Jr.. Τα βράδια περνούσαν ήρεμα στο σπίτι με την οικογένεια, ενώ κάθε εβδομάδα τα δείπνα δίπλα στην πισίνα είχαν διαφορετικό θέμα - όπως τίγρεις ή γαζέλες - με καινούργιες πορσελάνες και ασημικά κάθε φορά.

Οι πρώτες πλαστικές επεμβάσεις

Το 1985 οι Wildensteins απάεκτησαν την πλήρη κυριότητα του Ol Jogi. Η Jocelyne άρχισε να διοχετεύει την ενέργειά της στο ράντσο, ενορχηστρώνοντας την ανακαίνιση της κύριας κατοικίας. Ανέλαβε επίσης την ανακαίνιση του κάστρου της οικογένειας στο Igny -ένα δώρο bar mitzvah στον Monsieur Daniel από τον πατέρα του, Monsieur Georges-, το οποίο βρισκόταν σε κακή κατάσταση και ήταν ακατοίκητο για δεκατρία χρόνια.

Λίγο πριν παντρευτούν, όταν ήταν ακόμα στα 30 τους, ο Alec και η Jocelyne είχαν ήδη αρχίσει να ανησυχούν για το αν φαίνονταν γέροι.

Στο Ol Jogi, η Jocelyne προσέλαβε τον αρχιτέκτονα Jon Cavanaugh, μετά από δεκάδες συνεντεύξεις, επειδή είχε γράψει τη διατριβή του για τον Γκαουντί. «Δεν ήθελα μια ευθεία γραμμή στην Αφρική». Ήταν υπεύθυνη για τη συντήρηση των 400 χιλιομέτρων δρόμων στην ιδιοκτησία, καθώς και για την εγκατάσταση πολλών πισινών, 55 τεχνητών λιμνών και ενός καταφυγίου άγριας ζωής που απασχολούσε έναν επόπτη, έναν γενικό διευθυντή και
τους τέσσερις βοηθούς του, έναν φύλακα θηραμάτων, έναν εκπαιδευτή ζώων, έναν αρχηγό σαφάρι και έναν κτηνίατρο με τη δική του ιδιωτική κλινική στο χώρο.

Λίγο πριν παντρευτούν, όταν ήταν ακόμα στα 30 τους, ο Alec και η Jocelyne είχαν ήδη αρχίσει να ανησυχούν για το αν φαίνονταν γέροι. «Ο Alec μισεί τους ηλικιωμένους» έλεγε η Jocelyne. Έτσι οι νεόνυμφοι επισκέφθηκαν τον Dr. Richard Coburn, έναν διάσημο πλαστικό χειρουργό. Και οι δύο έκαναν ανόρθωση των ματιών τους. Μεταξύ του Dr Coburn και του Dr. Norman Orentreich, της επιλογής της οικογένειας για λιποαναρρόφηση, η Jocelyne και ο Alec υποβλήθηκαν σε αρκετούς γύρους πλαστικής χειρουργικής. Έφυγαν τα λεπτά, «γαλακτοκομικά» χαρακτηριστικά της Jocelyne, αν και ο Dr Coburn δεν ήθελε να πάρει όλο το βάρος της μεταμόρφωσης. «Έκανε κάτι με τα μαλλιά της» ξεκαθάρισε o γιατρός «και αυτό άλλαξε ολόκληρη την εμφάνισή της».

Τρελά πράγματα κι ο φόβος του θανάτου

«Δεν νομίζω ότι υπάρχει κάτι κακό σε αυτό, και εκτός από τη σύσφιξη, η εμφάνισή μου δεν άλλαξε ποτέ» εξηγούσε η Jocelyne. «Εξακολουθώ να φοράω το ίδιο μέγεθος στα ρούχα από 16 ετών. Όποιος παραμένει νέος, παραμένει υγιής. Κάνω, επίσης, πολύ θαλάσσιο σκι με τον γιο μου».

Εξηγούσε ότι αυτό είναι διαφορετικό από το να κάνει λιποαναρρόφηση για να παραμείνει αδύνατη. «Και δεν άγγιξα ποτέ τη μύτη μου». Ο Alec παραδέχτηκε μερικές λιποαναρροφήσεις- αλλά ομολόγησε ότι η πλαστική χειρουργική της Jocelyne ήταν εκτός ελέγχου. «Είχε εμμονή με την εμφάνισή της, την οποία αναδιαμόρφωνε συνεχώς, όπως αναδιαμορφώνεις ένα διαμέρισμα.

»Όταν δεν το έκανε αυτό, προσπαθούσε να φτιάξει τρελά πράγματα - όμορφα πράγματα, ίσως, αλλά τρελά». Για παράδειγμα, στην όχθη μιας πισίνας στο Ol Jogi, δύο τίγρεις ζούσαν σε μια αλεξίσφαιρη γυάλινη σπηλιά. Τότε ήταν που ο Alec άρχισε να φαντάζεται ότι ο θάνατός του ήταν επικείμενος: «Έπαθε μεγάλη κατάθλιψη. Ακόμη και μετά την πρώτη λιποαναρρόφηση, όταν φαινόταν καλά, είχε εμμονή. Έγινε χορτοφάγος. Όλα αυτά συνέβησαν όταν κατά κάποιο τρόπο του μπήκε η ιδέα ότι δεν υπήρχε περίπτωση να ζήσει περισσότερο από τον πατέρα του».

«Ξετρελάθηκε αμέσως με αυτό το κορίτσι»

Η Yelena Jarikova εμφανίστηκε στη Νέα Υόρκη τον Φεβρουάριο του ίδιου έτους, μια Ρωσίδα 20 ετών, με σκληρά μάτια, ξανθιά, σχεδόν αψεγάδιαστη, ύψους 1,80 μ. Εκείνη την εποχή δεν μιλούσε σχεδόν καθόλου αγγλικά και, όπως συνηθίζει να λέει στον κόσμο, δεν είχε φάει ποτέ μέχρι πρόσφατα φρέσκα φρούτα ή λαχανικά στη ζωή της.

Μεγάλωσε στην επαρχία της Σαχαλίνης, ένα απομακρυσμένο νησί στις ανατολικές ακτές της Ρωσίας. Η μητέρα της είναι δασκάλα. Όταν ήταν περίπου 14 ή 15 ετών, πήρε το δρόμο για τη Μόσχα. Μέσα στον τελευταίο χρόνο, έφτασε στη Νέα Υόρκη, όπου γνωρίστηκε με τον Gaddo Cardini, έναν Ιταλό επιχειρηματία, πολύ κοινωνικό -αν και μυστηριώδη- άνθρωπο της πόλης που έβγαζε τα προς το ζην πουλώντας αεροπλάνα Gulfstream σε ιδιώτες.

Μεταξύ των φίλων του συγκαταλεγόταν ο Plácido Domingo και ο Gianni Agnelli, και το μεσημέρι των περισσότερων ημερών μπορούσε να τον βρει κανείς είτε στο Harry's Bar, είτε στο Cipriani, είτε στο Sofia's, συνήθως παρουσία πλούσιων ή όμορφων νεαρών κυριών (η ξαδέλφη του πρώην Σάχη του Ιράν- η κόρη του Dewi Sukarno- μια σειρά από ρωσικά μοντέλα). Ήταν γνωστό ότι τακτοποιούσε τους ανύπαντρους φίλους του με νεαρές γυναίκες.

Φίλοι τόσο της Yelena όσο και του Cardini είπαν ότι ο Cardini σύστησε την Yelena στον Alec σε ένα πάρτι. Ένας φίλος του Alec πρόσθεσε ότι «ξετρελάθηκε αμέσως με αυτό το κορίτσι». Την πήρε μαζί του για διακοπές αρκετές φορές. Της αγόρασε ένα κάμπριο Mercedes. Εκείνον τον Ιούνιο, ο Alec πλήρωσε 15.000 δολάρια σε έξοδα διεκπεραίωσης για μια βίζα της Yelena.

Παρόλα αυτά, κυκλοφορούσε μια ιστορία μεταξύ των φίλων της Yelena ότι δεν θα κοιμόταν με τον Alec μέχρι να της κάνει πρόταση γάμου. Ένας φίλος του Alec παρομοίασε την Yelena με «ένα αδάμαστο ζώο». Ο φίλος του Alec, John Aspinall, θα θυμηθεί αργότερα ότι τα τελευταία χρόνια, το δέος του Alec για τα άγρια ζώα μετρίασε το ενδιαφέρον του για το κυνήγι. «Όσο περισσότερο μάθαινε για την προσαρμοστικότητά τους στο έδαφος, συνειδητοποιούσε ότι θα μπορούσε να αντλήσει μεγαλύτερη ευχαρίστηση από αυτά, αν τα κατείχε και τα παρατηρούσε, παρά αν ήταν απλώς νεκρά τρόπαια».

Το «βασιλικό χωριατόπουλο»

Ο Alec έβγαινε με την Yelena για λίγο καιρό, όταν εκείνη του είπε ότι ενδιαφερόταν για το μόντελινγκ. «Ο Alec ήθελε πάντα ένα μοντέλο, και αν εκείνη δεν ήταν, αυτός την έκανε» θα σχολιάσει η Jocelyne. Τηλεφώνησε στην Eileen Ford, την ιδρύτρια του Ford Models, η οποία πριν από 20 χρόνια του είχε κανονίσει ραντεβού με διάφορα μοντέλα.

Στη συνέχεια, ο Alec προσέγγισε τον Wayne Maser, έναν από τους πιο γνωστούς φωτογράφους στον χώρο της μόδας, και του ανέθεσε να τραβήξει μια σειρά από λήψεις της Yelena. Για τη δουλειά μιας ημέρας, ο Wildenstein πλήρωσε στον Maser πάνω από 80.000 δολάρια. Εκείνον τον Αύγουστο το πρακτορείο Ford υπέγραψε συμβόλαιο με την Yelena.

Φωτογραφήθηκε από τον Irving Penn και τον Raymond Meier, περπάτησε στην επίδειξη της Chanel στο Παρίσι κατά τη διάρκεια της Εβδομάδας Μόδας, κι έπαιξε σε μια μικρή σκηνή στο τελευταίο κινηματογραφικό πρότζεκτ του Woody Allen. Μεταξύ των άλλων ρωσικών μοντέλων της πόλης, η Yelena ήταν χαϊδευτικά γνωστή ως το «βασιλικό χωριατόπουλο».

«Είναι μία ή περισσότερες;»

Εν τω μεταξύ η Jocelyne Wildenstein πίστευε όλα όσα έλεγε ο Alec και όταν εκείνος της είπε ότι δεν τον ενθουσίαζε η προοπτική να δειπνήσουν με τους φίλους τους στο Le Bernardin, πρότεινε να πάνε μόνο οι δυο τους. «Συμβαίνει κάτι;» ρώτησε η Jocelyne. «Ίσως πρέπει να μιλήσουμε», είπε ο Alec. Κανόνισαν να συναντηθούν στην αίθουσα Bonnard σε 15 λεπτά.

Ήταν 18 Απριλίου και η Jocelyne είχε επιστρέψει στη χώρα μόλις δέκα ημέρες. Ήδη, η χρονιά είχε αρχίσει άσχημα. Το φθινόπωρο, και τα δύο παιδιά είχαν φύγει για το σχολείο. Είχε βρεθεί στο Ol Jogi με τους γονείς της, βλέποντας τον πατέρα της να πεθαίνει από πνευμονία. Περίμενε δύο εβδομάδες να πάει ο Alec στην κηδεία, αλλά τελικά της είπε ότι ήταν εξαιρετικά απασχολημένος. Έτσι τον έθαψε μόνη της, στις 27 Μαρτίου, ανήμερα στην
επέτειο των γονιών της.

Στο δωμάτιο Bonnard, ο Alec αποκάλυψε στη Jocelyne ότι όσο εκείνη ήταν εκτός χώρας, είχε αποφασίσει να δει άλλες γυναίκες. «Είναι μία γυναίκα ή περισσότερες;». Η Jocelyne ήθελε να μάθει. «Γιατί αν πρόκειται για περισσότερες γυναίκες, μπορώ να το παραβλέψω. Μπορούμε ακόμα να το δουλέψουμε. Αλλά αν είσαι ήδη ερωτευμένος με ένα άτομο, τότε υποθέτω ότι όλα έχουν χαθεί». «Όχι», είπε ο Alec. «Δεν υπάρχει ένα άτομο. Τίποτα σοβαρό». Της έλεγε ψέματα. Σε αυτό το σημείο υπήρχε μόνο η Yelena. «Δηλαδή δεν είσαι ερωτευμένος; Θέλω να μάθω αν είσαι ερωτευμένος».

Ο Alec τής είπε ότι θα έφευγε από την πόλη για λίγες μέρες. Η Jocelyne τον παρακάλεσε να μην το κάνει. Η κόρη τους, η Diane, επέστρεφε στο σπίτι για πρώτη φορά από τον Σεπτέμβριο κι ήθελε να γνωρίσουν το αγόρι της, έναν πρωτοετή φοιτητή ιατρικής στο McGill.

Η Yelena έκανε τον Alec να εγκαταλείψει το μακροχρόνιο οικογενειακό δόγμα της χαμηλής προβολής.

Έτσι ο Alec έμεινε. Και το Σαββατοκύριακο, συνάντησε την Diane και το αγόρι της για φαγητό. Μαζί του ήταν και την Yelena. «Αν μπορεί να με συστήσει στο φίλο της, μπορώ να τη συστήσω στη φίλη μου» είπε.

Δεν ήταν μόνο η Yelena

«Δεν είχα καμία πιθανότητα να το σώσω» θα πει αργότερα η Jocelyne στον Eric Konigsberg του New York Magazine. «Συνέβη σαν καταιγίδα. Ήταν ένας ωραίος γάμος μέχρι το τέλος. Ίσως έχασα λίγο την προσοχή μου όταν ο πατέρας μου ήταν άρρωστος, αλλά δεν το ένιωσα να έρχεται».

Η Yelena έκανε τον Alec να εγκαταλείψει το μακροχρόνιο οικογενειακό δόγμα της χαμηλής προβολής. Τον Οκτώβριο εκείνης της χρονιάς, εμφανίστηκε μαζί του στον κύκλο των νικητών στο Longchamps, όταν το άλογό του Peintre Célèbre κέρδισε την κούρσα Arc de Triomphe. Σε ένα άλλο ταξίδι στο Παρίσι, οι δυο τους επισκέφθηκαν το ατελιέ του Karl Lagerfeld για να του αναθέσουν να σχεδιάσει μερικά φορέματα ειδικά για την Yelena.

Και τον Σεπτέμβριο, ο Alec νοίκιασε τον επάνω όροφο του Le Cirque 2000 και διοργάνωσε ένα πάρτι για τα 21α γενέθλια της Yelena. Υπήρχαν τραπέζια στρωμένα με χαβιάρι, με φουά γκρα, με είκοσι μία διαφορετικές τούρτες. Ο γιος του, Alec Jr., κατέφθασε από το Παρίσι για το πάρτι. Η Diane δεν παρευρέθηκε, και σύμφωνα με την Jocelyne αυτό προσέβαλε τόσο πολύ τον Alec που δυσκόλεψε τη Diane κόβοντάς της μερικές πιστωτικές.

Οι περισσότεροι από τους κοινούς φίλους τους, που είχε καλέσει ο Alec δεν εμφανίστηκαν, η αίθουσα ήταν γεμάτη με μοντέλα και νεαρούς Ρώσους. Μετά από έναν γύρο προπόσεων στην Yelena, η μπάντα έπαιξε το «My Girl» - χωρίς να είναι απολύτως σαφές ότι ήταν αφιερωμένο σε αυτήν.

Η κοπέλα στην κρεβατοκάμαρα του Alec όταν μπήκε η Jocelyne δεν ήταν η Yelena αλλά μια άλλη Ρωσίδα. Τότε ήταν που το Υπουργείο Οικονομικών της Πολιτείας της Νέας Υόρκης έστειλε επιστολή στον Alec, με την οποία ζητούσε περισσότερες πληροφορίες για τα κέρδη του σε σχέση με τους φόρους που έχει πληρώσει όλα αυτά τα χρόνια.

«Νομίζω ότι ο Alec ήθελε διαζύγιο επειδή ουσιαστικά ήθελε να έχει κάποιον να μπορεί να τον κατηγορήσει για τον πολυτελή τρόπο ζωής, για την τεράστια σπατάλη» θα πει η Jocelyne στον Eric Konigsberg του New York Magazine. «Ήθελε να μπορεί να πει στον πατέρα του: "Είχες δίκιο από την αρχή… Είχες δίκιο γι' αυτήν και είχες δίκιο ότι δεν ανταποκρίθηκα". Γι' αυτόν, ήταν μια μορφή άφεσης αμαρτιών».

*Ο Alec Wildenstein πέθανε στο Παρίσι τον Φεβρουάριο του 2008 και η Jocelyne Wildenstein έφυγε από τη ζωή στις 31 Δεκεμβρίου του 2024, επίσης στο Παρίσι. Είχαν χωρίσει από το 1999 και η Jocelyne ήταν σε σχέση με τον σχεδιαστή μόδας Lloyd Klein τα τελευταία 19 χρόνια.

ΑΠΟΡΡΗΤΟ