ΤΟ ΒΗΜΑ logo

Η Λυδία Κονιόρδου γράφει γράμμα στον ανήλικο εαυτό της 1

Η σπουδαία Ελληνίδα τραγωδός, που σήμερα γίνεται 72 ετών, επιστρέφει στην εφηβεία της και ανακαλεί τη βαθιά αποκαλυπτική εμπειρία που την καθόρισε προσωπικά και καλλιτεχνικά.

ΑΠΟ ΕΙΡΗΝΗ ΖΟΥΡΝΑΤΖΗ

ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΣ ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΣΙΑΡΑΠΗΣ ΒΙΝΤΕΟΓΡΑΦΟΣ ΑΝΤΩΝΗΣ ΛΟΥΤΣΕΤΗΣ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΠΕΝΝΥ ΙΩΑΝΝΙΔΟΥ ΜΑΚΙΓΙΑΖ/ ΧΤΕΝΙΣΜΑ ΜΟΡΦΗ ΜΕΝΕΜΕΝΟΓΛΟΥ

Η Μαργαρίτα από την επιτυχημένη σειρά του MEGA «Η Γη της Ελιάς», που εδώ και αρκετές σεζόν καθηλώνει το κοινό με την ερμηνεία της, η κορυφαία τραγωδός, δασκάλα, σκηνοθέτιδα και, κατά τον μοναδικό Μπομπ Γουίλσον –εύλογα–, «εθνικός θησαυρός»… Η Λυδία Κονιόρδου όμως δεν διακρίνεται μόνο για τη βαθιά πνευματική υπόσταση και τον υποκριτικό πλούτο της, αλλά και για την ευθύτητα και την ευαισθησία της, ενώ δεν παύει να δηλώνει αμετανόητα πιστή στον έρωτά της για το θέατρο και την τέχνη της υποκριτικής. Η συνεπής διαδρομή της άλλωστε δεν την έχει διαψεύσει.

Είναι μια πολύ συνηθισμένη ιστορία σε όσες και όσους στρέφονται στο θέατρο…

Ως παιδί και όσο μεγάλωνα, τρεις ήταν οι βασικές επιρροές γύρω μου: η σχέση μου με τη φύση, η εμφανής κλίση μου στη μουσική και οι επιδόσεις μου στον αθλητισμό. Κανείς –ούτε κι εγώ η ίδια– δεν φανταζόταν το δρόμο που θα ακολουθούσα τελικά.

Στο καλό κατά τα άλλα σχολείο όπου πήγαινα, τα πρώτα χρόνια, μέσα στη σκοτεινή περίοδο της δικτατορίας, οι εμπειρίες μου από το θέατρο που μας έδειχναν ήταν κάτι παραπάνω από άθλιες. Προπαγανδιστικές αντικομμουνιστικές παρουσιάσεις που οι μαθήτριες αποδοκίμαζαν με ατέλειωτη καζούρα. Ταμπλό βιβάν στις εθνικές εορτές, όπου δεν μπορούσαμε να κρατήσουμε τα γέλια μας μπροστά στο φαιδρό θέαμα, το πολύ βαρετό χριστιανικό θέατρο. Οι μεγαλοπρεπείς παραστάσεις της χούντας, όπως η ιστορική φιέστα στο Καλλιμάρμαρο που γιουχάρανε αυθόρμητα όλοι οι μαθητές εμποδίζοντας τους δικτάτορες να βγάλουν λόγο. Δεν θα το ξεχάσω ποτέ στη ζωή μου!

Η Λυδία Κονιόρδου γράφει γράμμα στον ανήλικο εαυτό της 2
Ως παιδί, τρεις ήταν οι βασικές επιρροές γύρω μου: Η φύση, η μουσική και ο αθλητισμός. Κανείς δεν φανταζόταν τον δρόμο που θα ακολουθούσα τελικά.

Η πρώτη μου επαφή σε προσωπικό επίπεδο με την ποίηση ήταν όταν η φιλόλογος της τάξης μάς μοίραζε ποιήματα για μια εκδήλωση του σχολείου –μάλλον για την 25η Μαρτίου– και περίσσεψε ένα του Διονυσίου Σολωμού. Η δασκάλα ρώτησε ποια ήθελε να το πει. Εμένα είτε στη χορωδία θα με έβρισκες είτε να τρέχω με μια μπάλα στο διάλειμμα για βόλεϊ και μπάσκετ. Μετά από ένα μικρό δισταγμό, σήκωσα το χέρι μου και προσφέρθηκα. Ήταν η «Ελληνίδα Μητέρα». Δεν φανταζόμουν ποτέ ότι οι μητέρες των μαθητριών του σχολείου θα έκλαιγαν από συγκίνηση με αυτό το ποίημα. Το έβλεπα καθώς το απήγγελλα και απορούσα!

Έπειτα από την επιτυχία αυτή, το σχολείο με συμπεριέλαβε στην παράσταση αρχαίου δράματος που έκανε κάθε δύο χρόνια. Παίξαμε όλη την «Ιφιγένεια εν Ταύροις» του Ευριπίδη στα αρχαία ελληνικά με πρωτότυπη σκηνοθεσία από σκηνοθέτη του Εθνικού Θεάτρου και μουσική του Δραγατάκη. Εγώ ήμουν κορυφαία του χορού. Το ρόλο της Ιφιγένειας ανέλαβε, όπως συνηθιζόταν, η αριστούχος του σχολείου, συμμαθήτρια και φίλη μου, που τώρα είναι μια εξέχουσα επιστήμονας στο εξωτερικό.

Είναι δύσκολο να περιγράψω τη βαθιά αποκάλυψη που βίωσα σε εκείνη την παράσταση. Πρώτα, από την ίδια τη γλώσσα των αρχαίων – μαγεύτηκα από τη μουσική της, τον καθαρό ήχο της, πέρα από το νόημα. Όταν τραγουδούσα το χορικό «όρνις, α παρά πετρίνας πόντου δειράδας, αλκυών», τα μάτια μου έτρεχαν ασταμάτητα από καθαρή αισθητική συγκίνηση. Στα επεισόδια συμμετείχα σαν να ζούσα στ’ αλήθεια την ιστορία της Ιφιγένειας. Το πιο σημαντικό βίωμα ήταν η αίσθηση ότι όλα αυτά για μένα δεν ήταν «αρχαία», μακρινά πίσω στους αιώνες. Ένιωθα σαν να τα ήξερα, να τα καταλάβαινα. Τα αναγνώριζα – σαν ένα γνώριμο τοπίο με γνώριμους ανθρώπους που μιλούσαν άμεσα στην ψυχή μου. Από τότε, ερωτεύτηκα την αρχαία ελληνική γλώσσα και άρχισα να διαβάζω κείμενα στα αρχαία εξωσχολικά, από ευχαρίστηση. Τα κείμενα που παίζω στη νεοελληνική γλώσσα εδώ και πενήντα χρόνια τα μελετώ ακόμη παράλληλα και στα αρχαία. Η γλώσσα αυτή μού σταλάζει αισθήσεις, διαστάσεις και γνώση που ακόμα και η καλύτερη μετάφραση αδυνατεί να μου μεταδώσει – ή το πετυχαίνει αποσπασματικά.

Η Λυδία Κονιόρδου γράφει γράμμα στον ανήλικο εαυτό της 3

Όχι, δεν ήμουν η μελετηρή μαθήτρια του 20. Εκείνη η παράσταση μου άνοιξε διάπλατα τον κόσμο της αρχαιότητας. Έμαθα να τον διακρίνω ενστικτωδώς σε πολλές εκφάνσεις της σύγχρονης ζωής στον τόπο αυτό, σε μορφές του νεότερου ελληνικού πολιτισμού, λόγιου ή λαϊκού. Περπατώντας σε ένα χωράφι με αμυγδαλιές στις Μικροθήβες ανακάλυψα ανάμεσα στα πετραδάκια κομμάτια από σπασμένα αγγεία με ίχνη ζωγραφικής. Πατούσα πάνω σε θραύσματα από αρχαία κεραμίδια με εμφανές το ανθρώπινο χέρι! Αυτά τα ίχνη και τη σύνδεση με εκείνο που ήταν κάποτε έμαθα να τα αναγνωρίζω παντού γύρω μου. Μια αδιάσπαστη συνέχεια πολιτισμού μέσα από σπαράγματα.

Με το Θεσσαλικό και τον Κώστα Τσιάνο, επιβεβαιώθηκε αυτή η συνέχεια με τους παραδοσιακούς τελετουργικούς χορούς, τα δρώμενα, τους ρυθμούς, την κίνηση που έγινε η γλώσσα της Ηλέκτρας, της Ιφιγένειας, των Χοηφόρων… Ο πολιτισμός μας αντιστέκεται διά μέσου των αιώνων, μακριά από στείρα προγονολατρία και απονεκρωμένη προγονοπληξία. Πρώτα, η γλώσσα μας, συνέχεια της αρχαίας, μια ζωντανή, πάλλουσα οντότητα που γέννησε τόσους ποιητές, από τον Όμηρο και τον ατέλειωτο πλούτο της ανώνυμης δημοτικής ποίησης στον Σολωμό, τον Καβάφη, τον Σεφέρη, τον Ελύτη, τον Ρίτσο... Ύστερα, οι μορφές τέχνης: μουσική, χορός, γλυπτική, ζωγραφική, αγγειοπλαστική – που, δυστυχώς, αφήνεται στην τύχη της. Τρόποι επικοινωνίας στα χωριά που στις πόλεις έχουμε χάσει: τελετές, μοιρολόγια, μια αδιάρρηκτη ακολουθία από τον Όμηρο μέχρι σήμερα. Όλα αυτά που τώρα έχουν γίνει σε μένα συνειδητά και αναγνωρίσιμα τα πρωτοένιωσα σε εκείνη την παράσταση στο σχολείο.

Κι όπως έλεγε ο Δάσκαλος Κάρολος Κουν, «πατάμε επάνω στα ίδια χώματα που περπατούσαν οι αρχαίοι, μας φωτίζει ο ίδιος ήλιος, το ίδιο φως». Άμα στήσουμε αφτί, θα ακούσουμε αυτά τα θαυμαστά που μας ψιθυρίζει ο τόπος. Ίσως έτσι αποτινάξουμε τις προκαταλήψεις, το φθόνο και τον ολέθριο διχασμό. Ίσως το φως του τόπου μάς ξαναφανερώσει εκείνο που δεν ξεχάσαμε ποτέ.


Demy: Όρια, φόβοι και η επιστροφή στον πυρήνα

Η Ειρήνη και η Έλενα υποδέχονται στο στούντιο τη Demy για μια ειλικρινή συζήτηση που θα σας αγγίξει περισσότερο από όσο φαντάζεστε.


READ MORE

ΑΠΟΡΡΗΤΟ