«Are you beach body ready?» ρωτούσε με προκλητική ειρωνεία μια διαφήμιση στο βρετανικό μετρό το 2015, αναβιώνοντας με έντονο χρώμα και χαμηλό σωματικό λίπος μια ιδέα που είχε ριζώσει δεκαετίες πριν: πως το καλοκαίρι δεν είναι μόνο μια εποχή, αλλά μια δοκιμασία. Μια άτυπη πασαρέλα. Ένα deadline. Ένας αόρατος κριτής που αποφασίζει ποια σώματα δικαιούνται να φορέσουν μαγιό και ποια όχι.
Η έννοια του “summer body”, δηλαδή το σώμα που είναι «έτοιμο για παραλία», δεν είναι αθώα, ούτε πρόσφατη. Είναι η φυσική συνέχεια ενός πολιτισμικού νήματος που ξεκινά πολύ πριν από τις social media εποχές των "what I eat in a day" και των #hotgirlsummer. Στήθηκε βήμα-βήμα πάνω στην ενοχοποίηση της θηλυκής σάρκας, την εμπορευματοποίηση της ανασφάλειας και την κατασκευή ενός ιδανικού σώματος που αλλάζει μεν μορφή, αλλά ποτέ αποστολή: να σε κρατάει σε μόνιμη εγρήγορση.
Πριν από τα προγράμματα αποτοξίνωσης, τα αντηλιακά με γκλίτερ και τα fillers, υπήρχαν οι Βικτωριανές σιλουέτες. Πριν από τις πιλάτες και τους πράσινους χυμούς, υπήρχαν κασέτες γυμναστικής με την Jane Fonda και δίαιτες εξπρές. Και πριν από αυτά, μια κομψή φιγούρα με μαύρο φόρεμα σε μια παραλία της Ριβιέρας έκανε ηλιοθεραπεία χωρίς καπέλο. Ήταν η Coco Chanel και μόλις είχε πυροδοτήσει μια πολιτιστική έκρηξη: για πρώτη φορά στην ιστορία, το μαυρισμένο δέρμα έγινε της μόδας.
Σήμερα, «ξεψαχνίζουμε» τις ιστορικές και πολιτισμικές ρίζες αυτού του φαινομένου. Γιατί το «summer body» δεν είναι ποτέ απλώς σώμα. Είναι κοινωνική κατασκευή, βιομηχανία δισεκατομμυρίων, μικρο-τραύμα επαναλαμβανόμενο. Κι όμως, συνεχίζει να εμφανίζεται κάθε καλοκαίρι, όπως τα κουνούπια, η υγρασία και τα stories από παραλία με βιβλία πάνω σε μπούτια.

