ΤΟ ΒΗΜΑ logo

Jacqueline de Ribes: Η «τελευταία βασίλισσα του Παρισιού» έκλεισε τα 96 – Ένας ζωντανός θρύλος της μόδας

Jacqueline de Ribes: Η «τελευταία βασίλισσα του Παρισιού» έκλεισε τα 96 – Ένας ζωντανός θρύλος της μόδας 1
Photo by David Lees/Getty Images

Μέχρι σήμερα, παραμένει εσωστρεφής και ονειροπόλα.

ΑΠΟ ΜΑΡΘΑ ΚΟΥΜΠΑΝΗ

«Η παιδική μου ηλικία δεν είχε ούτε τρυφερότητα, ούτε ατμόσφαιρα». Η φωνή της Jacqueline de Ribes δεν είναι πικρή — είναι ειλικρινής. Και αυτή η ειλικρίνεια, η συνειδητοποίηση του κενού και η επιθυμία να το γεμίσει με φαντασία, ήταν ίσως το πρώτο της δημιουργικό έργο. Γεννημένη μέσα στον πλούτο, αλλά στερημένη από τη ζεστασιά, η μικρή Jacqueline δεν είχε άλλη επιλογή από το να επινοήσει τον δικό της κόσμο.

Γεννημένη στο Παρίσι στις 14 Ιουλίου 1929 ως Jacqueline Bonnin de La Bonninière de Beaumont, κόρη του Jean, Comte de Beaumont και της Paule de Rivaud de La Raffinière, μεγάλωσε με αυστηρές αρχές, χωρίς συναισθηματικά περιθώρια. Στα δέκα της, βίωσε τον εφιάλτη του πολέμου: απομακρύνθηκε με τα αδέρφια της από το σπίτι τους, έζησαν σε βοηθητικό οίκημα καθώς το κύριο σπίτι τους καταλήφθηκε από τη Γκεστάπο, και αργότερα φιλοξενήθηκαν σε κάστρο της κεντρικής Γαλλίας μαζί με Γερμανούς στρατιώτες — έως την απελευθέρωσή τους από Αμερικανούς το 1942.

«Ήμουν πολύ ευαίσθητη. Μου άρεσε ό,τι άγγιζε τη φαντασία και την ομορφιά». Η φαντασία της ήταν το αντίδοτο. Ονειρευόταν να γίνει μπαλαρίνα — «αλλά η μητέρα μου έλεγε πως ήμουν πολύ μεγάλη, πολύ μακριά». Όμως δεν απογοητεύτηκε. Αν δεν μπορούσε να είναι πρωταγωνίστρια σε χορευτική σκηνή, θα έγραφε τη δική της.

Το 1948 παντρεύτηκε τον τραπεζίτη Édouard de Ribes, έναν άντρα εξίσου ισχυρό και ευγενή. Απέκτησαν δύο παιδιά και εγκαταστάθηκαν στην υψηλή κοινωνία του Παρισιού — αλλά εκείνη δεν αρκέστηκε στον ρόλο της "γυναίκας του…". Από νωρίς ξεκίνησε να δημιουργεί. Έραβε μόνη της, σχεδίαζε, επιμελούνταν μέχρι και την τελευταία ραφή. Ανέθετε φορέματα στον Oleg Cassini, έδινε οδηγίες στον νεαρό τότε Valentino, έκοβε μουσελίνες στο πάτωμα του ατελιέ της. Έβλεπε μακριά — και όλοι το καταλάβαιναν.

Ο Yves Saint Laurent, μαγεμένος από την αισθητική της, της πρότεινε να ξεκινήσει τη δική της σειρά ρούχων. Εκείνη, χωρίς επίσημη σχολή ή βιομηχανική υποστήριξη, παρουσίασε την πρώτη της συλλογή στο σπίτι του. Μέσα σε λίγα χρόνια, η Jacqueline de Ribes έγινε brand. Πούλησε αποκλειστικά στη Saks Fifth Avenue, έντυσε τις Raquel Welch, Cher, Danielle Steel, Marie-Hélène de Rothschild. Το 1985, η επιχείρησή της απέφερε πάνω από 3 εκατομμύρια δολάρια ετησίως.

Όμως η Jacqueline δεν περιορίστηκε ποτέ στη μόδα. Στη δεκαετία του '50 ανέλαβε την παραγωγή θεατρικών παραστάσεων στο Παρίσι, το 1961 διηύθυνε τον Διεθνή Μπαλέτο του Μαρκήσιου ντε Κουεβάς, οργανώνοντας μάλιστα ένα υπερθέαμα της Σταχτοπούτας με πρωταγωνίστρια την Geraldine Chaplin. Δούλευε 15 ώρες την ημέρα. Αργότερα ασχολήθηκε με τον κινηματογράφο και την τηλεόραση — μάλιστα ο Luchino Visconti της πρότεινε τον ρόλο της Δούκισσας ντε Γκερμάντ για μια κινηματογραφική μεταφορά του Προυστ, η οποία όμως ακυρώθηκε.

Παράλληλα με όλα αυτά, υπήρξε φιλάνθρωπος, οικολόγος, υποστηρίκτρια πολιτιστικών ιδρυμάτων. Υπερασπίστηκε τη σωτηρία του νησιού Espalmaor στις Βαλεαρίδες από τουριστική εκμετάλλευση, ενίσχυσε το Μουσείο Orsay και διετέλεσε πρόεδρος της Venetian Heritage. Υποστήριξε μουσεία, εκθέσεις, φεστιβάλ. Το 2010, της απονεμήθηκε ο τίτλος του Chevalier της Λεγεώνας της Τιμής από τον Πρόεδρο Nicolas Sarkozy.

Η καριέρα της στη μόδα διήρκεσε δώδεκα χρόνια και σταμάτησε βίαια όταν, λόγω σοβαρών προβλημάτων υγείας (χειρουργική επέμβαση στη σπονδυλική στήλη, κοιλιοκάκη), αναγκάστηκε να αποσυρθεί. Όμως το ύφος της δεν έσβησε ποτέ.

Το 2015, το Metropolitan Museum of Art της Νέας Υόρκης της αφιέρωσε την έκθεση The Art of Style. Περισσότερα από 60 κομμάτια από την προσωπική της συλλογή παρουσιάστηκαν στο κοινό, συνοδευόμενα από φωτογραφίες, χειρόγραφα, και αναμνήσεις. Ήταν μια αναγνώριση του έργου ζωής μιας γυναίκας που δεν ακολούθησε τη μόδα — τη δημιούργησε.

Η Jacqueline de Ribes μπήκε στην International Best Dressed List το 1956 και στην Hall of Fame το 1962. Ανακηρύχθηκε από το Town & Country ως η πιο κομψή γυναίκα στον κόσμο το 1983. Ο Jean-Paul Gaultier της αφιέρωσε μια συλλογή το 1999.

Κι όμως, παρά τις διακρίσεις, παρέμεινε πάντα εσωστρεφής, πνευματική, ονειροπόλα.

Η «τελευταία βασίλισσα του Παρισιού», όπως την αποκάλεσε ο Valentino. Τιμούμε μια γυναίκα που μέσα από αντίξοες συνθήκες, μέσα από τον ίδιο της τον πόνο, οικοδόμησε μια αισθητική και μια ζωή απόλυτα δική της.


Το επεισόδιο που πρέπει να ακούσεις οπωσδήποτε πριν τις γιορτές

Λίγο πριν τις γιορτές, η Ειρήνη και η Έλενα μιλούν ειλικρινά για την άτυπη (και τελικά αόρατη) πίεση της τέλειας χριστουγεννιάτικης εικόνας.


READ MORE

ΑΠΟΡΡΗΤΟ